Preken beluisteren op internet

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18764
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door helma »

Het Hooglied van het Nieuwe Testamant
Ds. P. den Ouden
Romeinen 8: 23
2014-05-25 17:00

http://www.hhveenendaal.nl/website/archief.html
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Wilhelm »

Geen preek, maar een interessant interview met theoloog Maarten Wisse.
Afkomstig uit de GG en een hele ontwikkeling doorgemaakt.
Herkenbaar hoe hij vragen stelt bij bepaalde zaken en tegelijkertijd hoe hij zich verbonden weet met een bevindelijke lijn die hij heeft meegekregen.

http://www.npo.nl/onderweg-met-maarten- ... _EO_566075
-DIA-
Berichten: 32880
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Wilhelm schreef:Geen preek, maar een interessant interview met theoloog Maarten Wisse.
Afkomstig uit de GG en een hele ontwikkeling doorgemaakt.
Herkenbaar hoe hij vragen stelt bij bepaalde zaken en tegelijkertijd hoe hij zich verbonden weet met een bevindelijke lijn die hij heeft meegekregen.

http://www.npo.nl/onderweg-met-maarten- ... _EO_566075
Naar aanleiding van bovenstaande vond ik het onderstaande:
Toenemende wetenschappelijke belangstelling voor bevindelijk gereformeerden

Wetenschappers, al dan niet afkomstig uit bevindelijk gereformeerde kring, vertonen een toenemende interesse in deze voor veel mensen toch wonderlijke groepering. Zo werd eind 2006 aan de Vrije Universiteit een symposium gehouden over refogeschiedenis. De uitgewerkte lezingen zijn nu in boekvorm verschenen onder de titel "Refogeschiedenis in perspectief".

Alleen de bijdrage van Gert van Klinken, docent kerkgeschiedenis aan de Theologische Universiteit Kampen, is nieuw. De lezing die hij destijds op het symposium hield over evangelische tendensen onder gereformeerden in het Gronings-Drentse turfgebied, had met het eigenlijke thema ook niet zo veel te maken. Van Klinken behandelt nu de teloorgang van de bevindelijke richting in de Gereformeerde Kerken.

Al aan het eind van de 19e eeuw, zo was hem bij een literatuuronderzoek gebleken, werd in landelijke gereformeerde periodieken nauwelijks meer gerefereerd aan de "oude schrijvers". Na de eeuwwisseling liep dat nog verder terug. A. A. van Schelven leverde forse kritiek op Brakel en Saldenus, vanwege hun subjectivistische geloofsbeleving.

Terwijl het neocalvinisme in de Gereformeerde Kerken onmiskenbaar de boventoon voerde, bleef nog een tijd lang een meer bevindelijke onderstroom bestaan. Die kon niet mee met Kuypers veronderstelde wedergeboorte, die men in een gelovig godsvertrouwen diende aan te nemen. Deze onderstroom, vaak ging het om vrouwen, uitte zich volgens Van Klinken in brieven, dagboeken en schriften met geestelijke aantekeningen.

Refogordel
De historicus Jan Dirk Snel richt zijn aandacht op de biblebelt. De refogordel is een onderdeel van de protestantenband die van Groningen naar Zeeland loopt. Hij formuleert daarbij wat merkwaardig door te spreken van een parasiteren van de refocultuur op een breed protestantisme. De bevindelijkheid "komt vooral voor als er zo veel protestanten zijn dat ze zich de luxe kunnen veroorloven verschillende varianten te vormen binnen een toch in hoofdlijnen gedeelde cultuur."

Dat klopt in zoverre dat de bevindelijk gereformeerden een minderheid vormen in de orthodox-protestantse wereld. Waar die orthodox-protestanten weinig talrijk waren (Noord-Holland, Noord-Brabant, Limburg) bestonden hooguit kleine gemeenten van bevindelijke signatuur. Elders was dat anders, maar dat heeft met luxe en parasiteren niets te maken. Van de (Oud) Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) geldt dat zij vooral daar voorkomen waar de hervormde gemeenten van gereformeerdebondssignatuur zijn. Zeeland (behalve Tholen) vormt daar een uitzondering op.

John Exalto leverde een bijdrage over de in bevindelijk gereformeerde kring gangbare bekeringsverhalen. Volgens hem staat deze groepering voor het dilemma van evangelicalisering en musealisering. De formulering van dergelijke dilemma''s zegt ook vaak het een en ander over de opsteller zelf.

Geestelijke keurmeesters
Jan Zwemer stelt opnieuw het thema van de geestelijke keurmeesterij aan de orde. Bij de bevindelijken is die keurmeesterij in het geordende kerkelijke leven geïncorporeerd. De predikanten koppelen hun ambtelijk gezag aan geestelijk gezag. Hij constateert echter dat men in de achterban tegenwoordig zijn eigen geestelijke begeleiders uitzoekt, waarbij de geestelijke keurmeesterij vrijwel ontbreekt.

Hij beschrijft ook dat een eeuw geleden, in de pas gevormde Gereformeerde Gemeenten, een Middelburgse ouderling het niet eens was met zijn predikant, ds. J. R. van Oordt. Zwemer ziet daarin een liggingsverschil openbaar komen tussen de ledeboerianen en de kruisgemeenten. Althans, het zou volgens hem met enige slagen om de arm als zodanig kunnen worden uitgelegd.

Veel minder speculatief is de bijdrage van Bart Wallet over de christelijke gereformeerde kerk van Mijdrecht in het laatste kwart van de vorige eeuw. Afkomstig uit de Gereformeerde Gemeenten als gevolg van de affaire-Kok, was deze gemeente in de loop der jaren opgeschoven naar het midden van de Christelijke Gereformeerde Kerken. Dat maakte haar kwetsbaar voor allerlei centrifugale krachten. Moest men blijven participeren in het bestaande christelijk onderwijs dat veel van zijn christelijke signatuur verloren had of moest men kiezen voor de reformatorische school? Was de nieuw opkomende evangelische beweging een aanvaardbaar alternatief of moest men zich houden bij het traditioneel gerefomeerde?

Wallet beschrijft dit tegen de achtergrond van de landelijke situatie waarbij de Christelijke Gereformeerde Kerken, met ds. J. H. Velema voorop, aanvankelijk de pretentie hadden dat zij de gereformeerde gezindte konden samenbinden, maar na verloop van tijd tot de ontdekking kwamen dat zij zelf steeds heterogener werden. De compartimentalisering van het eigen kerkverband wordt thans aanvaard als een voldongen feit.

Tot de groepering van Bewaar het Pand rekent Wallet 15 procent van de christelijke gereformeerden. Maar wel 40 procent participeert in de refozuil, zij het dat een belangrijk deel van hen dat combineert met sympathie voor de EO en de ChristenUnie. In dit verband wijst hij erop dat juist door de overkomst van behoudende gereformeerden dit segment van de Christelijke Gereformeerde Kerken sinds de jaren vijftig belangrijk gegroeid is. Hij noemt in dit verband Nunspeet, Urk en Bennekom. De overgang van gereformeerd naar christelijk gereformeerd vond in Nunspeet echter al plaats in de jaren dertig.

Augustinus
Herman Paul schenkt aandacht aan het antihistorisme bij de bevindelijk gereformeerden. Terecht constateert hij dat de Reformatie bij hen (in onderscheid met andere protestanten) niet slechts inspirerend, maar ook richtinggevend is.

De laatste bijdrage is niet de minst interessante. Maarten Wisse, afkomstig uit de Gereformeerde Gemeenten maar nu verbonden aan de Katholieke Universiteit van Leuven (het kan raar lopen in de wereld), stelt de relatie tussen de bevindelijk gereformeerden en Augustinus aan de orde. Bij beiden wordt "de toegang tot God niet zozeer geblokkeerd door de afstand tussen God en mens als zodanig, maar door de schuld die tussen God en de mens in staat."

Bron: Reformatorisch Dagblad 20 februari 2008
© -DIA- 18-05-2024: 32800
-DIA-
Berichten: 32880
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Wilhelm schreef:Geen preek, maar een interessant interview met theoloog Maarten Wisse.
Afkomstig uit de GG en een hele ontwikkeling doorgemaakt.
Herkenbaar hoe hij vragen stelt bij bepaalde zaken en tegelijkertijd hoe hij zich verbonden weet met een bevindelijke lijn die hij heeft meegekregen.

http://www.npo.nl/onderweg-met-maarten- ... _EO_566075
Die vrouw met dat kruisje blijkt over de Drie-eenheid te hebben gepréékt!
En ze gaat er gewoon van uit dat er op een bepaalde zondag over de Drie-eenheid wordt gepreekt?
Is ze soms een geestelijke? Of zoiets?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Upquark »

Ik kan het interview hier niet openen, maar ik vermoed dat dit gaat over Trinitatis.
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16787
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Wilhelm schreef:Geen preek, maar een interessant interview met theoloog Maarten Wisse.
Afkomstig uit de GG en een hele ontwikkeling doorgemaakt.
Herkenbaar hoe hij vragen stelt bij bepaalde zaken en tegelijkertijd hoe hij zich verbonden weet met een bevindelijke lijn die hij heeft meegekregen.

http://www.npo.nl/onderweg-met-maarten- ... _EO_566075
Die vrouw met dat kruisje blijkt over de Drie-eenheid te hebben gepréékt!
En ze gaat er gewoon van uit dat er op een bepaalde zondag over de Drie-eenheid wordt gepreekt?
Is ze soms een geestelijke? Of zoiets?
Wel eens van leesroosters gehoord, DIA?

('t is trouwens sprekend z'n broer, die Maarten)
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32880
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Wilhelm schreef:Geen preek, maar een interessant interview met theoloog Maarten Wisse.
Afkomstig uit de GG en een hele ontwikkeling doorgemaakt.
Herkenbaar hoe hij vragen stelt bij bepaalde zaken en tegelijkertijd hoe hij zich verbonden weet met een bevindelijke lijn die hij heeft meegekregen.

http://www.npo.nl/onderweg-met-maarten- ... _EO_566075
Die vrouw met dat kruisje blijkt over de Drie-eenheid te hebben gepréékt!
En ze gaat er gewoon van uit dat er op een bepaalde zondag over de Drie-eenheid wordt gepreekt?
Is ze soms een geestelijke? Of zoiets?
Wel eens van leesroosters gehoord, DIA?
Ja, maar wat heeft dat er mee te maken? Ik lees zelf 's avonds aan tafel naar aanleiding van een Bijbels Dagboek, Teerkost op de weg, van ds. J. Koster. Dat kan goed fungeren als een leesrooster. Verder zie ik in Ons Kerkblad (van de Hervormde Gemeente te Rijssen) wel een 'leesrooster' maar daar staat verder geen enkele toepassing bij.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
-DIA-
Berichten: 32880
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Upquark schreef:Ik kan het interview hier niet openen, maar ik vermoed dat dit gaat over Trinitatis.
Ja dat klopt. Maar er wordt toch al jaarlijks gepreekt over de Drie-eenheid n.a.v. de Heidelberger Catechismus? Heeft men dan in sommige geloofsrichtingen daar een aparte dag voor? Dat is bij de behandeling van de Catechismus nooit verklaard, vandaar dat ik het vreemd vind.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4813
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:Verder zie ik in Ons Kerkblad (van de Hervormde Gemeente te Rijssen) wel een 'leesrooster' maar daar staat verder geen enkele toepassing bij.
Dat is soms een hulp om de Bijbel in een bepaalde tijd door te lezen, bijv. 1 jaar.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16787
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Ja, maar wat heeft dat er mee te maken? Ik lees zelf 's avonds aan tafel naar aanleiding van een Bijbels Dagboek, Teerkost op de weg, van ds. J. Koster. Dat kan goed fungeren als een leesrooster. Verder zie ik in Ons Kerkblad (van de Hervormde Gemeente te Rijssen) wel een 'leesrooster' maar daar staat verder geen enkele toepassing bij.
Ik heb het niet over een leesrooster voor thuis, zoals in het kerkblad staat afgedrukt.
In veel kerken worden leesroosters gebruikt voor de diensten. In die situatie kun je inderdaad van tevoren weten wat de schriftlezingen zullen zijn.
Zie bijvoorbeeld http://www.raadvankerken.nl/?b=86
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32880
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:Verder zie ik in Ons Kerkblad (van de Hervormde Gemeente te Rijssen) wel een 'leesrooster' maar daar staat verder geen enkele toepassing bij.
Dat is soms een hulp om de Bijbel in een bepaalde tijd door te lezen, bijv. 1 jaar.
Maar dan wordt verondersteld om daarbij de kanttekeningen, Bijbelverklaringen of een meditatie te lezen?
Ik merk soms dat er uit de Bijbel gelezen wordt om zichzelf gerust te stellen, terwijl men dingen die men
niet meteen begrijpt maar overslaat en zich niet afvraagt wat het betekent? Daarom lijkt me zo'n bijbelrooster op zich goed bedoeld, maar het lijkt me tevens wat te vrijblijvend. Hier kan men ook makkelijk een "eigen visie" gaan ontwikkelen, omdat er een corrector ontbreekt. We kunnen immers onze
eigen corrector toch niet zijn? Dan krijgt men ergens een soort mondig christendom dat een tegengesteld is van de onmondige Rooms Katholieke leken, die het allemaal aan de kerk overlieten. Nu moeten we onze
leraars natuurlijk niet vergelijken met die roomse geestelijken, maar een mens heeft wel onderwijs en lering nodig, want hoe zou hij verstaan zonder dat iemand hem leert?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16787
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Upquark schreef:Ik kan het interview hier niet openen, maar ik vermoed dat dit gaat over Trinitatis.
Ja dat klopt. Maar er wordt toch al jaarlijks gepreekt over de Drie-eenheid n.a.v. de Heidelberger Catechismus? Heeft men dan in sommige geloofsrichtingen daar een aparte dag voor? Dat is bij de behandeling van de Catechismus nooit verklaard, vandaar dat ik het vreemd vind.
Het gaat inderdaad om de zondag na Pinksteren, die vanouds zondag Trinitatis wordt genoemd, ook wel Drievuldigheidszondag. Dat begrip is ouder dan de Heidelberger...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trinitatis
Beetje kennis van liturgie kan nooit kwaad ;)
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32880
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ja, maar wat heeft dat er mee te maken? Ik lees zelf 's avonds aan tafel naar aanleiding van een Bijbels Dagboek, Teerkost op de weg, van ds. J. Koster. Dat kan goed fungeren als een leesrooster. Verder zie ik in Ons Kerkblad (van de Hervormde Gemeente te Rijssen) wel een 'leesrooster' maar daar staat verder geen enkele toepassing bij.
Ik heb het niet over een leesrooster voor thuis, zoals in het kerkblad staat afgedrukt.
In veel kerken worden leesroosters gebruikt voor de diensten. In die situatie kun je inderdaad van tevoren weten wat de schriftlezingen zullen zijn.
Zie bijvoorbeeld http://www.raadvankerken.nl/?b=86
Dit is me echt vreemd. Is dat dan wel echt protestants ofwel echt geformeerd? Ik heb best een en ander
gelezen maar hierover nog niet. Geen enkele catechismusverklaring rept hierover.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33472
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:Beetje kennis van liturgie kan nooit kwaad ;)
We laten ons graag inlichten. ;)
-DIA-
Berichten: 32880
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:Beetje kennis van liturgie kan nooit kwaad ;)
We laten ons graag inlichten. ;)
Nee ik dacht dat de liturgie juist op het tweede of derde zo niet het tiende plan kwam. Dat is in feite
vaak enkel de vorm.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Plaats reactie