VN-besluit over de Israelische Muur

Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

David J,
Wie claimt God in deze? Wat bedoel je daarmee? Ik kan het toch niet anders zien dat God door ons menselijk handelen heen Zijn plan verwezenlijkt, maar om Hem te claimen, voor ons karretje te spannen, moet ik niets van hebben. Maar we hebben wel Zijn profetisch woord en dat is niet onduidelijk over het volk en land Israël.
kever

Bericht door kever »

In het vorige bericht wordt er gesproken over vrede.
Ik denk dat er nooit vrede zal komen!

Hoe denken jullie daarover.

KEVER
David J

Bericht door David J »

Oorspronkelijk gepost door Toeschouwer
David J,
Wie claimt God in deze? Wat bedoel je daarmee? Ik kan het toch niet anders zien dat God door ons menselijk handelen heen Zijn plan verwezenlijkt, maar om Hem te claimen, voor ons karretje te spannen, moet ik niets van hebben. Maar we hebben wel Zijn profetisch woord en dat is niet onduidelijk over het volk en land Israël.
Misschien heb ik je post verkeerd begrepen, maar ik begreep het alsof je het mislukken van al die vredespogingen beschouwde als een direkt ingrijpen van God. Er zijn christenen die met een beroep op de landbeloften menen dat Israel geen land-voor-vrede of een Palestijnse staat kan toestaan Dat is m.i. dus het verwarren van een belofte met een bevel. Verder zijn die mensen vaak geneigd alle rechten van de Palestijnen te ontkennen. Terwijl m.i. juist de voortdurende roep om gerechtigheid door de profeten betekent dat Israel een voorbeeld zou moeten zijn voor wat betreft de rechten van zijn minderheden. De Bijbel is niet onduidelijk over Israel, maar hoeveel van die beloften al vervuld zijn, en hoe de andere in vervulling zullen gaan, kunnen we rustig aan God overlaten. Met andere woorden: Gods beloften moeten geen factor zijn in menselijke politiek. (Dat geldt natuurlijk niet voor Gods geboden.)

En Kever: vrede zal er eens komen, omdat God het beloofd heeft. En misschien hoeven we niet eens te wachten totdat Hij terugkomt. Wie had honderd jaar geleden durven voorspellen dat er een staat Israel zou zijn, op een handvol zionistische joden na?
(Ben jij overigens weer een ander dan Kevertje? Altijd die bijnamen!)
kever

Bericht door kever »

David,

Maar voorlopig zal er echt geen vrede komen, daar ben ik stellig van overtuigd. Want Arafat is een zwakke figuur, die na verkiezing schreeuwt of fluistert, iets belooft en het niet doet. hij is een speelpop die door allerlei Arabische leiders achter de schermen van hot naar her wordt gestuurd. Hij zegt in het Engels, we moeten vrede maken en in het Arabisch zegt hij, maak ze dood. Ik denk niet dat daar vrede zal komen.

Ik ben een andere kever als kevertje.

Gr KEVER
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

David en in mindere mate anderen..
Zie ook andere topics.
Ik verbaas me over "het begrip hebben voor bussen opblazen"
De lieden die dat doen willen helemaal geen enkele toenadering tot Israel.
Kappen met die sympathie voor die terroristendaden!

In het algemeen verbaas ik me ook enigszins over de anti-Israelhouding van leden van dit forum.
Hebben de media meer invloed op jullie gehad dan jullie zelf bevroeden?
Mirror

Bericht door Mirror »

Oorspronkelijk gepost door moderne gelovige
In het algemeen verbaas ik me ook enigszins over de anti-Israelhouding van leden van dit forum.
Hebben de media meer invloed op jullie gehad dan jullie zelf bevroeden?
Tja, op welke manier moet je anders etaleren hoe genuanceerd je er wel niet over denkt...?
Adorote

Bericht door Adorote »

Of je voor Israel bent of Palestijnen of niet,elk land heeft het recht om zich te verdedigen van aanvallen van buiten en binnen uit.Dat doet ook Israel op een wijze die hun goed dacht.

We hebben weinig zo niet helemaal niks met Israel of met de Palestijnen van doen ,veeleer met ons Christelijke mede broeders en zusters in Israel en heel het midden oosten .
David J

Bericht door David J »

Even voor de duidelijkheid: als ik moet kiezen tussen Israel en de Palestijnen, wordt het Israel. Maar het feit dat Israel recht heeft op bestaan en zelfs Gods uitverkoren volk is, betekent niet dat ze met hun Palestijnse minderheid mogen doen en laten wat ze willen. Ik heb dan ook geen begrip voor de aanslagen als zodanig, maar wel voor de Palestijnse frustatie. Het leven wordt de Palestijnen zeer moeilijk gemaakt. Natuurlijk weet ik dat een deel van de Israelische maatregelen die daar voor zorgen, ingesteld werd om Israel te beschermen tegen zelfmoordaanslagen. Het is een vicieuze cirkel, waarbij frustatie zorgt voor zelfmoordaanslagen, en reacties daarop voor meer frustatie.
Ik geloof ook heus wel dat een (groot) deel van de Palestijnen een onverzoenlijke vijand van Israel is. Maar datzelfde geldt voor een groot deel van de alle andere Arabieren en islamitische volkeren. Toch vinden er vanuit die landen niet regelmatig zelfmoordaanslagen in Jeruzalem plaats. Aan de haat kun je wellicht niets veranderen (op korte termijn), aan het feit dat die haat wordt omgezet in aanslagen of oorlogen wel. Concreet denk ik dat Israel zou moeten stoppen met de nederzettingenpolitiek, en dat de 'muur' over Israelisch grondgebied zou moeten lopen. Daarna kunnen de onderhandelingen wellicht beginnen over een Palestijnse staat, de enige duurzame oplossing die ik zie.
england

Bericht door england »

Maar David, verschillende malen is de Palestijnen een Palestijnse staat aangeboden, die ze geweigert hebben. Reden: het aanvaarden van een Palestijnse staat houdt in dat ze moeten erkennen dat er een Israelische staat is...en dat willen ze niet.. Liever blijven ze bij hun oorspronkelijke plan: het vernietigen van alle Joden..

Tussen haakjes, na de Joden schijnen de Christenen aan de beurt te zijn, dus laten we hopen dat de Joden het nog effe volhouden....
Democritus

Bericht door Democritus »

Waren al die mensen gek? Er zijn veel culturen (geweest) waarin bepaalde deugden (eer, vaderlandsliefde etc.) hoger werden geschat dan het leven. In onze cultuur lijkt dat steeds meer te gaan gelden voor zelfstandigheid, fysiek en geestelijk. Je hoeft het daar niet mee eens te zijn, maar 'gek' of 'gehersenspoeld' kun je hen niet noemen.

Vergeet niet dat de Joden het zelfde gedaan hebben in de periode 1930-1950.
De radicale groepering Irgoen en Stern pleegde ook zelfmoord aanslagen op palestijnse (hoewel het toen nog geen palestijnen heten) dorpen.

Ik ben het England eens dat er nog steeds voor iedere Joodse keel een mes is. Arafat zegt in het Engels iets anders als in het Arabisch. De huichelaar

[Aangepast op 28/9/04 door Democritus]
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

England,
Ik ben blij met je bijdrage, dat is het probleem dat een Islamiet geen Joodse staat kan en wil erkennen.
Voor hun is maar één oplossing alle Joden het land uit, of zowat allen. Joden en christenen alleen als tweederangs burgers onder leiding van de Islam.
David J

Bericht door David J »

Oorspronkelijk gepost door england
Maar David, verschillende malen is de Palestijnen een Palestijnse staat aangeboden, die ze geweigert hebben. Reden: het aanvaarden van een Palestijnse staat houdt in dat ze moeten erkennen dat er een Israelische staat is...en dat willen ze niet.. Liever blijven ze bij hun oorspronkelijke plan: het vernietigen van alle Joden..

Tussen haakjes, na de Joden schijnen de Christenen aan de beurt te zijn, dus laten we hopen dat de Joden het nog effe volhouden....
Dat de Palestijnen tot op heden regelmatig hun eigen glazen hebben ingegooid is een feit. Maar dat neemt niet weg dat Israel de plicht heeft hen fatsoenlijk te behandelen en te streven naar een oplossing waarin ook de Palestijnen tot hun recht komen. En mijn insziens kan dat alleen via een Palestijnse staat op Palestijns grondgebied.
Ik blijf hopen dat er ooit een betrouwbare Palestijnse leiding zal komen die het belang van hun volk werkelijk ter harte gaat en bereid is concessies te doen. Ik weet ook wel dat dat een 'hoop tegen hoop' is. Maar voor het christelijk geloof zijn bekering en vergeving altijd mogelijk, ook als het over Palestijnen gaat. En ondertussen moeten alle betrokkenen hun best doen ze zover te krijgen. Want mensen afschrijven is een grote zonde.

Je laatste alinea vind ik ongezond. Tenzij jij me concrete bedreigingen van Arafat c.s. kunt laten zien aan het adres van het christendom.
england

Bericht door england »

Je hoeft alleen maar in de Koran te kijken..... Christenen en Joden worden daar niet bepaald vriendelijk genoemd... Wel in sommige citaten, maar die nemen ze niet zo serieus, zie alleen de vervolgingen al....

Dit as trouwens niet als bangmakerij bedoeld, alleen het noemen van een feit..

En gezien het feit dat Israel last heeft gehad van aanslagen nog vor de Staat Israel officieel was denk ik dat ze behoorlijk geduldig zijn geweest....
myster

Bericht door myster »

ben het helemaal met england eens. de moslims nemen de christenen niet serieus.
die zijn er alleen maar om uitgeroeid te worden. het gaat zelfs zo ver dat vanuit de koran verboden wordt om met christenen te handelen of om te gaan. (heb het zelf gelezen)
groter dan de Helper is de nood toch niet....
Plaats reactie