Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: Re : Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Marc_44 »

ejvl schreef: Persoonlijk denk ik dat er wel tijd en ruimte voor ontspanning kan en mag zijn.
Dat is in elk geval al fijn. :)
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:Wat ik persoonlijk over lezen zou zeggen: We leven in de genadetijd. Deze hebben we niet te vermorsen.
Daarom is het ook dat ik al jarenlang persoonlijk geen romans of iets dergelijke meer lees. Ik kan die dan
ook niet aanbevelen.
Ik weet zelf wel dat ze (als we jong en gezond zijn) wel wat (tijdelijke) ontspanning kunnen bieden, en de ene roman is ook de andere niet.
Toch zou ik persoonlijk liever stichtelijke lectuur aanbevelen waar ook onze ziel wel bij kan varen.

Dat is dan zo kort als doenlijk een leesadvies. Ik heb ook met name de jongere generatie op het oog: De dagen dat je zegt:
"Ik heb geen lust in dezelve" zijn veel dichterbij dan je denkt, en ik weet ook dat je dat als je jong en gezond bent niet zo bij stilstaat,
of ook liever niet bij stil wil staan. Dat is de mens van nature.
Een goede genuanceerde post DIA.
Wat ik mij dan tegelijk afvraag, wat te denken van andere ontspanning? Muziek? Sport? Spelletjes? Computer? Tijdschriften?
Persoonlijk denk ik dat er wel tijd en ruimte voor ontspanning kan en mag zijn. Maar hoever gaan we hierin?
Hoe ver mogen we gaan....
Je kunt ook vragen: Hoe ver moeten we afblijven van de dingen die niet tot onze vrede dienen?
Mij dunkt dat dit toch wat belangrijker is?
We mogen alles - tenzij dat het in strijd met Gods Woord en wil is.
We kunnen de computer misbruiken, ik geloof sterker nog dan een boek.
Muziek evenzo.
Ontspanning is iets wat de onrustige mens zoekt. Ook wel nodig heeft.
Toch lees ik in de Schrift niet veel om tijd in hobby's te steken.
Ik lees wel:
Al mijn vermaak stel ik, met rijp beleid,
In Uw gebod; dat is mijn hoogst verlangen.

Psalm 119:87
En: Waakt en bidt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door DDD »

Maar het gebod van de Heere is in het geheel niet ´Raak niet, smaak niet, en roer niet aan.´

Dus al je vermaak stellen in het gebod gaat heel goed samen met genieten van mooie muziek of een goed boek.
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Maar het gebod van de Heere is in het geheel niet ´Raak niet, smaak niet, en roer niet aan.´

Dus al je vermaak stellen in het gebod gaat heel goed samen met genieten van mooie muziek of een goed boek.
Muziek (vooral het zingen, maar ook wel het spelen van psalmen) kan stichten.
Dan is het goed.
Muziek kan echter ook verwoesten. Als je een beetje kunt onderscheiden
hoef je niet te vragen of dat kan. Ik denk dat een mens die onder de
Waarheid leeft dat toch wel ergen voelt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door DDD »

Zeker. Ik pleit ook niet voor het luisteren naar verwoestende muziek, althans, niet voor je plezier.

In het gevoelen van mensen die onder de waarheid leven heb ik niet zoveel vertrouwen. Ze voelen vaak precies wat hen uitkomt, hetzij licht of zwaar, afhankelijk ook van de mate waarin hun karakter open of juist rigide is.
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Zeker. Ik pleit ook niet voor het luisteren naar verwoestende muziek, althans, niet voor je plezier.

In het gevoelen van mensen die onder de waarheid leven heb ik niet zoveel vertrouwen. Ze voelen vaak precies wat hen uitkomt, hetzij licht of zwaar, afhankelijk ook van de mate waarin hun karakter open of juist rigide is.
Vraag: Denk je dat geloof en gevoel te scheiden zijn?

Ik bedoel niet enkel gevoel, nee dat kan dodelijk gevaarlijk zijn,
maar geloof, kan dat samen gaan zonder gevoel?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Hoe ver mogen we gaan....
Je kunt ook vragen: Hoe ver moeten we afblijven van de dingen die niet tot onze vrede dienen?
Mij dunkt dat dit toch wat belangrijker is?
We mogen alles - tenzij dat het in strijd met Gods Woord en wil is.
We kunnen de computer misbruiken, ik geloof sterker nog dan een boek.
Muziek evenzo.
Ontspanning is iets wat de onrustige mens zoekt. Ook wel nodig heeft.
Toch lees ik in de Schrift niet veel om tijd in hobby's te steken.
Ik lees wel:
Al mijn vermaak stel ik, met rijp beleid,
In Uw gebod; dat is mijn hoogst verlangen.

Psalm 119:87
En: Waakt en bidt.
http://www.cip.nl/artikel/44078/Wij-pre ... _source=A1
~~Soli Deo Gloria~~
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Kislev »

Wees niet al te rechtvaardig en niet al te goddeloos.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Zeker. Ik pleit ook niet voor het luisteren naar verwoestende muziek, althans, niet voor je plezier.

In het gevoelen van mensen die onder de waarheid leven heb ik niet zoveel vertrouwen. Ze voelen vaak precies wat hen uitkomt, hetzij licht of zwaar, afhankelijk ook van de mate waarin hun karakter open of juist rigide is.
Vraag: Denk je dat geloof en gevoel te scheiden zijn?

Ik bedoel niet enkel gevoel, nee dat kan dodelijk gevaarlijk zijn,
maar geloof, kan dat samen gaan zonder gevoel?
Dat hangt van iemands persoonlijkheidskenmerken af. Mensen zonder gevoel kunnen geloven zonder gevoel, en mensen zonder verstand kunnen geloven zonder verstand. Maar de hele mens is bij het geloof betrokken.
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Hoe ver mogen we gaan....
Je kunt ook vragen: Hoe ver moeten we afblijven van de dingen die niet tot onze vrede dienen?
Mij dunkt dat dit toch wat belangrijker is?
We mogen alles - tenzij dat het in strijd met Gods Woord en wil is.
We kunnen de computer misbruiken, ik geloof sterker nog dan een boek.
Muziek evenzo.
Ontspanning is iets wat de onrustige mens zoekt. Ook wel nodig heeft.
Toch lees ik in de Schrift niet veel om tijd in hobby's te steken.
Ik lees wel:
Al mijn vermaak stel ik, met rijp beleid,
In Uw gebod; dat is mijn hoogst verlangen.

Psalm 119:87
En: Waakt en bidt.
http://www.cip.nl/artikel/44078/Wij-pre ... _source=A1
Beste man, u begrijpt het niet, denk ik.
Natuurlijk heeft een mens wel ontspanning nodig.
Maar we zijn zo licht geneigd om zo in een hobby op te gaan,
dat het ene nodige op het tweede plan komt.

Verder zou ik er nog aan willen toevoegen:
Als het leven mij Christus is, en het sterven mij gewin is,
denk je dan dat hetgeen buiten Christus is, meer vermaak en
ontspanning is, dan wat er in Christus is?
Laatst gewijzigd door -DIA- op 09 sep 2014, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door -DIA- »

Kislev schreef:Wees niet al te rechtvaardig en niet al te goddeloos.
Dat woorden der wijsheid, zelfs uit de Wijsheid Zelf.
(Prediker 7)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door dennis »

Er worden verschillende opmerkingen over het lezen van literatuur gemaakt. Zowel positief als negatief, en ik begrijp beide.
Aan de ene kant is het waar dat heel veel literatuur (om het voorzichtig te stellen) niet bijdraagt tot ons zielenheil.
En dat is het allerbelangrijkste.
Aan de andere kant is wel bewezen dat veel lezen, zeker ook van literatuur, ons inzicht in de mens en de samenleving geeft. Zeker als
we ons gedrongen voelen om met onze naasten over de Bijbelse boodschap te spreken, is het belangrijk om te weten hoe de moderne mens denkt.
Daarnaast: veel lezen levert ook andere voordelen. Je blijkt er meer empathie door te krijgen. Je inlevingsvermogen in anderen wordt er door versterkt.
Ik geloof dat we voorzichtig met moderne literatuur moeten omgaan. En voor sommigen kan het beter zijn om er verre van te blijven, terwijl het voor anderen belangrijk is.

(PS. Ik heb zojuist een literaire roman uit, en lees nu in "Als een appelboom" van ds. Schot. Ik leer echt van allebei. )
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Panny »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:Wat ik persoonlijk over lezen zou zeggen: We leven in de genadetijd. Deze hebben we niet te vermorsen.
Daarom is het ook dat ik al jarenlang persoonlijk geen romans of iets dergelijke meer lees. Ik kan die dan
ook niet aanbevelen.
Ik weet zelf wel dat ze (als we jong en gezond zijn) wel wat (tijdelijke) ontspanning kunnen bieden, en de ene roman is ook de andere niet.
Toch zou ik persoonlijk liever stichtelijke lectuur aanbevelen waar ook onze ziel wel bij kan varen.

Dat is dan zo kort als doenlijk een leesadvies. Ik heb ook met name de jongere generatie op het oog: De dagen dat je zegt:
"Ik heb geen lust in dezelve" zijn veel dichterbij dan je denkt, en ik weet ook dat je dat als je jong en gezond bent niet zo bij stilstaat,
of ook liever niet bij stil wil staan. Dat is de mens van nature.
Een goede genuanceerde post DIA.
Wat ik mij dan tegelijk afvraag, wat te denken van andere ontspanning? Muziek? Sport? Spelletjes? Computer? Tijdschriften?
Persoonlijk denk ik dat er wel tijd en ruimte voor ontspanning kan en mag zijn. Maar hoever gaan we hierin?
Ontspanning is inderdaad heel belangrijk.
En God heeft ook veel mooie dingen gegeven waarvan we mogen genieten.

Zelf zit ik heel de week al binnen op het werk en vaak savonds nog aan de studie.
Op vrije dagen kan ik echt niet ook nog een hele dag binnen goede boeken zitten lezen.
Ik denk dat God dit ook niet van ons vraagt.
Op vrije dagen ga ik het liefst met m'n camera de natuur in.. in weer en wind... lekker niets aan m'n hoofd. Echt ontspannen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Mara »

dennis schreef:Er worden verschillende opmerkingen over het lezen van literatuur gemaakt. Zowel positief als negatief, en ik begrijp beide.
Aan de ene kant is het waar dat heel veel literatuur (om het voorzichtig te stellen) niet bijdraagt tot ons zielenheil.
En dat is het allerbelangrijkste.
Aan de andere kant is wel bewezen dat veel lezen, zeker ook van literatuur, ons inzicht in de mens en de samenleving geeft. Zeker als
we ons gedrongen voelen om met onze naasten over de Bijbelse boodschap te spreken, is het belangrijk om te weten hoe de moderne mens denkt.
Daarnaast: veel lezen levert ook andere voordelen. Je blijkt er meer empathie door te krijgen. Je inlevingsvermogen in anderen wordt er door versterkt.
Ik geloof dat we voorzichtig met moderne literatuur moeten omgaan. En voor sommigen kan het beter zijn om er verre van te blijven, terwijl het voor anderen belangrijk is.

(PS. Ik heb zojuist een literaire roman uit, en lees nu in "Als een appelboom" van ds. Schot. Ik leer echt van allebei. )
Er is volgens mij niemand die 7 dagen per week, 24 uur per dag, in de tempel verkeert.
Tijdens ons dagelijks werk, kunnen wij ook niet met de zaken van Boven bezig zijn.
Het goede met boeken is, je begint makkelijk, maar je kunt de moeilijkheidsgraad opvoeren.
Mensen die veel lezen, gebruiken meer woorden en spreken wellicht duidelijker.
De taal is ons eerste en belangrijkste communicatiemiddel, dit heeft God ons gegeven.

Veel zogenaamde literatuur, moet je inderdaad laten staan. Ik kreeg vrijdag nog te horen hoe dat boekje van Franca T. een verderfelijke invloed heeft.
Er was hier een vriendin van onze zoon, zij had het boekje op aanraden van iemand gelezen.
Zij is van huis uit onkerkelijk, haar moeder is dan wel r.k. gedoopt, maar verder werd er niets aan gedaan, noch over gepraat.
Maar ze werd verliefd op een jongeman die wel kerkelijk is. (ze wist niet de naam van het kerkverband) Dus iemand raadde haar aan om maar eens een boek te lezen over een christelijk milieu.
Ze was zich naar geschrokken. Gaat het er zo aan toe? Dan wil ik dat niet hoor, dacht ze.
Maar dat bleek heel erg mee te vallen in dat gezin.
Ik heb haar een boek van mijzelf meegegeven, waarin een christelijk gezin beschreven wordt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door eilander »

Panny schreef:
ejvl schreef:
-DIA- schreef:Wat ik persoonlijk over lezen zou zeggen: We leven in de genadetijd. Deze hebben we niet te vermorsen.
Daarom is het ook dat ik al jarenlang persoonlijk geen romans of iets dergelijke meer lees. Ik kan die dan
ook niet aanbevelen.
Ik weet zelf wel dat ze (als we jong en gezond zijn) wel wat (tijdelijke) ontspanning kunnen bieden, en de ene roman is ook de andere niet.
Toch zou ik persoonlijk liever stichtelijke lectuur aanbevelen waar ook onze ziel wel bij kan varen.

Dat is dan zo kort als doenlijk een leesadvies. Ik heb ook met name de jongere generatie op het oog: De dagen dat je zegt:
"Ik heb geen lust in dezelve" zijn veel dichterbij dan je denkt, en ik weet ook dat je dat als je jong en gezond bent niet zo bij stilstaat,
of ook liever niet bij stil wil staan. Dat is de mens van nature.
Een goede genuanceerde post DIA.
Wat ik mij dan tegelijk afvraag, wat te denken van andere ontspanning? Muziek? Sport? Spelletjes? Computer? Tijdschriften?
Persoonlijk denk ik dat er wel tijd en ruimte voor ontspanning kan en mag zijn. Maar hoever gaan we hierin?
Ontspanning is inderdaad heel belangrijk.
En God heeft ook veel mooie dingen gegeven waarvan we mogen genieten.

Zelf zit ik heel de week al binnen op het werk en vaak savonds nog aan de studie.
Op vrije dagen kan ik echt niet ook nog een hele dag binnen goede boeken zitten lezen.
Ik denk dat God dit ook niet van ons vraagt.
Op vrije dagen ga ik het liefst met m'n camera de natuur in.. in weer en wind... lekker niets aan m'n hoofd. Echt ontspannen.
Ik geloof zeker dat God niet van ons vraagt om in onze "vrije tijd" alleen maar in de Bijbel te lezen en dat ontspanning ook goed is. Maar ik kan niet geloven dat we ter ontspanning boeken mogen lezen die volstrekt in tegenspraak zijn met wat God van ons vraagt. Waarin dus allerlei zonden worden bedacht en verheerlijkt, impliciet of expliciet.
Dat kun je niet vergelijken met de dagelijkse confrontatie met de gebrokenheid van deze wereld.
Plaats reactie