Radicaliteit t.a.v Gods Woord. Staan we niet allen schuldig?
Radicaliteit t.a.v Gods Woord. Staan we niet allen schuldig?
Zijn we wel radicaal genoeg als het gaat om de waarheid?
Hebben we er vervolging, brandstapel en schavot voor over?
Ik geloof dat we heel veel missen dienaangaande.
De Schift is hierin toch duidelijk:
1 En Zijn twaalf discipelen tot Zich geroepen hebbende, heeft Hij hun macht gegeven over de onreine geesten, om dezelve uit te werpen, en om alle ziekte en alle kwale te genezen.
2 De namen nu der twaalf apostelen zijn deze: de eerste, Simon, gezegd Petrus, en Andreas, zijn broeder; Jakobus, de zoon van Zebedeüs, en Johannes, zijn broeder;
3 Filippus en Bartholomeüs; Thomas en Mattheüs, de tollenaar; Jakobus, de zoon van Alfeüs, en Lebbeüs, toegenaamd Thaddeüs;
4 Simon Kananites, en Judas Iskariot, die Hem ook verraden heeft.
5 Deze twaalf heeft Jezus uitgezonden, en hun bevel gegeven, zeggende: Gij zult niet heengaan op den weg der heidenen, en gij zult niet ingaan in enige stad der Samaritanen.
6 Maar gaat veel meer heen tot de verloren schapen van het huis Israëls.
7 En heengaande predikt, zeggende: Het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen.
8 Geneest de kranken; reinigt de melaatsen; wekt de doden op; werpt de duivelen uit. Gij hebt het om niet ontvangen, geeft het om niet.
9 Verkrijgt u noch goud, noch zilver, noch koper geld in uw gordels;
10 Noch male tot den weg, noch twee rokken, noch schoenen, noch staf; want de arbeider is zijn voedsel waardig.
11 En in wat stad of vlek gij zult inkomen, onderzoekt, wie daarin waardig is; en blijft aldaar, totdat gij daar uitgaat.
12 En als gij in het huis gaat, zo groet hetzelve.
13 En indien dat huis waardig is, zo kome uw vrede over hetzelve, maar indien het niet waardig is, zo kere uw vrede weder tot u.
14 En zo iemand u niet zal ontvangen, noch uw woorden horen, uitgaande uit dat huis of uit dezelve stad, schudt het stof uwer voeten af.
15 Voorwaar zeg Ik u: Het zal den lande van Sodom en Gomorra verdragelijker zijn in den dag des oordeels, dan dezelve stad.
16 Ziet, Ik zende u als schapen in het midden der wolven; zijt dan voorzichtig gelijk de slangen, en oprecht gelijk de duiven.
17 Maar wacht u voor de mensen; want zij zullen u overleveren in de raadsvergaderingen, en in hun synagogen zullen zij u geselen.
18 En gij zult ook voor stadhouders en koningen geleid worden, om Mijnentwil, hun en den heidenen tot getuigenis.
19 Doch wanneer zij u overleveren, zo zult gij niet bezorgd zijn, hoe of wat gij spreken zult; want het zal u in dezelve ure gegeven worden, wat gij spreken zult.
20 Want gij zijt het niet, die spreekt, maar het is de Geest uws Vaders, Die in u spreekt.
21 En de ene broeder zal den anderen broeder overleveren tot den dood, en de vader het kind, en de kinderen zullen opstaan tegen de ouders, en zullen hen doden.
22 En gij zult van allen gehaat worden om Mijn Naam; maar die volstandig zal blijven tot het einde, die zal zalig worden.
Ik vrees dat we op een punt zijn beland dat we elkaar niet meer durven wijzen op die ene waarheid,
zoals Jezus het hierboven noemt. Dan gaat er denk ik, niemand vrijuit.
Eli had geen zuur gezicht tegenover zijn zonen die het verdierven voor God. We weten wat er over het
huis van Eli is gebracht. Daarom een ernstige Schriftuurlijke opwekking: Vermaant elkaar!
12 Zo doet dan aan, als uitverkorenen Gods, heiligen en beminden, de innerlijke bewegingen der barmhartigheid, goedertierenheid, ootmoedigheid, zachtmoedigheid, lankmoedigheid;
13 Verdragende elkander, en vergevende de een den anderen, zo iemand tegen iemand enige klacht heeft; gelijkerwijs als Christus u vergeven heeft, doet ook gij alzo.
14 En boven dit alles doet aan de liefde, dewelke is de band der volmaaktheid.
15 En de vrede Gods heerse in uw harten, tot welken gij ook geroepen zijt in een lichaam; en weest dankbaar.
16 Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart.
17 En al wat gij doet met woorden of met werken, doet het alles in den Naam van den Heere Jezus, dankende God en den Vader door Hem.
Hebben we er vervolging, brandstapel en schavot voor over?
Ik geloof dat we heel veel missen dienaangaande.
De Schift is hierin toch duidelijk:
1 En Zijn twaalf discipelen tot Zich geroepen hebbende, heeft Hij hun macht gegeven over de onreine geesten, om dezelve uit te werpen, en om alle ziekte en alle kwale te genezen.
2 De namen nu der twaalf apostelen zijn deze: de eerste, Simon, gezegd Petrus, en Andreas, zijn broeder; Jakobus, de zoon van Zebedeüs, en Johannes, zijn broeder;
3 Filippus en Bartholomeüs; Thomas en Mattheüs, de tollenaar; Jakobus, de zoon van Alfeüs, en Lebbeüs, toegenaamd Thaddeüs;
4 Simon Kananites, en Judas Iskariot, die Hem ook verraden heeft.
5 Deze twaalf heeft Jezus uitgezonden, en hun bevel gegeven, zeggende: Gij zult niet heengaan op den weg der heidenen, en gij zult niet ingaan in enige stad der Samaritanen.
6 Maar gaat veel meer heen tot de verloren schapen van het huis Israëls.
7 En heengaande predikt, zeggende: Het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen.
8 Geneest de kranken; reinigt de melaatsen; wekt de doden op; werpt de duivelen uit. Gij hebt het om niet ontvangen, geeft het om niet.
9 Verkrijgt u noch goud, noch zilver, noch koper geld in uw gordels;
10 Noch male tot den weg, noch twee rokken, noch schoenen, noch staf; want de arbeider is zijn voedsel waardig.
11 En in wat stad of vlek gij zult inkomen, onderzoekt, wie daarin waardig is; en blijft aldaar, totdat gij daar uitgaat.
12 En als gij in het huis gaat, zo groet hetzelve.
13 En indien dat huis waardig is, zo kome uw vrede over hetzelve, maar indien het niet waardig is, zo kere uw vrede weder tot u.
14 En zo iemand u niet zal ontvangen, noch uw woorden horen, uitgaande uit dat huis of uit dezelve stad, schudt het stof uwer voeten af.
15 Voorwaar zeg Ik u: Het zal den lande van Sodom en Gomorra verdragelijker zijn in den dag des oordeels, dan dezelve stad.
16 Ziet, Ik zende u als schapen in het midden der wolven; zijt dan voorzichtig gelijk de slangen, en oprecht gelijk de duiven.
17 Maar wacht u voor de mensen; want zij zullen u overleveren in de raadsvergaderingen, en in hun synagogen zullen zij u geselen.
18 En gij zult ook voor stadhouders en koningen geleid worden, om Mijnentwil, hun en den heidenen tot getuigenis.
19 Doch wanneer zij u overleveren, zo zult gij niet bezorgd zijn, hoe of wat gij spreken zult; want het zal u in dezelve ure gegeven worden, wat gij spreken zult.
20 Want gij zijt het niet, die spreekt, maar het is de Geest uws Vaders, Die in u spreekt.
21 En de ene broeder zal den anderen broeder overleveren tot den dood, en de vader het kind, en de kinderen zullen opstaan tegen de ouders, en zullen hen doden.
22 En gij zult van allen gehaat worden om Mijn Naam; maar die volstandig zal blijven tot het einde, die zal zalig worden.
Ik vrees dat we op een punt zijn beland dat we elkaar niet meer durven wijzen op die ene waarheid,
zoals Jezus het hierboven noemt. Dan gaat er denk ik, niemand vrijuit.
Eli had geen zuur gezicht tegenover zijn zonen die het verdierven voor God. We weten wat er over het
huis van Eli is gebracht. Daarom een ernstige Schriftuurlijke opwekking: Vermaant elkaar!
12 Zo doet dan aan, als uitverkorenen Gods, heiligen en beminden, de innerlijke bewegingen der barmhartigheid, goedertierenheid, ootmoedigheid, zachtmoedigheid, lankmoedigheid;
13 Verdragende elkander, en vergevende de een den anderen, zo iemand tegen iemand enige klacht heeft; gelijkerwijs als Christus u vergeven heeft, doet ook gij alzo.
14 En boven dit alles doet aan de liefde, dewelke is de band der volmaaktheid.
15 En de vrede Gods heerse in uw harten, tot welken gij ook geroepen zijt in een lichaam; en weest dankbaar.
16 Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart.
17 En al wat gij doet met woorden of met werken, doet het alles in den Naam van den Heere Jezus, dankende God en den Vader door Hem.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Re: Radicaliteit t.a.v Gods Woord. Staan we niet allen schul
Het zou voor de Kerk in Nederland best eens goed zijn, wat meer verdrukking.
Dan worden de 'naamchristenen' gescheiden van de gelovigen
Dan twisten we niet meer intern over onbenullige zaken, maar zijn we samen één in de Waarheid
Dan vallen kerkmuren weg
Dan doen on-Bijbelse wetjes er niet meer toe, maar hoort men naar Gods Woord in de verdrukking hoe moeilijk ook
Dan twisten we niet meer oer wat er nu precies in de Bijbel staat en in welke vertaling, maar zijn we al blij als we een Bijbel hebben of zelfs wat teksten uit het hoofd kennen
Maar misschien is de list van de Boze juist daarin, dat er hier géén verdrukking plaatsvindt, opdat wij onszelf wel verdrukken met twisten, tweespalt en onecht geloven
Dan twisten we niet meer intern over onbenullige zaken, maar zijn we samen één in de Waarheid
Dan vallen kerkmuren weg
Dan doen on-Bijbelse wetjes er niet meer toe, maar hoort men naar Gods Woord in de verdrukking hoe moeilijk ook
Dan twisten we niet meer oer wat er nu precies in de Bijbel staat en in welke vertaling, maar zijn we al blij als we een Bijbel hebben of zelfs wat teksten uit het hoofd kennen
Maar misschien is de list van de Boze juist daarin, dat er hier géén verdrukking plaatsvindt, opdat wij onszelf wel verdrukken met twisten, tweespalt en onecht geloven
Het is geen goed teken dat we geen verdrukking hebben als christenen. (o.a. 1 Petr. 4)
We zouden meer moeten nadenken over de oorzaak daarvan.
Zijn we het wel waard om te lijden om Zijns Naams wil?
De Bijbel spreekt ook niet over waarde, naar over een verwaardiging.helma schreef:Het is geen goed teken dat we geen verdrukking hebben als christenen. (o.a. 1 Petr. 4)
Dat is geen waarde in de mens.
Maar we lezen van 'verwaardigd te worden om smaadheid te lijden voor Zijn Naam"
Het is niet voor niets dat er in het zendingsveld enorme zegeningen zijn, dat er in China duizenden tot geloof mogen komen en gedoopt mogen worden, evenals in het zendingsveld van dhr v Dooijeweerd, evenals in andere zendingsgemeenten wereldwijd.sirdanilot schreef:Het zou voor de Kerk in Nederland best eens goed zijn, wat meer verdrukking.
Dan vallen kerkmuren weg
En kijken we bij ons? Wat ooit het Israel van het westen genaamd werd? Waar een predikant knieenwerk kreeg als er in 3 weken niemand tot geloof kwam? Hoe is het nu?
Je moet ook weer oppassen voor legendevorming. Nederland is vanouds een tamelijk vrijzinnig land geweest, waar iedereen welkom was. De predikant waar je over spreekt was in Schotland.ejvl schreef:Het is niet voor niets dat er in het zendingsveld enorme zegeningen zijn, dat er in China duizenden tot geloof mogen komen en gedoopt mogen worden, evenals in het zendingsveld van dhr v Dooijeweerd, evenals in andere zendingsgemeenten wereldwijd.sirdanilot schreef:Het zou voor de Kerk in Nederland best eens goed zijn, wat meer verdrukking.
Dan vallen kerkmuren weg
En kijken we bij ons? Wat ooit het Israel van het westen genaamd werd? Waar een predikant knieenwerk kreeg als er in 3 weken niemand tot geloof kwam? Hoe is het nu?
Neemt niet weg dat het inderdaad niet helemaal klopt in Nederland.
Las pas in een boekje van Watchman Nee dat hij iemand sprak die christen wilde worden.
Hij toonde hem aan uit de bijbel en de Chinese praktjk (begin 2e eeuw) dat hij dan bereid moest zijn zijn leven te verliezen.
De volgende zondagmorgen was het precies die tekst waarover gepreekt werd. Ds legde het uit als een 'bij wijze van spreken', als een bevinding: wie zover komt dat hij het voor God wil verliezen is een waar Christen.
Maar zo gemakkelijk is het niet.
Deze uitspraak had ik van Dominee Bogaardt, predikant van ‘Hervormd Lokaal' uit Sliedrecht.
Het zou best kunnen dat er meerdere predikanten zijn die zit zo beleefden ja.
Het zou best kunnen dat er meerdere predikanten zijn die zit zo beleefden ja.
Volgens mij staat radicaliteit los van vervolging/verdrukking.
Het volgen van Christus.
God eren en liefhebben met je hele hart boven alles.
Een dienend leven: leven voor God en je naaste: zelfopoffering.
Niet leven voor aardse rijkdom, voor je eigen pleziertjes, voor het gemak...
Het winnen van anderen voor Gods Koninkrijk.
Etc.
Het volgen van Christus.
Etc.
Ja op zich wel, maar de praktijk is een radicaal handelen en wandelen (in de zin van dePanny schreef:Volgens mij staat radicaliteit los van vervolging/verdrukking.
Het volgen van Christus.
Etc.
ware godsdienst) vijanden krijgen en in dien zin zwaar vervolgd kunnen worden. Want als
het goed ligt, en het geen eigen werk is, dan krijgt die mens met iets van de haat tegen God
en Zijn Gezalfde te doen. Godzaligheid is niet denkbaar zonder haat van de wereld en de
godsdienst. Dit wordt niet verdragen, en daar komt de satan en zijn medestanders op af.
Deze zijn vaak zonder er zelf erg in te hebben een handlanger van de satan en worden door
hem gebruikt om de christen te benauwen.
Eens mans huisgenoten worden zijn vijanden. Denk weer aan Christen in Bunyans Christenreis.
@DIA:
Er staat nergens in de bijbel dat bij iedere gelovige zijn huisgenoten zijn vijanden worden.
Je vloeit door, en niet zo'n beetje ook. Want als wat jij schrijft waar zou zijn, zou de apostel niet kunnen schrijven: houdt vrede met alle mensen, zoveel in u is.
Het is zonder meer onbijbels om te suggereren dat gelovigen met alles en iedereen ruzie krijgen. Mensen die dat overkomt hebben een heel ander probleem.
Er staat nergens in de bijbel dat bij iedere gelovige zijn huisgenoten zijn vijanden worden.
Je vloeit door, en niet zo'n beetje ook. Want als wat jij schrijft waar zou zijn, zou de apostel niet kunnen schrijven: houdt vrede met alle mensen, zoveel in u is.
Het is zonder meer onbijbels om te suggereren dat gelovigen met alles en iedereen ruzie krijgen. Mensen die dat overkomt hebben een heel ander probleem.
DIA heeft wel gelijk dat als je uitkomt voor Gods Naam dat je dan zeker vijandschap, haat en spot zal tegenkomen in je leven.
Dit staat ook duidelijk in de Bijbel.
Dit betekent niet dat je zelf ruzie moet gaan maken of in vijandschap met andere mensen moet leven.
De kracht is juist als je dit met liefde kan beantwoorden.
Dit staat ook duidelijk in de Bijbel.
Dit betekent niet dat je zelf ruzie moet gaan maken of in vijandschap met andere mensen moet leven.
De kracht is juist als je dit met liefde kan beantwoorden.
Ik ken ook van die mensen: ze hebben het er altijd over dat ze "vervolgd" worden om hun geloof, maar ze maken zelf ruzie met iedereen...DDD schreef:@DIA:
Maar toch vind ik het wel eens moeilijk; zelf heb ik gelukkig nooit ruzie, maar soms vraag ik me weleens af of mijn getuigenis niet radicaal genoeg is en ik daarom geen haat ervaar...
Die zijn er inderdaad ook. En dat zijn helaas vaak de mensen die uit een verkeerde bron ijveren.Hendrien schreef:Ik ken ook van die mensen: ze hebben het er altijd over dat ze "vervolgd" worden om hun geloof, maar ze maken zelf ruzie met iedereen...DDD schreef:@DIA:
Maar toch vind ik het wel eens moeilijk; zelf heb ik gelukkig nooit ruzie, maar soms vraag ik me weleens af of mijn getuigenis niet radicaal genoeg is en ik daarom geen haat ervaar...
Dan krijg je een, waar we allen min of meer voor blootstaan, een Jehu's ijver.
Het begrip "haat" is subjectief.Hendrien schreef:Maar toch vind ik het wel eens moeilijk; zelf heb ik gelukkig nooit ruzie, maar soms vraag ik me weleens af of mijn getuigenis niet radicaal genoeg is en ik daarom geen haat ervaar...
Wat jij onder haat verstaat, vat ik misschien op als alleen een afkeuring of een minachting.
Daarnaast is haat ten alle tijde af te keuren, net als bijvoorbeeld geloofstwijfel.
Daar kan en mag nooit naar gestreefd of verlangd worden.
Natuurlijk komt het (helaas veelvuldig) wel voor, maar we kunnen niet zeggen dat iemand niet gelovig is omdat hij/zij geen haat, twijfel, vervolging heeft ervaren.
Het staat tenslotte een beetje vreemd om tijdens een gebed te vragen of haat nietwaar?
God weet zelf wat het beste is voor Zijn kinderen, en zal nooit beproeven wat iemand niet aan kan.
Alle haat en nijd vloeit uit een verkeerde bron. Er is één uitzonding, dat is een heiligeejvl schreef:Het begrip "haat" is subjectief.Hendrien schreef:Maar toch vind ik het wel eens moeilijk; zelf heb ik gelukkig nooit ruzie, maar soms vraag ik me weleens af of mijn getuigenis niet radicaal genoeg is en ik daarom geen haat ervaar...
Wat jij onder haat verstaat, vat ik misschien op als alleen een afkeuring of een minachting.
Daarnaast is haat ten alle tijde af te keuren, net als bijvoorbeeld geloofstwijfel.
Daar kan en mag nooit naar gestreefd of verlangd worden.
Natuurlijk komt het (helaas veelvuldig) wel voor, maar we kunnen niet zeggen dat iemand niet gelovig is omdat hij/zij geen haat, twijfel, vervolging heeft ervaren.
Het staat tenslotte een beetje vreemd om tijdens een gebed te vragen of haat nietwaar?
God weet zelf wat het beste is voor Zijn kinderen, en zal nooit beproeven wat iemand niet aan kan.
onverdraagzaamheid als de eer en waarheid Gods in het geding is.
Voorbeeld: Zou ik niet haten die U haten?