Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

sirdanilot

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door sirdanilot »

Luister momenteel een preek van ds. Vreugdenhil, dat het tot ZEGEN mag zijn !
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik heb hier een bericht over een predikant weggehaald (inclusief de reacties daarop), omdat deze walgelijk was en bovendien off-topic.
We hebben van dat bericht afstand genomen.

Verder on-topic aub.
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb het artikel inmiddels gelezen. Ik vind het belachelijk dat ze daar 75 cent voor vragen, er staat niet veel nieuws in.

Maar ik deel de analyse van ds. Vreugdenhil wel, ook met betrekking tot het meer fanatiek-zijn, zij het met de kanttekening dat er tegenwoordig door het curatorium beter op wordt gelet dat studenten niet zo rigide zijn dat ze feitelijk niet normaal functioneren en allerlei problemen veroorzaken.

Ik zie niet in waarom Gillissen iemand iets in de mond zou hebben gelegd. Hetgeen is verteld, kan toch vrijwel ieder GG-lid uit eigen waarneming opmerken? (Afgezien van de specifieke omstandigheden in Vlissingen, dan.)
Theodosius

Bericht door Theodosius »

Hij proeft in de classis Utrecht in ieder geval een goede sfeer.
Ik lees in dit artikel nergens iets negatiefs vanuit Vreugdenhil; wel lees ik wat suggestieve vragen. Maar dat zal wel bij journalistieke professionaliteit horen .....
DIA, heb je het interview al gelezen?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Tweet van Daniël Gillissen:
Discussie @Refoforum over #NDnl-interview #GerGem-ds. Vreugdenhil: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=30 …. Ter geruststelling: hij heeft tekst vooraf gezien
bron: https://twitter.com/danielgillissen/sta ... 1081484288
DDD

Bericht door DDD »

Er stond ook niets raars in het artikel.

Nou nog een reactie op de "geldklopperij"... Nou moet ik zeggen dat je het geld ook terug kunt krijgen als je het artikel dat niet waard vond, maar dat geeft weer zo'n slechte naam aan de gergemmers, dat wil ik ook weer niet op mijn geweten hebben.

Misschien moet ik toch maar weer een abonnement nemen;-)
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Ik moet er echt even om lachen hoor :)
In plaats van dat de signalen van ds Vreugdenhil serieus worden genomen,
gaan we goed onderzoeken of het artikel wel klopt, de journalist zijn werk wel goed heeft gedaan,
de verschillen tussen De Heer en Vreugdenhil onderzoeken.

Heel veel GerGemmers (waaronder ik) voelen Vreugdenhil heel goed aan, en ervaren dit precies zo (ook op dít forum):
een 'verrechtsing' van de GerGem en 'weinig ruimte voor verschillen'.
'We hoeven niet allemaal precies hetzelfde te denken. Ik vind dat niet zo moeilijk, maar andere kant accepteert dat moeilijker.'

En zegt dat er zijn meer GG-predikanten die dit ook zo ervaren, zoals 'Kattenberg, VdNet en Harinck'.
Ze vormen een 'aparte groep binnen predikantencorps'

Wat ik in mijn eigen gemeente ook zie is dat steeds meer mensen de gemeente verlaten.
''als de prediking benauwd en eenzijdig is'- kan Vreugdenhil wel begrijpen dat iemand GerGem verlaat'.

Ik vrees dat de linkerkant van de GerGem (die voor wat evenwicht kan zorgen) steeds minder gehoord zal worden en de verrechtsing alleen maar sneller zal toenemen.
Het voordeel daarvan is dan wel de samenwerking met GGiN en OGG sneller dichterbij komt.. :hum

(Citaten zijn uit de tweets van Journalist Daniël Gillissen.)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

jakobmarin schreef: een 'verrechtsing' van de GerGem en 'weinig ruimte voor verschillen'.
- Valt reuze mee. Als ik (sommige) nieuwe predikanten hoor zijn ze eerder links dan rechts, dat geeft hoop. Ik heb eerder het idee dat de rechtse kant wat feller wordt, dan dat de GG verrechtst.
jakobmarin schreef:'We hoeven niet allemaal precies hetzelfde te denken. Ik vind dat niet zo moeilijk, maar andere kant accepteert dat moeilijker.'
- Eens.
jakobmarin schreef: *En zegt dat er zijn meer GG-predikanten die dit ook zo ervaren, zoals 'Kattenberg, VdNet en Harinck'.* Ze vormen een 'aparte groep binnen predikantencorps'
- Dat is altijd dat standaard lijstje, alsof er erna nooit nieuwe gekomen zijn. Er zijn veel meer predikanten die op dezelfde wijze preken.
*- Dit zie ik overigens nergens in het artikel/op twitter staan.
jakobmarin schreef: Wat ik in mijn eigen gemeente ook zie is dat steeds meer mensen de gemeente verlaten.
''als de prediking benauwd en eenzijdig is'- kan Vreugdenhil wel begrijpen dat iemand GerGem verlaat'.
Naar mijn idee komt dat vooral omdat in veel gemeenten de kerkenraad strenger is dan de gemeente zelf. Er zijn zeker wel predikanten die te eenzijdig preken, maar in mijn vacante gemeente (waar alle soorten predikanten langskomen) heb ik dat nog weinig tot niet gehoord. Ik heb dat juist veel meer in andere reformatorische kerkverbanden gezien.
jakobmarin schreef: Ik vrees dat de linkerkant van de GerGem (die voor wat evenwicht kan zorgen) steeds minder gehoord zal worden en de verrechtsing alleen maar sneller zal toenemen.

Eens dat het voor evenwicht zorgt. Die verrechtsing valt reuze mee.
jakobmarin schreef: Het voordeel daarvan is dan wel de samenwerking met GGiN en OGG sneller dichterbij komt..
OGG is niet echt denkbaar, denk maar aan Ds. Kort. De GGiN wil zelf nog lang geen samenwerking en een groot gedeelte van de GG ook niet, dus zo dichtbij komt dat nog niet.

De verscheidenheid in de GG wordt door de leden altijd veel meer overdreven dan dat hij er in werkelijkheid is. In zo'n groot kerkverband krijg je nou niet eenmaal alle neuzen dezelfde richting op.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Curatorium schreef:
jakobmarin schreef: een 'verrechtsing' van de GerGem en 'weinig ruimte voor verschillen'.
- Valt reuze mee. Als ik (sommige) nieuwe predikanten hoor zijn ze eerder links dan rechts, dat geeft hoop. Ik heb eerder het idee dat de rechtse kant wat feller wordt, dan dat de GG verrechtst.
Klopt. Ik zou het zelf nog sterker willen stellen: de linkervleugel wordt steeds onverdraagzamer richting de rechtervleugel. Je ziet dat niet alleen hier op het forum, maar ook in real life.
Curatorium schreef:
jakobmarin schreef: Wat ik in mijn eigen gemeente ook zie is dat steeds meer mensen de gemeente verlaten.
Naar mijn idee komt dat vooral omdat in veel gemeenten de kerkenraad strenger is dan de gemeente zelf.
Volgens mij komt het door JM geconstateerde eerder door de breedte van een gemeente. De linkervleugel van een gemeente vindt de kerkenraad al gauw te streng en de rechtervleugel vindt hem te licht. Alleen lopen mensen uit de rechtervleugel niet zo gauw weg.
Curatorium schreef:
jakobmarin schreef: Ik vrees dat de linkerkant van de GerGem (die voor wat evenwicht kan zorgen) steeds minder gehoord zal worden en de verrechtsing alleen maar sneller zal toenemen.

Eens dat het voor evenwicht zorgt. Die verrechtsing valt reuze mee.
jakobmarin schreef: Het voordeel daarvan is dan wel de samenwerking met GGiN en OGG sneller dichterbij komt..
OGG is niet echt denkbaar, denk maar aan Ds. Kort. De GGiN wil zelf nog lang geen samenwerking en een groot gedeelte van de GG ook niet, dus zo dichtbij komt dat nog niet.
Klopt ja. De samenwerking is verder dan ooit.
Zeemeeuw

Bericht door Zeemeeuw »

Volgens mij zeggen jullie in grote lijnen hetzelfde als DIA.
Jongere

Bericht door Jongere »

Tiberius schreef:
Curatorium schreef: - Valt reuze mee. Als ik (sommige) nieuwe predikanten hoor zijn ze eerder links dan rechts, dat geeft hoop. Ik heb eerder het idee dat de rechtse kant wat feller wordt, dan dat de GG verrechtst.
Klopt. Ik zou het zelf nog sterker willen stellen: de linkervleugel wordt steeds onverdraagzamer richting de rechtervleugel. Je ziet dat niet alleen hier op het forum, maar ook in real life.
Ik zou het zelf eigenlijk anders willen stellen:
zullen we gewoon ophouden met dat 'gevleugel'? Een groot deel van het probleem lijkt me persoonlijk alleen al het feit dat we elkaar (of onszelf) in dat soort stromingen willen indelen. Het enige wat je met zo'n verdeling bereikt is meer polarisatie en nog minder verdraagzaamheid.
Precies de reden waarom ik niet zo gelukkig ben met zo'n citaat in de krant, overigens.

We zijn niet tegen elkaar. Tenminste, dat zouden we niet moeten zijn - gelet op de minieme verschillen waarover we praten.

Sterker nog, zelfs al zou er sprake zijn van grote verschillen, sluit ik me aan bij dit citaat van ds. van Vlastuin:
Zijn we bereid om elkaar de broederhand te geven als we onderlinge overeenkomsten ontdekken?

Ik wil de broederhand niet alleen geven bij overeenstemming, maar ook als er ingrijpende verschillen zijn, omdat ik niet weet hoeveel dwalingen een christen kan hebben.
Wat reiken we elkaar die broederhand helaas bedroevend weinig.
jakobmarin

Curatorium schreef:
Ze bagetaliseer je wat Vreugdenhil zegt, en dat is natuurlijk ook een tactiek: gewoon doen alsof er weinig aan de hand is.
Maar ik deel de mening van Vreugdenhil hier, die zegt dat de GerGem verrechtst (wat is overigens het verschil tussen "rechtse kant feller worden" en "verrechtsen"? :slurp ) en er weinig ruimte is voor verschillen.
Bijzaken worden als hoofdzaken bestreden, en je wordt algauw als ketters afgeserveerd.
Curatorium schreef:
jakobmarin schreef:*En zegt dat er zijn meer GG-predikanten die dit ook zo ervaren, zoals 'Kattenberg, VdNet en Harinck'.* Ze vormen een 'aparte groep binnen predikantencorps'
- Dat is altijd dat standaard lijstje, alsof er erna nooit nieuwe gekomen zijn. Er zijn veel meer predikanten die op dezelfde wijze preken.
*- Dit zie ik overigens nergens in het artikel/op twitter staan.
Er zijn er inderdaad meer, maar niet 'veel meer', is mijn mening.
Zie deze tweet
jakobmarin

Tiberius schreef:Klopt. Ik zou het zelf nog sterker willen stellen: de linkervleugel wordt steeds onverdraagzamer richting de rechtervleugel. Je ziet dat niet alleen hier op het forum, maar ook in real life.
welke recente openbare voorbeelden heb je waar links onverdraagzamer wordt richting rechts?
Andersom is gauw genoeg gemaakt (kritiek op en artikelen tegen: boeken van Blauwendraad, VDZwaag, Harinck. Uitverkiezing-Brochure, JijDaar, HeartCry).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:Ik zou het zelf eigenlijk anders willen stellen:
zullen we gewoon ophouden met dat 'gevleugel'?
Dat lijkt me niet goed. Verschillen zijn er en die moet je (kunnen) benoemen. Vervolgens kan je elkaar over die verschillen heen de broederhand toereiken.
Maar verschillen wegmoffelen en er niet over spreken, dat is je hoofd in het zand steken. Vroeg of laat geeft dat problemen.

Je ziet dat nu bij het boek van ds. Golverdingen. Eigenlijk doet hij niets anders dan zaken aanwijzen die allang bekend zijn. Maar daarmee komen de verschillen weer openbaar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

jakobmarin schreef:
Tiberius schreef:Klopt. Ik zou het zelf nog sterker willen stellen: de linkervleugel wordt steeds onverdraagzamer richting de rechtervleugel. Je ziet dat niet alleen hier op het forum, maar ook in real life.
welke recente openbare voorbeelden heb je waar links onverdraagzamer wordt richting rechts?
Andersom is gauw genoeg gemaakt (kritiek op en artikelen tegen: boeken van Blauwendraad, VDZwaag, Harinck. Uitverkiezing-Brochure, JijDaar, HeartCry).
Bizar, dat je die voorbeelden noemt. Want het zijn juist allemaal illustraties van mijn stelling (m.u.v. van Van der Zwaag, die kan je niet als links versus rechts classificeren).
Blaauwendraad fulmineert tegen de GG. Als hij antwoord krijgt, is het dan opeens kritiek van rechts.
De uitverkiezing-folder, stichting HeartCry en (in mindere mate) Jijdaar schoppen tegen de bestaande kerken aan. Als daar een doorwrochte weerlegging komt, kan je dat natuurlijk evenmin kritiek vanaf rechts noemen.

Bovendien vallen geen van die genoemde voorbeelden binnen de bandbreedte van de GG. Zelfs ds. Vreugdenhil noemt bijvoorbeeld de uitvoerkiezingsfolder "onbijbels, ongereformeerd" en "een om de hoek kijkende arminiaan".

Op het forum kan je denk ik zelf de voorbeelden wel aanwijzen.
Plaats reactie