stemmen op zondag?

Andre

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Maar de zondag is niet Zijn heilige dat.
Dat is de sabbath, en die loopt van vrijdagavond tot zaterdagavond. Bovendien is dat een gebod dat God aan Israel heeft gegeven en niet aan Nederland.

Maar goed, ik begrijp dat dat een andere discussie is.
Dus haal ik de woorden van Jezus aan: "De zondag (sabbath) is er voor de mens, de mens niet voor de sabbath"

Stemmen is mijns inziens geen inbreuk op rust, je zou uit de kerk even langs kunnen lopen. Dus zelfs als je vindt dat de sabbath van israel naar nederland is gegaan en van vrijdagavond-zaterdagavond naar zondag hele dag, dan nog vind ik dat je gewoon kunt stemmen op zondag.

Anders wordt het een aren-plukken discussie.
Dat is jouw mening.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Andre
Oorspronkelijk gepost door Robert
Maar de zondag is niet Zijn heilige dat.
Dat is de sabbath, en die loopt van vrijdagavond tot zaterdagavond. Bovendien is dat een gebod dat God aan Israel heeft gegeven en niet aan Nederland.

Maar goed, ik begrijp dat dat een andere discussie is.
Dus haal ik de woorden van Jezus aan: "De zondag (sabbath) is er voor de mens, de mens niet voor de sabbath"

Stemmen is mijns inziens geen inbreuk op rust, je zou uit de kerk even langs kunnen lopen. Dus zelfs als je vindt dat de sabbath van israel naar nederland is gegaan en van vrijdagavond-zaterdagavond naar zondag hele dag, dan nog vind ik dat je gewoon kunt stemmen op zondag.

Anders wordt het een aren-plukken discussie.
Dat is jouw mening.
Uiteraard! Hij gaat niet jouw of mijn mening vertolken. Bijdehandje!

Een 'breekje' van Breekijzertje
Robert

Bericht door Robert »

Dat is jouw mening.
Dat de sabbath er voor de mens is en de mens niet voor de sabbath komt van Jezus zelf.

[Aangepast op 30-6-2004 door Robert]
Carpe Diem tamen Memento Mori
Jelle

Bericht door Jelle »

Als ik hier zo de meningen hoort dan houd ik mijn hart vast voor de nieuwe lichting dominee's. Als ikk zie wat er nu al verkondigd wordt dan vrees in het ergste voor de toekomst.

Gelukkig zijn er ook nog steeds studenten die de dag des Heeren in ere willen houden en niet allerlei verzinsels maken om toch maar te gaan stemmen op zondag.

Jammer dat er onder reformatorische kringen toch nog mensen lopen die op alle manieren proberen de zondag als werkdag te gebruiken.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

De 'aren discussie' kun je niet los zien van de rabbijnse literatuur en hun invloed toen Robert.

De discussie over het wel of niet stemmen is al moeilijk, zeker als we hem dan vervuilen met een term als 'stemmen op zondag'.

Het doel van Gods dag is het bijeenkomen rond Zijn Woord. Onze plaats moet daar zijn waar Zijn Woord klinkt. Natuurlijk mogen we deze dag opsieren met goede werken, maar dat is heel wat anders dan stemmen. Bij deze discussie denk ik aan de waarschuwende brieven uit Openbaringen.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
David J

Bericht door David J »

Tja, ooit kreeg ik in een discussie over 'wat wel en niet mag op zondag' van een ouderling de raak de vraag om te draaien. Wat moet er op zondag? Kerkbezoek, tijd voor persoonlijk gebed en meditatie, bezoek van eenzame mensen etc. Alles wat dat niet in de weg staat, is geoorloofd. (Hij was en is een Gergemmer, dus het komt uit onverdachte hoek.) Daarvan uitgaande zie ik inderdaad niet waarom je de dag des Heeren niet zou mogen gebruiken om te helpen de bijbelse boodschap 'in 's lands vergaderzalen te doen klinken'.
wim

Bericht door wim »

Mag ik mijn viool ook al niet meer stemmen op zondag?

[Aangepast op 9/7/04 door wim]
David J

Bericht door David J »

Beetje makkelijk Rens... Waarschijnlijk vinden de meesten hier het niet erg wenselijk om verkiezingen op zondag te houden. Maar vloeit uit dat standpunt voort dat je ook niet gaat stemmen als het wel gebeurt? We bevinden ons immers niet in een positie om het eventueel tegen te kunnen houden.

Groet,

David
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door David J
Beetje makkelijk Rens... Waarschijnlijk vinden de meesten hier het niet erg wenselijk om verkiezingen op zondag te houden. Maar vloeit uit dat standpunt voort dat je ook niet gaat stemmen als het wel gebeurt? We bevinden ons immers niet in een positie om het eventueel tegen te kunnen houden.

Groet,

David
Als de invloed van de christelijke wortels van onze samenleving zo vergaand worden afgesneden dat de verkiezingen op zondag gehouden worden zullen (de meeste of alle) refo's niet gaan stemmen. In ieder geval zullen de voor de refo's typerende partijen verdwijnen. Onze invloed op de samenleving wordt dan pas echt gemarginaliseerd.
David J

Bericht door David J »

Oorspronkelijk gepost door limosa

Als de invloed van de christelijke wortels van onze samenleving zo vergaand worden afgesneden dat de verkiezingen op zondag gehouden worden zullen (de meeste of alle) refo's niet gaan stemmen. In ieder geval zullen de voor de refo's typerende partijen verdwijnen. Onze invloed op de samenleving wordt dan pas echt gemarginaliseerd.
Eigenlijk is het een beetje onzinnig om zo'n what if... discussie te voeren, maar ik hoop toch dat de meeste refo's wel zouden gaan stemmen op zondag. Denk je echt God liever zou hebben dat je dat kwartiertje extra op zondag besteedt aan de koffie, dan dat je het gebruikt om gedurende 4 jaar een op bijbelse principes gegronde politiek mogelijk te maken? Het klinkt misschien als een chargerende vraag, maar zo bedoel ik het niet. 'De sabbat is er voor de mens, de mens niet voor de sabbat.'; is dat geen relevant bijbels principe hier?

Je eerste zin riekt naar wereldmijding: als de samenleving een bepaalde grens overgaat, dan moeten wij niet meer willen meedoen in de samenleving, ook niet aan de politiek. Denk je er echt zo over?
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door David J
Oorspronkelijk gepost door limosa

Eigenlijk is het een beetje onzinnig om zo'n what if... discussie te voeren, maar ik hoop toch dat de meeste refo's wel zouden gaan stemmen op zondag. Denk je echt God liever zou hebben dat je dat kwartiertje extra op zondag besteedt aan de koffie, dan dat je het gebruikt om gedurende 4 jaar een op bijbelse principes gegronde politiek mogelijk te maken? Het klinkt misschien als een chargerende vraag, maar zo bedoel ik het niet. 'De sabbat is er voor de mens, de mens niet voor de sabbat.'; is dat geen relevant bijbels principe hier?

Je eerste zin riekt naar wereldmijding: als de samenleving een bepaalde grens overgaat, dan moeten wij niet meer willen meedoen in de samenleving, ook niet aan de politiek. Denk je er echt zo over?
Ja, zo denk ik er echt over, anders zou ik dat niet gezegd hebben. Als het ons onmogelijk gemaakt wordt te participeren zullen we moeten gaan ondervinden wat het betekend: In de wereld, maar niet Van de wereld.
David J

Bericht door David J »

Je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat er een keer een punt kan komen dat we christen-zijn niet meer kunnen combineren met een openbare functie in de maatschappij. Mijn laatste vraag was dan ook een beetje onhandig. Jij en ik verschillen aanzienlijk t.a.v. waar die grens ligt. Maar dat zij zo. Laten we hopen dat er geen verkiezingen op zondag zullen worden uitgeschreven, en als het er van komt doen wat ons geweten ons voorschrijft.
Plaats reactie