Synode Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Wilhelm

Re: Synode Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Bericht door Wilhelm »

Anker schreef:Wellicht zijn er wat bozige ingezonden brieven binnengekomen en heeft het RD gedacht: voor de duidelijkheid wijzen we nogmaals op de niet correcte weergave van de woorden van ds. Roos.

Maar synodeverslagen worden toch altijd goedgekeurd?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm schreef:
Anker schreef:Wellicht zijn er wat bozige ingezonden brieven binnengekomen en heeft het RD gedacht: voor de duidelijkheid wijzen we nogmaals op de niet correcte weergave van de woorden van ds. Roos.

Volgens mij ook. Wellicht komt er wat duidelijkheid in de Wachter, als het synodeverslag er in komt. Al kan er in het goedkeuren ook wel een foutje zitten.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Anker schreef:
Wilhelm schreef:

Volgens mij ook. Wellicht komt er wat duidelijkheid in de Wachter, als het synodeverslag er in komt. Al kan er in het goedkeuren ook wel een foutje zitten.
Maar dan ligt de fout bij het moderamen en niet bij het RD. Toch?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Anker schreef:
Wilhelm schreef:

Toch is het op z'n minst opmerkelijk te noemen dat er een dergelijke fout dan nog in zit en gepubliceerd wordt. Zeker als het gaat over zulke zaken die in de achterban uiterst gevoelig liggen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm schreef:
Anker schreef:
Wilhelm schreef:

Maar dan ligt de fout bij het moderamen en niet bij het RD. Toch?
Zou zomaar kunnen. Lekker belangrijk.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Mister schreef:Toch is het op z'n minst opmerkelijk te noemen dat er een dergelijke fout dan nog in zit en gepubliceerd wordt. Zeker als het gaat over zulke zaken die in de achterban uiterst gevoelig liggen.
Het ligt bij bepaalde figuren op Refoforum gevoelig. Ik vraag me erg af of wij een juiste afspiegeling van 'de achterban' zijn. Een discussie hierover voeren op een forum is niet echt vruchtbaar, gezien de opmerkingen richting de GGiN die hier en in andere topics regelmatig aan de orde komen.
refo

Bericht door refo »

Ik zou het de dominees van de GG ook wel willen toeroepen: samengaanbesprekingen met de GGiN zijn niet vruchtbaar. Houd er mee op en ga wat belangrijks doen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

refo schreef:Ik zou het de dominees van de GG ook wel willen toeroepen: samengaanbesprekingen met de GGiN zijn niet vruchtbaar. Houd er mee op en ga wat belangrijks doen.
Dat wil jij.
Inmiddels is duidelijk dat ondanks het proefschrift er geen rehabilitatie inzit na de gebeurtenissen van '50. Straks zal duidelijk worden dat in '53 ook grote fouten zijn gemaakt. Die zijn ook erkend, en er is in de Saambinder geschreven dat de leer van de GG en de GGiN voor 98% dezelfde is. Dus wellicht is op grond van het volgende onderzoek wel wat beweging mogelijk.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
huisman schreef: .......en vandaag in het RD opnieuw de rectificatie (blz2) waarom?...mysterieus
Daar spelen krachten waarvan wij geen flauw benul hebben hoe invloedrijk ze zijn.
Ik denk dat je gelijk hebt, maar ik denk niet zoals je het hier bedoelt.
aha, dus jij denkt te weten hoe ik het bedoel, en je denkt dat het anders is :nonnon
Het was ook wat onduidelijk omschreven. Wat bedoelde je dan precies?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
refo

Bericht door refo »

Er wordt nu net gedaan alsof het gaat over een leer die vrijwel eender is en dus fusie kan.
Maar 98% is geen 100%. Zie bv het DNA van mens en aap. 98% overeenkomst, maar die 2% doet het hem.

Er is officieel altijd gezegd bij de GGiN dat de GG rotte vis is. Dat is er door de Goudse Kerkbode en later de Wachter Sions (waarom wordt dat Sions vaak weggelaten? Niet belangrijk meer?) wel ingeramd. En wat te denken van 'De bestaansgrond der gemeenten'?.
Fouten of niet, de gebeurtenissen rond 50-53 zijn veroorzaakt door het geschrijf van ds Steenblok. Heel Gouda lag in 2 stukken destijds en iedereen werd gedwongen om een keus te maken. De keus was altijd verkeerd in de ogen van de 50% andersgezinden, maar niet kiezen kon niet. En tot op de dag van vandaag is de ellende nog tastbaar, tot in mijn familie en gezin toe.

Fusie is prima, maar ga als GGiN dan eerst eens in het openbaar uitspreken dat er niets mis is in de GG, met geen enkele predikant.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Er wordt nu net gedaan alsof het gaat over een leer die vrijwel eender is en dus fusie kan.
Maar 98% is geen 100%. Zie bv het DNA van mens en aap. 98% overeenkomst, maar die 2% doet het hem.

Er is officieel altijd gezegd bij de GGiN dat de GG rotte vis is. Dat is er door de Goudse Kerkbode en later de Wachter Sions (waarom wordt dat Sions vaak weggelaten? Niet belangrijk meer?) wel ingeramd. En wat te denken van 'De bestaansgrond der gemeenten'?.
Fouten of niet, de gebeurtenissen rond 50-53 zijn veroorzaakt door het geschrijf van ds Steenblok. Heel Gouda lag in 2 stukken destijds en iedereen werd gedwongen om een keus te maken. De keus was altijd verkeerd in de ogen van de 50% andersgezinden, maar niet kiezen kon niet. En tot op de dag van vandaag is de ellende nog tastbaar, tot in mijn familie en gezin toe.

Fusie is prima, maar ga als GGiN dan eerst eens in het openbaar uitspreken dat er niets mis is in de GG, met geen enkele predikant.
Als het op het leven aankomt, het wedergeboren leven, dan vindt men elkaar. Zonder problemen.
Daarbuiten is het enkel onheilig gekissebis.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

refo schreef:Er wordt nu net gedaan alsof het gaat over een leer die vrijwel eender is en dus fusie kan.

Ik citeer even wat uit de SB:
Wat we over ds. Kok schrijven, is allerminst bedoeld om een smet op zijn persoon te werpen. En toch zal het duidelijk zijn dat de schorsing van ds. Kok verder teruggaat dan de roerige synode van 1950. Er ging een voorspel aan vooraf waar de persoon van ds. G.H. Kersten een belangrijke plaats in had. Hij was het die lijnrecht tegenover ds. Kok stond tijdens de vergadering van classis Barneveld in juni 1948. Het was dezelfde ds. Kersten die al in 1926 (!) bezwaren had tegen de wijze waarop ds. Kok als hulpdocent functioneerde aan de Theologische School. Deze bezwaren hadden te maken met ''de grondslag zelve'', zo kunnen we lezen in Ontboezemingen, het jubileumboek van de Theologische School van onze gemeenten.

In oktober en november 1956 zette ds. L. Rijksen in De Saambinder de bezwaren tegen de prediking van ds. Kok uiteen. Wie het aanbod van genade vereenzelvigt met de beloften van het verbond, zo schreef hij, "verzeilt onvermijdelijk in de wateren van de drie-verbondenleer, met alle gevolgen van dien, zoals die trouwens ook wel voor ieder, die het maar opmerken wil, reeds duidelijk genoeg zijn." Dit is een waarschuwende les. De erkenning dat vormfouten zijn gemaakt, zal als het goed is niet zo moeilijk zijn. Maar moeten we tegelijkertijd niet zeggen dat de synodes van 1950 en 1953 inhoudelijk niet anders hadden kunnen handelen? Op deze manier heeft ds. Moerkerken de synodes van 1950 en 1953 beoordeeld in zijn bijdrage in Ontboezemingen. Ook met het oog op de jeugd is het goed dat we als kerkverband van harte willen staan in de lijn die ds. Kersten altijd heeft voorgehouden, óók toen hij theologisch in botsing kwam met ds. Kok.
Zo zijn de problemen al ouder als dat dr. Steenblok in het kerkverband was. Hier wordt de lijn van ds. Kersten verdedigd, en die lijn is de lijn van de GG en GGiN, zoals ds. Moerkerken in 2002 schreef:
Dat in 1953 sprake zou zijn geweest van een léérgeschil, wil ik - voor de derde keer spreek ik persoonlijk! - echter van de hand wijzen. Ik herinner mij nog heel goed dat ook mijn toenmalige leermeester, ds. A. Vergunst (destijds zo nauw bij de gebeurtenissen van 1953 betrokken) die opvatting afwees, hoeveel bezwaren hij overigens ook tegen de wijze van lesgeven van ds. Steenblok mocht hebben gehad. Het lijkt mij zaak, in gesprekken met vertegenwoordigers van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland eens grondig en in een respectvolle en open sfeer door te spreken over termen en uitdrukkingen waarover zoveel strijd is gevoerd.
Dus dan is de conclusie al snel duidelijk: het ging om eenzijdigheid, niet om de leer. Dr. Steenblok én de GG hebben de lijn van ds. Kersten vastgehouden. Al is de GG in de loop van de jaren wel wat veelkleuriger geworden.
Hendrik de 3de
Inactief

Bericht door Hendrik de 3de »

Anker schreef:

Ik citeer even wat uit de SB:
Wat we over ds. Kok schrijven, is allerminst bedoeld om een smet op zijn persoon te werpen. En toch zal het duidelijk zijn dat de schorsing van ds. Kok verder teruggaat dan de roerige synode van 1950. Er ging een voorspel aan vooraf waar de persoon van ds. G.H. Kersten een belangrijke plaats in had. Hij was het die lijnrecht tegenover ds. Kok stond tijdens de vergadering van classis Barneveld in juni 1948. Het was dezelfde ds. Kersten die al in 1926 (!) bezwaren had tegen de wijze waarop ds. Kok als hulpdocent functioneerde aan de Theologische School. Deze bezwaren hadden te maken met ''de grondslag zelve'', zo kunnen we lezen in Ontboezemingen, het jubileumboek van de Theologische School van onze gemeenten.

In oktober en november 1956 zette ds. L. Rijksen in De Saambinder de bezwaren tegen de prediking van ds. Kok uiteen. Wie het aanbod van genade vereenzelvigt met de beloften van het verbond, zo schreef hij, "verzeilt onvermijdelijk in de wateren van de drie-verbondenleer, met alle gevolgen van dien, zoals die trouwens ook wel voor ieder, die het maar opmerken wil, reeds duidelijk genoeg zijn." Dit is een waarschuwende les. De erkenning dat vormfouten zijn gemaakt, zal als het goed is niet zo moeilijk zijn. Maar moeten we tegelijkertijd niet zeggen dat de synodes van 1950 en 1953 inhoudelijk niet anders hadden kunnen handelen? Op deze manier heeft ds. Moerkerken de synodes van 1950 en 1953 beoordeeld in zijn bijdrage in Ontboezemingen. Ook met het oog op de jeugd is het goed dat we als kerkverband van harte willen staan in de lijn die ds. Kersten altijd heeft voorgehouden, óók toen hij theologisch in botsing kwam met ds. Kok.
Zo zijn de problemen al ouder als dat dr. Steenblok in het kerkverband was. Hier wordt de lijn van ds. Kersten verdedigd, en die lijn is de lijn van de GG en GGiN, zoals ds. Moerkerken in 2002 schreef:
Dat in 1953 sprake zou zijn geweest van een léérgeschil, wil ik - voor de derde keer spreek ik persoonlijk! - echter van de hand wijzen. Ik herinner mij nog heel goed dat ook mijn toenmalige leermeester, ds. A. Vergunst (destijds zo nauw bij de gebeurtenissen van 1953 betrokken) die opvatting afwees, hoeveel bezwaren hij overigens ook tegen de wijze van lesgeven van ds. Steenblok mocht hebben gehad. Het lijkt mij zaak, in gesprekken met vertegenwoordigers van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland eens grondig en in een respectvolle en open sfeer door te spreken over termen en uitdrukkingen waarover zoveel strijd is gevoerd.
Dus dan is de conclusie al snel duidelijk: het ging om eenzijdigheid, niet om de leer. Dr. Steenblok én de GG hebben de lijn van ds. Kersten vastgehouden. Al is de GG in de loop van de jaren wel wat veelkleuriger geworden.
:nonnon :nonnon :nonnon

Wat ik mij afvraag is: wat is er dan zo ongelooflijk fout aan de prediking van Ds. R. Kok geweest? Kan iemand dat aan mij toelichten?
Want daar wordt de discussie nu weer heen gedreven. Dat hij fout zat en dat de GG en de GGiN in de lijn van Ds. Kersten staan.
En ja Ds. Kersten was zuiver. EN is hetgeen Ds. Rijksen en Ds. Moerkerken aangeven nog steeds de lijn van de GG/GGiN?

Zelf kom ik nu tot dit:
De vereenzelviging van het aanbod van Genade en de beloften van het verbond. Het woord vereenzelviging is hier in denk ik onterecht. Hij maakt ze niet los van elkaar ... maar verbondsbeloftes en aanbod van Genade zijn niet hetzelfde, maar ook niet te scheiden. Want anders maak je de doop tot iets geheel nutteloos. En dat is denk ik ook de lijn van Ds. Kok geweest. Maar kan er naast zitten natuurlijk.
Is daar een topic over? Dat ik mij daar even in kan lezen?
Floppy

Bericht door Floppy »

is het eenzijdigheid of leergeschil? Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik geloof dat het idd een eenzijdigheidsprobleem is. De bijbel wel naspreken, maar bepaalde delen meer dan andere. Dat is riskant, omdat het heel moeilijk tegen te spreken is.

Maar, kan eenzijdigheid zo uiteindelijk niet tot een leergeschil leiden?
Eveline de Pater

Bericht door Eveline de Pater »

Wat mij vooral opvalt als ik het fragment van ds. Mallan luister zijn twee (voor mij heel verhelderende) zaken:

1. In de eerste plaats merk ik dat het dominee Mallan vooral dwars zit dat de Ger. Gem. Ds. Kok graag terug wilde hebben, terwijl de Ger. Gem. wel van Ds. Steenblok af wilde. Zo lijkt ds. Mallan het in elk geval te zien.
2. Het tweede is (en dat vind ik behoorlijk schokkend): ds. Mallan zegt dat hij op de betreffende vergadering (toen enkelen achter in de zaal naar voren liepen om iets te zeggen) het gevoel had: dit is Gods volk, daar wil ik bij horen. Toen de betreffende mensen zeiden: we horen alleen maar wat de mens moet doen en het er wordt niet gepreekt vanuit het welbehagen, was het voor hem helemaal duidelijk: zie je wel, dat had ik altijd al gedacht, dit gaat er niet goed.

Wat mij aan het tweede punt schokt is dat ds. Mallan heel erg op zijn gevoel af gaat en niet nagaat of het daadwerkelijk zo is en wat de Bijbel precies zegt. Hij zegt verder in toespraak dat hij vanaf dat moment altijd bij de betreffende predikanten wilde blijven. Dat lijkt bij hem de doorslag te hebben gegeven in alle situaties.

Herkennen jullie dit?
Plaats reactie