Luther schreef:WimA schreef:Luther schreef:Maar prima, laten we on-topic gaan, want daar zit @WimA ook om te springen. Ik wil best een poging doen om hem te overtuigen dat hij die zeven tientjes heel goed aan deze studiebijbel kan uitgeven, zonder zich bezwaard te hoeven voelen.
Fijn. Want ik ben het wel een beetje zat om elke keer veel geld en veel tijd te investeren om te beoordelen of de commerciële belangen van @Jongbloed ook mijn belangen dienen. Bij de HSV en de HSVJ zeiden ze dat ook maar het klopte niet.
WimA schreef:Luther schreef:En nee, Wim, die presentatie gaat niet ten koste van gemeenschapsgeld, want Jongbloed huurt de ruimte die toch al open en toegankelijk was.
Tja, de naïviteit is bijna aandoenlijk als het niet zo'n schrijnende onkunde en verkwisting van gemeenschapsgeld zou laten zien. Laten we het even simpel houden. Ik ga er even vanuit dat @Jongbloed bij die presentatie 100 mensen uitnodigt die op de loonlijst staan van overheid of semi overheid. Tenzij deze mensen allemaal een snippermiddag opnemen - wat denk jij? - kost dit de gemeenschap zo'n 100 (Mensen) * 60 (=Schatting van gemiddeld bruto uurtarief) * 4 Uur = 24.000 Euro. Die genodigden krijgen natuurlijk wat veertjes verstrekt - borreltje, gevoel heel belangrijk te zijn (kretologie in de trant van: "door jullie is dit tot stand gekomen" zal niet van de lucht zijn en dergelijke opmerkingen) zodat ze vervolgens als ambassadeur deze HSV variant gaan promoten. Op kosten van de gemeenschap. Daarbij valt het de huur van het zaaltje in het niet. Dat betaalt @Jongbloed graag.
Of mensen een snipperdag nemen, of dat dit gewoon bij hun reguliere werk hoort (wat voor vele zal gelden), of dat het een uitje is, vanwege pensionering, daar gaan de mensen zelf over. Niet Jongbloed. Rare rekensom dus.
Raar of niet is niet de question. Er is namelijk wel 24.000 Euro gemeenschapsgeld weg. De vraag is of de rekensom klopt. Ik neem het overigens @Jongbloed niet kwalijk, die gebruiken hun kennis van psychologie om hun marketingmachine optimaal te laten functioneren. Daar is een commercieel bedrijf voor. En dat ze dat wat beter doen dan niet commerciele instellingen ligt voor de hand, het is de arrogantie van - in dit geval de TUA - dat ze denken de commercie wel aan te aankunnen. Als speelt misschien ook wel mee dat de TUA ook wel graag op kosten van een ander in de krant wil komen. Dan hebben we een win-win situatie waar de belastingbetaler voor mag opdraaien.
WimA schreef:Stel dat ik ook naar die presentatie ga (doe ik niet, maar ik zou het kunnen doen), dan ben ik de enige die er geld aan besteedt, namelijk mijn reiskosten.
Precies. Zo zou (bijna) iedereen erover denken als het geld ging
kosten. Vandaar mijn stelling dat men het met allerlei verhalen laat betalen door een ander. (regulier werk, etc. etc.)
WimA schreef:Wat ik wel merk, is een grote aversie tegen Jongbloed. Dat mag, maar dat helpt niet om dit topic on-topic te krijgen.
Jongbloed is een commercieel bedrijf, dat gespecialiseerd is in dundruk, wereldwijd. Ze drukken niet alleen Bijbels, maar ook andere boeken. Een bedrijf - voor zover ik er verstand van heb - is gericht op winstmaximalisatie. De Stichting HSV wil naast een betrouwbare herziening van de Statenvertaling op basis van dezelfde grondtekst als de SV, een aantal doelgroepbijbels uitgeven. De Stichting HSV heeft geen winstoogmerk en zoekt een uitgever om haar plannen te realiseren. De medewerkers aan de HSVJ en de HSV-mannen/vrouwenbijbels zijn allen vrijwilligers. Dus ik vind je hele litanie tegen Jongbloed, en geld, en armenzorg, en weet ik niet al, een beetje over the top.
Ik heb niets tegen @Jongbloed of tegen commerciële bedrijven. Ik heb wat tegen door de overheid betaalde instellingen die zich laten gebruiken door commerciële bedrijven voor hun marketingmachine op kosten van de gemeenschap.
WimA schreef:Jouw onderliggende stellingname is dat je een afweging moet maken. Daarbij vraag je je af of de inhoud van een specifieke doelgroepbijbel opweegt tegen je aversie tegen het feit dat Jongbloed geld wil verdienen met producten die de Stichting HSV graag bij Jongbloed wil laten drukken. Klopt dat?
Nee. Zie hierboven. In deze vertoont de TUA zeer laakbaar gedrag m.i. Te lui om geld te vragen en te dom om te snappen dat ze worden gebruikt. Daarom mag de gemeenschap ervoor opdraaien.
Dat @Jongbloed gevaarlijke spelletjes speelt met hun eigen opmerking dat de commerciële belangen gelijk zijn aan de missionaire doelstelling staat hier verder los van.