Eens. Alleen moeten we ons maar niet teveel bezig houden met 'speculaas'. Ga er vanuit dat de kerkenraad het goede voor een gemeente op het oog heeft. Ligt dat anders en hebben ze zichzelf op het oog, dan zal de tijd dat leren. De procedure van een tweetal stellen is m.i. geheel Bijbels (verkiezing Matthias). En dat je daarbij kijkt naar de grootte van de gemeente bij een kandidaat, dan is dat het nemen van verantwoordelijkheid. Al kan dat per persoon verschillen. Anderzijds:als God roept en uitstoot, dan geeft Hij ook zeker de kracht en vermogens om een groot volk te dienen. Zo begon ds. Silfhout in de grote gemeente van Ambacht en Labee in Geldermalsen. En er zijn nog meer voorbeelden te noemen. Evenzogoed kan het juist in een kleine gemeente moeilijk worden voor een 'beginnend predikant.'DDD schreef:Als de kerkenraad zich op een zorgvuldige manier aan de procedures houdt is er naar ik begreep weinig ruimte voor trucjes. Maar inderdaad is het stof tot speculatie. De selectiesystematiek past niet echt bij onze cultuur, dat werkt discussies hierover in de hand.
Bij een grote gemeente als Barneveld kan ik me gezien de zware belasting voor een dominee in zo'n gemeente voorstellen dat je als gemeentelid gewetensbezwaard bent als je stemt op een kandidaat. Anderzijds kan de kandidaat ook gewoon zijn eigen verstand gebruiken en gemeenten met meer dan 800 zielen niet zonder heel duidelijke roeping in overweging nemen.
En als de kerkenraad van Barneveld-Z echt Adams wil hebben en ze willen manipuleren, moeten ze een tegenkandidaat stellen uit de andere flank