Vraag (algemeen)

WimA

Re: Vraagje

Bericht door WimA »

Zonderling schreef:
WimA schreef:Het punt wat ik aankaartte is dat het RD aangaf dat het getuigenis van L. van der Kamp een "gelovig getuigenis" is van Godsvertrouwen en dat zijn getuigen een voorbeeld is voor ons allen. Deze rabbijn stelde dat de Heere het joodse volk door het antisemitisme wilde leren te blijven uitzien naar de komende Messias.
De Schrift leert echter dat het lijden van het joodse volk komt door de verwerping van de Messias.
Iets wat zo on-Bijbels is kan men niet als voorbeeld aandragen.
Ik heb zojuist het commentaar (RD 13 augustus) geheel gelezen en ik heb niet het idee dat bovenstaande samenvatting aan dit commentaar enig recht doet.
In het commentaar wordt ook op het grote verschil gewezen (genoemd 'het kardinale verschil') tussen Joden en christenen.
Maar wel spreekt het commentaar van een 'les' voor christenen wat betreft het wijzen op Gods hand die de geschiedenis leidt.
Het commentaar spreekt nergens van een 'gelovig getuigenis' van deze rabbi zoals jij stelt dat gezegd zou zijn.
De zin in het RD luidt: "Er wordt in reformatorische kringen nog weleens gesproken over het getuigen van Gods hand die de geschiedenis leidt. Dít is zo’n getuigenis."
Ik heb dat omschreven als een "gelovig getuigenis". Ik lees dat er ook in, ik vat het op die manier op. Ik heb mijn verwoording hierin naar eer en geweten gedaan en niet met de bedoeling hun hierin geen recht te doen.
Zonderling schreef:Integendeel, op dit punt wordt in het commentaar juist in een gehele alinea een voorbehoud gemaakt.
Maar los daarvan had ik vooral moeite met de manier waarop je het jodendom gelijkstelde aan alle andere valse religies en het atheïsme.
Dat je daar anders over denkt is duidelijk. Ik verzin het echter niet allemaal zelf, op de CGO wordt geleerd (heb ik geleerd) dat de God van de Joden niet de God van de christenen is. Daarmee heb ik niet beweerd dat de joodse religie gelijk te schakelen is met de islam of andere valste godsdiensten, dat is een verdieping die ik niet heb aangebracht m.i. Ik heb er vooral moeite mee dat deze opvatting - antisemitisme gebruikt God om de joden te richten op de komende messias - die lijnrecht ingaat tegen de Schrift maar door deze rabbijn wordt beschouwd "als de hand Gods in de geschiedenis" als een "les" wordt geduid. Bedoeld wordt dan (blijkbaar) het "menselijke?" vertrouwen op God? Want van God kan dit vaste vertrouwen van de Rabbijn niet zijn. Wat is dan de "les"? Een sterke wil die zich kan focussen? Moeten we dat leren?
Want als dat de "les" is - zoals ook de Schrift wel eens de heidense volken als voorbeeld aanhaalt om de Israëlieten te wijzen op de trouw die zij hun goden bewijzen in tegenstelling tot de Israëlieten zelf die de ware God verlaten - dan moet de verwoording toch anders zijn.
Zonderling schreef:Wat mij betreft had ik er al genoeg over gezegd, maar ik wilde toch nog één keer reageren omdat je het commentaar m.i. behoorlijk onjuist weergeeft en bovendien iets "citeert" wat in het stuk niet te vinden is. Ik vind het jammer als discussies zo gevoerd moeten worden, laten we ook onze tegenstanders wel recht doen en hun woorden en bedoelingen proberen zuiver weer te geven!
Al ik hun in mijn verwoording onrecht doe dan is dat niet opzettelijk gedaan. Ik meen een eerlijke conclusie te trekken uit dit commentaar en ben het daar gewoon niet mee eens, zoals hierboven verwoord.
Mara

Bericht door Mara »

Wij hebben een moeilijk bereikbaar bovenraam, dat we middels een verlengde raamuitzetter konden openen en sluiten.
Bij het demonteren hiervan, omdat het raam geschilderd moest worden, bleek dat het ding in ondeugdelijke staat verkeerde, dus ik moest hem weggooien.
Maar nu een nieuwe zien te vinden.
Het enige dat ik kon vinden op een bouwmarkt site was een raamuitzetter met afstandsbediening, koste 100 euro.
Vind ik een beetje onzinnig.
Ik zag die verlengde uitzetters met handbediening laatst nog wel in een kerk, maar die waren dan heel lang.
Maar waar zijn die te koop :quoi
Met googlen kom ik niet op hetgeen ik zoek.
Het gaat om een bovenlichtje op ca. 2 meter hoogte.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara

Bericht door Mara »

sorry dubbel gepost blijkbaar :?
Laatst gewijzigd door Mara op 20 aug 2014, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Cremar

Bericht door Cremar »

Ik heb begrepen dat gemeenten in de GerGem autonoom zijn. Wat houdt dat in? Welke synode besluiten kan een gemeente naast zich neer leggen?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

In ieder geval mag een kerkenraad zelf bepalen of er voor en na de dienst gezangen gespeeld mogen worden op het orgel. ;)

Verder weet ik ook niet precies hoever de autonomie strekt.
- Niet meer zo actief -
refo

Bericht door refo »

Mara schreef:Wij hebben een moeilijk bereikbaar bovenraam, dat we middels een verlengde raamuitzetter konden openen en sluiten.
Bij het demonteren hiervan, omdat het raam geschilderd moest worden, bleek dat het ding in ondeugdelijke staat verkeerde, dus ik moest hem weggooien.
Het enige dat ik kon vinden op een bouwmarkt site was een raamuitzetter met afstandsbediening, koste 100 euro.
Ik zag die verlengde uitzetters met handbediening laatst nog wel in een kerk, maar die waren dan heel lang.
Afbeelding
Ik denk dat deze dingen ook wel 100 euro kosten.
Mara

Bericht door Mara »

refo schreef:
Mara schreef:Wij hebben een moeilijk bereikbaar bovenraam, dat we middels een verlengde raamuitzetter konden openen en sluiten.
Afbeelding
Ik denk dat deze dingen ook wel 100 euro kosten.
Zo één is het inderdaad, ik kreeg een tip van de tegelzetter waar ze te koop zouden zijn, maar die verkopen alleen aan handelaren, dus met grotere aantallen.
Ik heb er maar eentje nodig.
Gisteravond vond mijn man op internet er eentje met afstandbediening voor 75 euro.
Hij is er destijds door de aannemer opgezet, toen hij er een nieuw raam inzette.
Toen ik hem losschroefde om het raam te gaan schilderen, brak hij doormidden.
Tips zijn dus nog steeds welkom. :)
refo

Bericht door refo »

Die dingen vallen inderdaad in stukken als je ze demonteert.
Maar dat kan dan toch gewoon weer in elkaar gezet worden?

Ik denk dat die dingen niet meer bestaan. Ze zijn nooit standaard omdat ieder raam weer anders is. Afstandbediening is dan handiger. Ik vraag me alleen af hoe het dan met de electriciteit zit.
Mara

Bericht door Mara »

refo schreef:Die dingen vallen inderdaad in stukken als je ze demonteert.

Ik denk dat die dingen niet meer bestaan. Ze zijn nooit standaard omdat ieder raam weer anders is. Afstandbediening is dan handiger. Ik vraag me alleen af hoe het dan met de electriciteit zit.
Nee, hij brak echt af, de dwarslat van de staande. Ik denk dat ie al 27 jaar oud was of zoiets.
De afstandsbediening werkt op batterijen (zoals allerlei dingen tegenwoordig)
Ik koop penlights en AAAtjes tegenwoordig maar altijd als ze ergens in de aanbieding zijn.
refo

Bericht door refo »

Mara schreef:
refo schreef:Die dingen vallen inderdaad in stukken als je ze demonteert.

Nee, hij brak echt af, de dwarslat van de staande. Ik denk dat ie al 27 jaar oud was of zoiets.
De afstandsbediening werkt op batterijen (zoals allerlei dingen tegenwoordig)
Ik koop penlights en AAAtjes tegenwoordig maar altijd als ze ergens in de aanbieding zijn.
Bij de LIDL zijn ze altijd in de aanbieding.

De afstandsbediening wel, maar het motortje van de uitzetter? Lijkt me dat de batterij daarvan snel leeg is.
Moet je nog van tijd tot tijd naar boven klimmen.
Je kunt ook een uitzetter met een oog nemen, in combinatie met een stok met een haak.
Mara

Bericht door Mara »

Je zou dan dit krijgen:
Voor (moeilijk bereikbare) naar buitendraaiende bovenlichten, klep- en uitzetramen. Raamopener en -sluiter ineen met draadloze afstandsbediening (infrarood), bereik afhankelijk van de omgevingsfactoren tussen de 6 en 20 meter. Meerdere units bedienbaar met één afstandsbediening. Traploos instelbare ventilatie d.m.v. ketting. Trek-/sluitkracht 400 Newton, duwkracht 150 Newton. Voeding unit: 4 AA batterijen (optie: via adapter op 220 V). Voeding afstandsbediening: 2 AAA batterijen per set batterijen 500 x open en dicht. Low-battery indicator (het raam eindigt altijd in gesloten toestand). Grijze kunststof kap. Aanbevolen schroeven 4 x 40 mm (bijgeleverd). Goedgekeurd voor Politie Keurmerk Veilig Wonen en SKG** (uitsluitend op houten ramen)

Afbeelding

Op deze site 93 euri.
ejvl

Bericht door ejvl »

Gaat het raam naar binnen of buiten? Anders kun je iets met een touwtje en katrol fabriceren.
Cremar

Bericht door Cremar »

Groot nadeel aan afstandsbediening is dat je die snel kwijtraakt.
Mara

Bericht door Mara »

ejvl schreef:Gaat het raam naar binnen of buiten? Anders kun je iets met een touwtje en katrol fabriceren.
Het bovenlichtje gaat naar buiten open, iets met een touwtje lijkt mij geen optie.
Het moet ook nog eens inbrekersproef worden uiteindelijk.
Als je de afstandsbediening altijd in de buurt van het raam laat liggen, op een vast plekje, is kwijtraken eigenlijk niet aan de orde.
Je hoeft hem tenslotte nergens anders voor te gebruiken.
Dodo

Bericht door Dodo »

Zou je 'm niet liever gewoon dichtverven? Het klinkt allemaal erg ingewikkeld.
Plaats reactie