In de tekst zelf staat vaak de voorwaarde om hem op jezelf toe te passen. Zoals eigenlijk Lebaoth al aanhaalde.
maar ook bijvoorbeeld: 'Zoekt en gij zult vinden, (...) een ieder die zoekt zal vinden...'
'U dan, die gelooft geldt dit kostbare...'
'Zalig zij die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden...'
'Zalig is de man die volhardt want als hij de proef heeft doorstaan zal hij de kroon des levens ontvangen...'
'Verneder u dan onder Gods machtige hand en Hij zal u verhogen te zijner tijd...'
'Brengt de gehele tiende naar de voorraadkamer, opdat er spijze zij in mijn huis. Beproeft mij toch daarmede zegt de Here der Heerscharen, of ik dan niet de vensters van de hemel zal openen en zegen in overvloed over u uit zal gieten..'
'Bidt en u zal gegeven worden...'
De bijbel staat vol met dit soort beloften en de voorwaarde voor die belofte staat vaak in hetzelfde gedeelte genoemd. Dan maakt het niet uit of je uit Efeze, Korinthe, Israel of Nederland komt - als je voldoet aan de voorwaarde, bijvoorbeeld 'U dan die gelooft...' dan geldt hetgeen erna staat voor jou persoonlijk!
Moeilijk daarom voor mij om mijn mooiste tekst te noemen - er staan zoveel zegeningen die voor mij gelden, als ik voldoe aan hetgeen ervoor geschreven staat...
Groeten, Rose.
mooiste tekst
MIJN genade is u genoeg, en MIJN kracht wordt in zwakheid volbracht.
Komt tot MIJ, allen die vermoeid en belast zijt en IK zal u rust geven, neemt MIJN juk op u en leert van MIJ dat IK zachtmoedig ben en nederig van hart. Want MIJN juk is zacht en MIJN last is licht.
Wentel uw weg op den HEERE en vertrouw op HEM, HIJ zal het maken.
MIJN zoon, geef MIJ uw hart.
De HEERE is bij mij, ik zal niet vrezen, wat zal een nietig mens mij doen?
JEZUS weende....
En Maria bewaarde al deze dingen in haar hart.
En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie maar de meeste van dezen is de liefde.
[Veranderd op 1/1/03 door Kruimel]
Komt tot MIJ, allen die vermoeid en belast zijt en IK zal u rust geven, neemt MIJN juk op u en leert van MIJ dat IK zachtmoedig ben en nederig van hart. Want MIJN juk is zacht en MIJN last is licht.
Wentel uw weg op den HEERE en vertrouw op HEM, HIJ zal het maken.
MIJN zoon, geef MIJ uw hart.
De HEERE is bij mij, ik zal niet vrezen, wat zal een nietig mens mij doen?
JEZUS weende....
En Maria bewaarde al deze dingen in haar hart.
En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie maar de meeste van dezen is de liefde.
[Veranderd op 1/1/03 door Kruimel]
Grote verbazing!!!
Wat is je mooiste tekst??
Hebben wij dat voor het zeggen??? Het is Gods Woord en daarom zijn alle teksten mooi... Het kan zijn dat de ene tekst je in bepaalde situaties meer aanspreekt.
Sommige teksten geven gewoon een simpel feit weer. Bijv. dat Paulus naar een of ander eiland reist ofzoiets. Dat is een totaal ander soort tekst dan 'zoekt en gij zult vinden'. Volgens mij is dat niet echt op een lijn te stellen.
en verder ja, wat is mooi....
misschien wordt in dit geval het 'aanspreken' wel bedoeld.
Verder zijn niet alle teksten letterlijk van God ingegeven. Dus woord voor woord inspiratie, daar geloof ik niet in. Daar kan dus ook nog verschil in zijn per tekst. Wel is de Bijbel van kaft tot kaft doorademd van Gods Geest en in die zin volledig geïnspireerd. Maar dat is weer een andere discussie...
Wat is je mooiste tekst??
Hebben wij dat voor het zeggen??? Het is Gods Woord en daarom zijn alle teksten mooi... Het kan zijn dat de ene tekst je in bepaalde situaties meer aanspreekt.
Sommige teksten geven gewoon een simpel feit weer. Bijv. dat Paulus naar een of ander eiland reist ofzoiets. Dat is een totaal ander soort tekst dan 'zoekt en gij zult vinden'. Volgens mij is dat niet echt op een lijn te stellen.
en verder ja, wat is mooi....
misschien wordt in dit geval het 'aanspreken' wel bedoeld.
Verder zijn niet alle teksten letterlijk van God ingegeven. Dus woord voor woord inspiratie, daar geloof ik niet in. Daar kan dus ook nog verschil in zijn per tekst. Wel is de Bijbel van kaft tot kaft doorademd van Gods Geest en in die zin volledig geïnspireerd. Maar dat is weer een andere discussie...
mooiste tekst
Hosea 11:9
' Want Ik ben God en geen mens.'
' Want Ik ben God en geen mens.'