Precies de fundamentele zaken worden verzwegen.Curatorium schreef:Beter lezen, ik zei dat de geloofsbelijdenissen en kanttekeningen evengoed worden onderschreven en gepredikt. Niet dat de prediking hetzelfde is, maar deze fundamentele zaken wel. Over die belijdende leden: klopt, maar in de Gkv is het belijdenis van het geloof. Als je waarlijk gelooft (belijd) hoor je ook aan het avondmaal te gaan, dus dat probleem zie ik niet,huisman schreef:Zonder te oordelen mag je toch zeggen dat de GkV een heel andere gemeentebeschouwing heeft en dat stempelt ook de preken. De gemeente wordt beschouwd en aangesproken als waar gelovigen, alle belijdende leden gaan aan het Avondmaal.
Ik vind het dan ook vreemd dat jij zegt dat er gepreekt wordt net als in de gereformeerde gezindte. Dat is gewoon niet waar.
Leer van GKV
Re: De liturgie
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: De liturgie
Er wordt in de GkV fundamenteel anders gedacht,geschreven en gepreekt.....in de GkV doet (bijna)iedereen voor zijn 25e belijdenis en zijn ze dan ook allemaal voor deze leeftijd wedergeboren?.....klinkt mij meer als automatisme dan een door de Pinkstergeest gewerkt waar geloof.Curatorium schreef:Beter lezen, ik zei dat de geloofsbelijdenissen en kanttekeningen evengoed worden onderschreven en gepredikt. Niet dat de prediking hetzelfde is, maar deze fundamentele zaken wel. Over die belijdende leden: klopt, maar in de Gkv is het belijdenis van het geloof. Als je waarlijk gelooft (belijd) hoor je ook aan het avondmaal te gaan, dus dat probleem zie ik niet,huisman schreef:Zonder te oordelen mag je toch zeggen dat de GkV een heel andere gemeentebeschouwing heeft en dat stempelt ook de preken. De gemeente wordt beschouwd en aangesproken als waar gelovigen, alle belijdende leden gaan aan het Avondmaal.
Ik vind het dan ook vreemd dat jij zegt dat er gepreekt wordt net als in de gereformeerde gezindte. Dat is gewoon niet waar.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Dodo
- Berichten: 5857
- Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
- Locatie: dodo.refoforum@gmail.com
Re: De liturgie
Het is toch juist iets van de meest traditionele reformatorische kerken om massaal op jonge leeftijd belijdenis te doen? Raar argument.
Wat is de zin van dit kerk-bashen?
Wat is de zin van dit kerk-bashen?
Re: De liturgie
We moeten weten waar de bedreiging zit. Dit zit echt niet alleen bij de GKV, dat is zelfs helemaalDodo schreef:Het is toch juist iets van de meest traditionele reformatorische kerken om massaal op jonge leeftijd belijdenis te doen? Raar argument.
Wat is de zin van dit kerk-bashen?
niet de grootste bedreiging, want die komt van binnenuit. Als we er niet meer opmerken gaan
sneller mee dan we denken. Denk ook aan allerlei evangelische bewegingen.
Die zijn, uiterlijk hoe verschillend ook, in wezen hetzelfde wat betreft de dwaalleer. Het gaat er niet om
om een bepaald kerkverband af te kraken, maar probeer wel je ogen open te houden. En als je het
niet ziet, mag je bidden om licht, of je het mag zien. Eliza bad ook: Heere, open toch de ogen van
de jongen. En toen zag hij wat hij niet zag. Laten we dan (biddend) proberen te zien wat er in de
kerken speelt. Bekijk je dat goed, dan schrik je echt wel.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: De liturgie
---knip--- Niet op de persoon-DIA- schreef: We moeten weten waar de bedreiging zit. Dit zit echt niet alleen bij de GKV, dat is zelfs helemaal
niet de grootste bedreiging, want die komt van binnenuit. Als we er niet meer opmerken gaan
sneller mee dan we denken. Denk ook aan allerlei evangelische bewegingen.
Die zijn, uiterlijk hoe verschillend ook, in wezen hetzelfde wat betreft de dwaalleer. Het gaat er niet om
om een bepaald kerkverband af te kraken, maar probeer wel je ogen open te houden. En als je het
niet ziet, mag je bidden om licht, of je het mag zien. Eliza bad ook: Heere, open toch de ogen van
de jongen. En toen zag hij wat hij niet zag. Laten we dan (biddend) proberen te zien wat er in de
kerken speelt. Bekijk je dat goed, dan schrik je echt wel.
~~Soli Deo Gloria~~
Re: De liturgie
Mannenbroeders..
Toe nou...
(Overigens.. Dia heeft wel een punt, de grootste bedreiging komt van binnenuit.. laten we daarom nuchter en waakzaam zijn en volharden in gebed..)
Toe nou...
(Overigens.. Dia heeft wel een punt, de grootste bedreiging komt van binnenuit.. laten we daarom nuchter en waakzaam zijn en volharden in gebed..)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Re: De liturgie
Als je eerst eens het topic teruggelezen had, had je niet met deze onzin gekomen.-DIA- schreef:Verouderd? Ouderwets? Te degelijk? Of wellicht teksten aanpassen die nog in de oudeMarco schreef:Die werd al nergens meer in de GKv gebruikt (gelukkig, zie mijn eerdere opmerkingen).Auto schreef:Vandaag heeft de GKV afscheid genomen van de liturgie van Middelburg 1933 die in de meeste reformatorische kerken gebruikelijk is.
Bron: NDzaterdag 7 juni, 14.50 uur: En nog een opvallend puntje - ook de zogeheten liturgie van Middelburg, vastgesteld in 1933 en jarenlang de standaard in vrijgemaakte kerkdiensten, keert niet terug in het nieuwe Kerkboek. Inmiddels is de zitting afgesloten, onder een tropisch gesternte, in en buiten de Ontmoetingskerk.
Statenvertaling stonden?
Wat goed en beproefd is doet men normaal niet weg, dus er zal vast was mis zijn met de oude liturgie.
Wat was de reden?
Re: De liturgie
Ik nodig al jaren uit om die geloofsbelijdenissen er dan eens naast te houden, en krijg geen respons van de mensen die dit alsmaar blijven roepen. Voor wat betreft de oudvaders: selecteer de juiste oudvader en je kunt zowel de GKv-kerkvisie verdedigen als de oud-gereformeerde.-DIA- schreef: Wakker blijven jongen! Je kunt weten wat er in die kerken wordt geleerd. Zo niet, kijk het
dan maar eens goed na.
Lees onze geloofsbelijdenissen maar eens na, en onze oudvaders, en niet te vergeten
de kanttekeningen bij de Statenvertaling en verklaringen als van Matthew Henry.
Je zult mij niet horen zeggen dat de GKv zonder fouten is, maar als je zo gaat brullen dat kinderen van God het onder die leer niet uithouden, moet je ook een keer met echte argumenten komen. En dan niet dat het 'teer' is, of dat 'de ouden' het zo niet zouden doen. Daar kan namelijk niemand wat mee, en daarmee leid je jezelf een moeras in.
Dat de GKv niets met 'bevinding' hebben is ten dele inderdaad waar. Ik heb daar al vaker wat over geschreven. Maar ik krijg steeds meer het idee dat dat maar goed is ook: daar waar de bevinding zo belangrijk wordt gezien dat schriftuurlijk en bevindelijk op hetzelfde niveau worden getild ligt dwaalleer op de loer. 'Bevindelijk' gaat dan 'schriftuurlijk' overheersen. Dáár houden kinderen van God houden het niet onder uit.
- Bert Mulder
- Berichten: 9099
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: De liturgie
Waar doen ze in de CGK belijdenis van? Verder leren we in de Schrift dat inderdaad, van degenen van gelovige ouders doorgaans in de vroege jeugd tot het geloof komen.huisman schreef:Er wordt in de GkV fundamenteel anders gedacht,geschreven en gepreekt.....in de GkV doet (bijna)iedereen voor zijn 25e belijdenis en zijn ze dan ook allemaal voor deze leeftijd wedergeboren?.....klinkt mij meer als automatisme dan een door de Pinkstergeest gewerkt waar geloof.Curatorium schreef:Beter lezen, ik zei dat de geloofsbelijdenissen en kanttekeningen evengoed worden onderschreven en gepredikt. Niet dat de prediking hetzelfde is, maar deze fundamentele zaken wel. Over die belijdende leden: klopt, maar in de Gkv is het belijdenis van het geloof. Als je waarlijk gelooft (belijd) hoor je ook aan het avondmaal te gaan, dus dat probleem zie ik niet,huisman schreef:Zonder te oordelen mag je toch zeggen dat de GkV een heel andere gemeentebeschouwing heeft en dat stempelt ook de preken. De gemeente wordt beschouwd en aangesproken als waar gelovigen, alle belijdende leden gaan aan het Avondmaal.
Ik vind het dan ook vreemd dat jij zegt dat er gepreekt wordt net als in de gereformeerde gezindte. Dat is gewoon niet waar.
Sent from my GT-P7500M using Tapatalk
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-
- Berichten: 1564
- Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47
Re: De liturgie
Waarom zou dat niet kunnen, wie zijn wij om daaraan te twijfelen? Overigens is dit niet iets typisch GKv's, want in de CGK en de Geref.Bond en HHK's komt dit ook voor. Dus ik denk niet dat dit een argument is om de GkV te betichten van automatisme.huisman schreef:In de GkV doet (bijna)iedereen voor zijn 25e belijdenis en zijn ze dan ook allemaal voor deze leeftijd wedergeboren?.....klinkt mij meer als automatisme dan een door de Pinkstergeest gewerkt waar geloof.
Re: De liturgie
Uit deze reactie blijkt weer dat een gesprek hierover met GKV-mensen altijd een karikatuur oplevert.Marco schreef:Ik nodig al jaren uit om die geloofsbelijdenissen er dan eens naast te houden, en krijg geen respons van de mensen die dit alsmaar blijven roepen. Voor wat betreft de oudvaders: selecteer de juiste oudvader en je kunt zowel de GKv-kerkvisie verdedigen als de oud-gereformeerde.-DIA- schreef: Wakker blijven jongen! Je kunt weten wat er in die kerken wordt geleerd. Zo niet, kijk het
dan maar eens goed na.
Lees onze geloofsbelijdenissen maar eens na, en onze oudvaders, en niet te vergeten
de kanttekeningen bij de Statenvertaling en verklaringen als van Matthew Henry.
Je zult mij niet horen zeggen dat de GKv zonder fouten is, maar als je zo gaat brullen dat kinderen van God het onder die leer niet uithouden, moet je ook een keer met echte argumenten komen. En dan niet dat het 'teer' is, of dat 'de ouden' het zo niet zouden doen. Daar kan namelijk niemand wat mee, en daarmee leid je jezelf een moeras in.
Dat de GKv niets met 'bevinding' hebben is ten dele inderdaad waar. Ik heb daar al vaker wat over geschreven. Maar ik krijg steeds meer het idee dat dat maar goed is ook: daar waar de bevinding zo belangrijk wordt gezien dat schriftuurlijk en bevindelijk op hetzelfde niveau worden getild ligt dwaalleer op de loer. 'Bevindelijk' gaat dan 'schriftuurlijk' overheersen. Dáár houden kinderen van God houden het niet onder uit.
Een gesprek lijkt niet mogelijk met mensen uit GKV-kringen. Men denkt op een geheel ander niveau,
en dan praten we langs elkaar heen.
Men denkt zoals ik dat aanvoel te rationeel, (al moeten we ons verstand natuurlijk niet uitschakelen)
en bevinding lijkt, zoals eerder opgemerkt geen grote rol te spelen, of er wordt iets anders onder
verstaan.
Bevinding komt voort uit een geestelijke doorleving. Dat is iets wat een natuurlijk mens nooit kan
vatten, en een omschrijven van bevinding kunt u lezen, als u het leven van Gods kinderen in de
Bijbel en ook nu nog nagaat. Dat is moeilijk te omschrijven. Daarom zou ik aanraden lees erover.
Bovendien kan niet ieder uit de bevinding schrijven en praten, dan wordt het hooguit een schrijven
en praten over de bevinding van Gods volk.
Maar let wel, bevinding, zoals bedoeld, is geenszins een uitvinding van enkele vrome mensen, maar
het is de bevinding van Adam tot nu toe. God is onveranderlijk, en Zijn werk ook. Wat wij ook proberen
te veranderen, dat is gedoemd te mislukken.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: De liturgie
In de rechterkant van de CGK (waar ik mij thuisvoel) is er absoluut geen automatische Avondmaalsgang na het doen van belijdenis. Daar wordt het verschil tussen een kerkelijk recht en een Goddelijk recht om aan dit sacrament deel te nemen nog in stand gehouden.Curatorium schreef:Waarom zou dat niet kunnen, wie zijn wij om daaraan te twijfelen? Overigens is dit niet iets typisch GKv's, want in de CGK en de Geref.Bond en HHK's komt dit ook voor. Dus ik denk niet dat dit een argument is om de GkV te betichten van automatisme.huisman schreef:In de GkV doet (bijna)iedereen voor zijn 25e belijdenis en zijn ze dan ook allemaal voor deze leeftijd wedergeboren?.....klinkt mij meer als automatisme dan een door de Pinkstergeest gewerkt waar geloof.
Dat de zorgen over de GKv niet van vandaag zijn kun je overal op Digibron vinden. Herinner je de brief van 40 verontruste CGK predikanten nog over de prediking in de GKv ? (Het was in 2003)
Brandbrief na lezing van vrijgemaakte preken
Veertig christelijke gereformeerde predikanten ernstig bezorgd over toenadering tot GKV
NIEUWPOORT - Veertig christelijke gereformeerde predikanten hebben een brief gestuurd aan hun "Deputaten Eenheid van de Gereformeerde Belijders in Nederland." Daarin uiten zij "grote zorg" over de prediking zoals die tot uitdrukking komt in recent door hen bestudeerde preken uit de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV).
Tegelijk spreken de predikanten hun ernstige zorg uit over "het voorgenomen proces van toenadering tot de GKV. U als deputaten dient te weten dat ook déze gevoelens binnen onze kerken gevonden worden." De veertig vrezen "voor de eenheid binnen onze kerken" als hun kerken voortgaan op de weg "naar vereniging met de GKV."
De brief is verstuurd door ds. M. van der Sluys uit Nieuwpoort. Hij maakt deel uit van een kleinere commissie die namens de veertig optreedt. Tot die commissie behoort onder anderen ook ds. P. den Butter uit Middelharnis.
Volgens de cgk-commissie herkennen meer predikanten dan de veertig de in de brief genoemde zaken. De CGK tellen rond de 140 predikanten. Een aantal van hen bespeurt herkenning, maar gaf aan een reden te hebben om niet te ondertekenen.
In de brief verwijzen de ondertekenaars naar christelijke gereformeerde synodebesluiten uit 2001 die gaan over de verhouding met de vrijgemaakten. Zo was de synode van oordeel "dat het tegengaan van zorggevende ontwikkelingen in beide kerken één van de doelstellingen is van de eenheid die we zoeken." Ook vroeg de synode deputaten eenheid de eigen kerken "op voorzichtige wijze" te benaderen en over een aantal zaken door te spreken. Dat betrof de nota over de toe-eigening van het heil. Gezegd werd "dat wat in de nota gesteld is niet voluit functioneert in de prediking binnen de GKV."
De synode stelde verder dat een aantal zaken in de bespreking nog niet voldoende is uitgewerkt. Met name noemde zij de bespreking door plaatselijke christelijke gereformeerde en vrijgemaakte predikanten van elkaars preken, van de gemeentebeschouwing en van de relatie met de Nederlands Gereformeerde Kerken.
De veertig briefschrijvers zeggen zich vooral door deze synode-uitspraken gestimuleerd te hebben gevoeld toen zij het plan opvatten "na te gaan in hoeverre de nota over de toe-eigening van het heil functioneert in de prediking zoals deze gebracht wordt in de GKV."
De commissie besloot de "meest recente jaargang (2001) van de GKV te verdelen onder de broeders." In groepjes van drie werden de gemeentebeschouwing en de al dan niet gegeven geestelijke leiding in de prediking beoordeeld. De preken zijn genomen uit de 57e jaargang van de serie "Waarheid en Recht", uitgegeven door de BDU te Barneveld. Het gaat om 48 preken van twintig vrijgemaakte predikanten. Enkelen leverden één preek, anderen meer. Prof. dr. C. J. de Ruijter schreef twaalf preken, meest over de Heidelberger Catechismus.
Op grond van dit onderzoek geeft de groep van veertig in haar brief aan de eigen deputaten uiting aan de grote zorg die zij heeft over de prediking binnen de GKV én over het proces van toenadering tussen beide kerken. In een bijlage van zeven A4''tjes stuurden de predikanten hun bevindingen op 3 januari door naar de deputaten. Deze vergaderden afgelopen woensdag.
De bij de brief gevoegde bijlage wordt voorafgegaan door een woord vooraf. Daarin leggen de predikanten nadruk op de liefde die zij hebben voor de Christelijke Gereformeerde Kerken. Vandaaruit hebben de briefschrijvers gemeend "te moeten berichten dat wij ernstig bezwaar hebben tegen een voortgaan op de ingeslagen weg." De bijlage wil aangeven waarom de ondertekenaars bezorgd zijn, maar stelt ook dat kerkelijke verdeeldheid onder hen die dezelfde Heere belijden niet te verantwoorden is. "Ook onder ons wordt gebeden om de eenheid van hen die bijeen horen."
Zoeken naar en gebed om eenheid hoort, volgens de ondertekenaars, tot de roeping van de kerk. Geestelijke herkenning is daarbij wezenlijk, staat in de brief.
Met leedwezen constateren de predikanten dat in vrijgemaakte preken de toe-eigening van het heil nog minder functioneert "dan we aanvankelijk vreesden." Tegelijk erkennen zij dat als aan de Christelijke Gereformeerde Kerken wordt gevraagd hoe de genoemde punten daar functioneren "wij niet veel meer kunnen doen dan beschaamd het hoofd buigen." Ze voegen hieraan toe dat de geschetste problemen "alleen maar groter worden als het zou komen tot een vereniging van beide kerken."
In de bijlage wordt van vrijgemaakte preken gezegd dat deze, globaal gesproken, geen pertinente afwijking van Schrift en confessie bevatten. Wel zijn er aarzelingen of de confessie voluit aan de orde komt. "In lang niet alle preken functioneert de belijdenis van Zondag 31 van de Heidelberger over de prediking als bediening van de sleutelen van het Hemelrijk." Verder meldt de bijlage dat het stuk der ellende nauwelijks aan de orde wordt gesteld "en daarmee ook de oordelende functie van Gods wet niet."
De exegese in vrijgemaakte preken wordt in veel gevallen teleurstellend genoemd. De preken zijn soms heel kort en het woordgebruik wordt nogal eens ervaren als erg populair, "af en toe zelfs banaal." In de bijlage worden deze opmerkingen met voorbeelden gestaafd. In voetnoten staat waar de citaten uit de preken te vinden zijn.
De briefschrijvers uiten vooral hun zorgen over de preken van prof. dr. C. J. de Ruijter. Veel citaten die verontrusting wekken komen uit zijn preken. Deze vrijgemaakte hoogleraar doceert homiletiek (preekkunde), en dat verontrust de veertig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: De liturgie
Zal allemaal wel.
Neemt niet weg dat die zogenaamde bevinding evengoed gevaren met zich meebrengen.
Het is namelijk een vicieuse cirkel. Bevindingen bevestigen dat iemand zich tot Gods volk mag rekenen.
En als men Gods volk is heeft men te maken met bevindingen.
Terwijl in de bijbel er juist tegen gewaarschuwd wordt: wij hebben het profetisch Woord, dat zeer vast is: geef daar acht op.
Bevindingen zijn uiteindelijk toch niet meer dan zaken die zich in de hersenen afspelen.
Ze kunnen mooi zijn en aangenaam. Zelfs wel van God. Maar ze tonen niets aan over iemands staat.
In de bijbel komen geen bevindingen voor zoals Dia ze graag ziet en hoort. God spreekt daar en dat doet Hij nog. Door Zijn Woord, in onze oren.
Neemt niet weg dat die zogenaamde bevinding evengoed gevaren met zich meebrengen.
Het is namelijk een vicieuse cirkel. Bevindingen bevestigen dat iemand zich tot Gods volk mag rekenen.
En als men Gods volk is heeft men te maken met bevindingen.
Terwijl in de bijbel er juist tegen gewaarschuwd wordt: wij hebben het profetisch Woord, dat zeer vast is: geef daar acht op.
Bevindingen zijn uiteindelijk toch niet meer dan zaken die zich in de hersenen afspelen.
Ze kunnen mooi zijn en aangenaam. Zelfs wel van God. Maar ze tonen niets aan over iemands staat.
In de bijbel komen geen bevindingen voor zoals Dia ze graag ziet en hoort. God spreekt daar en dat doet Hij nog. Door Zijn Woord, in onze oren.
Re: De liturgie
Je moet geen dingen zeggen die je zelf niet gelooft.refo schreef:Zal allemaal wel.
Neemt niet weg dat die zogenaamde bevinding evengoed gevaren met zich meebrengen.
Het is namelijk een vicieuse cirkel. Bevindingen bevestigen dat iemand zich tot Gods volk mag rekenen.
En als men Gods volk is heeft men te maken met bevindingen.
Terwijl in de bijbel er juist tegen gewaarschuwd wordt: wij hebben het profetisch Woord, dat zeer vast is: geef daar acht op.
Bevindingen zijn uiteindelijk toch niet meer dan zaken die zich in de hersenen afspelen.
Ze kunnen mooi zijn en aangenaam. Zelfs wel van God. Maar ze tonen niets aan over iemands staat.
In de bijbel komen geen bevindingen voor zoals Dia ze graag ziet en hoort. God spreekt daar en dat doet Hij nog. Door Zijn Woord, in onze oren.
Re: De liturgie
Wij spreken dan ook over Schriftuurlijke bevinding zoals bv te lezen is in de Psalmen. Bevinding is bevinden dat wat Gods Woord zegt waarachtig is. Bevindingen bevestigen niet dat iemand zich tot Gods volk mag rekenen dat doet Gods Geest, maar dat bevinden wij wel. Gods Geest getuigt met onze geest......het is echt veel meer dan een verstandelijk voor waar houden wat er in de Schrift staat.refo schreef:Zal allemaal wel.
Neemt niet weg dat die zogenaamde bevinding evengoed gevaren met zich meebrengen.
Het is namelijk een vicieuse cirkel. Bevindingen bevestigen dat iemand zich tot Gods volk mag rekenen.
En als men Gods volk is heeft men te maken met bevindingen.
Terwijl in de bijbel er juist tegen gewaarschuwd wordt: wij hebben het profetisch Woord, dat zeer vast is: geef daar acht op.
Bevindingen zijn uiteindelijk toch niet meer dan zaken die zich in de hersenen afspelen.
Ze kunnen mooi zijn en aangenaam. Zelfs wel van God. Maar ze tonen niets aan over iemands staat.
In de bijbel komen geen bevindingen voor zoals Dia ze graag ziet en hoort. God spreekt daar en dat doet Hij nog. Door Zijn Woord, in onze oren.
14 Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.
15 Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen : Abba, Vader!
16 Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn .
kanttekening bij vs 16 schreef:49) getuigt met onzen geest,
Of, getuigt mede tot onzen geest. Dat is, de Heilige Geest beweegt niet alleen ons om God voor onzen Vader aan te roepen, maar getuigt ook inwendig tot onzen geest dat wij Gods kinderen zijn; of betuigt met onzen geest. Dat is, tezamen met onzen geest, die ons ook mede getuigt, door de aanmerking der kentekenen van het kindschap Gods, die onzen geest door Gods Geest in zichzelve bevindt; welke getuigenis, hoewel zij niet altijd even krachtig is in de gelovigen, zo openbaart zij nochtans zich menigmaal in hun meeste vernedering en benauwdheid.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.