Dat was met de vrouw van een ander.
Cognitief is een woord van meester Piekwa.
Vragen huwelijksgesprek
Re: Vragen huwelijksgesprek (uit: Homoseksualiteit)
Spitten en niet moe worden.
Geldt dit dan niet voor alle zonden?Ezen schreef:Dat was met de vrouw van een ander.
Cognitief is een woord van meester Piekwa.
Nee.
Er zijn zonden tot de dood en zonden niet tot de dood.
Voor God zijn we helemaal zonde.
Als een stel iets doet wat niet mag (volgens ons dan, gebaseerd op de bijbel) zondigen ze.
Maar als ze samen een stichtelijk werk lezen? Dat vinden we mooi, maar zondigen ze dan niet?
Als een stel iets doet wat niet mag (volgens ons dan, gebaseerd op de bijbel) zondigen ze.
Maar als ze samen een stichtelijk werk lezen? Dat vinden we mooi, maar zondigen ze dan niet?
Spitten en niet moe worden.
Oke, leuk. Als ik het zo lees begreep je wel wat ik bedoelde.Ezen schreef:Nee.
Ik denk dat je hiermee toch miskent dat bepaalde karakters wel degelijk minder snel of in het geheel geen dingen doen die in eigen beleving onjuist zijn. Ik had het trouwens niet zozeer over cognitief ingestelde mensen, maar over rechtlijnige mensen.Vagari schreef:Willem Kloos: Ik ben een god in het diepst van mijn gedachten.
Ik denk dat iedereen doet waar hij/zij zin in heeft. Diegenen die 'minder cognitief' ingesteld zijn, willen misschien direct doen waar ze zin in hebben. Terwijl degenen die meer cognitief ingesteld zijn misschien meer gesteld zijn op hun goede naam of op hun financiële toekomst.
Heel misschien zijn er nog die echt zoals Jozef mogen zeggen:" Zou ik zulk een groot kwaad doen en zondigen tegen God?"
Ja, ik weet dat die strijd (om tot de daad van gemeenschap voor het huwelijk over te gaan) bestaat, maar persoonlijk herken ik dat niet echt. Je kunt er misschien ook gewoon wat nuchterder mee omgaan, dan je hormonen leidend te laten zijn.lien75 schreef:En aan Luther, ook ik waardeer je laatste post erg. Heb alleen nog een opmerking. Je hoeft inderdaad niet elke zonden ervaren te hebben om elkaar te begrijpen. Zeker niet. Maar misschien weet je wel welke strijd jongeren soms kunnen hebben. Tenzij er sprake is van hoofdse liefde... Juist omdat je zelf ook verliefd ben geweest/ bent.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Misschien ben ik dan wel zo'n mens....DDD schreef:Ik denk dat je hiermee toch miskent dat bepaalde karakters wel degelijk minder snel of in het geheel geen dingen doen die in eigen beleving onjuist zijn. Ik had het trouwens niet zozeer over cognitief ingestelde mensen, maar over rechtlijnige mensen.

De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Het zal voor een bovengemiddeld aantal forumleden gelden. Rechtlijnige mensen hebben ook vaker de neiging andere mensen te vertellen hoe het zit. Iets daarvan moet je wel hebben, anders geef je hier de moed gauw op;-)
Oke, ik ben inderdaad ook nog hen vergeten die iets wel of niet doen uit vrees voor God. En dan een andere vrees als die van Jozef.DDD schreef:Ik denk dat je hiermee toch miskent dat bepaalde karakters wel degelijk minder snel of in het geheel geen dingen doen die in eigen beleving onjuist zijn. Ik had het trouwens niet zozeer over cognitief ingestelde mensen, maar over rechtlijnige mensen.Vagari schreef:Willem Kloos: Ik ben een god in het diepst van mijn gedachten.
Ik denk dat iedereen doet waar hij/zij zin in heeft. Diegenen die 'minder cognitief' ingesteld zijn, willen misschien direct doen waar ze zin in hebben. Terwijl degenen die meer cognitief ingesteld zijn misschien meer gesteld zijn op hun goede naam of op hun financiële toekomst.
Heel misschien zijn er nog die echt zoals Jozef mogen zeggen:" Zou ik zulk een groot kwaad doen en zondigen tegen God?"
Zo, nu zijn mn hokjes weer compleet.

Re: Vragen huwelijksgesprek
Toch heb ik nog steeds het idee (de illusie?) dat ik in 't echt een heel redelijke en gevoelvolle kerel ben...DDD schreef:Het zal voor een bovengemiddeld aantal forumleden gelden. Rechtlijnige mensen hebben ook vaker de neiging andere mensen te vertellen hoe het zit. Iets daarvan moet je wel hebben, anders geef je hier de moed gauw op;-)