Dominees op de Dam

Marc_44

Re: Dominees op de Dam

Bericht door Marc_44 »

Wat ik lastig vind aan de gekleurde gewaden, is dat de predikant als een soort veelkleurige pauw in het middelpunt van zijn gemeente staat. De gedachte van "de predikant als één van de gemeenteleden" vind ik daarmee verloren gaan.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Kan iemand verklaren waar deze sinterklaaskleding zijn oorsprong vindt?
Vanouds was de toga zwart. Vanwaar die kleuren? En sinds welke synode zijn die ingevoerd?
Hebben de kleuren nog een betekenis?
Ik maak bezwaar tegen de term sinterklaaskleding. Getuigt van 0,0% respect voor ambtsdragers.
En over liturgie bestaan uitstekende boeken, waarin ook wordt uitgelegd hoe het zit met ambtskledij.
Zet tegen deze uitdrukking, (mijn excuses, als je pijn deed) de vele schimpscheuten richting (O)GG(i(N).
Niet dat het mijnerzijds als een schimpscheut bedoeld was, maar wel om op te merken dat ik hier niet
het eenvoudige vrome volk meer in herken.
Het laat wel zien dat de regel respectvol over ambtsdragers te spreken slechts betrekking heeft op een klein deel van de ambtsdragers. Wat een verschil met de manier waarop David bijvoorbeeld over Saul sprak.

Het verschil met het zwarte pak van de ambtsdragers waar we wel met respect over horen te spreken? Alleen de kleur. Verder is het ook gewoon een ambtsgewaad. Alsof het voorhangsel niet is gescheurd. Terug naar het Oud-Testamentische priesterkleed.

En de uitdrukking 'Gepraat, gelaat en gewaad' klinkt wel heel bijbels maar is het niet. Uiteraard behoort je kleding zedig te zijn maar verder wordt het onderscheid niet gemaakt door de kleding. We behoeven niet als antiek o.i.d. gekleed te zijn. Of je christen bent blijkt uit je woorden en je daden. Levende brieven van Jezus Christus zijn. En dat mag ook nog eens met een stralend gelaat.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Kan iemand verklaren waar deze sinterklaaskleding zijn oorsprong vindt?
Vanouds was de toga zwart. Vanwaar die kleuren? En sinds welke synode zijn die ingevoerd?
Hebben de kleuren nog een betekenis?
Ik maak bezwaar tegen de term sinterklaaskleding. Getuigt van 0,0% respect voor ambtsdragers.
En over liturgie bestaan uitstekende boeken, waarin ook wordt uitgelegd hoe het zit met ambtskledij.
Zet tegen deze uitdrukking, (mijn excuses, als je pijn deed) de vele schimpscheuten richting (O)GG(i(N).
Niet dat het mijnerzijds als een schimpscheut bedoeld was, maar wel om op te merken dat ik hier niet
het eenvoudige vrome volk meer in herken.
Het laat wel zien dat de regel respectvol over ambtsdragers te spreken slechts betrekking heeft op een klein deel van de ambtsdragers. Wat een verschil met de manier waarop David bijvoorbeeld over Saul sprak.

Het verschil met het zwarte pak van de ambtsdragers waar we wel met respect over horen te spreken? Alleen de kleur. Verder is het ook gewoon een ambtsgewaad. Alsof het voorhangsel niet is gescheurd. Terug naar het Oud-Testamentische priesterkleed.

En de uitdrukking 'Gepraat, gelaat en gewaad' klinkt wel heel bijbels maar is het niet. Uiteraard behoort je kleding zedig te zijn maar verder wordt het onderscheid niet gemaakt door de kleding. We behoeven niet als antiek o.i.d. gekleed te zijn. Of je christen bent blijkt uit je woorden en je daden. Levende brieven van Jezus Christus zijn. En dat mag ook nog eens met een stralend gelaat.
Saul was een gezalfde des Heeren. Vandaar dat David zo sprak, hoewel dat het hem ook smartte, en ondanks hat hij hem
naar zijn leven stond. Zo is er altijd een volk dat het goede voor de medemens zoekt en daarvoor moet boeten
als een misdadiger. Zo zijn de wegen des Heeren door alle eeuwen heen geweest.
Ik wil niet te stellig wat beweren, maar het lijkt soms of predikanten in dergelijke gewaden vaak niet kunnen gewagen
van een zalving (roeping door de Heere Zelf) tot dit heilige en afgezonderde ambt.
Men acht (ik dacht dat dit bekent kon zijn) een onderzoek naar bekering en roeping vaak zelfs overbodig. Men studeert
er immers voor? En men kent dan het 'vak'.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
ejvl

Bericht door ejvl »

Dus jij beoordeeld iemand op het ambtsgewaad?
Ik wist wel dat oordelen soms snel ging, maar op een ambtsgewaad?
Maar goed dat je geen predikant uit het buitenland tegenkomt, die hoort er natuurlijk helemaal niet bij.
De PKN heeft nu eenmaal vrijheden in ambtsgewaad en is het is niet aan ons alleen op het ambtsgewaad te beoordelen! Daar maak je je toch schuldig aan!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:Dus jij beoordeeld iemand op het ambtsgewaad?
Ik wist wel dat oordelen soms snel ging, maar op een ambtsgewaad?
Maar goed dat je geen predikant uit het buitenland tegenkomt, die hoort er natuurlijk helemaal niet bij.
De PKN heeft nu eenmaal vrijheden in ambtsgewaad en is het is niet aan ons alleen op het ambtsgewaad te beoordelen!
Waar zei ik dat dan? Ik weet alleen dat ik nog nooit een dominee heb ontmoet die de oude gereformeerde leer bevindelijk
kon brengen, en zo'n gewaad droeg. Daarmee veroordeel ik de mensen op zich niet. Zelfs de allerheiligste zal bij Goddelijk
licht zichzelf als de grootste der zondaren kennen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Zo kan het allemaal wel weer.
Gesloten