Afscheiding 1834 vieren
Afscheiding 1834 vieren
...we vandaag 180 jaar Afscheiding herdenken?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Wist je dat........[7]
Oh 

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Nou, zwarte bladzijden hoeven we niet te herdenken toch? Ik vergeet ze graag.Luther schreef:...we vandaag 180 jaar Afscheiding herdenken?
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
Pardon? De Afscheiding heeft ook veel goeds gebracht, zowel voor de Afgescheidenen en de Hervormde Kerk.Desiree schreef:Nou, zwarte bladzijden hoeven we niet te herdenken toch? Ik vergeet ze graag.Luther schreef:...we vandaag 180 jaar Afscheiding herdenken?
Ik zat nog te twijfelen, zal ik 'herdenken' of 'vieren' opschrijven?

De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Een scheuring en afscheiding is nooit te vieren, het zijn wel degelijk zeer zwarte bladzijden in de kerkelijke geschiedenis.Luther schreef:Pardon? De Afscheiding heeft ook veel goeds gebracht, zowel voor de Afgescheidenen en de Hervormde Kerk.Desiree schreef:Nou, zwarte bladzijden hoeven we niet te herdenken toch? Ik vergeet ze graag.Luther schreef:...we vandaag 180 jaar Afscheiding herdenken?
Ik zat nog te twijfelen, zal ik 'herdenken' of 'vieren' opschrijven?
Los van het feit dat het veel goeds heeft voortgebracht, het had nooit mogen gebeuren.
Een kerkelijke scheuring is een verschrikkelijk iets en gaat tegen Gods wil in.
Natuurlijk kunnen we zeggen dat het nodig was aangezien er een verlichte leer bezig was met alle onbijbelse gevolgen van dien en daarom de afscheiding min of meer noodzakelijk was, maar daarom vind ik het nog wel zeer zwarte bladzijden uit de kerkelijke geschiedenis, alleen al omdat het nodig bleek.
Hoe kunnen we dat vieren...
We kunnen beter berouw hebben omdat het nodig bleek te zijn, berouw om de verschrikkelijke kerkelijke verdeeldheid.
Hoe weet jij dat? De Bijbel spreekt daar in ieder geval anders over.ejvl schreef:Een kerkelijke scheuring is een verschrikkelijk iets en gaat tegen Gods wil in.
Precies.Tiberius schreef:Hoe weet jij dat? De Bijbel spreekt daar in ieder geval anders over.ejvl schreef:Een kerkelijke scheuring is een verschrikkelijk iets en gaat tegen Gods wil in.
Lijkt me dus de opening van een nieuw topic waard: 180 jaar Afscheiding: herdenken of niet?
Verdeeldheid is nooit goed, daar waarschuwt Paulus genoeg voor.Tiberius schreef:Hoe weet jij dat? De Bijbel spreekt daar in ieder geval anders over.ejvl schreef:Een kerkelijke scheuring is een verschrikkelijk iets en gaat tegen Gods wil in.
Het feit dat er gescheurd moet worden is al verschrikkelijk.
En wat te denken van het Hogepriesterlijk gebed...
Laatst gewijzigd door ejvl op 13 okt 2014, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Herdenken is goed met in het achterhoofd dat verdeeldheid en scheuringen nooit goed zijn, en dan heb ik het niet over wie de schuldige is, het feit dat er gescheurd moet worden is al verdrietig genoeg.Luther schreef:180 jaar Afscheiding: herdenken of niet?
Dat vieren kan ik niet bij.
Waar dan?ejvl schreef:Verdeeldheid is nooit goed, daar waarschuwt Paulus genoeg voor.Tiberius schreef:Hoe weet jij dat? De Bijbel spreekt daar in ieder geval anders over.ejvl schreef:Een kerkelijke scheuring is een verschrikkelijk iets en gaat tegen Gods wil in.
Denk ook bijvoorbeeld aan: Want er moeten ook ketterijen onder u zijn, opdat degenen, die oprecht zijn, openbaar mogen worden onder u.
Daar gaat de waarheid voorop, dan pas de eenheid.ejvl schreef:En wat te denken van het Hogepriesterlijk gebed...
Zonder waarheid kan er geen eenheid zijn. En hoeft niet ook.
Inderdaad. En het gekke is: die 500 jaar Reformatie vieren we wel. Het ging in 1834 wezenlijk niet over zaken die van minder gewicht waren dan bij de Reformatie. Althans, zo kijk ik er tegenaan.Tiberius schreef:Waar dan?ejvl schreef:Verdeeldheid is nooit goed, daar waarschuwt Paulus genoeg voor.Tiberius schreef:Hoe weet jij dat? De Bijbel spreekt daar in ieder geval anders over.ejvl schreef:Een kerkelijke scheuring is een verschrikkelijk iets en gaat tegen Gods wil in.
Denk ook bijvoorbeeld aan: Want er moeten ook ketterijen onder u zijn, opdat degenen, die oprecht zijn, openbaar mogen worden onder u.
Daar gaat de waarheid voorop, dan pas de eenheid.ejvl schreef:En wat te denken van het Hogepriesterlijk gebed...
En wat denkt men daarmee te bereiken?Mara schreef:Er zijn gezinnen waar de mobiel zaterdagsavonds ingeleverd moet worden.Wilhelm schreef:Je via Tapatalk gewoon zondags kunt forummen?![]()
Ik heb hem in het weekend nooit opgeladen eigenlijk.
Ook hier geldt: leer er op een gewone manier mee omgaan, dan heb je ook niet zoveel problemen!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
12 En dit zeg ik, dat een iegelijk van u zegt: Ik ben van Paulus, en ik van Apollos; en ik van Cefas; en ik van Christus.Tiberius schreef:Waar dan?
13 Is Christus gedeeld? Is Paulus voor u gekruist? Of zijt gij in Paulus naam gedoopt?
Maar dat is toch verschrikkelijk dat er geen waarheid is en daarom afgescheiden moet worden? Dat ga je toch niet vieren?Daar gaat de waarheid voorop, dan pas de eenheid.
Ik ook, maar zie hierboven, ik ga niet vieren dat het noodzakelijk is om een reformatie of een afscheiding te maken, ik vind het verschrikkelijk als er geen waarheid meer is en het daarom noodzakelijk is om af te scheiden.Luther schreef:En het gekke is: die 500 jaar Reformatie vieren we wel. Het ging in 1834 wezenlijk niet over zaken die van minder gewicht waren dan bij de Reformatie. Althans, zo kijk ik er tegenaan.
Als iets een geschenk is, mag dat toch ook gevierd worden?ejvl schreef:12 En dit zeg ik, dat een iegelijk van u zegt: Ik ben van Paulus, en ik van Apollos; en ik van Cefas; en ik van Christus.Tiberius schreef:Waar dan?
13 Is Christus gedeeld? Is Paulus voor u gekruist? Of zijt gij in Paulus naam gedoopt?
Maar dat is toch verschrikkelijk dat er geen waarheid is en daarom afgescheiden moet worden? Dat ga je toch niet vieren?Daar gaat de waarheid voorop, dan pas de eenheid.
Ik ook, maar zie hierboven, ik ga niet vieren dat het noodzakelijk is om een reformatie of een afscheiding te maken, ik vind het verschrikkelijk als er geen waarheid meer is en het daarom noodzakelijk is om af te scheiden.Luther schreef:En het gekke is: die 500 jaar Reformatie vieren we wel. Het ging in 1834 wezenlijk niet over zaken die van minder gewicht waren dan bij de Reformatie. Althans, zo kijk ik er tegenaan.
Jouw redenering lijkt een beetje op iemand die zegt: Ik vier mijn verjaardag niet, want het is toch verschrikkelijk dat je een jaar dichter bij de dood bent.
Ik zeg (nog) niets over vieren; ik ga alleen maar in tegen jouw onjuiste bewering van hierboven:ejvl schreef:Ik ook, maar zie hierboven, ik ga niet vieren dat het noodzakelijk is om een reformatie of een afscheiding te maken, ik vind het verschrikkelijk als er geen waarheid meer is en het daarom noodzakelijk is om af te scheiden.
De teksten die je overigens noemt uit Korinthe gaan hier niet op: die gelden alleen als men in de waarheid wandelt. Dan pas kan je zeggen, dat er eenheid moet zijn. Niet eerder.Een kerkelijke scheuring is een verschrikkelijk iets en gaat tegen Gods wil in.