Dankdag 2014

huisman

Dankdag 2014

Bericht door huisman »

Over welk Schriftgedeelten gingen de dankdagpreken 2014 over?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
FlyingEagle

Re: Dankdag 2014

Bericht door FlyingEagle »

Ochtenddienst: Matheus 13: 24-43

Avonddienst Jesaja 17: 1-14

De preken moeten nog gehouden worden dus de exacte tekst weet ik nog niet
ZWP

Bericht door ZWP »

Middagdienst: Joh. 6:1-15

Avonddienst: Klaagliederen. 3:1-26
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

ik las gisteren een goede ingezonden brief in het RD over het landelijke karakter van de dankdag. Wij hebben volgende week dankdag, de PKN hier vandaag, er zijn gemeenten die het weer een andere dag houden, met name de Oud Gereformeerde Gemeenten. Dat is geen goed signaal richting de omgeving.
Ik zou er ook voor pleiten om dankdag op 1 en dezelfde dag te houden, landelijk. Dan maar leesdienst. De oudvaders hebben preken genoeg nagelaten om de dankdagen te vullen, dunkt me.
Mara

Bericht door Mara »

Anker schreef:ik las gisteren een goede ingezonden brief in het RD over het landelijke karakter van de dankdag. Wij hebben volgende week dankdag, de PKN hier vandaag, er zijn gemeenten die het weer een andere dag houden, met name de Oud Gereformeerde Gemeenten. Dat is geen goed signaal richting de omgeving.
Ik zou er ook voor pleiten om dankdag op 1 en dezelfde dag te houden, landelijk. Dan maar leesdienst. De oudvaders hebben preken genoeg nagelaten om de dankdagen te vullen, dunkt me.
En Zeeland en Urk ook "dwingen" om het vandaag te houden dan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:
Anker schreef:ik las gisteren een goede ingezonden brief in het RD over het landelijke karakter van de dankdag. Wij hebben volgende week dankdag, de PKN hier vandaag, er zijn gemeenten die het weer een andere dag houden, met name de Oud Gereformeerde Gemeenten. Dat is geen goed signaal richting de omgeving.
Ja hoor, gewoon doen. Waarom niet?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
WimA

Bericht door WimA »

Luther schreef:
Mara schreef:
Gewoon dankdag afschaffen lijkt mij. Nu krijgen we de wettische regel dat men beste goede werk vandaag is, degenen die ijveren om ook anderen het maar op te leggen krijgen ook nog bonus. Het Christendom is Vrijheid, weten we nog?
Het RD zal wel een vrome voorpagina hebben en verder overgaan tot de orde van de dag.
Laat elke gemeente het zelf organiseren.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Waarom afschaffen? Het lijkt mij juist een goede gewoonte.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Vanmiddag:
Lezen: Romeinen 2:1-16
Tekst: Romeinen 2:4: "Gods vriendelijkheid vraagt op twee manieren om verandering in ons leven"

Vanavond:
Lezen: Deuteronomium 8:1-20
Tekst: Deuteronomium 8: "Gods weldaden vragen om dankbaarheid"
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Mara schreef:
Wie moet wie dwingen dan?
Ik begrijp ook niet goed waarom Zeeland 2 weken achterloopt op de rest en met biddag juist 2 weken vóór.
In Urk is dit zo gegroeid vanwege het feit dat de mannen de hele week op zee waren.
Dat is inmiddels heel erg veranderd.
Maar Urkers zijn niet zo bereid om zich aan te passen aan het vaste land.
Het blijven eilanders. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
windorgel

Bericht door windorgel »

Vanmorgen leesdienst. Preek van ds G.H. Kersten over Hosea 10:12b. "Braakt u een braakland; dewijl het tijd is de Heere te zoeken, totdat Hij kome en over u de gerechtigheid regene."
Thema: de van God gegeven zoekenstijd.
1. Een ernstige vermaning
2. Een heilige plicht
3. Een verheven belofte

Een ernstige oproep de Heere te zoeken nu we nog leven in de dag der zaligheid. God werkt nog door Zijn Woord en Geest, dat is een bemoediging. Hij wil nog zondaren bekeren. Wacht niet tot de Heere komt met Zijn oordelen. Zijn het niet de goedertierenheden Gods die tot bekering leiden?!
De ploegschaar van Gods Woord moet door ons hart. Laten we intijds tot onszelf inkeren want zonder Borg kunnen we niet sterven en voor Gods rechterstoel verschijnen.
Van onze kant is alles verloren wanneer de ploegschaar van Gods Woord door het hart snijdt. Dan laat de Heere Zich vinden en mag ervaren worden dat er behoudenis is in Christus alleen. Hij regent gerechtigheid, zegeningen van het verbond.

De Heere is zo getrouw als sterk. Hij zal Zijn werk volenden!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Prachtige berijming van Psalm 65 bij Refdag:
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... g_1_867115
~~Soli Deo Gloria~~
huisman

Bericht door huisman »

Vanmorgen Psalm 77 :12 en 13
12 Ik zal de daden des HEEREN gedenken; ja, ik zal gedenken Uw wonderen van ouds her;
13 En zal al Uw werken betrachten, en van Uw daden spreken.

De drie punten waren:
Asaf kijkt:
1. Naar binnen.
2. Naar achteren
3. Naar boven.
Laatst gewijzigd door huisman op 05 nov 2014, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

De tekst van deze dankdagmorgenpreek, ofwel het gedeelte uit de Schrift dat vanochtend werd
verhandeld kunt u vinden in
LUKAS 17:11-19
Samengevat in vers 17-18: En Jezus antwoordende zeide: Zijn niet de tien gereinigd geworden? En waar zijn de negen?
Zijn er geen gevonden, die wederkeren om Gode eer te geven, dan deze vreemdeling? En Hij zeide tot
hem: Sta op en ga heen; uw geloof heeft u behouden.

Thema:
EEN BESCHAMENDE VRAAG
drie hoofpunten:
1. Enerlei gebed
2. Enerlei verhoring
3. Tweeërlei uitwerking

Het gaat hier over 10 melaatsen, door Jezus gereinigd. Alle tien baden: Jezus, Meester, omtferm U
onzer. Alle tien werden genezen, maar één van hen, ziende dat hij genezen was keerde weer en
verheerlijkte God.
Zo kan het zijn dat u van een ziekbed wonderlijk genezen bent. Dat het zelfs voor de doctoren een
wonder was. Hoe is het? Na uw genezing het oude leven weer voortgezet? Dat is het bewijs dat er
geen zaligmakend werk in uw hart was.
De negen melaatsen, als die nooit door God bekeerd zijn, de Schrift deelt het niet mee, die zullen al
2000 jaren wensen dat zij nooit genezen waren. Het wondergeloof hadden ze, maar niet het zaligmakend
geloof. Ja zelfs een groter geloof dan die hoofdman die riep: Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Hun genezing zal dan in eeuwigheid tegen hun getuigen.
De preek sloot af met een ernstige roepstem: Gaat heen en vertoon u de priesters!

De gezongen psalmen:
Ps. 145:3,7
Ps. 116: 7,9,10
Ps. 107:21
Ps. 103:1
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jozef

Bericht door Jozef »

In de Bijbel staat danken in relatie met eer, glorie, prijzen en aanbidding.. In reformatorische kerken zien we dat het blijft het bij psalmen zingen en een overdenking vaak over ootmoed, hoe een mens dankbaar zou moeten zijn, niet verdiend etc (hoe waar dat ook kan zijn) Het eerste lijken we te zijn ontgroeid.
Plaats reactie