Boetedag verdient navolging

helma

Re: Boetedag verdient navolging

Bericht door helma »

Dalia schreef:
helma schreef:
Wilhelm schreef:
-DIA- schreef:Wordt onder ons Moederdag dan ook wel op zondag gevierd? (of gehouden?) (of herdacht?) (of gedacht?)

Ja hoor. En ook op boetedag.
Ik heb besloten moederdag een week later te vieren. Vind het zelf toch een lastige combi.
(tenslotte is het mijn feestje :huhu )
Gewoon nooit op zondag houden want geen enkele zondag is specifiek jouw feestje :)
Maar goed, als God van op deze zondag boete van jou verwacht, is het moeilijk om cadeautjes te ontvangen van je kinderen. Dat zou afleiden.
Nee, maar moederdag wel :huhu

Het gaat me trouwens niet om de kadootjes maar meer om de taart enzo...

Na het eten hebben we het in het gezin over vasten gehad n.a.v. het stukje wat we lazen uit Jona 3 (uit het werkboekje 'boetedag' van de JBGG)
daar past ons moederdagmenu enzo niet echt bij.
Dus heb ik besloten om het feestje te verschuiven naar een week later. Maakt mij wat uit.
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Isala schreef:
eilander schreef:Op weg naar een boetedag past ons voorzichtigheid en ootmoed.
Toen ik deze regel las tussen alle commentaar en stokken om te slaan, kwam me het schaamrood op de kaken.
Zeker.
Goed om zo midden in dit topic, dat er even ingebroken wordt, en stilgezet wordt.
Wat is boete doen
Beseffen we wel wat boete doen is.
Daar kom je pas achter als je hier even goed over gaat nadenken en het werkelijk diep tot je laat doordringen wat boete doen inhoudt.
In de Bijbel lees je ook over boete doen
Er zijn zelfs enkele boete psalmen.
Als je deze leest, dat gaat heel diep, heel ontzettend diep.
Het is tegelijk boete doen tegenover de Allerhoogste God.
Zeker nu het bijna zover is, de Boete dag past ons terughoudendheid in (ver)oordelen en stilte en oprechte besef van (mede)schuld.
Want ik / we zijn geen haar beter (al denk(en) ik / we van wel)

En we mogen dan ook uiteindelijk weten en terug lezen van David in de Psalmen.....
David schreef:Maar Gij zijt een God van vergeving, genadig en barmhartig, lankmoedig en groot van goedertierenheid,
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
helma

Bericht door helma »

Refoweb schreef:Boetedag Gereformeerde Gemeente
Vraag:

Aan iemand van de Ger. Gem. Komende zondag is het boetedag bij de Gereformeerde Gemeenten landelijk. Hier is zowel positief als negatief commentaar op gegeven in de media en diverse kerkverbanden. Hierdoor twijfel ik of ik zondag elders ter kerke moet gaan of in mijn eigen gemeente. Als jongere snap en begrijp ik niet waarom deze dag wordt gehouden. We moeten toch elke dag onze schuld en zonden belijden en we moeten toch elke dag waken tegen het wereldse en het duivelse geweld (en niet één keer in de zoveel tijd een beetje extra ?). Wat is nu echt de reden dat dit gedaan wordt? Graag een goede uitleg. Ik kan het fout zien, maar zelf heb ik het idee dat het een soort schuldbelijdenis is in de hele kwestie rond '53 en ik als jongere heb daar niets mee, want het is ver voor mijn tijd.

Antwoord:

Beste vriend,

Ik begrijp het dat je wat vreemd aankijkt tegen een boetedag. Het is een zaak die ons wat vreemd aandoet. Van feestdagen weten we alles af, maar wat een boetedag is weten we niet meer. En wat 1953 betreft, ik kan begrijpen dat je daar ook niet veel mee hebt.

In de Schrift kom je het regelmatig tegen dat de koning, de godsdienstige leiders en de apostelen de mensen oproepen tot een dag van bidden en vasten. Het wordt echter alleen gedaan als er een bijzondere nood is of wanneer er belangrijke beslissingen moeten worden genomen. Zo lees je in 2 Kron. 20:3 van Josafat, dat hij voor de strijd het volk oproept tot een algemeen vasten en zoeken van de Heere. In Ezra 8:21 wordt door het volk een dag van vasten en bidden gehouden voordat zij terugkeren naar het verwoeste Jeruzalem. Op die manier begeren zij Gods bijzondere bijstand voor de gevaarlijke reis. In het NT kent men ook tijden van vasten en bidden. Hand. 14:23 leert ons dat aan belangrijke beslissingen in de kerk een vasten en bidden voorafging.

In al deze gevallen waarin het vasten, het onthouden is van sommige spijzen of van alle spijzen, is dit een beeld is van boete en berouw voor God. Het bidden is het beeld van het zoeken van Zijn genade en gunst. In de tijd van de Reformatie en ook later kende men dagen van boete en verootmoediging. Dikwijls ten tijde van rampen, epidemieën en dreiging. In dit licht is het dus te begrijpen dat onze generale synode, bij het bespreken van de vele zorgen in de kerk en daarbuiten, gedacht heeft aan een dag van boete en gebed.

Ik zou de kerkdienst zeker bezoeken. Niet één waar christen kan tegen een dag van boete zijn.

Er is wel een gevaar! In Jes. 58 wordt daarop gewezen. Het moet meer zijn dan vorm of een soort verdienstelijkheid. Een echte boetedag gaat gepaard met het breken met de zonde en een ware terugkeer tot God en Zijn dienst. De boete staat ook nooit op zichzelf. De boetvaardigheid moet tot Christus brengen en ons nader aan God verbinden. Zo heeft de Heere Jezus er over gesproken. Matth. 6:16-18. Vasten en bidden hoort bij het jagen naar gerechtigheid, bij de dagelijkse strijd tegen de zonde en om het leven met God te bevorderen.

Nu is vasten onder ons in onbruik geraakt. Mede vanwege de Roomse gedachte van verdienstelijkheid. Dit gevaar dreigt nu ook. Ik vrees dat de mensen na de boetedag tevreden over hun houden van zo’n dag, weer rustig verder leven zoals zij voorheen leefden.

We moeten dan ook voorzichtig zijn met het uitschrijven van boetdagen. Het kan een middel zijn dat men aangrijpt om een pleister over de wond te plakken en verder niets aan de echte wond te doen. De ware nood van de kerk is de nood van de prediking. Ik zou wensen dat de kerk en alle ouderlingen, diakenen en vooral dominees zich zouden afvragen: hoe komt het dat de prediking zo weinig uitwerkt? Ieder moet hier de hand in eigen boezem steken.

Dan komt toch de strijd rondom het aanbod van genade weer naar voren. Ik geloof dat 1950-53 niet los staat van de onvruchtbaarheid van de prediking. Ik versta dat jullie jongeren daar weinig mee hebben, maar het ging toen wel om het hart van het Evangelie.

Ik vrees dat de boetedag aan de echte nood voorbijgaat en dat men weer spoedig tot de orde van de dag zal terugkeren. Maar ga jij naar de kerk, verneder je voor God, zoek het bloed van Christus tot verzoening, bidt voor ons vervallen land en vooral bidt voor je dominee, dat hij zonde en genade, Adam en Christus mag preken in de betoning des Geestes en der kracht Gods.

Een gezegende dag van verootmoediging voor God toegewenst.

Ds. C. Harinck
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Ds. C. Harinck schreef:De ware nood van de kerk is de nood van de prediking.
Eindelijk, de spijker op de kop!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
Maar dat is niet alleen de nood van predikanten:
"Voorts, broeders, bidt voor ons, opdat het Woord des Heeren zijn loop hebbe, en verheerlijkt worde" (2 Thess. 3)
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

eilander schreef:
Posthoorn schreef:
Maar dat is niet alleen de nood van predikanten:
"Voorts, broeders, bidt voor ons, opdat het Woord des Heeren zijn loop hebbe, en verheerlijkt worde" (2 Thess. 3)
Vind je 't erg als ik dat nu een béétje een dooddoener vind?
Door alles te willen zeggen, zeg je soms net niks.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef: Vind je 't erg als ik dat nu een béétje een dooddoener vind?
Ja.
(Niet omdat ik het zeg, maar omdat de Bijbel het zegt)
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

eilander schreef:
Ja.
Ook een Bijbeltekst kun je als dooddoener gebruiken. Júíst een Bijbeltekst, want ja, wie durft daar nu tegenin te gaan...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
eilander schreef:
Ja.
Ook een Bijbeltekst kun je als dooddoener gebruiken. Júíst een Bijbeltekst, want ja, wie durft daar nu tegenin te gaan...
Juist afgelopen zondag waarschuwde de dominee hier om je niet te laten verleiden door mensen die met een Bijbeltekst komen.
Onderzoek eerst de context en ga niet zomaar op een losse tekst af.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
helma

Bericht door helma »

Maar we mogen elkaar toch wel met een (passende) bijbeltekst aanscherpen?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Maar we mogen elkaar toch wel met een (passende) bijbeltekst aanscherpen?
Zeker, maar niet zomaar een tekst pakken om ons gelijk aan te tonen.
Kijk eerst wat de tekst bedoelt en in welke context die staat.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

helma schreef:Maar we mogen elkaar toch wel met een (passende) bijbeltekst aanscherpen?
Dat mag, maar gebruik een tekst niet als boemerang om iemand meteen de mond te snoeren.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Hoe vredig hier. :hum
refo

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
Posthoorn schreef:
eilander schreef:
Ja.
Juist afgelopen zondag waarschuwde de dominee hier om je niet te laten verleiden door mensen die met een Bijbeltekst komen.
Dat geldt ook voor de citaten van jouw dominee.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:
Dat geldt ook voor de citaten van jouw dominee.
Dacht u dat hij dat niet wist?
Anders zou hij er ook niet tegen kunnen waarschuwen?
Dan was het inderdaad een slag in de lucht.
We mogen niet onverhoord anderen veroordelen, eerst weten hoe het is gezegd,
We kunnen elkaar toch nog wel een beetje vertrouwen?
Plaats reactie