Geloofsdoop of kinderdoop?

Posthoorn

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Posthoorn »

lien75 schreef:Begin nu eerst eens Calvijn in zijn geheel te lezen. En niet zomaar een paar dingen eruit te plukken. Het gaat tever voor mij nu om het helemaal uit te spitten. De tijd ontbreekt me daarvoor.
Dit is een beetje een rare reactie natuurlijk. Als je niet in staat bent iemand concreet te weerleggen, erken dat dan ruiterlijk.
En laten we ook gewoon met zijn allen onder ogen zien dat reformatoren en veel oudvaders een andere visie op de kinderen hadden dan wij. Wat helemaal niet zeggen wil dat we ze daarin moeten navolgen.
freek

Bericht door freek »

Posthoorn schreef:
lien75 schreef:Begin nu eerst eens Calvijn in zijn geheel te lezen. En niet zomaar een paar dingen eruit te plukken. Het gaat tever voor mij nu om het helemaal uit te spitten. De tijd ontbreekt me daarvoor.
Dit is een beetje een rare reactie natuurlijk. Als je niet in staat bent iemand concreet te weerleggen, erken dat dan ruiterlijk.
En laten we ook gewoon met zijn allen onder ogen zien dat reformatoren en veel oudvaders een andere visie op de kinderen hadden dan wij. Wat helemaal niet zeggen wil dat we ze daarin moeten navolgen.
Precies. Het wordt echt heel lastig om de huidige doopopvatting in de geref. gezindte te baseren op de Reformatie. Niks mis met een andere mening - al deel ik die niet - maar het is lachwekkend om te doen alsof Calvijn de doopopvatting van de Afscheiding hanteerde.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Posthoorn schreef:
Nee. Ik geef niets toe. Omdat het niet klopt. Waneer je bijvoorbeeld de voorgaande paragrafen lees zie je dat.
Het zijn een beetje lange lappen tekst en het kost mij nu teveel tijd om dat samen te vatten.
En ja er zijn oudvaders die een andere visie gehad zullen hebben. Ook voor iedere oudvader geldt dat we altijd de zaken die gezegd worden naast de Schrift moeten leggen. Beseffen waar ze op reageren. En nee, we mogen Calvijn niet voor het karretje van de doopvisie spannen die nu geuit wordt. Niet voor afwijzing kinderdoop, niet voor vooronderstelde wedergeboorte, of wat er ook maar iets op lijkt. Niet voor geloofsdoop. Sacramenten diende in de visie van Calvijn om mensen tot Christus te leiden. Net als de verkondiging van het Woord. En het is ook bij Calvijn de leer dat het de Geest is die het geloof werkt. Die ook de sacramenten leert gelovig te verstaan. En dat de Geest niet werkt omdat we gedoopt zijn. Of omdat er iets in ons is.... Of dat de doop iets in ons legt!

Neem bijvoorbeeld de zinsnede kleine kinderen worden met de vergeving der zonden begiftigd. Vet gedrukt uit het citaat van de institutie van Calvijn, geplaatst door Fjodor . Als je die paragraaf goed lees, zie je dat Calvijn eerst noemt dat zij zeggen de doop is tot vergeving det zonden. En dan zegt hij. Ja, we hebben allemaal vergeving van zonden nodig, vanaf de moederschoot af. En omdat God zo barmhartig is dat hij die hoop op vergeving niet alleen voor volwassene behoudt, maar zeker maakt. Waarom zouden wij het teken daarvan (afgespiegeld in de doop) wat in feite minder belangrijk is dan de daadwerkelijke vergeving...
De kleine kinderen onthouden? M.a.w. Zij hebben die verzekering toch ook nodig? Zij zijn toch ook in Adam! vanaf de moederschoot af?
En daarom, zegt Calvijn, pakken wij het wapen van de ant- kinderdopers op ( dat er alleen gedoopt mag worden als er wedergeboorte is, of het weten van vergeving van zonden) op. Ja de kleine kinderen worden met de vergeving van zonden begiftigd (die belofte en verzekering geldt ook voor hen) en daarom mogen we ze het teken en zegel van die belofte hen niet onthouden!
Hij bestrijdt de anti kinderdopers hier dus met hun eigen wapen!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:
Dit is veel te kort door de bocht.
Wat je in de voorgaande pagina's van dit topic ziet, is dat men hier en daar wat van een reformator of oudvader vandaan plukt, dat hier plaatst en vervolgens triomfantelijk roept: zie je wel, x deelt mijn mening en jij gooit hem in de prullenbak. Concreet zie je dat bij de conclusie die Ursinus geeft. Men begrijpt niet waar die conclusie vandaan komt (daarvoor moet je de voorgaande pagina's lezen om de conclusie in de context te zien), maar acht wel zijn visie bevestigd. Dat discussieert erg vermoeiend.
Posthoorn schreef:En laten we ook gewoon met zijn allen onder ogen zien dat reformatoren en veel oudvaders een andere visie op de kinderen hadden dan wij. Wat helemaal niet zeggen wil dat we ze daarin moeten navolgen.
Ok.
huisman

Bericht door huisman »

freek schreef:
Posthoorn schreef:
Precies. Het wordt echt heel lastig om de huidige doopopvatting in de geref. gezindte te baseren op de Reformatie. Niks mis met een andere mening - al deel ik die niet - maar het is lachwekkend om te doen alsof Calvijn de doopopvatting van de Afscheiding hanteerde.
1.Wij hanteren- tenminste in dat deel van de CGK waar ik mij bevind- de doopopvatting van o.a. de H.C.. Die zegt dat wij kinderen dopen omdat zij net als de volwassenen in het verbond begrepen zijn.

2. Het is inderdaad zo dat veel oudvaders en reformatoren minder zicht op het verbond hadden en de doop meer gronden op een (verondersteld) "vonkje" geloof in de kinderen. Deze mening deel ik niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
EVH
Inactief

Bericht door EVH »

huisman schreef:
freek schreef:
Posthoorn schreef:
1.Wij hanteren- tenminste in dat deel van de CGK waar ik mij bevind- de doopopvatting van o.a. de H.C.. Die zegt dat wij kinderen dopen omdat zij net als de volwassenen in het verbond begrepen zijn.

2. Het is inderdaad zo dat veel oudvaders en reformatoren minder zicht op het verbond hadden en de doop meer gronden op een (verondersteld) "vonkje" geloof in de kinderen. Deze mening deel ik niet.
Wat bedoel je precies met minder zicht op het verbond? Zij hebben toch juist de verbondstheologie 'ontworpen'? Sorry ik wist even geen ander woord...
huisman

Bericht door huisman »

EVH schreef:
huisman schreef:
freek schreef:
Posthoorn schreef: Dit is een beetje een rare reactie natuurlijk. Als je niet in staat bent iemand concreet te weerleggen, erken dat dan ruiterlijk.

Wat bedoel je precies met minder zicht op het verbond? Zij hebben toch juist de verbondstheologie 'ontworpen'? Sorry ik wist even geen ander woord...
Preciezer gezegd: Minder zicht op de verhouding doop/verbond die is in wezen niet anders dan besnijdenis/verbond.
Zij zochten toch een grond in het kind zelf en dat heeft m.i. te maken met de grote kindersterfte in die tijd. Ze wilden gelovige ouders troosten en veronderstelden dat "vonkje" geloof.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
EVH
Inactief

Bericht door EVH »

Preciezer gezegd: Minder zicht op de verhouding doop/verbond die is in wezen niet anders dan besnijdenis/verbond.
Zij zochten toch een grond in het kind zelf en dat heeft m.i. te maken met de grote kindersterfte in die tijd. Ze wilden gelovige ouders troosten en veronderstelden dat "vonkje" geloof.
Dat laatste laatste kan ik me echt niet voorstellen... Calvijn heeft het continu over de verhouding van verbond en besnijdenis en doop. Dit (een grond in het kind) is ook in strijd met het sola fide en sola gratia. Ik denk dat er wat anders achter zit. Maar wat dat weet ik niet. Ook van de Brink ging hier niet op in. Hebben jullie een idee?
freek

Bericht door freek »

huisman schreef:
freek schreef:
Posthoorn schreef:

Jij geeft het in elk geval gewoon toe, in tegenstelling tot anderen in dit draadje. Dat vind ik fair. Of zij daadwerkelijk minder zicht op het verbond hadden, weet ik niet. Heb ik geen afgeronde mening over omdat ik de verbondstheologie sowieso tamelijk complex vind.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

EVH schreef:
Dat laatste laatste kan ik me echt niet voorstellen... Calvijn heeft het continu over de verhouding van verbond en besnijdenis en doop. Dit (een grond in het kind) is ook in strijd met het sola fide en sola gratia. Ik denk dat er wat anders achter zit. Maar wat dat weet ik niet. Ook van de Brink ging hier niet op in. Hebben jullie een idee?
Ja, Calvijn beroept zich dan regelmatig op Augustinus. En deze verwijst vervolgens weer naar de leerlingen van de apostelen. Bij diverse preken (sermons) van Augustinus is me dat opgevallen. Bij Calvijn zie je niet een neiging naar een nieuwe verbondstheologie maar vooral een verdedigen van een reformatieprincipe dat niet meer is dan het re-formeren=opnieuw formeren van de leer overeenkomstig de kerk ten tijde van de apostelen en vroege kerkvaderen. Ook Calvijn beriep zich op oudvaders :huhu
De kern van opvatting van Augustinus zie je vooral in het gegeven dat hij de kerk als ongedeeld lichaam van Christus ziet waarin goede en slechte christenen samengaan. Het viel me onlangs bij het lezen van een preek van Augustinus op dat hij heel sterk hamert op het niet uittrekken van onkruid. Hij schrijft dat inderdaad de meeste christenen niet ware gelovigen zijn, maar dat ze toch tot de akker, de kerk, het verbond behoren. En daarom gedoopt worden en daarom het sacrament krijgen (avondmaal). Hij begrijpt dat het voor de ware gelovigen moeilijk is, maar hij wijst er vervolgens op de de Heere Zelf de oogst zal binnen halen: Maak je geen zorgen: ze staan wel op de akker,maar ze komen niet in Mijn schuur.
Zo ziet Augustinus de kerk, de kinderen en ouders als een geheel, niet alleen uiterlijk, maar ook met betrekking tot de aanspraak als gelovige.
Op deze lijn beroept Calvijn zich voortdurend vooral tegenover de anabaptisten.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

@Fjodor

Veel gelezen hebben van Calvijn, wil nog niet zeggen hem goed te hebben begrepen. ;)

Maar voordat je je echt terugtrekt zou ik het erg waarderen als je op mijn weerleggingen van eerder deze dag op jouw post zou reageren. Dan is mijn moeite niet helemaal voor niets geweest!

Ja bij de stokbewaarder staat dat geschreven. Alhoewel het ook zeer aannemelijk is geweest dat toen al die mensen tot geloof kwamen en gedoopt werden er ook heel jonge kinderen bij geweest zullen zijn die nog heel jong waren.
Bij de andere tekstgedeelten die ik juist noemde lees je niet dat het huis tot geloof kwam, wel over doop.
En ook dan is nog steeds zo. Mensen deden belijdenis van geloof. En inderdaad de Geest werkte rijk. Er kwamen velen tot geloof.Maar niet ieder mens dat toen gedoopt werd zal waarlijk tot geloof zijn gekomen op dat moment? Ook daar zal er kaf onder het koren zijn geweest.
M.a.w. De doop fungeerde toen ook al als een teken en zegel van de Waarachtige beloften van God. Die voor een ieder geldt. Net zo goed dat de eis van nieuwe gehoorzaamheid voor een ieder geldt. En dan nogmaals de vraag die ik eerder in dit topic ook al min of meer stelde. als de doop alleen gebeurd op waarachtig geloof, dan hoef de oproep tot nieuwe gehoorzaamheid toch niet meer gedaan te worden? En dat werd nu juist wel in de doop gedaan. Net als bij de besnijdenis. Ze hoorden uiterlijk tot het verbond. Maar er werd ook gehoorzaamheid en geloof gevraagd.

Wbt vers 14 uit het eerste hoofdstuk van. Korinthe. Dat moet je in verband lezen met vers 17.
En eens lezen wat Calvijn hierover schrijft.
God heeft het in Zijn voorzienigheid zo geleid omdat er anders een soort groepsvorming zou zijn ontstaan rondom de persoon Paulus.
Vers 17: Christus heeft mij niet gezonden om te dopen...
Natuurlijk was er het bevel tot doop ook voor Paulus. Maar het preken was belangrijker dan dopen voor Paulus. Het dopen liet men ook wel over aan anderen... Ook Jezus doopte Zelf niet.
En mbt institutie
lien75 schreef:
Posthoorn schreef:
Nee. Ik geef niets toe. Omdat het niet klopt. Waneer je bijvoorbeeld de voorgaande paragrafen lees zie je dat.
Het zijn een beetje lange lappen tekst en het kost mij nu teveel tijd om dat samen te vatten.
En ja er zijn oudvaders die een andere visie gehad zullen hebben. Ook voor iedere oudvader geldt dat we altijd de zaken die gezegd worden naast de Schrift moeten leggen. Beseffen waar ze op reageren. En nee, we mogen Calvijn niet voor het karretje van de doopvisie spannen die nu geuit wordt. Niet voor afwijzing kinderdoop, niet voor vooronderstelde wedergeboorte, of wat er ook maar iets op lijkt. Niet voor geloofsdoop. Sacramenten diende in de visie van Calvijn om mensen tot Christus te leiden. Net als de verkondiging van het Woord. En het is ook bij Calvijn de leer dat het de Geest is die het geloof werkt. Die ook de sacramenten leert gelovig te verstaan. En dat de Geest niet werkt omdat we gedoopt zijn. Of omdat er iets in ons is.... Of dat de doop iets in ons legt!

Neem bijvoorbeeld de zinsnede kleine kinderen worden met de vergeving der zonden begiftigd. Vet gedrukt uit het citaat van de institutie van Calvijn, geplaatst door Fjodor . Als je die paragraaf goed lees, zie je dat Calvijn eerst noemt dat zij zeggen de doop is tot vergeving det zonden. En dan zegt hij. Ja, we hebben allemaal vergeving van zonden nodig, vanaf de moederschoot af. En omdat God zo barmhartig is dat hij die hoop op vergeving niet alleen voor volwassene behoudt, maar zeker maakt. Waarom zouden wij het teken daarvan (afgespiegeld in de doop) wat in feite minder belangrijk is dan de daadwerkelijke vergeving...
De kleine kinderen onthouden? M.a.w. Zij hebben die verzekering toch ook nodig? Zij zijn toch ook in Adam! vanaf de moederschoot af?
En daarom, zegt Calvijn, pakken wij het wapen van de ant- kinderdopers op ( dat er alleen gedoopt mag worden als er wedergeboorte is, of het weten van vergeving van zonden) op. Ja de kleine kinderen worden met de vergeving van zonden begiftigd (die belofte en verzekering geldt ook voor hen) en daarom mogen we ze het teken en zegel van die belofte hen niet onthouden!
Hij bestrijdt de anti kinderdopers hier dus met hun eigen wapen!
Laatst gewijzigd door Sheba op 01 jul 2014, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

Huisman kun je ook reageren op mijn berichten over Bunyan een paar pagina's terug (je kunt klikken op 'auteur' dan naar de s en dan vind je het makkelijk)?

huisman schreef:
Er is geen grond in het kind zelf. De HEERE Jezus zelf zegt in Zijn onvoorstelbare genade: Laat de kinderen tot mij komen. Dan is er geen getheologiseerd nodig, dan rest slechts dankbaarheid en lofprijzing tot Hem.
Ook in deze dagen overlijden veel kinderen. Wist je dat heel veel kinderen in één van de vroegste stadia al in de moederschoot overlijden? Zonder dat de mens daar iets aan doet gebeurt dit al. Dan mag Jezus' nodiging ons tot troost zijn.
huisman

Bericht door huisman »

sirdanilot schreef:Huisman kun je ook reageren op mijn berichten over Bunyan een paar pagina's terug (je kunt klikken op 'auteur' dan naar de s en dan vind je het makkelijk)?

huisman schreef:
Er is geen grond in het kind zelf. De HEERE Jezus zelf zegt in Zijn onvoorstelbare genade: Laat de kinderen tot mij komen. Dan is er geen getheologiseerd nodig, dan rest slechts dankbaarheid en lofprijzing tot Hem.
Ook in deze dagen overlijden veel kinderen. Wist je dat heel veel kinderen in één van de vroegste stadia al in de moederschoot overlijden? Zonder dat de mens daar iets aan doet gebeurt dit al. Dan mag Jezus' nodiging ons tot troost zijn.

Dan mag Gods verbond ons tot troost zijn.

Over Bunyan: Hij was een grote in Gods koninkrijk met veel kennis van Gods Woord (net als Spurgeon en Philpot) maar ook mensen als John Owen, Calvijn, Perkins enz enz waren groten in de dienst des HEEREN toch scheiden hun wegen op één punt...de doop van kinderen.

Ik vind het jammer om deze mensen tegen elkaar uit te spelen in deze discussies. Zij zijn allen de strijd al lang te boven.

Onze discussie moet zich vooral richten op Bijbels bewijs voor de kinderdoop en die is er in Gods Woord genoeg te vinden.

Zoek maar op huisman en je zult 5 jaren van doopdiscussies vinden. Misschien laat ik het wel uitgeven als boek :huhu
Panny

Bericht door Panny »

Ons doopformulier noemt ook de volgende teksten als 'argument' waarom kinderen gedoopt worden.
Deze teksten tonen aan dat God ook een verbond opricht met de kinderen van de gelovigen.

Genesis 17
7 En Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u.

Handelingen 2
39 Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

EVH schreef:Maar waar lees je dat de doop een teken en zegel is van het verbond is?
Antwoord 66 van de HC.
Plaats reactie