Dat is wel een beter voorbeeld.Dodo schreef:Gesprek van Petrus met Elia?
Ik kan me zo snel niet voor de geest halen wat je bedoelt.
Hier was een contact en herkenning van de strijdende en triomferende kerk.
Dat is wel een beter voorbeeld.Dodo schreef:Gesprek van Petrus met Elia?
Ik ken die verhalen ook, zelfs nog uit eind 20e eeuw. Het gaat om echt contact met een overleden persoon bijv. een zeer bekende en geliefde dominee. Ik huiver ervan en vind het typisch dat het alleen voorkomt onder mensen die meer steunen op bevindingen en ervaringen dan op Gods Woord.Panny schreef:Wat is dan dan precies, geestelijk gemeenschap hebben met een overleden persoon?
Komt die gemeenschap echt van twee kanten?
Of is het een gevoel van verbondenheid die alleen beleeft wordt door de nog levende persoon?
Volgens mij sprak de Heere Jezus op de berg der verheerlijking met Mozes en Elia. Er staat nergens dat de discipelen met hen gesproken hebben.Dodo schreef:Gesprek van Petrus met Elia?
De geschiedenis op de berg met Jezus Christus, Mozes, Elia en Petrus is denk ik niet zomaar te vergelijken met geestelijke gemeenschap tussen gelovigen in onze tijd.DDD schreef:@JGW:
En het gesprek van Petrus met Elia dan? Of hoort dat niet bij Gods Woord? Natuurlijk kun je dat ook niet-letterlijk interpreteren, maar het is toch een van tweeen, zou ik zeggen.
Precies.Hendrien schreef:Volgens mij sprak de Heere Jezus op de berg der verheerlijking met Mozes en Elia. Er staat nergens dat de discipelen met hen gesproken hebben.Dodo schreef:Gesprek van Petrus met Elia?
Je hoeft Mientje Vrijdag ook niet te verdedigen. Los van hoe wij over haar denken, en of dat terzake doet: ook de ouden piesten wel eens naast de pot. Net als wij nu.-DIA- schreef:Ik trek me terug uit deze discussie, en wijs nog eens nadrukkelijk op de brief van Mientje Vrijdag, waar ze de donkerheid van de tijd en de goddeloosheid zag. Daarvoor heb ik een deel van die brief geplaatst, en om geruchten die niet juist waren te ontzenuwen.
Maar de waarheid verbreiden is ons wel hogelijk geboden.Marco schreef:Je hoeft Mientje Vrijdag ook niet te verdedigen. Los van hoe wij over haar denken, en of dat terzake doet: ook de ouden piesten wel eens naast de pot. Net als wij nu.-DIA- schreef:Ik trek me terug uit deze discussie, en wijs nog eens nadrukkelijk op de brief van Mientje Vrijdag, waar ze de donkerheid van de tijd en de goddeloosheid zag. Daarvoor heb ik een deel van die brief geplaatst, en om geruchten die niet juist waren te ontzenuwen.
Zondag 16:Marco schreef:Lees Leviticus er eens op na, maar gebruik dan een andere vertaling dan de (H)SV: Leviticus 19:31; 20:27. Ik denk dat Israëlieten beide vertalingen begrepen en zich daarom ver hielden van toverij en contact hebben met doden. Ook in Jesaja wordt duidelijk dat dit níet de bedoeling is. Contact met doden staat in het OT in ieder geval geheel in het teken van toverij en afgoderij. Ik kan niet zien, waarom dat later anders zou zijn.
Dat Mozes en Elia later terugkomen om Jezus te spreken is een ander verhaal; ik denk niet dat we daaruit af kunnen leiden dat wij daarom de doden moeten gaan 'oproepen' of zoiets..
Nogmaals: men dient er verre van te blijven!