Ik heb het gelezen en herlezen en weet nog steeds niet wat ik ervan vindt. Of wat ik ermee moet. Voor mij is het in elk geval geen binnenkomer die meteen blijft haken.refo schreef:Ik had hem gistermiddag gezien, ja. Zo'n boodschap voorlezen is eigenlijk niets. Beter op papier zetten, zodat we mee kunnen lezen.
Maar wat vinden we nu van zo'n tekst?
Boetedag verdient navolging
Re: Boetedag verdient navolging
Het is een document dat geschreven is voor de volle breedte van de Gereformeerde Gemeenten. Bovendien hebben er verschillende auteurs aan gewerkt.
Beide aspecten merk je: hier wordt wat aan geschaafd, daar wat bijgewerkt, zo'n scherp kantje wat weggehaald, etc.
Het wordt niet echt concreet; het blijft wat algemeen, wat wollig.
Beide aspecten merk je: hier wordt wat aan geschaafd, daar wat bijgewerkt, zo'n scherp kantje wat weggehaald, etc.
DDD schreef:
Het verbaasde mij nogal dat ik oergereformeerde noties als het verbond en het welgemeend aanbod van genade niet in de tekst van de kanselboodschap heb kunnen horen. Het zou interessant zijn om te zien of daar in 1971 nog wel overeenstemming over kon worden bereikt.
De eerste alinea gaat niet over ons. Om ons heen gaat van alles verkeerd, bij ons gaat het nog redelijk.
De tweede alinea peilt het probleem niet goed. De zaken uit alinea 1 zijn niet de oorzaak. Dat is de mens zelf. De alinea dient zo te luiden:
En dan de laatste alinea. Die begint goed. Maar dan: door onze persoonlijke en ambtelijke zonden. Wat is dat dan concreet? Onze dominee had het over Poetin, over ESF, over Sotschi, over FaceBook. Allemaal leuk, maar als je je daar niet mee ophoudt? En wat zijn die ambtelijke zonden dan?
De tweede alinea peilt het probleem niet goed. De zaken uit alinea 1 zijn niet de oorzaak. Dat is de mens zelf. De alinea dient zo te luiden:
Alinea 3 is ook niet juist. Het gaat er niet om om de werking van de Geest te bidden. God vraagt dat we ons bekeren. Door het te formuleren zoals het er staat is wel alle remonstrantisme verbannen, maar kom je aan geen aanbod van genade meer toe. Alleen het bloed van Christus reinigt van alle zonden. Zolang we blijven hameren op de noodzaak van het plaatsmakende werk komt er geen plaats voor Christus Zelf.We hoeven echter niet naar de wereld te kijken. De zonde zit in ons eigen hart. Ons hart is de bron van het kwaad. [..] Als de schriftuurlijk-bevindelijke prediking steeds meer uitgehold, en daaraan verbonden ook het pastoraat en de catechese, en dan gaat een werkelijk christelijke opvoeding steeds meer ontbreken. Dan wordt ook niet meer gehoord hoe de Heere Zijn genadewerk verheerlijkt in zondaarsharten. We hebben te belijden dat deze zaken steeds meer werkelijkheid worden en dat de schuld bij ons ligt.
En dan de laatste alinea. Die begint goed. Maar dan: door onze persoonlijke en ambtelijke zonden. Wat is dat dan concreet? Onze dominee had het over Poetin, over ESF, over Sotschi, over FaceBook. Allemaal leuk, maar als je je daar niet mee ophoudt? En wat zijn die ambtelijke zonden dan?
Op zich is de kanselboodschap niet algemeen of wollig. De eerste alinea gaat namelijk wel over ons. Juist over ons.refo schreef:De eerste alinea gaat niet over ons. Om ons heen gaat van alles verkeerd, bij ons gaat het nog redelijk.
Niet de boodschap an sich is verkeerd maar wij denken - ons hart denkt - : "Waar heb je het over?"
Boodschap 1e alinea schreef:want de HEERE heeft een twist met de inwoners des lands, omdat er geen trouw, noch weldadigheid, noch kennis Gods in het land is, maar vloeken en liegen, en doodslaan, en stelen, en overspel doen; zij breken door, en bloedschulden raken aan bloedschulden’ (Hos. 4:1-2).
Laatst gewijzigd door WimA op 13 mei 2014, 15:43, 3 keer totaal gewijzigd.
En daar gaan de beste stuurlui weer...
't Is vreselijk, ja.Zeemeeuw schreef:En daar gaan de beste stuurlui weer...
Wie zijn die verschillende auteurs eigenlijk en hoe gaat dat dan in zijn werk?
Een ieder beleeft dit toch niet op dezelfde wijze?
Een ieder beleeft dit toch niet op dezelfde wijze?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- jakobmarin
Wij hadden een leespreek van ds. Vreugdenhil (Jeremia 8:4 - 9:1) op deze boetedag, die in het begin voornamelijk ging over eigen zonden (ongeloof) en de kerkelijke zonden.
En eindigde met de balsem uit Gilead, het Bloed van Jezus Christus.
Kanselboodschap sloeg niet echt naar binnen nee..
Kanselboodschap sloeg niet echt naar binnen nee..

Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
over deze tekst heeft Ds V. zelf zondag ook gepreektjakobmarin schreef:Wij hadden een leespreek van ds. Vreugdenhil (Jeremia 8:4 - 9:1) op deze boetedag, die in het begin voornamelijk ging over eigen zonden (ongeloof) en de kerkelijke zonden.
Oke, ja dat is wel herkenbaar.Tiberius schreef:Het is een document dat geschreven is voor de volle breedte van de Gereformeerde Gemeenten. Bovendien hebben er verschillende auteurs aan gewerkt.
Volgens mij is zo'n kanselboodschap niet nodig. Elke predikant kan op zijn eigen manier de specifieke inkleuring geven, lijkt mij.
-
Heb deze preek nageluisterd via prekenweb: zonde van kerkgenootschap, gemeente, zichzelf concreet aangewezen. En de onmisbaarheid van de balsem in Gilead; het bloed van Christus aangeprezen. Ik moet zeggen dat ik deze predikant nog nooit had gehoord, maar dat het stempel dat hij heeft m.i. niet terecht is. Zijn preek blijft me beter bij dan de preek van zondagmorgen in eigen gemeente. En daar mag deze broeder niet komen ............helma schreef:over deze tekst heeft Ds V. zelf zondag ook gepreektjakobmarin schreef:Wij hadden een leespreek van ds. Vreugdenhil (Jeremia 8:4 - 9:1) op deze boetedag, die in het begin voornamelijk ging over eigen zonden (ongeloof) en de kerkelijke zonden.
Dat weet ik niet.Tiberius schreef:Zouden er nog gereformeerde gemeenten zijn waar de kanselboodschap niet is afgelezen?
Bij het naluisteren zondag van de opname in Houten (via http://www.kerkomroep.nl/#kerk.php?mp=10228) viel het me wel op dat daar een samenvatting werd voorgelezen. Waar dat nou weer goed voor was, weet ik ook niet. Te lang was de kanselboodschap m.i. niet.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Ik had meer het idee dat de kanselboodschap er 'uitgeknipt' was voor Internet.Bona Fide schreef:Dat weet ik niet.Tiberius schreef:Zouden er nog gereformeerde gemeenten zijn waar de kanselboodschap niet is afgelezen?
Bij het naluisteren zondag van de opname in Houten (via http://www.kerkomroep.nl/#kerk.php?mp=10228) viel het me wel op dat daar een samenvatting werd voorgelezen. Waar dat nou weer goed voor was, weet ik ook niet. Te lang was de kanselboodschap m.i. niet.
Jawel, veel te lang.Bona Fide schreef:Dat weet ik niet.Tiberius schreef:Zouden er nog gereformeerde gemeenten zijn waar de kanselboodschap niet is afgelezen?