Ik zie niet goed in, waarom het te meer jammer is, dat een moderator een grove fout in een kerkverband aanwijst.Marco schreef:Inderdaad.ejvl schreef:Nee, maar de weerlegging die ik eerder schreef, en die Marco nu ook weergaf, heeft niets te maken of je wel of geen GKV bent, ook staat daar niets in over verbondsautomatisme.Tiberius schreef:De posting die Marco net naar boven haalt.
Dat Marco daar niet mee overweg kan, is logisch gezien hij lid is bij de GKV, waar verbondsautomatisme een grote plaats inneemt.
Maar jij bent toch geen GKV'er?
Wat ik al de tijd probeer te zeggen, wordt in de praktijk, zoals anderen al beaamd hebben, ook geleerd en gepraktiseerd door sommige kerken zoals in de forumregels genoemd.
Namelijk, dat het de norm is dat als je belijdenis des geloofs mag afleggen, je ook deelneemt aan het heilig avondmaal.
Omdat je een geloof mag bezitten als je belijdenis aflegd, en wordt dit geloof gemist, je geen belijdenis moet afleggen.
En dat heeft niets met dwang te maken.
De opmerking over verbondsautomatisme is niet terzake doend en ook niet onderbouwd. Zo van: als we even geen argumenten weten, roepen we iets van verbondsautomatisme. Heel jammer, dit. Te meer omdat een moderator dit doet.
Of vind je het automatisch gebruik van sacramenten geen fout? Of zelfs mensen er (haast) toe dwingen?