Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

peterf

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door peterf »

GJdeBruijn schreef:
peterf schreef:...
Afgaande op bovenstaande lijkt het eigenlijk meer een herleving van de neo-calvinisme van Kuyper dan een calvinisme in de lijn met de puriteinen en nadere reformatoren.
Ik denk dat het bepaalde accenten heeft waarin het overeenkomt. Echter, de bekende dwalingen van Kuyper wat betreft veronderstelde wedergeboorte e.d. ook weer niet. Het lijkt denk ik het meeste op de theologische visie van Bavinck. Er wordt door bepaalde voorgangers van de beweging ook veel uit de dogmatiek van Bavinck geput.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

peterf schreef:
GJdeBruijn schreef:
Afgaande op bovenstaande lijkt het eigenlijk meer een herleving van de neo-calvinisme van Kuyper dan een calvinisme in de lijn met de puriteinen en nadere reformatoren.
Ik denk dat het bepaalde accenten heeft waarin het overeenkomt. Echter, de bekende dwalingen van Kuyper wat betreft veronderstelde wedergeboorte e.d. ook weer niet. Het lijkt denk ik het meeste op de theologische visie van Bavinck. Er wordt door bepaalde voorgangers van de beweging ook veel uit de dogmatiek van Bavinck geput.
Ik twijfelde al of ik in plaats van Kuyper Bavinck moest noemen :)
Wat mij aan Kuyper deed denken is het ogenschijnlijke kritiekloze omgaan met de moderne cultuur gezien leefstijl en onbeschroomd gebruik maken van de modernste middelen met daarbij de nadruk op een toch wel activistische heiligmaking.
peterf

Bericht door peterf »

GJdeBruijn schreef:
peterf schreef:
GJdeBruijn schreef:
Ik twijfelde al of ik in plaats van Kuyper Bavinck moest noemen :)
Wat mij aan Kuyper deed denken is het ogenschijnlijke kritiekloze omgaan met de moderne cultuur gezien leefstijl en onbeschroomd gebruik maken van de modernste middelen met daarbij de nadruk op een toch wel activistische heiligmaking.
Wat betreft de culturele houding is er enerzijds veel ruimte voor moderne invloeden zoals muziek en presentatievorm, anderzijds wordt er zeer kritisch gekeken naar materialisme en wereldgelijkvormigheid (zoals onzedelijk kleden en het luisteren van popmuziek).
Panny

Bericht door Panny »

-DIA- schreef:Wat wordt trouwens precies verstaan onder het GEVAAR, en wat IS het gevaar van hypercalvinsme?
Is dat misschien synoniem met de bevindelijke leer zoals die in onze Gereformeerde Gemeenten
vanouds is gebracht?
Dan zal je toch echt de boodschappen moeten luisteren ;)

Volgens mij gaat het hem vooral om het gevaar dat de Evangelieboodschap aangepast wordt aan de onmogelijkheid van de mens.
Als je hem beluisterd dan valt je inderdaad op dat bepaalde zaken die hij benoemd spelen in de rechterflank van (oud) gergem (in ned). Maar ik herken niet alles.
Hij legt dus ook meer de nadruk op de nodiging aan alle hoorders ("komt, alle dingen zij gereed", "Dwingt ze om in te gaan", etc.) en hij legt ook meer de nadruk op de zonde van het verwerpen van de nodiging van het Evangelie.

Maar hij zegt ook duidelijk meerdere keren dat alleen zij zullen komen die de Vader trekt.
peterf

Bericht door peterf »

Panny schreef:
-DIA- schreef:Wat wordt trouwens precies verstaan onder het GEVAAR, en wat IS het gevaar van hypercalvinsme?
Is dat misschien synoniem met de bevindelijke leer zoals die in onze Gereformeerde Gemeenten
vanouds is gebracht?

Volgens mij gaat het hem vooral om het gevaar dat de Evangelieboodschap aangepast wordt aan de onmogelijkheid van de mens.
Als je hem beluisterd dan valt je inderdaad op dat bepaalde zaken die hij benoemd spelen in de rechterflank van (oud) gergem (in ned). Maar ik herken niet alles.
Hij legt dus ook meer de nadruk op de nodiging aan alle hoorders ("komt, alle dingen zij gereed", "Dwingt ze om in te gaan", etc.) en hij legt ook meer de nadruk op de zonde van het verwerpen van de nodiging van het Evangelie.

Maar hij zegt ook duidelijk meerdere keren dat alleen zij zullen komen die de Vader trekt.
Ik weet dat er ook zijn binnen het Hypercalvinisme die de oproepen tot geloof en bekering vanuit de Schrift wel erkennen, maar slechts zien als onderwijs om onze onmacht daaraan te gehoorzamen te leren kennen. Daar gaat hij helaas niet op in.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

peterf schreef:
Panny schreef:
vanouds is gebracht?

Ik weet dat er ook zijn binnen het Hypercalvinisme die de oproepen tot geloof en bekering vanuit de Schrift wel erkennen, maar slechts zien als onderwijs om onze onmacht daaraan te gehoorzamen te leren kennen. Daar gaat hij helaas niet op in.
Wat is het dan als een prediker van Godswege de gemeente mag toeroepen: Wij bidden u, van Christus' wege, laat u met God verzoenen?
Hier ligt een klem, waar we niet onderuit zouden mogen kunnen. Maar kan elke prediker dar zomaar zeggen? Van Christus' wege? Dan moet hij wel een Goddelijke roeping hebben, en weten wat het is onbekeerd en onverzoend te zijn. Anders kan de diepte er niet van gevoeld worden.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
ejvl

Bericht door ejvl »

DIA, ga je alleen bij de ergste ziekten naar de dokter, of ook bij bijvoorbeeld een langdurige verkoudheid die niet over gaat? Wie hebben de medicijnmeester nodig? Alleen de ergste zieken?
Marco

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:Wat is het dan als een prediker van Godswege de gemeente mag toeroepen: Wij bidden u, van Christus' wege, laat u met God verzoenen?
Hier ligt een klem, waar we niet onderuit zouden mogen kunnen. Maar kan elke prediker dar zomaar zeggen? Van Christus' wege? Dan moet hij wel een Goddelijke roeping hebben, en weten wat het is onbekeerd en onverzoend te zijn. Anders kan de diepte er niet van gevoeld worden.
Niemand kan die diepte voelen. Dat is ten enen male onmogelijk: die diepte staat gelijk aan de grootheid van God, aan wie wij ongehoorzaam zijn geworden. Wie doet alsof hij dat wel kan, huichelt en houdt anderen van de Zaligmaker af - en is dus een instrument van de duivel.

Ook wat dit betreft hebben de heiligen slechts een begin. En de ene heilige heeft meer dan de ander, ook wat dit betreft. Het gaat ons dan ook niet aan om de mate te bepalen die men moet hebben, en al helemaal niet, anderen daarop te veroordelen. Het enige dat wij kunnen, is met de Schrift belijden dat wij uit onszelf onmachtig zijn, verloren, slecht, eropuit God en onze naaste te haten. En onszelf op onze Zaligmaker beroepen, die heeft beloofd, ieder die tot hem vlucht, aan te nemen.
peterf

Bericht door peterf »

-DIA- schreef:Dan moet hij wel een Goddelijke roeping hebben, en weten wat het is onbekeerd en onverzoend te zijn.
Elke prediker moet van God geroepen zijn, zonder meer. Daarnaast niet alleen weten wat onbekeerd en onverzoend zijn is, maar veelmeer zich bekerende en wetende te zijn verzoend met God alleen door Jezus Christus. Ik mag hopen dat iedereen dat hier erkend.
-DIA- schreef:Anders kan de diepte er niet van gevoeld worden.
Dat ligt onderscheiden, de ellendekennis moet diep genoeg zijn om Christus als zaligmaker nodig te hebben en de gerechtigheid buiten zichzelf te zoeken.
Panny

Bericht door Panny »

Het boekje "Komen tot Jezus Christus" van John Bunyan is wat dit betreft heel leerzaam.

Daarin lees je dat veel zondaren die tot Christus komen veel genoemde zaken helemaal niet zo kunnen benoemen.
Ze komen tot Christus omdat ze beseffen dat alleen bij Hem het leven te vinden is en dat ze dit leven missen. Er komt een verlangen naar een leven met God die ze vaak niet begrijpen.
Ze gaan daarbij leren hoe zwak ze in zichzelf zijn en elke keer weer in zonde vallen.
En zo gaan ze Christus steeds meer nodig krijgen. Niet alleen voor de vergeving van hun zonden maar ook voor het reinigen van hun hart van zondige lusten en begeertes.
Het is een blijvende les om niet te vertrouwen in eigen kracht (want dan zullen ze elke keer weer struikelen) maar het vertrouwen steeds meer te stellen op Christus.
Desiree

Bericht door Desiree »

Panny schreef:Het boekje "Komen tot Jezus Christus" van John Bunyan is wat dit betreft heel leerzaam.

Daarin lees je dat veel zondaren die tot Christus komen veel genoemde zaken helemaal niet zo kunnen benoemen.
Ze komen tot Christus omdat ze beseffen dat alleen bij Hem het leven te vinden is en dat ze dit leven missen. Er komt een verlangen naar een leven met God die ze vaak niet begrijpen.
Ze gaan daarbij leren hoe zwak ze in zichzelf zijn en elke keer weer in zonde vallen.
En zo gaan ze Christus steeds meer nodig krijgen. Niet alleen voor de vergeving van hun zonden maar ook voor het reinigen van hun hart van zondige lusten en begeertes.
Het is een blijvende les om niet te vertrouwen in eigen kracht (want dan zullen ze elke keer weer struikelen) maar het vertrouwen steeds meer te stellen op Christus.
Mooi, dank je voor het delen.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik kan er niets aan doen, maar het lijkt erop dat ik een ander geloof belijdt dan de meesten hier.
En dat is ook de reden dat ik me hier niet echt thuis voel, en dat ik niet geaccepteerd kan worden.
Nu hoeft dat laatste ook niet, helemaal niet. Maar er zit een kloof tussen het oude rechtzinnige
belijden en dit nieuwe van hier.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Floppy

Bericht door Floppy »

-DIA- schreef:Ik kan er niets aan doen, maar het lijkt erop dat ik een ander geloof belijd dan de meesten hier.
En dat is ook de reden dat ik me hier niet echt thuis voel, en dat ik niet geaccepteerd kan worden.
Nu hoeft dat laatste ook niet, helemaal niet. Maar er zit een kloof tussen het oude rechtzinnige
Wat voor 'geloof' belijd je dan? Wat versta je daaronder? Is dat het belijden van een geloof of van een set leerstellingen?
Panny

Bericht door Panny »

Als je in de Bijbel leest welke mensen naar Jezus Christus kwamen en waarvan Christus zei "groot is uw geloof", "uw geloof heeft u behouden", etc.
Kan het geloof van al die mensen, en waaraan Jezus zelf Zijn goedkeuring gaf, aan al de gestelde eisen voldoen?
Wat de inhoud van het geloof van al deze mensen gemeen heeft is dat ze het leven alleen zoeken bij Christus. En dat ze geloven dat Hij hen redden kan.
parsifal

Bericht door parsifal »

-DIA- schreef:Ik kan er niets aan doen, maar het lijkt erop dat ik een ander geloof belijdt dan de meesten hier.
Ik vraag me af of de zeer sterke nadruk op bevinding echt veel dichter bij het oude rechtzinnige belijden staat dan het "nieuwe Calvinisme". Waar ik me meer zorgen over maakt is dat er geen onderbouwing wordt gegeven voor de claim dat bijvoorbeeld een Piper of een McArthur afwijken van het oude rechtzinnige belijden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie