Is thuislezen Bijbels?

SecorDabar

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door SecorDabar »

huisman schreef:
Nowhere schreef:Afgelopen zondag twee preken thuis gelezen: Ds. C. Smits over Hooglied 4:15-16 en Ds. B. Smijtegelt over Lukas 12:23

Thuislezer ... ik kan deze mensen steeds meer begrijpen! En wellicht ga ik er mijzelf ook toe begeven.
Merkwaardig dat jij dit post op tweede Pinksterdag...."En als de dag van het Pinkster feest vervuld werd, waren zij allen eendrachtelijk bijeen."

Dat eendrachtig bijeen zijn is naar Gods orde en werd/wordt gezegend..."En zij werden allen vervuld met den Heiligen Geest,"
Er was daar op Pinksteren eendrachtigheid in de leer der waarheid die naar de godzaligheid is.
Er kan geen ware eendracht zijn bij een verwaterde (leugen)leer. Bij de geest der dwalingen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
SecorDabar

Panny schreef:
Nowhere schreef:Jongens, rustig aan! Niet allemaal tegelijk! ;)
Voel me hier afgekraakt worden en hoe verkeerd ik wel niet bezig ben.
Kan het ook op een andere manier?
In ieder geval ga ik mij niet lopen verdedigen, maar veel meer wekt het bij mij wrang op.
Ja, maar dit is ook een (discussie)forum. We zijn hier gewend onze mening te geven (hopelijk op basis van goede argumenten).

Als je ziet hoe belangrijk in het Nieuwe Testament de Christelijke gemeente is moet jij dus wel met goede argumenten komen... zeker als je in de biblebelt woont ;-)

Jij komt met een afwijkend standpunt en wilt dit eigenlijk niet beargumenteren en dan krijgen wij de schuld dat we je niet begrijpen. Aan jou dus de taak ons te overtuigen!

En je moet niet persoonlijk aangevallen worden hoor! Daar gaat het helemaal niet om.
Dat ben ik met u eens. Er zijn best nog wel plaatsen waar de door Nowhere genoemde preken gelezen worden, of in overeenstemming daarmee gepreekt wordt.
Dan gaat men niet thuislezen, terwijl men dichtbij in eigen woonomgeving dit kan beluisteren.

(Ds. Ebenezer Erskine)
Anoniem_89
Verbannen

Bericht door Anoniem_89 »

Je kan thuis toch wel gewoon bijbel lezen?

Natuurlijk is het goed om dit samen te doen met je echtgeno(o)t(e).
Of samen met een groepje.

Waar twee of drie....

Ik ervaar het zelf als een zegen een kleine groep.
Zo hadden we thuis bij vrienden een keer avondmaal gevierd.
Waren ongeveer 12-14 mensen aanwezig.
Was echt geweldig!
Je leert elkaar beter kennen en kunt je zorgen met elkaar delen en zo ook sterker in het geloof worden!
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Anoniem_89 schreef:Je kan thuis toch wel gewoon bijbel lezen?

Waar twee of drie....

Was echt geweldig!
Je leert elkaar beter kennen en kunt je zorgen met elkaar delen en zo ook sterker in het geloof worden!
Thuislezen is iets anders. Zie dit topic.
Hendrik de 3de
Inactief

Bericht door Hendrik de 3de »

Waar twee of drie....

Was echt geweldig!
Thuislezen is niet hetzelfde als thuis Bijbel lezen. Het heeft te maken met ga je zondags naar de kerk of blijf je thuis. Ga je naar de levendige Woordverkondiging (de kerk) of ga je thuis preken lezen? (van bijvoorbeeld oudvaders, puriteinen of hedendaagse dominees.)
Daar kunnen mensen verschillende redenen voor hebben, maar dan moet je even het topic door lezen.

Wat betreft het thuis avondmaal vieren: dat is niet naar Gods Woord. Niet om je hierop te veroordelen, maar het avondmaal is een sacrament dat alleen door een dienaar van het Woord bediend mag worden. Daar is de kerk voor... op refoweb is daar ook eens een vraag over geweest:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/215 ... s-en-cola/
SecorDabar

Hendrik de 3de schreef:

Waar twee of drie....

Was echt geweldig!
Thuislezen is niet hetzelfde als thuis Bijbel lezen. Het heeft te maken met ga je zondags naar de kerk of blijf je thuis. Ga je naar de levendige Woordverkondiging (de kerk) of ga je thuis preken lezen? (van bijvoorbeeld oudvaders, puriteinen of hedendaagse dominees.)
Daar kunnen mensen verschillende redenen voor hebben, maar dan moet je even het topic door lezen.

Wat betreft het thuis avondmaal vieren: dat is niet naar Gods Woord. Niet om je hierop te veroordelen, maar het avondmaal is een sacrament dat alleen door een dienaar van het Woord bediend mag worden. Daar is de kerk voor... op refoweb is daar ook eens een vraag over geweest:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/215 ... s-en-cola/
Dat ben ik helemaal met u eens. God is een God van orde, ook wat betreft de sacramenten. Bij het Heilig Avondmaal behoort een voorbereidingspreek en het Censuur Amorum vooraf te gaan. Endat zijn toch onderwerpen die door een Dienaars des Woords en door een kerkeraad onderhouden dienen te worden.
Ik vraag me af of Anoniem 89 wel bij een Reformatorische kerk behoord, waar dit forum voor bedoeld is

(Ds. Ebenezer Erskine)
ejvl

Bericht door ejvl »

Een voorbereidingspreek werd vroeger natuurlijk ook niet gehouden daar er elke week avondmaal gevierd werd, later om de week.
Verder helemaal eens.
Panny

Bericht door Panny »

De eerste christenen hielden elke week avondmaal. Dus hoe Bijbels is dan 2 of 4 keer avondmaal per jaar?
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Als dat dan zo Bijbels is waar staat dat dan?
ejvl

Bericht door ejvl »

Niet direct, wel dikwijls, volhardend etc.
http://www.frissewateren.nl/archief/98% ... ag%3F.html
Francis

Bericht door Francis »

Bij ons in de gemeente komt de dominee samen met 2 ambtsdragers ook wel aan huis avondmaal vieren, bij ouderen die niet meer in de gelegenheid zijn om naar de kerk te komen. Vaak gebeurt dit in de Stille Week, voorafgaand aan Pasen.
Wat denken jullie daar van?
Zelf vind ik het een prachtig beeld, dat trouwe gelovigen er zo naar verlangen en letterlijk thuis aan de keukentafel de verzoening door Christus gedenken, zo intiem en bijzonder.
ejvl

Bericht door ejvl »

Onder leiding van ambtsdragers lijkt het mij inderdaad goed en mooi dat dat kan.
Marc_44

Bericht door Marc_44 »

Ik heb in de afgelopen dagen dit hele onderwerp eens doorgelezen. Het waren aardig wat pagina’s maar interessant was het zeker.

Gedurende de eerste circa 25 pagina’s wordt aan SecorDabar regelmatig het strenge advies gegeven om te verhuizen naar een regio waar wél kerken van gereformeerde gezindte in de buurt zijn.

Ik vind dat een bizar advies. Moeten de rooms-katholieke regio’s dan nog rooms-katholieker of vrijzinniger worden? Moet de beweging niet juist andersom zijn? Moeten wij er niet voor zorgen dat ook in katholieke regio’s een gemeente is waar noodgedwongen thuislezers als SecorDabar naartoe kunnen gaan?

Overigens is in Bunde/Meerssen (vlakbij Maastricht) de evangelisatiepost nu een gemeente van de CGK geworden. Zie ook:

http://www.digibron.nl/search/detail/8c ... n-een-feit

Twee ouderlingen en één diaken zijn bevestigd. Goed nieuws!
SecorDabar

Marc_44 schreef:Ik heb in de afgelopen dagen dit hele onderwerp eens doorgelezen. Het waren aardig wat pagina’s maar interessant was het zeker.

Gedurende de eerste circa 25 pagina’s wordt aan SecorDabar regelmatig het strenge advies gegeven om te verhuizen naar een regio waar wél kerken van gereformeerde gezindte in de buurt zijn.

Ik vind dat een bizar advies. Moeten de rooms-katholieke regio’s dan nog rooms-katholieker of vrijzinniger worden? Moet de beweging niet juist andersom zijn? Moeten wij er niet voor zorgen dat ook in katholieke regio’s een gemeente is waar noodgedwongen thuislezers als SecorDabar naartoe kunnen gaan?

Overigens is in Bunde/Meerssen (vlakbij Maastricht) de evangelisatiepost nu een gemeente van de CGK geworden. Zie ook:

http://www.digibron.nl/search/detail/8c ... n-een-feit

Twee ouderlingen en één diaken zijn bevestigd. Goed nieuws!
Beste Marc 44,
Ik heb me nooit gestoord aan het in jouw ogen "strenge advies", sterker nog: ik begrijp deze dringende oproep wel van de forumleden. Ik kan me zo voorstellen dat de zeer trouwe kerkgaande forumleden hun kerk van harte lief hebben vanwege de prediking die zij in hun kerkverband horen, zonder overigens kerkistisch te zijn. Ik kan me voorstellen dat het bij hun als een belediging overkomt als men dan thuis gaat zitten lezen, met een boekje in een hoekje.
Het belangrijkste argument is het bijbels gegeven dat we de onderlinge samenkomsten niet moeten nalaten.
Er zijn echter diverse redenen waarom men thuisleest. Voor ons gezin geldt dat we vanwege de afstand het te ver is om naar een kerk te gaan met een betrouwbare prediking.
Wat betreft uw suggestie om naar seculiere landstreken te verhuizen om daar een gemeente te stichten, daarvoor moet ook de sterke roeping gevoeld worden. Trouwens ook in de zogenaamde biblebelt is het reformatorische volksdeel ook vaak een minderheid in het geheel van de regio. Een paar dorpen of stadjes uitgezonderd. En de reformatorische kerken groeien meestal niet door evangelisatieaktiviteiten maar door bevolkingsaanwas door geboorten of door reformatorische sociale voorzieningen zoals scholen en zorgcentra.

(Ds. Ebenezer Erskine)
Marc_44

Re: Re : Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Marc_44 »

Beste SecorDabar,

Ik ben blij dat je je niet gestoord hebt aan de verhuisadviezen naar de biblebelt.

Ik snap ook dat niet iedereen de roeping voelt om een gemeente te stichten in Zuid-Limburg. Toch is er nu wel een kleine CGK gemeente vlakbij Maastricht. En waarom zou dat niet ook kunnen bij de andere gebieden/steden in het zuidoosten, vanuit bv HHK, bevindelijk-PKN of GerGem? Al is het maar klein (10-20 mensen), zou dat voor jullie gezin niet fijn zijn? Of vind je mij te positief gestemd wat betreft gemeentestichting?

Ik ben heel benieuwd hoe je daar als thuislezer over denkt.
Plaats reactie