Afscheid en intrede

Ditbenik
Inactief

Re: Afscheid en intrede

Bericht door Ditbenik »

Anker schreef:
WimA schreef:De vooraanzittingen worden niet alleen in de synagogen bemind, zo blijkt.
Precies, wijlen ds. J. Karens kwam bij ons om een intrededienst bij te wonen. Hij werd door zijn broeders hartelijk uitgenodigd om in de gereserveerde banken voorin plaats te nemen. Hij antwoordde echter: "nee hoor, daar zitten de farizeeërs." En hij zocht een plekje achterin.
Tot welke categorie je zelf behoort als je zo'n opmerking maakt weet ik zo nog niet.....
Peregrina

Bericht door Peregrina »

Een paar keer heb ik de bevestiging en intrede van een kandidaat meegemaakt, waaronder één keer in de eigen gemeente. Deze dagen heb ik beleefd als hoogtijdagen in het kerkelijk leven. Bij predikanten, studenten en ambtsdragers zie je blijdschap, omdat er een dienaar des Woords bij mag komen. Anders dan bij de bevestiging van een predikant, is er hier geen gemeente die haar dominee node ziet vertrekken naar een ander arbeidsveld. Voor familie en bekenden van de kandidaat is het een heel indrukwekkende dag. Iemand die je goed kent, wordt bevestigd tot dienaar van het Woord - wat een verwaardiging! Inderdaad was er veel ruimte gereserveerd voor gasten. Er was echter ook genoeg plaats voor de eigen gemeenteleden. En als je als gemeentelid niet op het voorgeschreven tijdstip kwam, maar een klein stukje voor aanvangstijd, kreeg je ook een plekje in "de vooraanzittingen"…
pierre27

Bericht door pierre27 »

Anker schreef:
WimA schreef:De vooraanzittingen worden niet alleen in de synagogen bemind, zo blijkt.
Precies, wijlen ds. J. Karens kwam bij ons om een intrededienst bij te wonen. Hij werd door zijn broeders hartelijk uitgenodigd om in de gereserveerde banken voorin plaats te nemen. Hij antwoordde echter: "nee hoor, daar zitten de farizeeërs." En hij zocht een plekje achterin.

Heerlijk, ik zie het helemaal voor me. Ik mag dat wel...humor op 't scherpst van de snee...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Op z'n vriendelijkst gesproken: heel raar!
En dat vinden veel eigen "Thoolse" gemeenteleden ook.
Ah, jij hebt ook inside information? ;)
Ik zou er niet aan moeten denken, om in een overvolle kerk voorin te moeten zitten.
Laat mij maar lekker aan de zijkant, liefst in één der achterste banken.

Maar nu weet ik nog steeds niet hoe het ritueel er uit ziet.
Kan iemand daar iets over zeggen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Misschien naar Tholen gaan? Een intrede heb ik nog nooit mee gemaakt, helaas. We zijn al heel veel jaar vacant.
- Niet meer zo actief -
Mara

Bericht door Mara »

Mannetje schreef:Misschien naar Tholen gaan? Een intrede heb ik nog nooit mee gemaakt, helaas. We zijn al heel veel jaar vacant.
Maar blijkbaar is er een verschil met een reeds bevestigde predikant en een student die nu voor het eerst dominee wordt.
Dat was mijn vraag eigenlijk.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:
Ah, jij hebt ook inside information? ;)
Er zit een heel grote familie die ik goed ken :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Per 1 oktober Afscheid van Herv Huizen ivm emeritaat Ds G C Geluk
freek

Bericht door freek »

Ditbenik schreef:
Anker schreef:
Tot welke categorie je zelf behoort als je zo'n opmerking maakt weet ik zo nog niet.....
De oude Karens had wel vaker opmerkingen die op het randje waren.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Als zulke opmerkingen authentiek zijn, dan zijn ze toch prachtig? Ik snap niet waarom dat een probleem zou zijn.
- Niet meer zo actief -
Mara

Bericht door Mara »

freek schreef:
Ditbenik schreef:
Anker schreef:
De oude Karens had wel vaker opmerkingen die op het randje waren.
Sommige predikanten balanceren bijna op het randje van cabaret. ;)
Ik vind het geweldig als iemand zo snedig is.
Mara

Bericht door Mara »

Reformer schreef:
Mara schreef:
Dodo schreef:Jullie reageren op een gerucht.
Nee. Ik heb info uit de eerste hand!
Er worden 750 "belangstellenden" uitgenodigd.
Houd je dus niet veel zitplaatsen, in de kerk, over.
Je mag dan plaatsnemen in de zaal.
750 genodigden? Bizar veel!
Daarom horen bevestings- en intredediensten ook gewoon op zondag. Deze kandidaat wordt bevestigd en doet intrede in de gereformeerde gemeente te Tholen, niet op het eiland Tholen, in de provincie Zeeland of in heel Nederland.
Ik moet het enigszins nuanceren, begreep ik vandaag.
Het zijn zoveel mensen, maar dan verdeeld over 2 diensten.
En is het in de GerGem niet gebruikelijk om een uitnodiging naar alle k.r. te sturen?
Als die dan allemaal met zn 2en komen, loopt het natuurlijk snel op.
refo

Bericht door refo »

Verdeeld over 2 diensten? Ik denk dat ze tussendoor ook nog een prakje krijgen opgediend. Wie genodigd is is dat voor de hele dag.
Mara

Bericht door Mara »

refo schreef:Verdeeld over 2 diensten? Ik denk dat ze tussendoor ook nog een prakje krijgen opgediend. Wie genodigd is is dat voor de hele dag.
Ik weet niet of iedereen dit vol kan houden, het zijn nogal lange zitten. ;)
De dienst begon om half 3, maar wie een leuk plekje wilde hebben, moest zorgen dat hij om half 2 op zijn plekkie ging zitten.
refo

Bericht door refo »

Ja, zo gaat dat. Lange reizen, lange zitten.
Gesloten