De vraag is dus: kies je zelf of kiest een ambtsdrager?Posthoorn schreef:En voor thuislezen dus.Tiberius schreef:Klopt. Alleen ergens moet wel een keuze gemaakt worden voor de prediking. Dat geldt niet alleen voor preeklezen, maar ook voor levende woordbediening.Johannes 3:16 schreef:Al gebeurt het in de eredienst ook.
Is thuislezen Bijbels?
Re: Is thuislezen Bijbels?
Bij thuislezen kies je zelf, ja.Tiberius schreef:De vraag is dus: kies je zelf of kiest een ambtsdrager?
En in de gemeente kiest een ambtsdrager, inderdaad.Posthoorn schreef:Bij thuislezen kies je zelf, ja.Tiberius schreef:De vraag is dus: kies je zelf of kiest een ambtsdrager?
In een documentaire over de Amish zag ik dat deze gemeenschap één keer in de twee weken thuis leest. De ene zondag houden ze een dienst in één van de schuren in het gebied. De andere zondag blijven ze thuis en lezen ze met het gezin. Dat is best vaak: 26 keer per jaar.
Hier zie je dus dat het thuislezen een vaste plek heeft gekregen in de gemeente.
Ik weet overigens niet precies wat de reden is dat er niet elke week een dienst wordt gehouden, maar wellicht is het dezelfde reden als SecorDabar voor het thuislezen geeft: de grote afstanden.
Hier zie je dus dat het thuislezen een vaste plek heeft gekregen in de gemeente.
Ik weet overigens niet precies wat de reden is dat er niet elke week een dienst wordt gehouden, maar wellicht is het dezelfde reden als SecorDabar voor het thuislezen geeft: de grote afstanden.
SecorDabar?Posthoorn schreef:Maar waarom zou je op zondag niet via internetverbinding o.i.d. meeluisteren met de gemeente waaraan je verbonden bent? Dat zou toch het meest voor de hand liggen? Of niet?SecorDabar schreef:Dat kan inderdaad het geval zijn.Posthoorn schreef:Toch blijft voor mij de vraag, SecorDabar, als je geen problemen hebt met de prediking an sich, waarom iemand niet op afstand zou meeleven met een bestaande gemeente.
Kun je me dat misschien nog eens uitleggen?
Hetzij door kerktelefoon of een internetverbinding.
Het kan ook door het bezoeken van door de weekse diensten, of het bijwonen van bid- en dankdagen, en feestdagen als deze niet op zondag vallen. Wij ontvangen elk jaar huisbezoek van onze kerkelijke gemeente.
Dus helemaal thuislezer zijn we dus ook weer niet.
Misschien heeft SecorDabar na 38 pagina's dan toch echt genoeg gekregen van deze discussiePosthoorn schreef: SecorDabar?

Het aantrekkelijke van thuislezen is natuurlijk wel dat je zelf je preek uitzoekt.
Dat heb ik hem en andere thuislezers ook wel eens 'verweten'. Het bijzondere van een dienst des Woords is namelijk ook de verrassing van het oude Woord in een nieuwe verschijning. Dat ontbreekt in de thuislezerij.
Dat heb ik hem en andere thuislezers ook wel eens 'verweten'. Het bijzondere van een dienst des Woords is namelijk ook de verrassing van het oude Woord in een nieuwe verschijning. Dat ontbreekt in de thuislezerij.
Je weet toch van tevoren echt niet precies wat je gaat lezen en ook niet wat het met je doet. Verrassingen kunnen dan net zo goed optreden.refo schreef:Het aantrekkelijke van thuislezen is natuurlijk wel dat je zelf je preek uitzoekt.
Nee, hij wil geen antwoord geven op mijn vraag. En dat is vreemd, heel vreemd.Marc_44 schreef:Misschien heeft SecorDabar na 38 pagina's dan toch echt genoeg gekregen van deze discussiePosthoorn schreef: SecorDabar?
- SecorDabar
Ook thuislezers gaan weleens op vakantie. Kunnen ze eindelijk eens kerkdiensten bezoeken.
Vanaf deze plaats wensen wij een ieder een goede reis, een fijne vakantie en .......een behouden thuiskomst.

Vanaf deze plaats wensen wij een ieder een goede reis, een fijne vakantie en .......een behouden thuiskomst.

Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
hahaSecorDabar schreef:Ook thuislezers gaan weleens op vakantie. Kunnen ze eindelijk eens kerkdiensten bezoeken.![]()

een hele goede vakantie toegewenst (met mooie diensten).
Laatst een preek gehoord waarin het ging over 4 rechtvaardigmakingen. (lijn Comrie - Kersten)
Hoe leg je dit je huisgenoten uit. Daarom ga ik steeds meer thuislezen, en inderdaad dit zijn oudvaders.
Recent zei een dominee tegen de gemeente lees de oudvaders. Dit moet hij natuurlijk tegen de ouderlingen zeggen.
Laten ze op de kansel oudvaders lezen en thuis kan een ieder voor zich de preken lezen van de hedendaagse predikanten.
Hoe leg je dit je huisgenoten uit. Daarom ga ik steeds meer thuislezen, en inderdaad dit zijn oudvaders.
Recent zei een dominee tegen de gemeente lees de oudvaders. Dit moet hij natuurlijk tegen de ouderlingen zeggen.
Laten ze op de kansel oudvaders lezen en thuis kan een ieder voor zich de preken lezen van de hedendaagse predikanten.
Mensen die dit serieus gaan doen, ontdekken nogal eens een discrepantie tussen wat ze 's zondags horen en bij de oudvaders lezen....CvdW schreef:Recent zei een dominee tegen de gemeente: lees de oudvaders.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Sommige predikanten citeren idd nog wel eens uit de oudvaders, maar onze k.r. allang niet meer.CvdW schreef:
De jongere ambtsbroeders kijken al vreemd op als je de naam Hellenbroek of Ledeboer laat vallen.
Voorgelezen preken zijn uitsluitend van hedendaagse, nog in leven zijnde predikanten.
Ik hoor bijv. Piper, en zelfs Corrie ten Boom werd laatst op de kansel geciteerd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
De vermeende discrepantie die Luther noemt, moeten we natuurlijk wel plaatsen in de context van de tijd van toen en nu.
Daarnaast ervaar ikzelf het verschil niet tussen de oudvaders en predikanten van nu in die mate zoals sommigen hier kenbaar maken. Maar goed in zulke zaken ben ik nogal nuchter en relativerend. Theologisch scherpslijpen moeten we maar mee ophouden en het goede benadrukken in elkaar. Althans zo tracht ik de kerkmuren klein te maken en te houden, ook door de loop der tijden heen. Als het een Schriftuurlijke en bevindelijke prediking is waar 3 stukken, 2 wegen en 1 Naam in te vinden is, dan ben ik hun metgezel.
Daarnaast ervaar ikzelf het verschil niet tussen de oudvaders en predikanten van nu in die mate zoals sommigen hier kenbaar maken. Maar goed in zulke zaken ben ik nogal nuchter en relativerend. Theologisch scherpslijpen moeten we maar mee ophouden en het goede benadrukken in elkaar. Althans zo tracht ik de kerkmuren klein te maken en te houden, ook door de loop der tijden heen. Als het een Schriftuurlijke en bevindelijke prediking is waar 3 stukken, 2 wegen en 1 Naam in te vinden is, dan ben ik hun metgezel.