Ach, dat zijn allemaal aardige hypotheses, maar zo hoeft het natuurlijk helemaal niet te gaan.dennis schreef:Aanvulling: Als we onder invloed van internet een steeds slechtere concentratie krijgen, heeft dat gevolgen voor het lezen van de Bijbel en (goede) boeken, en het luisteren naar preken. Dat is toch wel een stukje bezinning waard.
Facebook gevaarlijk?
Re: Facebook gevaarlijk?
Het zijn geen hypotheses, het is al de werkelijkheid.Posthoorn schreef:Ach, dat zijn allemaal aardige hypotheses, maar zo hoeft het natuurlijk helemaal niet te gaan.dennis schreef:Aanvulling: Als we onder invloed van internet een steeds slechtere concentratie krijgen, heeft dat gevolgen voor het lezen van de Bijbel en (goede) boeken, en het luisteren naar preken. Dat is toch wel een stukje bezinning waard.
Vraag aan een docent die al heel wat jaartjes meeloopt. Lees maar eens wat boeken over de invloed van ons mediagebruikers op informatieverwerking en opname...
Wees eerlijk naar jezelf!
Wanneer ik veel achter pc zit. Is mijn concentratie voor het lezen van een goed boek aanmerkelijk minder.
Veel info op internet is kort en vluchtig en oppervlakkig. In teksten hyperlinken. Je gaat van het een in het ander. Een goed gedegen verhaal met informatie, goed opgebouwd lezen wij en onze jongeren steeds minder... Dit heeft gewoon gevolgen!
Ik zie de bewijzen om me heen....Posthoorn schreef:Ach, dat zijn allemaal aardige hypotheses, maar zo hoeft het natuurlijk helemaal niet te gaan.dennis schreef:Aanvulling: Als we onder invloed van internet een steeds slechtere concentratie krijgen, heeft dat gevolgen voor het lezen van de Bijbel en (goede) boeken, en het luisteren naar preken. Dat is toch wel een stukje bezinning waard.
Het enige probleem dat ik nogal eens ervaar is de neiging om telkens te kijken of er al gereageerd is op bepaalde berichten. De interactie kan vervolgens veel tijd kosten, maar dat ligt aan jezelf. Ik voel me vrij om op momenten die ik zelf kies (weer) te reageren.refo schreef:Ik moet zeggen dat Twitter en Facebook me aanzienlijk minder tijd kosten dan Refoforum.
Als mensen heel veel tijd aan T en F besteden: wat doen ze dan? Het zijn 2 vluchtige sites, waar je in 1 oogopslag ziet wat er speelt.
Dit begrijp ik. En is ook het slimste lijkt me. Maar in de boeken worden er meer zaken aangegeven dan tijdverspilling. Het gaat meer om een veranderde manier van denken (van onze hersenen eigenlijk.)freek schreef:Het enige probleem dat ik nogal eens ervaar is de neiging om telkens te kijken of er al gereageerd is op bepaalde berichten. De interactie kan vervolgens veel tijd kosten, maar dat ligt aan jezelf. Ik voel me vrij om op momenten die ik zelf kies (weer) te reageren.refo schreef:Ik moet zeggen dat Twitter en Facebook me aanzienlijk minder tijd kosten dan Refoforum.
Als mensen heel veel tijd aan T en F besteden: wat doen ze dan? Het zijn 2 vluchtige sites, waar je in 1 oogopslag ziet wat er speelt.
Ik lees steeds vaker berichten, zo ook vandaag weer, dat mensen onheus bejegend worden en dit meteen uitgebreid op FB of twitter bespreken.
Een gezin met een kindje met sondevoeding, zou van het terras van het Dolfinarium zijn gestuurd.
Ik begrijp de zin hiervan niet. Als zoiets je overkomt, stap je toch naar de direktie?
Bovendien, wie zegt dat dit zo gebeurd is, elke nuancering ontbreekt.
Je bent als bedrijf of organisatie, hier mooi klaar mee.
Een gezin met een kindje met sondevoeding, zou van het terras van het Dolfinarium zijn gestuurd.
Ik begrijp de zin hiervan niet. Als zoiets je overkomt, stap je toch naar de direktie?

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dat klopt.Mara schreef:Ik lees steeds vaker berichten, zo ook vandaag weer, dat mensen onheus bejegend worden en dit meteen uitgebreid op FB of twitter bespreken.
Helaas gebeurd dat heel vaak, zielige berichten, valse beschuldigingen, geen nuance zoals ook nog niet zo lang geleden bij de jeugdbescherming en van een of ander KDV.
Ik weet de situaties niet, en zolang er geen hoor en wederhoor is toegepast hebben wij daarover niet zo te oordelen als er nu gebeurd op de sociale mediums.
Dat mensen het klakkeloos overnemen zegt ook wel wat...
Ik vind het van die mensen zelf op zn zachtst, nogal kinderachtig.ejvl schreef:Dat klopt.Mara schreef:Ik lees steeds vaker berichten, zo ook vandaag weer, dat mensen onheus bejegend worden en dit meteen uitgebreid op FB of twitter bespreken.
Helaas gebeurd dat heel vaak, zielige berichten, valse beschuldigingen, geen nuance zoals ook nog niet zo lang geleden bij de jeugdbescherming en van een of ander KDV.
Ik weet de situaties niet, en zolang er geen hoor en wederhoor is toegepast hebben wij daarover niet zo te oordelen als er nu gebeurd op de sociale mediums.
Dat mensen het klakkeloos overnemen zegt ook wel wat...
En zeker een christen zou dit niet moeten doen.
Want de Bijbelse weg is naar de persoon/organisatie in kwestie toe gaan en dit op een ordelijke manier uitpraten.
Nou, het is niet altijd eenvoudig om de directie te spreken te krijgen hoor.
En waar staat dat het niet via FaceBook mag?
In de Heidelbergse Catechismus zou je daar wel een aanleiding voor kunnen vinden, vind je niet? Het is nu niet bepaald een goed gerucht.
Met de kanttekening dat sommige mensen wel heel makkelijk op sociale media mekkeren over bedrijven, vind ik het verder niet zo'n kwalijke ontwikkeling. Het dwingt bedrijven om hun klanten in elk geval serieus te nemen.Mara schreef:Ik lees steeds vaker berichten, zo ook vandaag weer, dat mensen onheus bejegend worden en dit meteen uitgebreid op FB of twitter bespreken.
Alleen bij de Mekkerstee in Ouddorp vinden ze het niet erg als je mekkert....freek schreef:Met de kanttekening dat sommige mensen wel heel makkelijk op sociale media mekkeren over bedrijven, vind ik het verder niet zo'n kwalijke ontwikkeling. Het dwingt bedrijven om hun klanten in elk geval serieus te nemen.Mara schreef:Ik lees steeds vaker berichten, zo ook vandaag weer, dat mensen onheus bejegend worden en dit meteen uitgebreid op FB of twitter bespreken.
Het zal wel aan mij liggen dat ik de clou van deze opmerking niet helemaal begrijp.Snuf schreef:Alleen bij de Mekkerstee in Ouddorp vinden ze het niet erg als je mekkert....freek schreef:Met de kanttekening dat sommige mensen wel heel makkelijk op sociale media mekkeren over bedrijven, vind ik het verder niet zo'n kwalijke ontwikkeling. Het dwingt bedrijven om hun klanten in elk geval serieus te nemen.Mara schreef:Ik lees steeds vaker berichten, zo ook vandaag weer, dat mensen onheus bejegend worden en dit meteen uitgebreid op FB of twitter bespreken.
Wij hadden een kwestie met een bedrijf, nog steeds trouwens, maar je bent idd op een gegeven moment in staat om te dreigen met social media (waar man en ik niet opzitten) advocaat achtte het wijs van ons dat we dit niet gedaan hebben.freek schreef:Met de kanttekening dat sommige mensen wel heel makkelijk op sociale media mekkeren over bedrijven, vind ik het verder niet zo'n kwalijke ontwikkeling. Het dwingt bedrijven om hun klanten in elk geval serieus te nemen.Mara schreef:Ik lees steeds vaker berichten, zo ook vandaag weer, dat mensen onheus bejegend worden en dit meteen uitgebreid op FB of twitter bespreken.
Als een bedrijf keer op keer niet thuis geeft, krijg je idd wel op een gegeven moment rode vlekken voor je ogen en voel je iets opborrelen dat je niet vermoed had dat het er zat.