Amish en de gereformeerde gezindte

Marc_44

Re: Amish en de gereformeerde gezindte

Bericht door Marc_44 »

Dank sirdanilot voor de tip en link naar deze mooie documentaire.
kukkie30

Re: Amish en de Ger. Gez.

Bericht door kukkie30 »

-DIA- schreef:
Luther schreef:
-DIA- schreef:...Daarom ligt de schuld ook niet helemaal bij de jeugd alleen. Hoewel ze vanuit de kerk en
catechisatie beter zouden kunnen weten. Maar vaak is er desinteresse als het hierover
gaat. Men leest de antwoorden uit de boekjes.... dat was trouwens in onze tijd al zo,
spreek nu over de jaren 60, en 70. Ook tóen al was het afhankelijke, aanhankelijke
en tere leven met God ver te zoeken.
DIA, spreek je weleens jongeren tussen de 14-20 jaar?
Hoe kom je tot de conclusie dat er desinteresse is bij deze jongeren?
En zo die er is, hoe komt dat?
Redelijk veel, tot ik vorig jaar mijn werk bij AH moest beëindigen.
Het merendeel van mijn collega's waren jonger dan 19 jaar.
Uit de gesprekken kwam nooit veel meer als wat de plannen voor
het weekend waren, over school, over disco, bioscoop, en dat ook
(schrik niet) door reformatorische jongeren!
Over de zondag (of in de week) gehoorde preek hoorde je nooit wat.
Kan ook niet, want vooral de weekdiensten blinken uit door
afwezigheid van de jeugd.
(Ik weet dat deze discussie al jaren oud is)

- Of AH nou het juiste podium is voor een geestelijk gesprek onder medewerkers?
- Disco en bioscoop zijn inderdaad diep triest, hoewel ik bioscoop nog niet geheel wil afwijzen (Ik ben er nooit geweest, en heb er geen behoefte aan ook)
- Als jongere op een reformatorische school zie ik wel degelijk geestelijk leven, zelfs in ruime mate.
- Misschien dat jongeren met een bijbaantje bij de AH 'wereldser' zijn? (Anderen brengen liever het RD rond ;))
Charles

Bericht door Charles »

Om de discussie dan maar weer actueel te maken hier een recente documentaire: http://www.npo.nl/2doc/17-02-2015/VPWON_1240302

Over de schouder van een Nederlandse paardenhandelaar kijk je mee in de wereld van de Amish. Boeiend, hoewel je nooit weet in hoeverre het een evenwichtig beeld geeft (aangezien ik dat over films over refo's meestal niet kan zeggen). Het heeft iets moois en tegelijk iets triest, al de regels en geboden van mensen. En helpen doet het niet want 'wij' steken elkaar de loef af met de auto's, zij met de duurste paarden.
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

Charles schreef:Om de discussie dan maar weer actueel te maken hier een recente documentaire: http://www.npo.nl/2doc/17-02-2015/VPWON_1240302

Over de schouder van een Nederlandse paardenhandelaar kijk je mee in de wereld van de Amish. Boeiend, hoewel je nooit weet in hoeverre het een evenwichtig beeld geeft (aangezien ik dat over films over refo's meestal niet kan zeggen). Het heeft iets moois en tegelijk iets triest, al de regels en geboden van mensen. En helpen doet het niet want 'wij' steken elkaar de loef af met de auto's, zij met de duurste paarden.
Tja, los van enkele extremiteiten (zoals de koetsen) is er ook niet veel verschil met rechts-refo-nederland. Althans, niet voor buitenstaanders.
Ik vond het vooral grappig dat men het 'daar' als iets gewoons ziet. Heb meer respect voor de gewone bevolking (die extra telefoonlijnen aanlegt, collega's op gaat halen, etc.) dan voor de amish.
Plaats reactie