Marc_44 schreef:Ik heb in de afgelopen dagen dit hele onderwerp eens doorgelezen. Het waren aardig wat pagina’s maar interessant was het zeker.
Gedurende de eerste circa 25 pagina’s wordt aan SecorDabar regelmatig het strenge advies gegeven om te verhuizen naar een regio waar wél kerken van gereformeerde gezindte in de buurt zijn.
Ik vind dat een bizar advies. Moeten de rooms-katholieke regio’s dan nog rooms-katholieker of vrijzinniger worden? Moet de beweging niet juist andersom zijn? Moeten wij er niet voor zorgen dat ook in katholieke regio’s een gemeente is waar noodgedwongen thuislezers als SecorDabar naartoe kunnen gaan?
Overigens is in Bunde/Meerssen (vlakbij Maastricht) de evangelisatiepost nu een gemeente van de CGK geworden. Zie ook:
http://www.digibron.nl/search/detail/8c ... n-een-feit
Twee ouderlingen en één diaken zijn bevestigd. Goed nieuws!
Beste Marc 44,
Ik heb me nooit gestoord aan het in jouw ogen "strenge advies", sterker nog: ik begrijp deze dringende oproep wel van de forumleden. Ik kan me zo voorstellen dat de zeer trouwe kerkgaande forumleden hun kerk van harte lief hebben vanwege de prediking die zij in hun kerkverband horen, zonder overigens kerkistisch te zijn. Ik kan me voorstellen dat het bij hun als een belediging overkomt als men dan thuis gaat zitten lezen, met een boekje in een hoekje.
Het belangrijkste argument is het bijbels gegeven dat we de onderlinge samenkomsten niet moeten nalaten.
Er zijn echter diverse redenen waarom men thuisleest. Voor ons gezin geldt dat we vanwege de afstand het te ver is om naar een kerk te gaan met een betrouwbare prediking.
Wat betreft uw suggestie om naar seculiere landstreken te verhuizen om daar een gemeente te stichten, daarvoor moet ook de sterke roeping gevoeld worden. Trouwens ook in de zogenaamde biblebelt is het reformatorische volksdeel ook vaak een minderheid in het geheel van de regio. Een paar dorpen of stadjes uitgezonderd. En de reformatorische kerken groeien meestal niet door evangelisatieaktiviteiten maar door bevolkingsaanwas door geboorten of door reformatorische sociale voorzieningen zoals scholen en zorgcentra.