Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014 (discussie)

freek

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014 (discussie)

Bericht door freek »

ejvl schreef:Als we nu eens allemaal gaan luisteren of een predikant nog iets goeds zegt in plaats of hij wat niet of wat verkeerds zegt, gaat het al een stuk beter.
Zo sprak iemand ds Wisse eens aan, dominee, u bent de bekommerde kerk vergeten.
Wel zei de dominee, daar hoort u in ieder geval niet bij.
Ik hoor dat ook wel eens. Er hoeft maar één woordje voor je bij te zitten. Tja. Als een voorganger daar dan toch minstens 5000 woorden voor nodig heeft...

De domineesanekdotes hebben overigens nooit echt veel zeggingskracht op me.
KB_

Bericht door KB_ »

zouden we de 4 nog halen vandaag??
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
johannes123

Bericht door johannes123 »

Ja laten we het hopen!!
Terri

Bericht door Terri »

KB_ schreef:zouden we de 4 nog halen vandaag??
:bobo
Hendrik de 3de
Inactief

Bericht door Hendrik de 3de »

KB_ schreef:zouden we de 4 nog halen vandaag??
johannes123 schreef:Ja laten we het hopen!!
Kom op jongens! Het is geen één of ander wereldse bezigheid.
Het gaat over het wel of niet toelaten tot de opleiding tot dienaar van het Goddelijke Woord.
Daar mag wel wat meer respect bij komen kijken. Het zijn geen voetbaltransfers!
Al dat gespeculeer dat is niet stichtelijk .. het brengt alleen maar van de zaak af.
En die is ernstig genoeg. Tot nu toe enkel en alleen dankbaarheid voor de Gereformeerde Gemeente.
Maar laten we de Koning der kerk om wijsheid en licht van Boven voor de Curatoren.
Dat is eerbiediger en "dat heeft meer zin!"
refo

Bericht door refo »

De curatoren moeten iets doen wat niemand kan en mag: anderen in een kort moment beoordelen op de aanvaardbaarheid van hun verhaal over roeping en bekering.
Dat systeem deugt niet. Daarom moeten we het enerzijds niet zo serieus nemen.
Anderzijds weer wel, want de toekomst van het kerkverband ligt in hun handen.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Hendrik de 3de schreef:Kom op jongens! Het is geen één of ander wereldse bezigheid.
Het gaat over het wel of niet toelaten tot de opleiding tot dienaar van het Goddelijke Woord.
Daar mag wel wat meer respect bij komen kijken. Het zijn geen voetbaltransfers!
Al dat gespeculeer dat is niet stichtelijk .. het brengt alleen maar van de zaak af.
En die is ernstig genoeg. Tot nu toe enkel en alleen dankbaarheid voor de Gereformeerde Gemeente.
Maar laten we de Koning der kerk om wijsheid en licht van Boven voor de Curatoren.
Dat is eerbiediger en "dat heeft meer zin!"
De vraag is of je zo dankbaar moet zijn dat er 1 is toegelaten, terwijl er misschien wel meer dan 20 zijn langs geweest.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

refo schreef:De curatoren moeten iets doen wat niemand kan en mag: anderen in een kort moment beoordelen op de aanvaardbaarheid van hun verhaal over roeping en bekering.
Volstrekt horizontaal gedacht en daarom ben ik het geheel oneens. Alsof God niet dóór dit "systeem" heen zou kunnen werken.

Wel ben ik het met je eens dat de verantwoordelijkheid van het curatorium groot is en dat er mogelijk ook wel verbeteringen mogelijk zijn.
refo

Bericht door refo »

eilander schreef:
refo schreef:De curatoren moeten iets doen wat niemand kan en mag: anderen in een kort moment beoordelen op de aanvaardbaarheid van hun verhaal over roeping en bekering.
Volstrekt horizontaal gedacht en daarom ben ik het geheel oneens. Alsof God niet dóór dit "systeem" heen zou kunnen werken.

Wel ben ik het met je eens dat de verantwoordelijkheid van het curatorium groot is en dat er mogelijk ook wel verbeteringen mogelijk zijn.
Het is ook een horizontaal gebeuren. En natuurlijk kan God veel, gelukkig wel. Maar of het nu zijn bedoeling is geweest dat we 100 goede predikanten misgelopen zijn? Kan me niet voorstellen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:
eilander schreef:

Het is ook een horizontaal gebeuren. En natuurlijk kan God veel, gelukkig wel. Maar of het nu zijn bedoeling is geweest dat we 100 goede predikanten misgelopen zijn? Kan me niet voorstellen.
Misschien was het wel Zijn bedoeling dat jij zou zitten in de kerk waar die 100 goede predikanten ook terecht zijn gekomen ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Kislev

Bericht door Kislev »

Curatorium schreef:/quote]
De vraag is of je zo dankbaar moet zijn dat er 1 is toegelaten, terwijl er misschien wel meer dan 20 zijn langs geweest.
21 totaal heb ik begrepen.
Hendrik de 3de
Inactief

Wat denken we toch allemaal weer menselijk, mensen.
Bid en smeek of de Heere arbeiders wil uitstoten in de wijngaard i.p.v. hier onze grieven te uiten over het niet goed handelen (VOLGENS ONS) van het curatorium. Laten we toch in onze achterhoofd houden dat de Heere arbeiders uitstoot in de wijngaard tot wie Hij wil en wanneer Hij wil.
Om het dan zo van de Koning der kerk te mogen verwachten. Verwachting van een grote God die nog in Zijn gunst en genade naar ons heeft omgezien. Nóg is de kandelaar niet weggenomen, want nóg worden er mannenbroeders geroepen tot het ambt. Dan mogen we toch dankbaar zijn voor wat de Heere tot nu toe heeft gegeven voor de Gereformeerde Gemeente? En de afgewezen mannen gedenken in het gebed om het feit dat ze het mogen verwerken.
refo

Bericht door refo »

Het is allemaal waar wat je zegt: er moeten arbeiders uitgestoten worden. Maar dat doet de Koning dan wel Zelf.
En anderzijds: dat er studenten worden aangenomen is geen bewijs van wat dan ook.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:Het is allemaal waar wat je zegt: er moeten arbeiders uitgestoten worden. Maar dat doet de Koning dan wel Zelf.
En anderzijds: dat er studenten worden aangenomen is geen bewijs van wat dan ook.
Mag ik het eens terug spelen... Hoe zou jij het idealiter ingericht willen zien?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hendrik de 3de
Inactief

refo schreef:Het is allemaal waar wat je zegt: er moeten arbeiders uitgestoten worden. Maar dat doet de Koning dan wel Zelf.
Inderdaad zend de Koning Zelf Zijn arbeiders uit in de wijngaard.
Maar dat is niet "hét" argument om het curatorium op te doeken.
Het is juist goed dat er een curatorium is.
Dat er 'getracht' wordt om te kijken of er geen wolven in schaapskleren die wijngaard binnen komen.
Het blijft mensenwerk, maar ik mag hopen én geloven dat het een biddend werk is door de curatoren.
En wij als kerkmens, dat wij toch mogen mee zuchten en smeken om een verbeurde zegen!

Als er studenten aangenomen is geen bewijs van wat dan ook? Oh nee? Waar is je geloof, refo?
Hierin mogen we het verwachten van de Allerhoogste. Wij hoeven niet te oordelen of het curatorium wel of niet zijn werk goed doet.
Wij hoeven niet te oordelen als mensen of het wel of geen roeping is, maar alles geschied onder de leiding van de Almachtige.
Het is mensenwerk, maar wel mensenwerk door God bestuurd. Of is dat te ver en te vroom geredeneerd? Is dat te zwaar?
De Heere heeft tot nu toe aan de Gereformeerde Gemeente drie nieuwe studenten gegeven. Daar mogen we dankbaar voor zijn.
En voor mij is dat het bewijs dat de Heere doorgaat met Zijn Kerkvergaderend werk. Voor mij is het eveneens het bewijs dat de Heere, ondanks al onze tekortkomingen en al onze schuld (ja persoonlijk, maar ook kerkelijk), nog aan ons in genade en gunst wilt gedenken. #SDG
Plaats reactie