DDD schreef:Maar ook wat gedogen van God precies inhoudt, en waarom dat een verkeerd begrip zou zijn, zoals iemand nogal stellig beweerde.
En natuurlijk de bronnen van Gomarus en Voetius, die de Calvijnse en bij mijn weten gereformeerde leer van de voortgaande openbaring en de accommodatie zouden hebben afgewezen.
Jij interpreteert de 'voortgaande accomodatie' van Calvijn alsof God Zijn eigen Woord Zelf anders is gaan interpreteren? Misschien kun je dat nog even uitleggen.
DDD schreef:Ook de bezwaren tegen het rapport van de CGK zijn vakkundig onder de tafel geveegd.
Volgens mij zijn ze slechts weerlegd.
DDD schreef:Net als de stelling van Ezen dat zonden tegen het zevende gebod in het OT zelden een thema vormen. De profeet Nathan is nog aangehaald, en ook de opmerkingen over wat de profeet nu feitelijk zegt zijn niet inhoudelijk weerlegd. Precies zo met de vraag aan Sheba over de slavernij, zij het dat WimA daar nog iets over heeft gezegd, wat echter volgens mij buiten de kwestie om gaat.
Ik zie jou nu ook de discussie verbreden door een enorme mist op te werpen, en feitelijk ruimte te creeren voor een soort reformatorische homoseksuele relatie. Alsof onze gewetens niet gebonden dienen te zijn Gods Woord. Helaas is onze tijd er vol van dat zinnen als "Ik vind..." en "Ik denk..." boven de Bijbel staan, ook onze gezindte.
DDD schreef:Het lijkt me eerlijk om te stellen dat het niet zo simpel is als sommige bijdragen hierboven willen suggereren. Ik schrijf dit allemaal niet om mijn gram te halen, want het bevestigt alleen maar het standpunt dat ik al jaren heb: dat het gesprek over dit soort onderwerpen meestal een gesprek tussen doven is, omdat het meer geregeerd wordt door onderbuikgevoelens en angst voor afglijden dan door redelijk argumenteren en eerlijk luisteren naar wat God ons wil zeggen.
Feitelijk is de kwestie wel simpel (niet de strijd en worsteling die ermee gepaard kan gaan), maar iemand met een homoseksuele gerichtheid dient Bijbels gezien celibatair te leven. En dat is toch in essentie niet veel anders dan dat een ongetrouwde heteroseksuele man of vrouw in seksuele onthouding dient te leven.
Jammer dat je het zoeken naar die ruimte beschouwt als 'eerlijk luisteren naar wat God ons wil zeggen'. Dat is namelijk helemaal niet onduidelijk, het is alleen geen gemakkelijke boodschap anno 2014.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)