Nationale dag van rouw

DDD

Re: Nationale dag van rouw

Bericht door DDD »

@Huisman:

Dat gebeurt uit respect en als aanmoediging. Dat tweede hoeft van mij niet zo, maar dat eerste lijkt me prima. In de hoofdcultuur is het gebruikelijk zich rechtstreeks tot overledenen te richten op begrafenissen en crematies. Ik denk dat je dit gedeeltelijk ook zo moet zien. Maar daarnaast is het ook bedoeld als uiting van meeleven voor de nabestaanden en van respect voor degenen die vielen. Het was een heel ingetogen applaus. Maar goed, er zijn kerkelijke gemeenschappen waar in het geheel niet geapplaudiseerd wordt, en dan kan ik me voorstellen dat zoiets raar overkomt.

En wat ik nog zou vergeten: het RD heeft op een heel waardige manier invulling gegeven aan de rouwdag. Geen advertenties, een passende omslag, een mooie brief en een gepast commentaar. Alleen de verwachting dat de overleden mensen per vrachtwagen vervoerd zouden worden naar Hilversum (zoals in mijn versie stond) klopte -gelukkig- niet.

Ik hoop dat er morgen ook wat reportages zijn van de stilte op de Duikenburgse dagen en in een paar dorpjes etc.

Het is wel een beetje jammer dat dit allemaal op zo'n korte termijn was. Sommige mensen zullen het nu niet tijdig meegekregen hebben.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Ik vond het allemaal best indrukwekkend. De hele dag hingen er in grote dorp echt heel veel vlaggen halfstok. Ook daardoor was je er de hele dag mee bezig.
Mara

Bericht door Mara »

huisman schreef:
DDD schreef:Het applaus was volgens mij niet ongegeneerd, maar buitengewoon ingetogen. Ik vond het juist wel een waardig applaus.
Ik stoor mij ook aan dat applaus. Kun jij mij vertellen waarom mensen klappen voor een rouwstoet?
Volgens mij is het begonnen bij de rouwstoet van Pim Fortuyn.
We waren een tijdje geleden bij een kerkdienst, waarin een koor optrad. Er werd verzocht om niet te applaudiseren, na afloop.
Dat was eerder wel gebeurd, hoorden wij.
Applaus zien wij misschien eerder als iets feestelijks, positief bedoeld, als het een mooie muziekuitvoering was, of de schoolkinderen krijgen hun schooldiploma.
Dat soort gelegenheden.
De dood wordt in onze kringen anders gezien en beleefd.
Wij troosten elkaar niet dat iemand een mooi sterretje aan de hemel wordt, of dat opa nu op een wolkje toekijkt.
Het is als straf op de zonde en dan past slechts een ingetogen zwijgen en inkeer.
Hele gezinnen zijn weggevaagd, of opa en oma met kleinkinderen.
Hoe indrukwekkend was het om de kerkklokken te horen luiden.
En mensen hebben toch behoefte aan een soort kerkdienst, de kerk zat gisteravond stampvol en grote schermen stonden op het plein.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
refo

Bericht door refo »

Waarom wil de gereformeerde gezindte altijd maar dat iedereen denkt zoals zij?
In de bijbel wordt geen enkel rouwgebruik voorgeschreven. Dus gaan we dat ook aan anderen niet opleggen

De dood wordt in onze kringen inderdaad anders gezien en beleefd.
Maar niet zoals de HC zegt: een doorgang naar het leven.
Nee, alleen maar om op anderen te letten of ze zich wel zoals wij doen gedragen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik voel me anders in het geheel niet aangesproken.

Gisterenavond heb ik bij Utrecht Lunetten het langskomen van de stoet bijgewoond. Ik vond het een indrukwekkend moment. Terugfietsend naar het centrum kwamen van de drie bruggen over de snelweg mensen aangefietst. Het leken net kerken die uitkwamen. Het is jammer dat de zegen daarvan door zoveel mensen gemist wordt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Waarom wil de gereformeerde gezindte altijd maar dat iedereen denkt zoals zij?
In de bijbel wordt geen enkel rouwgebruik voorgeschreven. Dus gaan we dat ook aan anderen niet opleggen

De dood wordt in onze kringen inderdaad anders gezien en beleefd.
Maar niet zoals de HC zegt: een doorgang naar het leven.
Nee, alleen maar om op anderen te letten of ze zich wel zoals wij doen gedragen.
Dat ljkt me een algemener wordend voelen en denken in deze tijden. Toch is dat geen realiteit,
geen waarheid.
Hoewel de Kerk veelal de aarden flessen gelijk geworden is, en er gaat weinig reuk en smaak uit
van de levende Kerk, toch zal de oprechte dat ook wel voelen, als een bittere waarheid, waaraan
hij zich mede schuldig weet.
Toch neemt dat niet weg dat er een hemelsbreed verschil is tussen het sterven van de natuurlijke
mens en de mens die door genade levend gemaakt is.

De dood is voor hen iets wat hun niet geheel onbekend is, ook al zijn ze de natuurlijke dood
niet gestorven, wel is er besef wat het sterven inhoudt. De levenden weten dat zij sterven zullen
en dat in tegenstelling tot degenen dit dood zijn.
Dat maakt vanzelf dat dezen dan anders tegen de dood aankijken. Dat maakt hen gevoeliger of
meer teer en bewogen. Dat maakt hen ook oplettender. Dat maakt, ziende op de eigen schuld voor
God ook wel bevreesd, als zij zien hoe arglistig hun eigen hart is, en hoe licht een mens genegen is
af te wijken en zich te bedriegen voor een eeuwigheid.

Toch is de dood van Gods volk werkelijk niet anders dan een doorgang tot het eeuwige leven.
We moeten niet naar de wereld zien, en overnemen wat de wereld doet, en het doen en denken
van de wereld over gaan nemen. Dat denken en doen is verachting van wat God ons leerde
en dat lijkt me ondenkbaar voor een levende ziel.

Mensen die door God ontdekt zijn verheffen zich niet boven anderen, er zal geen bitterheid zijn
voor hen die niet ontdekt zijn. Maar anderzijds zullen deze ook geen behoefte hebben om anderen
uiterlijke zaken op te leggen. Het lijkt me dan ook niet waar dat een levend volk anderen
hun gebruiken zo wil opleggen.

Als de dood niet gezien wordt als een doorgang tot het eeuwige leven moet er iets aan schorten.
Want een levend volk weet wat de dood is, en kan daar nooit ongevoelig tegenover staan.
Teven is daar wetenschap van tweeërlei sterven, en dat maakt het denken over de dood totaal
anders. Want daar komt het grootste verschil openbaar: Leven of dood.

Wie daar gevoelig iets van weet kan niet onbewogen de dood van een mens bezien. De dood
is onnatuurlijk, een gevolg van onze moedwillige opstand tegen onze Schepper. Dit te beseffen
maakt dat zij de ernst daarvan steeds voor ogen houden.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 26 jul 2014, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:Ik voel me anders in het geheel niet aangesproken.

Gisterenavond heb ik bij Utrecht Lunetten het langskomen van de stoet bijgewoond. Ik vond het een indrukwekkend moment. Terugfietsend naar het centrum kwamen van de drie bruggen over de snelweg mensen aangefietst. Het leken net kerken die uitkwamen. Het is jammer dat de zegen daarvan door zoveel mensen gemist wordt.
Inderdaad.
Gisteren hebben we op de snelweg ook stilgestaan, omdat de stoet van 75 lijkauto's aan de andere kant passeerde. Indrukwekkend!
De wijze waarop de aankomst van de slachtoffers wordt gemarkeerd, verdient diep respect. Ik ben onze overheid dankbaar dat ze dit op deze wijze doen. Het betekent veel voor de nabestaanden.

Dat neemt echter niet weg dat je als christen graag nog een stap verder zou gaan. Toch lijkt me daar in kleiner verband - als je er met elkaar over spreekt - wel degelijk ruimte voor.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

Heel mooi inderdaad.

Ik heb me eerlijk gezegd wel erg gestoord aan Rijkswaterstaat die steeds meende om te moeten vragen niet stil te staan op de snelweg. De kans dat er een ongeluk gebeurt is natuurlijk heel klein als je als Rijkswaterstaat tijdig de snelheid verlaagt. Daarnaast weet bijna iedereen in Nederland dat dit eraan komt. Ik vond het stilstaan of heel rustig rijden op de snelweg onder me juist een extra vorm van respect, die nauwelijks risico´s meebrengt en die voor de meeste Nederlanders helemaal geen storende vertraging meebrengt.
Mara

Bericht door Mara »

RTV Rijnmond zendt vandaag de herdenkingsdienst in de Rotterdamse Laurenskerk voor de slachtoffers van de vliegramp van Malaysia Airlines live uit op radio, televisie en Rijnmond.nl.

Het radioprogramma Vraag 't de Bieb tussen 12.00 en 14.00 uur vervalt daardoor. De herdenkingsdienst begint om 12.30 uur.

Met de speciale dienst wil een coalitie van tientallen Rotterdamse kerken respect betonen aan de slachtoffers en meeleven met de nabestaanden. Burgemeester Aboutaleb zal ook een korte toespraak houden.

Na afloop van de bijeenkomst kunnen bezoekers een kaarsje aansteken. Ook is er een luisterend oor voor iedereen die zijn hart wil luchten.
WimA

Bericht door WimA »

Mij bekruipt toch zo langzamerhand het gevoel dat Nederland haar vermeende morele superioriteit wat al te graag willen etaleren. Nu met het 'respect tonen' aan doden.
Het is een show geworden met als beloning de artikelen in de buitenlandse media.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

WimA schreef:Mij bekruipt toch zo langzamerhand het gevoel dat Nederland haar vermeende morele superioriteit wat al te graag willen etaleren. Nu met het 'respect tonen' aan doden.
Het is een show geworden met als beloning de artikelen in de buitenlandse media.
Zo kun je alles negatief afschilderen. :deg
DDD

Bericht door DDD »

WimA schreef:Mij bekruipt toch zo langzamerhand het gevoel dat Nederland haar vermeende morele superioriteit wat al te graag willen etaleren. Nu met het 'respect tonen' aan doden.
Maar hoe kom je daar nu bij? Ik ben gaan kijken uit respect, omdat ik van ceremonies houd, en uit belangstelling, zodat ik geen spijt krijg niet te zijn gegaan. Geen haar op mijn hoofd die aan de reputatie van Nederland dacht. Wie zegt dat mensen daaraan denken? Je doet het eerder uit dankbaarheid dat het jou niet is overkomen.
Mara

Bericht door Mara »

De kerkdienst hebben we na 10 minuten uitgezet.
We zagen niet echt dat dit een initiatief van ALLE Rotterdamse kerken zou zijn.
huisman

Bericht door huisman »

Ik geloof oprecht dat de intentie was en is om respectvol om te gaan met de overledenen nadat er op de crashsite zonder enig respect met de slachtoffers en hun persoonlijke spullen was omgegaan.
Ik zie dan ook geen enkele grond voor deze beschuldiging van jou kant richting de regering. Het zegt m.i. meer over hoe jij in het leven staat.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Wat had je graag anders gezien, zodat dit gevoel niet bij je op zou komen?
- Niet meer zo actief -
Plaats reactie