Ds. F. Bakker

vanderberg

Re: Ds. F. Bakker

Bericht door vanderberg »

Dus nogmaals: geestelijk en psychisch gezond zijn wij mensen niet van nature.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Kennis van Gods wegen is geen vereiste om psychisch gezond te zijn. Dat kennis van Gods wegen met mate is doet niets af aan de mogelijkheid om geestelijk gezond te zijn. Ook baby's kunnen gezond zijn. Ze zijn alleen nog niet volwassen, en dat is iets heel anders.

Ik heb overigens de tekst er wel bij gezocht want ik had sterk het vermoeden dat die uit zijn verband was gehaald. Dat bleek ook zo te zijn.
Als God een mens gaat ontdekken aan de werkelijkheid van wie hij is en wie God is, dan is het wel
eens gebeurd, en meerdere malen, dat de weg van zo'n mens langs of zelfs wel door een
psychiatrische inrichting voert. Zo'n mens gaat inleven dat hij tegen God gezondigd heeft en ook
verstaan wat dát wil zeggen. Bij de buitenwereld en bij de vrome godsdienst zal die niet begrepen
worden. Die proberen zo iemand gerust te stellen. En lukt dat niet dan wordt zo-een niet zelden bespot
en als een dwaas of een psychisch gestoorde worden aangezien. Denk ook aan Christen in de
Chistenreis van Bunyan.

Al 't godd'loos volk verdoet G' als schuim van d' aard'
Dies zal ik Uw getuigenissen vrezen.
Het heeft mijn ziel verschrikkingen gebaard,
Ja, zelfs is mij het haar te berg' gerezen,
Als ik op Uw gerichten heb gestaard;
Uw oordeel, HEERE, kan niet dan vrees'lijk wezen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

@Vanderberge:

Het zou goed zijn als je je beperkt tot wat er staat, en niet tot wat er niet staat, zowel in de bijbel als in mijn bijdragen.

Want hetgeen ik volgens jou lijk te ontkennen, ontken ik helemaal niet. En als jij een bijbeltekst aanhaalt om iets totaal anders te 'bewijzen' dan waar de tekst in zijn verband over gaat, is het natuurlijk niet aan mij om te bewijzen dat jij geen gelijk hebt, maar wel aan jou om aannemelijk te maken dat je een terecht beroep doet op de bijbeltekst.

Maar ik mag toch niet hopen dat je ontkent dat er lichamelijk en psychisch gezonde mensen zijn die toch niet gelovig zijn.

@DIA:

Het is allemaal waar maar heeft er verder slechts zijdelings mee te maken, en is geen reactie op wat ik schreef.
vanderberg

Als je zelf nou eens inhoudelijk reageert, dan kan je er wat mee, maar wat je allemaal opnoemt, ja wat moet je ermee.

Je noemt van alles: gebrek aan relativeringsvermogen, je weet niet of je huilen moet of lachen, ik zou de zaken uit z'n verband trekken enz. enz.
Probeer op z'n minst één beschuldiging toe te lichten.
DDD

Bericht door DDD »

Wel. Dit is toch wel verbazend. Ik heb zeker wel inhoudelijk én onderbouwd gereageerd. Alleen kom jij steeds met iets anders in plaats van in te gaan op wat ik schrijf.

Misschien moet het wat schematischer. Ik zeg:

- je beroep op Zefanja is ten onrechte (omdat het niet berust op een deugdelijke uitleg van de tekst, je hebt ook niets aangevoerd dat jouw beroep aannemelijk zou maken)
- ongelovige mensen kunnen wel lichamelijk én psychisch gezond zijn.
- dat gelovigen ten dele kennen betekent niet dat ze ongezond zijn, maar hangt samen met het feit dat zij mens zijn, en ook zijn niet alle gelovigen volwassen in de genade, maar er zijn ook baby's in de genade.

Daarmee is je stelling dat mensen volgens Gods getuigenis niet psychisch en lichamelijk gezond kunnen zijn tegengesproken.

Die stelling heb je ook overigens niet onderbouwd.

Veel duidelijker kan ik het niet maken.
refo

Bericht door refo »

Zefanja zegt tegen het verbondsvolk dat ze zich nauw moeten onderzoeken en zich bekeren. Maar de uitkomst staat al vast.
Kijk wat je aan het doen bent! Bekeer je! Niet tegen wedergeborenen, maar tegen goddelozen.

Paulus gebruikt ook dergelijke woorden, maar ook in een vermaning, maar andersom. Hij gaat er van uit dat de Korintiërs ware gelovigen zijn en beroept zich daarop: ze zullen dat geloof aantreffen. En met dat geloof als bewijs van Paulus recht om te vermanen, vermaant hij en dreigt te straffen als hij komt. Daarom moeten ze de kwaaddoeners zélf straffen en niet slap zijn.

In beide gevallen gaat het niet om een bevindelijk gebeuren.

Zelfonderzoek is erg gevaarlijk. Je treft al snel aan wat je wilt dat aangetroffen moet worden. Hetzij positief wat gemakkelijk is, hetzij negatief, als dat de norm is. En dat stemt tevreden.
De bijbel beveelt volgens mij veeleer aan dat God het onderzoek doet.
vanderberg

DDD schreef:
vanderberg schreef:Ik zou er vooral niet om lachen, typisch kenmerkend.
Nou ik denk eerlijk gezegd dat iemand die geestelijk en psychisch gezond is, daar wel om moet lachen. Het totale gebrek aan relativeringsvermogen leidt soms tot vermakelijkheden, waarbij je niet weet of je er nu om lachen of om huilen moet.

Ik denk dat je voor jezelf duidelijk hebt, wat geestelijk en psychisch gezond betekent.
Maar dit is in strijd met Gods Woord.
Mijn reactie was vermakelijk voor je.
Naar wereldse begrippen heb je, vind je, een gezond geestelijk en psychisch verstand, zodat je simpel kan aantonen wat wel en niet in het rijtje van jouw acceptabele beweegredenen staat.

Gods Woord is vast en zeker over de doodstaat van de mens en dat in alle opzichten.
Als een mens hier te weinig van weet, waar toch de verantwoordelijkheid van bij zichzelf ligt, dan resulteert dat vanzelf in dwaasheid wat zich openbaart tijdens converseren of discussie.
Je kunt simpelweg niet ontkennen dat de Bijbel klaar is over de staat van de mens.
Dus 'geestelijk en psychisch gezond', kan in de kliko.
windorgel

Bericht door windorgel »

vanderberg schreef:
DDD schreef:
vanderberg schreef:Ik zou er vooral niet om lachen, typisch kenmerkend.
Nou ik denk eerlijk gezegd dat iemand die geestelijk en psychisch gezond is, daar wel om moet lachen. Het totale gebrek aan relativeringsvermogen leidt soms tot vermakelijkheden, waarbij je niet weet of je er nu om lachen of om huilen moet.

Ik denk dat je voor jezelf duidelijk hebt, wat geestelijk en psychisch gezond betekent.
Maar dit is in strijd met Gods Woord.
Mijn reactie was vermakelijk voor je.
Naar wereldse begrippen heb je, vind je, een gezond geestelijk en psychisch verstand, zodat je simpel kan aantonen wat wel en niet in het rijtje van jouw acceptabele beweegredenen staat.

Gods Woord is vast en zeker over de doodstaat van de mens en dat in alle opzichten.
Als een mens hier te weinig van weet, waar toch de verantwoordelijkheid van bij zichzelf ligt, dan resulteert dat vanzelf in dwaasheid wat zich openbaart tijdens converseren of discussie.
Je kunt simpelweg niet ontkennen dat de Bijbel klaar is over de staat van de mens.
Dus 'geestelijk en psychisch gezond', kan in de kliko.
Ik denk dat je nu twee zaken verwart. Geestelijk ligt de mens van nature dood in de zonden. Dat neemt echter niet weg dat zijn lichaam en psyche in natuurlijk opzicht gezond kunnen zijn.
vanderberg

refo schreef:Zefanja zegt tegen het verbondsvolk dat ze zich nauw moeten onderzoeken en zich bekeren. Maar de uitkomst staat al vast.
Kijk wat je aan het doen bent! Bekeer je! Niet tegen wedergeborenen, maar tegen goddelozen.

Paulus gebruikt ook dergelijke woorden, maar ook in een vermaning, maar andersom. Hij gaat er van uit dat de Korintiërs ware gelovigen zijn en beroept zich daarop: ze zullen dat geloof aantreffen. En met dat geloof als bewijs van Paulus recht om te vermanen, vermaant hij en dreigt te straffen als hij komt. Daarom moeten ze de kwaaddoeners zélf straffen en niet slap zijn.

In beide gevallen gaat het niet om een bevindelijk gebeuren.

Zelfonderzoek is erg gevaarlijk. Je treft al snel aan wat je wilt dat aangetroffen moet worden. Hetzij positief wat gemakkelijk is, hetzij negatief, als dat de norm is. En dat stemt tevreden.
De bijbel beveelt volgens mij veeleer aan dat God het onderzoek doet.
Probeer je eigen bedenkingen weg te laten, en laat de geheiligden je onderwijzen hierin.
DDD

Bericht door DDD »

@Vandenberg:

Je kletst maar wat.

De doodsstaat van de mens brengt niet mee dat iedereen altijd een gebroken been heeft. Net zo min als dat iedereen altijd psychisch ongezond zou zijn.

Los daarvan geef je geen antwoord op de inhoudelijke weerleggingen.
vanderberg

DDD schreef:@Vandenberg:

Je kletst maar wat.

De doodsstaat van de mens brengt niet mee dat iedereen altijd een gebroken been heeft. Net zo min als dat iedereen altijd psychisch ongezond zou zijn.

Los daarvan geef je geen antwoord op de inhoudelijke weerleggingen.

Er valt niks op te zeggen, je bent volgens eigen zeggen prima in geestelijke en psychische staat om mijn reactie vermakelijk te vinden.
Tja..
windorgel

Bericht door windorgel »

Volgens mij is er onderscheid tussen enerzijds de geestelijke staat en anderzijds het natuurlijk lichaam en de psyche. Die laatste kunnen gezond zijn (zonder ziekte) ook al is de ziel niet gered.
DDD

Bericht door DDD »

Eens met Windorgel.

Volgens mij heb ik trouwens helemaal niet gezegd dat ik psychisch en geestelijk gezond ben, maar dat verder terzijde. Dat is erg moeilijk om zelf te beoordelen, namelijk.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

windorgel schreef:Volgens mij is er onderscheid tussen enerzijds de geestelijke staat en anderzijds het natuurlijk lichaam en de psyche. Die laatste kunnen gezond zijn (zonder ziekte) ook al is de ziel niet gered.
Dit gaat lang niet altijd op. Ziel en lichaam vormen een hechte eenheid. Als de ziel zwaar lijdt zal ook
het lichaam daar war meevoelen. Mensen kunnen lichamelijk ziek worden door grote zielen-angsten
zodat hun vlees wordt uitgeteerd. Denk aan David:

Toen 'k zweeg en U mijn ongerechtigheden,
Weerhouden door de vrees, niet heb beleden,
Verouderden mijn beenderen door geklag,
In mijn gebrul en angst den ganse dag.
Want, HEERE, Uw hand, die mij bezocht met plagen,
Deed dag en nacht mij zware smarten dragen;
Mijn levenssap droogde uit van uur tot uur,
Gelijk het land door zomerzonnevuur.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
ejvl

Bericht door ejvl »

Maar daarom is het nog geen algemene norm of bijbels voorschrift.
Plaats reactie