Posthoorn schreef:Wilhelm schreef:Eens met Zonderling. Het is leuk om elkaar vliegen af te blijven vangen om zo ieders bestaansrecht te rechtvaardigen, maar de grote vraag is, wat leren we er van?
Ik hoop echt van harte dat de synode van de GG hier nog wat mee gaat doen.
Als dit onbehandeld blijft, houden we een openstaande rekening...
Ik zag het eigenlijk meer als een poging tot toenadering van beide partijen. Maar daarbij moet natuurlijk de werkelijkheid wel recht worden gedaan...
Ja goed, jij hebt de visie van je moeder, die ik op zich best begrijp. Er zijn best wel preken waarin er geen aanbod of evangelie voor onbekeerden doorklinkt. Er zijn best wel preken waarin er wel een aanbod of evangelie voor onbekeerden doorklinkt. Ik heb de (niet volledige) catechismusverklaring van dr. Steenblok nog eens doorgebladerd, daarin zie je dat terug.
Toch zijn het niet alleen toenaderingen. Wat dr. Golverdingen stelde over de visie op de heilsorde en de uitwendige roeping bij dr. Steenblok is, vanuit zijn nagelaten geschriften bekeken, onjuist. Ds. Roos heeft dat terecht aangegeven en het is daarom ook terecht dat daarop een correctie komt.
Ik vind de stelling in punt 1 van de verklaring overigens ook wel interessant. We zijn niet allereerst verantwoordelijk omdat het aanbod van genade tot ons komt, we zijn verantwoordelijk omdat we goed geschapen zijn en omdat God Zijn beeld terugeist. De verantwoordelijkheid wordt groter omdat het aanbod van genade tot ons komt. Deze volgorde dus, wet (God eist) en Evangelie (God biedt aan).