Abortus

vanderberg

Re: Abortus

Bericht door vanderberg »

Zita schreef:
vanderberg schreef:
Dodo schreef:Ik denk dat je onvoldoende onderscheid maakt tussen geest en ziel.

Depressies en dergelijke zijn ziekten van de geest, niet van de ziel.
Dan moet je dit Bijbels onderbouwen, wat je eigenlijk tot nu toe steeds niet doet.
Niet alles is Bijbels te onderbouwen. Dat moet je ook niet altijd willen. De kans is groot dat je dan teksten uit hun verband gaat trekken, of aan klankexegese gaat doen.
Is dit commentaar van een moderator, die moet beoordelen wat wel en niet juist is, zo nodig verwerpt?
Wanneer men op een forum als deze(Bijbels onderlegd, mag je aannemen) zaken roept wat betrekking heeft op het geestelijke leven en hier koste wat kost een andere uitleg aan wilt geven, dan wat Gods Woord ons voorhoudt, zelfs men denkt met een menselijk verstand anderen te adviseren wat te doen met mensen die de intentie hebben zelfmoord te plegen(weer niet Bijbels onderbouwd), dan zal moeten worden ingegrepen door degenen die beter weten.
Dodo

Bericht door Dodo »

Ik ben nu wel een beetje klaar met je.
Je zit alleen je eigen gedachtenspinsels te typen maar input is niet mogelijk. Dat leidt nergens toe.
vanderberg

Je draait de zaken om, ik reageerde Bijbel onderbouwd, wat je zelf niet is gelukt.
Allerlei beweringen, die niet mogen worden tegengesproken, of je bent er klaar mee.
Maar Bijbels waren ze niet.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

vanderberg schreef:Je draait de zaken om, ik reageerde Bijbel onderbouwd, wat je zelf niet is gelukt.
Allerlei beweringen, die niet mogen worden tegengesproken, of je bent er klaar mee.
Maar Bijbels waren ze niet.
Ik heb werkelijk geen onderbouwing gezien. Je hebt een keer verwezen naar Romeinen 1 en een keer Psalm 35 aangehaald.
Maar dat onderbouwt niet wat je zegt over psychische ziekten, over keuzes rond abortus (daar gaat dit topic over) als het leven van de moeder dodelijk bedreigd wordt.
Natuurlijk kun je er een gevoel bij hebben, dat iets "te makkelijk" goed gepraat wordt, maar tussen gevoel en onderbouwing zit een verschil.
- Niet meer zo actief -
vanderberg

Het is ook geen taal voor elk mens, dat blijkt wel weer.

Het was van mijn kant Bijbels onderbouwd, als een mens dit wil tegenspreken, zal dat ook Bijbels moeten.

Toch hier nog eens de punten:

-God getuigd in Zijn Woord de geest en ziel van de mens te verkwikken en wijs te maken. Die Hem vrezen Psalmen 25:14, die Hem vrezen in oprechtheid.
-Abortus is niet uit God, maar uit de mens. En menselijke bedenkingen zijn tegen God Romeinen 8:5
-Wie gaat over leven en dood? Alleen Hij.
Dit valt niet tegen te spreken, zowel als de andere voorgaande punten niet.
Wie zegt dat wij mensen moeten kiezen tussen leven en dood?
Dat zijn degenen die zeggen abortus te moeten plegen, want het leven van iemand anders zou gevaar lopen.
Abortus is een keuze, zegt men.
Dat is wat de mens zegt, maar menselijke bedenkingen zijn tegen God nogmaals.
En hulp Alleen van U verwacht.

De enige opdracht voor de mens zal moeten zijn: Bekeert u, bekeert u!
Maar nee wij willen beslissen over leven en dood, en halen ons een onmogelijke taak op de hals.
Abortus is nooit een optie, nooit!
Die naar het vlees is, bedenken wat uit het vlees is, en die uit de Geest zijn, bedenken dat des Geestes is Romeinen 8:5
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

De precieze woordkeuze van @vanderberg is niet altijd de mijne. Maar zijn standpunt is er wel een waar ik ook voor voel, als het gaat over abortus althans. Al eerder heb ik gezegd: het heeft geen zin om allerlei dilemma's waar je op dit moment niet voor geplaatst wordt, alvast voor te kauwen. Het lijkt mij eerder sensatie voor in een tv-programma.

@vanderberg zegt nu: als je ervoor wordt geplaatst, mag je als mens geen keuze maken maar het aan God overlaten. Ik denk dat dat een veilige weg is.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

vanderberg schreef:Het is ook geen taal voor elk mens, dat blijkt wel weer.
Proef ik dat je zeggen wil: ik begrijp de taal, maar anderen is dit niet gegeven?
-God getuigd in Zijn Woord de geest en ziel van de mens te verkwikken en wijs te maken. Die Hem vrezen Psalmen 25:14, die Hem vrezen in oprechtheid.
Hier is iedereen het mee eens, denk ik zo. Het gaat echter niet over de vraag die hier speelt.
a. -Abortus is niet uit God, maar uit de mens.
b. En menselijke bedenkingen zijn tegen God Romeinen 7.
a. Het is een feit dat mensen de mogelijkheid hebben om een zwangerschap af te breken. Als dit zonder geldige reden gebeurt, is het absoluut niet uit God. Maar de vraag dit nu speelt is: zijn er momenten waarop er wel een reden is? Als je kunt aantonen dat dit nooit zo is, dan heb je gelijk.
b. Dus... jij maakt geen enkel gebruik van dingen die door mensen zijn bedacht?
-Wie gaat over leven en dood? Alleen Hij.
Niemand zal dit ontkennen, toch?
Maar... betekent dit nu voor jou ook dat je nimmer gebruikt zult maken van medische mogelijkheden die jou leven, menselijkerwijze gesproken, zullen verlengen?
Of zijn er ook middelen die je uit Zijn hand mag ontvangen?
- Niet meer zo actief -
vanderberg

Onmogelijk om overal iets op te zeggen, want ik zou in herhaling vallen, en..ik vroeg Bijbels onderbouwd terug te reageren, want anders blijft het enkel menselijke bedenkingen Romeinen 8:5.
Proef je of ik zeggen wil: ik begrijp de taal en anderen niet.
Ik denk dat Romeinen 8:5 voor zich spreekt en dat er verschil is tussen degenen die uit het vlees denken of uit de Geest.
Dat uit zich oa in het vertikken Bijbels te onderbouwen wat je zegt.

Enerzijds zegt Spreuken 26:4 de zot niet naar de dwaasheid te antwoorden, anderszijds zegt het volgende vers 5 dat je toch wel moet antwoorden als je beter weet naar Gods Woord, zodat de zot niet denkt dat hij wijs is.
En dit is ook de enige reden dat ik de tijd neem te antwoorden, want hardnekkiger kan haast niet.
De moderator vond dit eerder storend, maar ook dat is raar, want enkel wat ik doe is Bijbels onderbouwen.

Nou nog deze dan: wij hebben de mogelijkheid ons leven voortijdig te beëindigen, daar is abortus ook bij inbegrepen, zouden wij het doen?
Ik niet nee. Alles uit Gods Woord getuigd dat dit tegen God onze Maker is.
windorgel

Bericht door windorgel »

vanderberg schreef:Onmogelijk om overal iets op te zeggen, want ik zou in herhaling vallen, en..ik vroeg Bijbels onderbouwd terug te reageren, want anders blijft het enkel menselijke bedenkingen Romeinen 8:5.
Proef je of ik zeggen wil: ik begrijp de taal en anderen niet.
Ik denk dat Romeinen 8:5 voor zich spreekt en dat er verschil is tussen degenen die uit het vlees denken of uit de Geest.
Dat uit zich oa in het vertikken Bijbels te onderbouwen wat je zegt.

Enerzijds zegt Spreuken 26:4 de zot niet naar de dwaasheid te antwoorden, anderszijds zegt het volgende vers 5 dat je toch wel moet antwoorden als je beter weet naar Gods Woord, zodat de zot niet denkt dat hij wijs is.
En dit is ook de enige reden dat ik de tijd neem te antwoorden, want hardnekkiger kan haast niet.
De moderator vond dit eerder storend, maar ook dat is raar, want enkel wat ik doe is Bijbels onderbouwen.

Nou nog deze dan: wij hebben de mogelijkheid ons leven voortijdig te beëindigen, daar is abortus ook bij inbegrepen, zouden wij het doen?
Ik niet nee. Alles uit Gods Woord getuigd dat dit tegen God onze Maker is.
De medische wetenschap is zo ver gevorderd dat je voor moeilijke beslissingen kan komen te staan: blijven doorbehandelen (medisch mogelijk maar ethisch soms niet meer verantwoord) of terugtreden omdat we het leven, dat we niet voortijdig mogen beeindigen, ook niet mogen verlengen.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

De Spreukendichter zegt: kent gij een man die wijs is in zijn eigen oog? (...)

Paulus zegt: zijt niet hooggevoelend maar vrees.

Salomo zegt in Prediker: alles wat uw hand vindt om te doen, doet dat.
- Niet meer zo actief -
vanderberg

Niet mogen verlengen..
Dat we nu eens mogen geloven dat het God is die alles bestuurd.
windorgel

Bericht door windorgel »

vanderberg schreef:Niet mogen verlengen..
Geheel mee eens dat God alles bestuurd. Maar als je aan het bed staat van een geliefde die nog sondevoeding toegediend krijgt terwijl het lichaam het niet meer verwerkt zodat de zieke er opgeblazen en benauwd van wordt, dan is het niet zo eenvoudig. Dan moet er een keus gemaakt worden in biddend opzien.
vanderberg

Mannetje schreef:De Spreukendichter zegt: kent gij een man die wijs is in zijn eigen oog? (...)

Paulus zegt: zijt niet hooggevoelend maar vrees.

Salomo zegt in Prediker: alles wat uw hand vindt om te doen, doet dat.

Ik ben niet wijs in eigen oog, wel zie ik Gods Woord als het leidende Woord, en niet wat uit de mens voortvloeit.
Probeer nu geen teksten te zoeken om mensen aan te vallen, blijf bij waar je inhoudelijk voor staat, en blijf dat enkel Bijbels toelichten.
vanderberg

windorgel schreef:
Geheel mee eens dat God alles bestuurd. Maar als je aan het bed staat van een geliefde die nog sondevoeding toegediend krijgt terwijl het lichaam het niet meer verwerkt zodat de zieke er opgeblazen en benauwd van wordt, dan is het niet zo eenvoudig. Dan moet er een keus gemaakt worden in biddend opzien.
Je hoeft dit niet uit te leggen, het gaat om je woordkeuze, wat de mens-eigen is: een mens die een leven verlengt..
Maar goed, dat is een onnuttige discussie.
windorgel

Bericht door windorgel »

vanderberg schreef:
windorgel schreef:
Je hoeft dit niet uit te leggen, het gaat om je woordkeuze, wat de mens-eigen is: een mens die een leven verlengt..
Maar goed, dat is een onnuttige discussie.
Natuurlijk kan de mens het leven niet verlengen Maar ik bedoel aan te geven dat er een moeilijk gebied is waar het allemaal niet zo zwart-wit en eenvoudig is als jij voorstelt. Stoppen met voeding in bovenstaande casus zie jij wellicht als voortijdig beeindigen.
Plaats reactie