Goede Vrijdag en de stille week

Online
DDD
Berichten: 28741
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door DDD »

Volkomen eens met Moestuin. In het RD stond een interview met de predikant van de Martinikerk. Ik kon mij geheel in zijn ideeën vinden.

---knip--- Dit soort beschuldigingen niet toegestaan.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door huisman »

DDD schreef:Volkomen eens met Moestuin. In het RD stond een interview met de predikant van de Martinikerk. Ik kon mij geheel in zijn ideeën vinden.

---knip--- Dit soort beschuldigingen niet toegestaan.
@DDD denk je dat ik mij niet realiseer wat ik opschrijf? Het gaat mij niet om wat mensen van mijn post zullen zeggen maar in Gods Woord lees ik niets wat met de Passion in overeenstemming is.
Het gaat mij hier niet om HSV versus SV of ritmisch zingen...dit raakt mij in het diepst van mijn ziel en ik schrik er enorm van dat wij zo'n toneelvoorstelling voornamelijk gespeeld/gezongen door mensen die niets met de gekruisigde Christus hebben goedpraten.
Dat slappe gepraat in de trant "misschien werkt het toch wat uit" is mij echt een gruwel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Curatorium »

huisman schreef: @DDD denk je dat ik mij niet realiseer wat ik opschrijf? Het gaat mij niet om wat mensen van mijn post zullen zeggen maar in Gods Woord lees ik niets wat met de Passion in overeenstemming is.
Het gaat mij hier niet om HSV versus SV of ritmisch zingen...dit raakt mij in het diepst van mijn ziel en ik schrik er enorm van dat wij zo'n toneelvoorstelling voornamelijk gespeeld/gezongen door mensen die niets met de gekruisigde Christus hebben goedpraten.
Dat slappe gepraat in de trant "misschien werkt het toch wat uit" is mij echt een gruwel.
Het wordt niet goedgepraat. Het gaat erom dat het doel van de EO om mensen in contact te brengen met de gekruisigde Christus, d.m.v. populaire artiesten om zo de hele samenleving te bereiken, een goed doel is. Alleen de uitvoering is wat belabberd en staat ver van onze reformatorische leefwereld af.
Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Hendrik de 3de »

Curatorium schreef:
huisman schreef: @DDD denk je dat ik mij niet realiseer wat ik opschrijf? Het gaat mij niet om wat mensen van mijn post zullen zeggen maar in Gods Woord lees ik niets wat met de Passion in overeenstemming is.
Het gaat mij hier niet om HSV versus SV of ritmisch zingen...dit raakt mij in het diepst van mijn ziel en ik schrik er enorm van dat wij zo'n toneelvoorstelling voornamelijk gespeeld/gezongen door mensen die niets met de gekruisigde Christus hebben goedpraten.
Dat slappe gepraat in de trant "misschien werkt het toch wat uit" is mij echt een gruwel.
Het wordt niet goedgepraat. Het gaat erom dat het doel van de EO om mensen in contact te brengen met de gekruisigde Christus, d.m.v. populaire artiesten om zo de hele samenleving te bereiken, een goed doel is. Alleen de uitvoering is wat belabberd en staat ver van onze reformatorische leefwereld af.
Als je zo zieltjes moeten winnen .. Als je zo het Lijdensevangelie aan de man wilt brengen of als je zo de gekruisigde Christus aan de samenleving wilt kenbaar maken, dan getuigt dat van diepe, diepe armoede! Het is een gruwelijke vertoning die hele Passion.
Ja maar de Heere kan met een kromme stok recht slaan ... en de wet des Heeren dan? Daar gaat het toch regelrecht tegenin?
Dus ja het is een gruwel!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door huisman »

Overige rollen zijn toebedeeld aan Jan Dulles (Jezus), Simone Kleinsma (Maria), Stanley Burleson (Petrus), Jamai Loman (Judas) en Beau van Erven Dorens (Verteller).
Dulles vertolkte de rol van Judas in de Volendamse versie van de musical Jesus Christ Superstar. In 2007 schreef Dulles voor de Volendamse zanger Jan Mühren het nummer Verlang Naar Jou (op de melodie van Missing You van Chris de Burgh) dat verscheen op Mührens album Toen, Nu & Later dat door de 3JS werd geproduceerd. In 2007 brak hij met de 3JS nationaal door. Jan Dulles schreef voor Maribelle de tekst voor het nummer Gevallen Engel dat in 2009 verscheen. Samen met de andere Js, Jaap en Jaap, schreef hij het nummer Nieuwe Maan op het album van Nick & Simon Vandaag.

In 2010 is Jan Dulles één van de zeven zangers in het TROS televisieprogramma De beste zangers van Nederland.

In 2014 vertolkt hij de rol van Jezus in het paas-spektakel The Passion.
@DDD @MoesTuin dit kan natuurlijk ook. Iemand(Jan Dulles) speelt Jezus en daarvoor speelde hij in een godslasterlijke musical(Namelijk Jesus Christ Superstar) de rol van Judas.

Ik wijt het maar aan jullie onkunde want als je iets had verdiept in de Passion had je nooit zo geschreven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Luther »

huisman schreef:Ik zie de Passion in dezelfde lijn als het dansen om het gouden kalf door het volk Israël. Het volk Israël deed het ook met "goede" bedoelingen. Ze maakte niet een afbeelding van een afgod maar van de God van Israël...................lees wat de HEERE daar van zei tegen Mozes:Ga heen, klim af! want uw volk, dat gij uit Egypteland opgevoerd hebt, heeft het verdorven.
8 En zij zijn haast afgeweken van den weg , dien Ik hun geboden had, zij hebben zich een gegoten kalf gemaakt; en zij hebben zich voor hetzelve gebogen, en hebben het offerande gedaan, en gezegd: Dit zijn uw goden , Israel, die u uit Egypteland opgevoerd hebben.
9 Verder zeide de HEERE tot Mozes: Ik heb dit volk gezien, en zie, het is een hardnekkig volk!
10 En nu, laat Mij toe, dat Mijn toorn tegen hen ontsteke, en hen vertere;


Wij hebben te doen met een Heilig God die wij toch niet naar beneden mogen halen voor wat entertainment. Ik vind het gruwelijk.
Helemaal mee eens, huisman. Ik heb enkele fragmenten gezien. Het is niet anders dan Godslastering om het lijden en sterven van de Heere Jezus Christus te vertolken via een entertainment-festival, met hoofdpersonen die zich anders alleen manifesteren als god-loze popzangers, god-loze Tv-presentatoren en god-loze voetbalanalytici. Het is toch te gek voor woorden dat we als volk eerst volledig hedonistisch zijn geknuffeld door deze mensen, we nu zogenaamd uit hun mond het Evangelie moeten horen.
Daar komt nog bij dat het Evangelie hier niet klonk. Het is een boodschap van horizontale liefde en sociale gerechtigheid, waarin het voor iedereen goed afloopt. De presentator, Beau van Erven Dorens, heeft in een interview voorafgaand aan The Passion duidelijk laten weten: 'Ik ben niet gelovig'. En toen hij zijn enthousiasme over de show in ditzelfde interview naar voren bracht, vond hij het nodig om dat in te leiden met een vloek.... De popzanger die Jezus speelt, gaf aan: 'Ik ben katholiek opgevoed, en dat is blijven hangen. Maar verder niet.'
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door MoesTuin »

Curatorium schreef:
huisman schreef: in Gods Woord lees ik niets wat met de Passion in overeenstemming is.
Het gaat mij hier niet om HSV versus SV of ritmisch zingen...dit raakt mij in het diepst van mijn ziel en ik schrik er enorm van dat wij zo'n toneelvoorstelling voornamelijk gespeeld/gezongen door mensen die niets met de gekruisigde Christus hebben goedpraten.
Dat slappe gepraat in de trant "misschien werkt het toch wat uit" is mij echt een gruwel.
Het wordt niet goedgepraat. Het gaat erom dat het doel van de EO om mensen in contact te brengen met de gekruisigde Christus, d.m.v. populaire artiesten om zo de hele samenleving te bereiken, een goed doel is. Alleen de uitvoering is wat belabberd en staat ver van onze reformatorische leefwereld af.
Precies, dat is een heldere weergave.
Ik schreef ook al eerder, dat de manier waarop de Passion wordt weergegeven twijfelachtig is. (en niet zoals wel vaker mijn postings verdraaid worden The Passion helemaal goedkeur)
Maar goed, je kan natuurlijk zeggen met vele redenen, het is niet goed, we verwerpen het, ik gruwel ervan en punt, we gaan weer over tot de orde van de dag.
Aan de andere kant....
Hier ligt een taak voor Christenen.
Er wordt (zei het niet zo in een juiste / ideale / degelijke vorm) een aanzet gegeven om het verhaal van het lijden en sterven van de Heere Jezus neer te zetten voor een groot (niet christelijk) publiek.

Dan komen bij mij toch echt de volgende vragen op.
=> Welke kansen geeft dit voor de gevestigde kerken / gemeenten? Hoe ga je hiermee om, hoe ga je hier op in, op welke manier.....
=> Stel dat als je je veel begeeft onder (je niet eigen kringetje) niet christelijke medemensen via je werk, je buurt, je (vul maar in) en die mensen beginnen met je een gesprek over The Passion, wat zeg je dan? Dat het allemaal niet juist is en niet goed en niet waar is, dat je er zelfs van gruwelt? Kan het me bijna niet voorstellen!
=> Zou voor de Heere God iets te wonderlijk zijn, mag ik de vraag voorzichtig stellen of de Heere God misschien door niet direct gelovige mensen heen aan het werken is.
Kan dat? Wat bevat het mensenverstand? De werken Gods zijn Groots, Zeer Groot.
Hebben we al gebeden voor en rondom The Passion en voor alle mensen hier rondom heen als publiek, spelers.....?
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Luther »

MoesTuin schreef:=> Welke kansen geeft dit voor de gevestigde kerken / gemeenten? Hoe ga je hiermee om, hoe ga je hier op in, op welke manier.....
Geen.
=> Stel dat als je je veel begeeft onder (je niet eigen kringetje) niet christelijke medemensen via je werk, je buurt, je (vul maar in) en die mensen beginnen met je een gesprek over The Passion, wat zeg je dan? Dat het allemaal niet juist is en niet goed en niet waar is, dat je er zelfs van gruwelt? Kan het me bijna niet voorstellen!
Inderdaad zou ik voorzichtig aangeven dat het toch wel erg ver af staat van het werkelijke lijdensevangelie, en dan zou ik die persoon uitnodigen om daarover door te spreken.
=> Zou voor de Heere God iets te wonderlijk zijn, mag ik de vraag voorzichtig stellen of de Heere God misschien door niet direct gelovige mensen heen aan het werken is. Kan dat? Wat bevat het mensenverstand? De werken Gods zijn Groots, Zeer Groot
. Alles kan. Maar wij hebben te maken met wat de Heere wil. Hij wil door (de prediking van) Zijn Woord mensen tot bekering brengen.
Hebben we al gebeden voor en rondom The Passion en voor alle mensen hier rondom heen als publiek, spelers.....?
Misschien is het enige gebed dat passend is: 'Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen.'
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door huisman »

Luther schreef:
MoesTuin schreef:=> Welke kansen geeft dit voor de gevestigde kerken / gemeenten? Hoe ga je hiermee om, hoe ga je hier op in, op welke manier.....
Geen.
=> Stel dat als je je veel begeeft onder (je niet eigen kringetje) niet christelijke medemensen via je werk, je buurt, je (vul maar in) en die mensen beginnen met je een gesprek over The Passion, wat zeg je dan? Dat het allemaal niet juist is en niet goed en niet waar is, dat je er zelfs van gruwelt? Kan het me bijna niet voorstellen!
Inderdaad zou ik voorzichtig aangeven dat het toch wel erg ver af staat van het werkelijke lijdensevangelie, en dan zou ik die persoon uitnodigen om daarover door te spreken.
=> Zou voor de Heere God iets te wonderlijk zijn, mag ik de vraag voorzichtig stellen of de Heere God misschien door niet direct gelovige mensen heen aan het werken is. Kan dat? Wat bevat het mensenverstand? De werken Gods zijn Groots, Zeer Groot
. Alles kan. Maar wij hebben te maken met wat de Heere wil. Hij wil door (de prediking van) Zijn Woord mensen tot bekering brengen.
Hebben we al gebeden voor en rondom The Passion en voor alle mensen hier rondom heen als publiek, spelers.....?
Misschien is het enige gebed dat passend is: 'Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen.'

Ik sluit mij volledig bij Luther aan. Vanavond mag op heel veel kansels het sterven van de Heere Jezus worden verkondigd.

en @MoesTuin kijk nu eens hoe Paulus in een heidense wereld de gekruisigde Christus verkondigde,
1 En ik, broeders, als ik tot u ben gekomen , ben niet gekomen met uitnemendheid van woorden, of van wijsheid, u verkondigende de getuigenis van God.
2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.
3 En ik was bij ulieden in zwakheid, en in vreze, en in vele beving.
4 En mijn rede, en mijn prediking was niet in bewegelijke woorden der menselijke wijsheid, maar in betoning des geestes en der kracht;
Van de eenvoud van de prediking van Jezus Christus, en Dien gekruisigd in betoning des geestes en der kracht mogen wij het verwachten omdat dit naar Gods wil en raad is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Mara »

Er waren hier gisteravond een stel jongelui, vrienden van onze kinderen. Ze praatten over The Passion.
Ik hoorde het zo aan, wat de meningen waren.
Het verbaasde mij dat sommige (lid van Herst. Herv, Herv. Ger. bond, GerGem) dit nogal op positieve manier aan het promoten waren.
Vanmorgen las ik in de krant dat ze de Heere Jezus broden en vissen hebben laten kopen.
Elk jaar lees ik commentaar van iemand "uit de wereld" en het is ronduit schokkend hoe die de vinger op de zere plek leggen!
Spektakel dat over the top gaat, voortaan zit Jan Dulles (die de Heere Jezus vertolkte) in de 4 J's.
Ik vond het verschrikkelijk om te lezen en we zouden ons als christenen moeten schamen hiervoor, als we dit niet gezamenlijk afwijzen.
We leven in een vrij land, waar tot in elke uithoek het evangelie verkondigd wordt, maar de mensen willen het niet!
Op zondag slapen ze liever uit en gaan dagje uit.
Dus wat een onzin om het dan maar onder de mensen te moeten brengen, gelijk een toneelvoorstelling of opera.
Heeft de Heere dit nodig om mensen te lokken?
Huisman zei eerder, het lijkt op het dansen om het gouden kalf.
Heeft iemand die meedeed, vóór het optreden gebeden of de Heere dit wil zegenen?
Is er één uit de toeschouwers die vanavond bedroefd in de kerk zit?
Ik zou het graag willen weten.
Als je dit soort dingen afwijst, kom je stilaan alleen te staan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door eilander »

Er is geen alternatief voor de verkondiging van het Evangelie.
De Heere heeft Zelf gewild dat door de dwaasheid der prediking mensen zalig zouden worden, dan moeten wij niet wijzer zijn en denken dat we het toch op een andere manier moeten brengen.
Laten we bidden of de prediking in vele kerken vanavond rijk gezegend mag worden.
Als de Heilige Geest rijk werkt in de kerken, en de gekruisigde Christus centraal mag staan, zal het goed komen en anders niet.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door SecorDabar »

eilander schreef:Er is geen alternatief voor de verkondiging van het Evangelie.
De Heere heeft Zelf gewild dat door de dwaasheid der prediking mensen zalig zouden worden, dan moeten wij niet wijzer zijn en denken dat we het toch op een andere manier moeten brengen.
Laten we bidden of de prediking in vele kerken vanavond rijk gezegend mag worden.
Als de Heilige Geest rijk werkt in de kerken, en de gekruisigde Christus centraal mag staan, zal het goed komen en anders niet.
Ik ben het eens met Eilander.

Ter aanvulling, lees Romeinen 10: 8-10, en vers 17

8 Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.

9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.

10 Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid.


17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Marc_44 »

Mmm ... vreemd. D66 Zeeland doet z'n best om The Passion binnen te halen.

http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... n_1_862843
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Vagari »

Marc_44 schreef:Mmm ... vreemd. D66 Zeeland doet z'n best om The Passion binnen te halen.

http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... n_1_862843
Zegt dat iets over The Passion?
Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Marc_44 »

Vagari schreef:
Marc_44 schreef:Mmm ... vreemd. D66 Zeeland doet z'n best om The Passion binnen te halen.

http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... n_1_862843
Zegt dat iets over The Passion?
Goede vraag.

In het artikeltje staat: "Volgens Alex Hijgenaar van D66 is een eventuele komst van The Passion een uitgelezen kans om Zeeland te promoten."

Blijkbaar wordt The Passion door D66 gezien als promotie-evenement. Of dat ook de insteek is van de sponsoren van het evenement (EO, PKN, RKK, NBG) vraag ik me af.
Plaats reactie