Posthoorn schreef:lien75 schreef:Begin nu eerst eens Calvijn in zijn geheel te lezen. En niet zomaar een paar dingen eruit te plukken. Het gaat tever voor mij nu om het helemaal uit te spitten. De tijd ontbreekt me daarvoor.
Dit is een beetje een rare reactie natuurlijk. Als je niet in staat bent iemand concreet te weerleggen, erken dat dan ruiterlijk.
En laten we ook gewoon met zijn allen onder ogen zien dat reformatoren en veel oudvaders een andere visie op de kinderen hadden dan wij. Wat helemaal niet zeggen wil dat we ze daarin moeten navolgen.
Nee. Ik geef niets toe. Omdat het niet klopt. Waneer je bijvoorbeeld de voorgaande paragrafen lees zie je dat.
Het zijn een beetje lange lappen tekst en het kost mij nu teveel tijd om dat samen te vatten.
En ja er zijn oudvaders die een andere visie gehad zullen hebben. Ook voor iedere oudvader geldt dat we altijd de zaken die gezegd worden naast de Schrift moeten leggen. Beseffen waar ze op reageren. En nee, we mogen Calvijn niet voor het karretje van de doopvisie spannen die nu geuit wordt. Niet voor afwijzing kinderdoop, niet voor vooronderstelde wedergeboorte, of wat er ook maar iets op lijkt. Niet voor geloofsdoop. Sacramenten diende in de visie van Calvijn om mensen tot Christus te leiden. Net als de verkondiging van het Woord. En het is ook bij Calvijn de leer dat het de Geest is die het geloof werkt. Die ook de sacramenten leert gelovig te verstaan. En dat de Geest niet werkt omdat we gedoopt zijn. Of omdat er iets in ons is.... Of dat de doop iets in ons legt!
Neem bijvoorbeeld de zinsnede kleine kinderen worden met de vergeving der zonden begiftigd. Vet gedrukt uit het citaat van de institutie van Calvijn, geplaatst door Fjodor . Als je die paragraaf goed lees, zie je dat Calvijn eerst noemt dat zij zeggen de doop is tot vergeving det zonden. En dan zegt hij. Ja, we hebben allemaal vergeving van zonden nodig, vanaf de moederschoot af. En omdat God zo barmhartig is dat hij die hoop op vergeving niet alleen voor volwassene behoudt, maar zeker maakt. Waarom zouden wij het teken daarvan (afgespiegeld in de doop) wat in feite minder belangrijk is dan de daadwerkelijke vergeving...
De kleine kinderen onthouden? M.a.w. Zij hebben die verzekering toch ook nodig? Zij zijn toch ook in Adam! vanaf de moederschoot af?
En daarom, zegt Calvijn, pakken wij het wapen van de ant- kinderdopers op ( dat er alleen gedoopt mag worden als er wedergeboorte is, of het weten van vergeving van zonden) op. Ja de kleine kinderen worden met de vergeving van zonden begiftigd (die belofte en verzekering geldt ook voor hen) en daarom mogen we ze het teken en zegel van die belofte hen niet onthouden!
Hij bestrijdt de anti kinderdopers hier dus met hun eigen wapen!