Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11432
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Bericht door Mister »

Nu dit helder is, kunnen we weer terug naar het oorspronkelijke onderwerp.
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Bericht door MoesTuin »

@ Huisman, ik heb onderstaande wel eens vaker uitgelegd hier op het forum
Maar ik wil het hier nogmaals wel doen, met de hoop op respect.
Dit doet veel met me..... ik ben een kwetsbaar mens hierin.....
het leven wat geleeft wordt is voelbaar.
dit schreef ik toen ik pas hier binnen kwam wandelen binnen het forum, ik schreef toen nog Heer, dat is inmiddels Heere geworden, en zo heb ik veel en veel meer alhier geleerd, maar vergeef me..... ik ben nu eenmaal kritisch, een kritisch mens, voor mij is niets gewoon en van zelfsprekend.
Maar tot nu toe heeft Refoforum me ook veel geleerd qua bijbelkennis, meningen, opvattingen.... en dan komt dat ook weleens in botsing met hoe jezelf dingen opvat, of door het leven hebt ervaren.
Zeker het puntje mbt de Heilige Geest, heb ik veel hier van geleerd op dit forum...... ik heb het misschien nooit zo herkent, of geleerd, maar veel dingen, misschien is het wel de leiding van Gods Heilige Geest geweest (hoewel ik nooit heb gedacht dat het vanuit mijzelf kwam, echt niet!)
MoesTuin schreef:Jongeren en kerk....

Traditie....

De tijd waarin we leven staat niet stil.....

Jongeren staan ook niet stil

Kerken zijn er in vele richtingen en sommige houden vast aan traditie en sommigen zijn wat flexibeler met traditie.

Traditie is inderdaad heel niet verkeerd en geeft inderdaad structuur en houvast.

Voor de één is dat fijn, voor de ander niet, iedereen is weer anders....

Gelukkig zijn er vele soorten kerkrichtingen, voor ieder wat wils zeg maar, binnen zijn / haar geloofsleven en om het

geloofsleven, de relatie met de Heer levend te houden en te onderhouden.

Zolang maar binnen de gemeente het verlossende genade werk van de God klinkt en oprecht beleden worden, dat door genade alleen

de Heer Jezus aan het kruis voor mijn zonden heeft moet lijden en is gestorven (en dat is niet goedkoop, maar duur betaald)

Daar gaat het om

Geef jongeren in de dienst ook een plek, een onderdeel, een actief onderdeel....

Veelal is het passief, de dominee spreekt, maar interactief is zo goed voor een levend geloofsleven (vast niet voor iedereen, maar voor veel jongeren zeker)

Zoek naar mogelijkheden voor de jeugd binnen de kerkdienst en betrek ze....

Als er binnen een kerkdienst veel jongeren zitten met hun hoofd hangend naar beneden, dan is dit toch wel een teken voor de voorganger om taalgebruik eenvoudiger voor hen te maken, of hierop in te haken speciaal voor de jongeren, hen te betrekken, ook in te leven in hun leefwereld, die totaal anders is dan de eigen jeugd die genoten is van 20 of 30 of 40 of 50 of meer jaar terug.....

En zelf?

Tja..... ook zittend in de kerk als kind, kroop onder de banken door en ontsnapte aan de aandacht en ging tussen de benen door van de mensen en verdwaalde .... moeder boos....
je moest stil zitten, wel aardige mensen, kreeg meer snoep in de kerk binnen 1 uur dan thuis binnen 1 uur.
Als jongere, snapte er niet veel van hoor......

Pas op latere leefdtijd is de ware kern van een persoonlijk geloof en relatie met de Heer bij mij door gedrongen en via een klein vlammetje verder aangewakkerd met vallen en opstaan.

Ik heb nu ook een veel bredere kijk hierdoor en kijk over kerkmuren en leefmuren heen.

Op zich denk ik nu wel terug op de vastigheid en duidelijkheid die een traditie biedt, maar meer ook niet.
Voor mij zelf was het een sleur en als jongere benauwde het mij me.

Zeker omdat (echt een zeer grote fout van de traditie die er in is geslopen) als je 18 was en alle catechesaties had doorlopen, tja, dan hoorde je belijdenis te doen.....

ik heb hier bewust voor gepassed..... waarom zou ik? Het zei me allemaal niks.....

Ben altijd blij dat ik die keus toen gemaakt heb.

Ik heb ook bewust de hele boel ook de rug toegekeerd hierdoor en dat heeft me werkelijk bevrijdt en ben van voor af aan zelf op ontdekking gegaan, eerst niet naar het geloof, maar later wel weer beetje bij beetje naar wat het geloof nu echt is en inhoud.

Gelukkig ben ik hierbij op mijn pad de juiste mensen tegen gekomen, die mij hierin tot steun zijn geweest, niet dwingend, maar liefdevol en neutraal....

Ik ben hier erg dankbaar voor

Zeker omdat ik dit zelf nu had gekozen bewust

Een persoonlijke relatie met de Heer is ook persoonlijk, dat kan een ander je niet opleggen.

Ik heb ook belijdenis van het geloof gedaan bewust toen ik 28 jaar was.

Dit is ook een proces van zeker 10 jaar geweest en nog steeds ben ik groeiend in het geloof.

Mijn verstandelijk IQ haalt het niet bij geleerde boekjes en studies en moeilijke woorden over het geloof, daar heb ik ook zelf heel geen belang bij (als een ander dat wel heeft prima, maar ik zie er geen meerwaarde voormezelf in)

Ik ben liever direct onder de mensen en wat er leeft en hoe het geloof praktisch in te vullen in je leven en toch....ook je verleden blijft je bij.....heel veel is me duidelijk geworden intussen....maar ik kan er ondanks alles toch in rust naar terug kijken.

Temeer ook de reden om lid te worden van het forum alhier, want ik wil graag leren en delen, kijken of er nog aansluiting is...

het maakt onderdeel uit van het hele proces waarin ik al jaren ga wellicht.....

Ik ben kwetsbaar, ben ik me zeer bewust, heb heel veel moeite met harde reacties, daar krijg ik letterlijk tranen van in mijn ogen.

Dat maakte ik vroeger in mijn omgeving al mee als kind / jongere en snapte er niks van...... in de kerk sprak men over liefde van Jezus voor mensen en vergeven, en op maandag was er de ruzie en hardheid.... niks geen liefde...

een jongere een kind, die hebben nog een soort onschuld en beoordelen dat een soort eerlijk...en dan klopt het totaal plaatje op dat moment gewoon niet.

enfin, ik dwaal af en het is dus mijn verhaal

Ik heb ook vele warme, zo ontzettend warme gezinnen mee mogen maken waarin ik terecht kwam via vriendjes van school, dat het een warm bad was, en liefdevol respectvol, zeg maar bijna praktisch uit de bijbel geleefd werd, dat voel je zo aan als kind, zo kan het ook. Maar dat verschil te ontdekken, zo kan het ook, maakt het des te pijnlijker....

Zoveel Jongeren, zoveel achtergronden, onderschat dit ook niet.... de kerk kan ook best hard zijn en onpersoonlijk.

Maar gelukkig heb ik mogen ontdekken persoonlijk dat de Heer dat niet is en altijd bij Hem terecht kan.

En zo besef ik me goed dat iedereen zo zijn eigen verleden heeft, maar wees hiervan bewust

zeker bij dit onderwerp van dit topic

Jongeren en de kerk..... Koester ze in Liefde en probeer ze te begrijpen ook, neem ze serieus, ook als ze zich afzetten, want ze willen enkel eerlijkheid en oprechtheid. Dwing vooral niet, probeer te sturen... ze moeten helemaal zelf uiteindelijk de keuze maken persoonlijk en dat kan een ander niet voor hen doen, althans dat kan wel, maar dan maakt de jongere in kwestie niet zelf een persoonlijke keus helaas.(en loslaten valt niet mee, maar eens moet het hoe dan ook)
en het is zeker een kunst als je ook kan praten in de taal van de jongeren van vandaag! 't valt niet mee....

Maar het gebed vermag ook veel, dat is zeker niet om te onderschatten.

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17434
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Bericht door huisman »

Mister schreef:Nu dit helder is, kunnen we weer terug naar het oorspronkelijke onderwerp.
Met alle respect maar mijn posting richting MoesTuin gaat over dit topic: Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist? Dat is het oorspronkelijk onderwerp .
Heilige huisjes omver schoppen gaat ons goed af maar opbouwen op het fundament wat onze vaderen gelegd hebben? ......wij bouwen liever op zand van wat lekker voelt en makkelijk gelooft.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17434
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Bericht door huisman »

MoesTuin schreef:
huisman schreef:
MoesTuin schreef:
lien75 schreef:
Weet je wat ik het pijnlijkste vindt? Dat ik hier onbewust aan meedoet, met bovenstaande zaken, omdat je bang bent er niet bij te horen....
Dat is het ergste.... Je soms meer druk maken om wat ze wel eens zouden kunnen zeggen....
Ipv te vragen Heere wat wilt U dat ik doe?

Inderdaad je mond soms houdt, want ik vrees meer de mensen dan dat ik op dat moment mijn vertrouwen op Hem stel....

Bovenstaande zaken zijn ook een spiegel voor mijzelf! Dus niet alleen geklaag. Wel feiten die gebeuren....

Maar bedankt voor de inhoudelijke reactie!
Zeer mee eens, je merkt al hier hoe er mee omgegaan wordt, in een aantal opmerkingen, dan heb ik ook al zoiets, laat maar, om de lieve vrede wil en in de hoop dat men ook de ware Vrede kent.
Maar ik doe er ook geregeld aan mee, want je wilt niet de minste zijn, en ik zeker al niet.....
Je wilt niet uitgespuugd worden, uit je veilige wereldje getrokken worden, want waar is dan je basis.....
Ja, die dient op de Heere gevestigd te zijn, maar nu Heere, wat verwacht ik? Mijn hulp is enkel van U alleen!
Maar ik verkies ook liever de mens....... we hebben het best goed en gezellig met elkaar (of lijkt dit uiterlijke schijn)
Ik weet het niet.......
Zie dit maar als mijn open brief en hartenkreet :hum

Beste MoesTuin,

Door al jouw postings(niet alleen in dit topic)heen zie ik een negatieve grondhouding t.o.v. de Reformatorische leer/kerken/gezindte. Je doet dat vaak wat verbloemd maar in bijna niets lees ik een hartelijke verbondenheid met de leer/doelgroep op dit forum. Natuurlijk krijg je bijval want wij zijn erg goed om af te breken wat onze vaderen opgebouwd hebben. Ik heb toch een paar vragen.
1. Wat is jouw eigenlijke doel op dit forum ?
2. Wat is jouw persoonlijke verbondenheid met de gereformeerd gezindte ?
3. Sta jij volledig achter de forumregels en achter de 3FvE ?
4.Kun jij de 5 punten van het Calvinisme onderschrijven?

1) Totale verdorvenheid
2) Onvoorwaardelijke verkiezing
3) Beperkte verzoening
4) Onweerstaanbare genade
5) Volharding der heiligen

vr gr,
huisman
Dan zou ik je adviseren om een andere bril op te zetten, want het is geen negatieve, maar een kritische houding.
Verder onderschrijf ik de Bijbel het Woord van de Heere God volledig en alle andere artikelen, oudvaders, formulieren, leerregels, kunnen hierbij van een waardevolle aanvulling zijn, maar de Bijbel is de nummer 1 hierin.
1.De muur tussen kritisch en negatief is flinterdun.
2.Ik begrijp dat jij de 3FvE een waardevolle aanvulling vind(of kunnen zijn) maar ze niet onderschrijft ?

Ik hoop dat je mij niet negatief vind jegens jou ik ben alleen maar kritisch.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Bericht door Mara »

lien75 schreef: Ook wij komen op campings van niet christelijke eigenaren... Waar rust is. Maar waar inderdaad mijn buurman in een korte broek loopt en niet naar de kerk gaat.... Hoe vaak wij al geen gelegenheid hebben gekregen om over het geloof te vertellen...
Daar ben ik dan erg benieuwd naar, want wij ervaren dat nooit zo. Komen die mensen zelf met een vraag? Naar aanleiding van wat?
Ik werk bij oudere mensen, die wel in EEN iets geloven, maar ik kan er vrijwel nooit een woord aan kwijt.
Ze weten hoe ik erin sta, en als ze ziek zijn vraag ik of ze het goed vinden dat ik voor hen bid.
En soms vinden ze dat niet goed.
Of moet ik niet aankomen met God, want...
"Met alle respect voor jou", zeggen ze er dan achteraan, "maar ik hoef niet".
Ik heb me in het begin hierover heel schuldig gevoeld, dacht dat ik aan alle kanten tekort schoot.
Ik bid of de Heere me tot Zegen wil laten zijn, in deze gezinnen. Zelf zie ik er niet veel van terug, maar dat bewaart me wel voor zelfverheffing.
Je kunt zo op de loop gaan met goede werken, denk ik.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Bericht door Sheba »

Mara schreef:
lien75 schreef: Ook wij komen op campings van niet christelijke eigenaren... Waar rust is. Maar waar inderdaad mijn buurman in een korte broek loopt en niet naar de kerk gaat.... Hoe vaak wij al geen gelegenheid hebben gekregen om over het geloof te vertellen...
Daar ben ik dan erg benieuwd naar, want wij ervaren dat nooit zo. Komen die mensen zelf met een vraag? Naar aanleiding van wat?
Ik werk bij oudere mensen, die wel in EEN iets geloven, maar ik kan er vrijwel nooit een woord aan kwijt.
Ze weten hoe ik erin sta, en als ze ziek zijn vraag ik of ze het goed vinden dat ik voor hen bid.
En soms vinden ze dat niet goed.
Of moet ik niet aankomen met God, want...
"Met alle respect voor jou", zeggen ze er dan achteraan, "maar ik hoef niet".
Ik heb me in het begin hierover heel schuldig gevoeld, dacht dat ik aan alle kanten tekort schoot.
Ik bid of de Heere me tot Zegen wil laten zijn, in deze gezinnen. Zelf zie ik er niet veel van terug, maar dat bewaart me wel voor zelfverheffing.
Je kunt zo op de loop gaan met goede werken, denk ik.

Voorbeeld?
Hè, zijn jullie christelijk? Jullie bidden voor het eten!
Een mooie opening voor een gesprek!

Kinderen blijven op zondag bij ons bij de tent en gaan niet zwemmen.... Je krijgt er vragen over. Je vertelt waarom de zondag zo'n bijzondere dag voor ons is. Niet als een soort wettisme.

Koffiepraatje.... ,s Avonds bij de tent met je "buren", Wat een mooie natuur indrukwekkend vandaag tijdens onze wandeltocht. Een opening om over de Schepping te beginnen. En vooral ook de Schepper!

Wij hebben duidelijk zichtbaar geen eigen biologische kinderen... Van het een komt het ander in een gesprek. Waarin mensen ook iets over hunzelf vertellen, hun eigen leven....En dan zo naar Gods Leiding!

Mensen kunnen zeker op een vakantie soms veel opener zijn... Misschien komt dat wel omdat we ontspannen zijn. Mensen meer durven te zeggen omdat je elkaar waarschijnlijk toch niet meer ziet?


Gewoon elkaar helpen als het giet van de regen en alle spullen dreigen nat te worden....
Door de mensen met respect te behandelen, en er niet aan voorbij te lopen. En ook al loopt mijn buurman in een korte broek.... Hij gewoon welkom is!
Of die buurvrouw die in een korte broek en top loopt....
Gewoon een goeie morgen toegewenst krijgt...
Gewoon door onszelf te zijn!
En vaak, veel te vaak, laten we gelegenheden voorbij gaan!
En nee, we zijn niet op evangelisatiekamp.

En nee, we weten niet wat dit met de mensen doet en heeft gedaan. Maar we hebben op deze manier over geloof, over de Heere, kunnen vertellen. En die gelegenheden zouden we niet op een refocamping hebben!

En ja je hebt ook heel nette, rustige campings zonder herrie, die niet christelijk zijn!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Bericht door Mara »

lien75 schreef:

Voorbeeld?
Hè, zijn jullie christelijk? Jullie bidden voor het eten!
Een mooie opening voor een gesprek!

Kinderen blijven op zondag bij ons bij de tent en gaan niet zwemmen.... Je krijgt er vragen over. Je vertelt waarom de zondag zo'n bijzondere dag voor ons is. Niet als een soort wettisme.

Koffiepraatje.... ,s Avonds bij de tent met je "buren", Wat een mooie natuur indrukwekkend vandaag tijdens onze wandeltocht. Een opening om over de Schepping te beginnen. En vooral ook de Schepper!

Wij hebben duidelijk zichtbaar geen eigen biologische kinderen... Van het een komt het ander in een gesprek. Waarin mensen ook iets over hunzelf vertellen, hun eigen leven....En dan zo naar Gods Leiding!

Mensen kunnen zeker op een vakantie soms veel opener zijn... Misschien komt dat wel omdat we ontspannen zijn. Mensen meer durven te zeggen omdat je elkaar waarschijnlijk toch niet meer ziet?


Gewoon elkaar helpen als het giet van de regen en alle spullen dreigen nat te worden....
Door de mensen met respect te behandelen, en er niet aan voorbij te lopen. En ook al loopt mijn buurman in een korte broek.... Hij gewoon welkom is!
Of die buurvrouw die in een korte broek en top loopt....
Gewoon een goeie morgen toegewenst krijgt...
Gewoon door onszelf te zijn!
En vaak, veel te vaak, laten we gelegenheden voorbij gaan!
En nee, we zijn niet op evangelisatiekamp.

En nee, we weten niet wat dit met de mensen doet en heeft gedaan. Maar we hebben op deze manier over geloof, over de Heere, kunnen vertellen. En die gelegenheden zouden we niet op een refocamping hebben!

En ja je hebt ook heel nette, rustige campings zonder herrie, die niet christelijk zijn!
O ja, ik begrijp het. Op vakantie is het ook een andere setting inderdaad.
Ik heb laatst een dominee het ook nog horen zeggen, dat hij achteraf moest denken: ik heb gezwegen, terwijl ik had moeten spreken.
Als iemand zelf een opening geeft door oprechte belangstelling te tonen en een vraag te stellen, is dat wel fijn om mee te beginnen.
Je krijgt vaak van geheel buitenkerkelijken meer begrip dan van je mede-geloofsgenoten.

Maar om op de openingsvraag terug te keren, Is dit Bijbels gezien juist?
In de Bijbel kun je lezen over mensen die midden tussen de heidenen een plaats krijgen, en soms zie je dat de Heere beveelt dat ze daaruit moeten trekken.
Ik houd zelf niet van beurzen, de Femina zou ik dan net zo prima vinden, maar daar staan in de regel geen hoeden- en boekenkramen.
Maar een stofzuiger is een stofzuiger, of je hem nu bij Gereformeerde Piet koopt of bij Roomse Jan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Bericht door Sheba »

Mara schreef:
lien75 schreef:

Voorbeeld?
Hè, zijn jullie christelijk? Jullie bidden voor het eten!
Een mooie opening voor een gesprek!

Kinderen blijven op zondag bij ons bij de tent en gaan niet zwemmen.... Je krijgt er vragen over. Je vertelt waarom de zondag zo'n bijzondere dag voor ons is. Niet als een soort wettisme.

Koffiepraatje.... ,s Avonds bij de tent met je "buren", Wat een mooie natuur indrukwekkend vandaag tijdens onze wandeltocht. Een opening om over de Schepping te beginnen. En vooral ook de Schepper!

Wij hebben duidelijk zichtbaar geen eigen biologische kinderen... Van het een komt het ander in een gesprek. Waarin mensen ook iets over hunzelf vertellen, hun eigen leven....En dan zo naar Gods Leiding!

Mensen kunnen zeker op een vakantie soms veel opener zijn... Misschien komt dat wel omdat we ontspannen zijn. Mensen meer durven te zeggen omdat je elkaar waarschijnlijk toch niet meer ziet?


Gewoon elkaar helpen als het giet van de regen en alle spullen dreigen nat te worden....
Door de mensen met respect te behandelen, en er niet aan voorbij te lopen. En ook al loopt mijn buurman in een korte broek.... Hij gewoon welkom is!
Of die buurvrouw die in een korte broek en top loopt....
Gewoon een goeie morgen toegewenst krijgt...
Gewoon door onszelf te zijn!
En vaak, veel te vaak, laten we gelegenheden voorbij gaan!
En nee, we zijn niet op evangelisatiekamp.

En nee, we weten niet wat dit met de mensen doet en heeft gedaan. Maar we hebben op deze manier over geloof, over de Heere, kunnen vertellen. En die gelegenheden zouden we niet op een refocamping hebben!

En ja je hebt ook heel nette, rustige campings zonder herrie, die niet christelijk zijn!
O ja, ik begrijp het. Op vakantie is het ook een andere setting inderdaad.
Ik heb laatst een dominee het ook nog horen zeggen, dat hij achteraf moest denken: ik heb gezwegen, terwijl ik had moeten spreken.
Als iemand zelf een opening geeft door oprechte belangstelling te tonen en een vraag te stellen, is dat wel fijn om mee te beginnen.
Je krijgt vaak van geheel buitenkerkelijken meer begrip dan van je mede-geloofsgenoten.

Maar om op de openingsvraag terug te keren, Is dit Bijbels gezien juist?
In de Bijbel kun je lezen over mensen die midden tussen de heidenen een plaats krijgen, en soms zie je dat de Heere beveelt dat ze daaruit moeten trekken.
Ik houd zelf niet van beurzen, de Femina zou ik dan net zo prima vinden, maar daar staan in de regel geen hoeden- en boekenkramen.
Maar een stofzuiger is een stofzuiger, of je hem nu bij Gereformeerde Piet koopt of bij Roomse Jan.
Maar heeft de Heere de opdracht gegeven een gereformeerde gezindte zoals die nu soms functioneert op te richten? Waar we van wieg tot graf... binnen ons veilige wereldje kunnen blijven?

Weet je...
Nu krijg je opmerkingen als er komen steeds meer andersdenkenden in onze buurt wonen, eerst was dat allemaal nog van de kerk!
Ja en?? Denk ik dan. Tuurlijk je krijgt te maken met dat je kinderen wel eens wat horen wat je liever niet wil....
Maar je hebt weer wat te vertellen. Waarom iets wel of niet!

Wordt er een begraafplaats geopend met regels dat er geen bloemen op het graf mogen etc. Een christelijke begraafplaats! En het getuigenis op de grafzerken dan? De bijbelse boodschap?

En dan denk ik eens aan de Refoschool in de stad met een wat opener toelatingsbeleid... Wel respecteren niet ondertekenen van de formulieren, geloof ik.
Daardoor is dat jongetje uit Pakistan, en die Chinese kindertjes, en ondergetekende in aanraking gekomen met het Evangelie! Het zaad is gestrooid!


Zo denk ik aan mijn eerste school waar ik begon met werken, (school met de Bijbel) waar naast het kindje uit de Gergem het jongetje zat wat thuis geen Bijbel had of kinderbijbel.
Mama was benieuwd naar de verhalen die we vertelden. Dus ik gaf iedere dag het Bijbelverhaal mee van die dag... die las moeder 's avonds voor! Het zaad kon gestrooid worden!

Nu denk ik aan die werkgever uit Reformatorische hoek die personeel in dienst heeft, buiten o.s.m. Hij laat zien in zijn houding naar het personeel toe dat hij christen is en vanuit Christus leeft. In barmhartigheid, eerlijkheid, geduld. Wat doet dat met zo'n personeelslid? Die misschien uit helemaal niet zo'n fijne situatie komt?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Bericht door Mara »

lien75 schreef:
Maar heeft de Heere de opdracht gegeven een gereformeerde gezindte zoals die nu soms functioneert op te richten? Waar we van wieg tot graf... binnen ons veilige wereldje kunnen blijven?

Weet je...
Nu krijg je opmerkingen als er komen steeds meer andersdenkenden in onze buurt wonen, eerst was dat allemaal nog van de kerk!
Ja en?? Denk ik dan. Tuurlijk je krijgt te maken met dat je kinderen wel eens wat horen wat je liever niet wil....
Maar je hebt weer wat te vertellen. Waarom iets wel of niet!

Wordt er een begraafplaats geopend met regels dat er geen bloemen op het graf mogen etc. Een christelijke begraafplaats! En het getuigenis op de grafzerken dan? De bijbelse boodschap?

En dan denk ik eens aan de Refoschool in de stad met een wat opener toelatingsbeleid... Wel respecteren niet ondertekenen van de formulieren, geloof ik.
Daardoor is dat jongetje uit Pakistan, en die Chinese kindertjes, en ondergetekende in aanraking gekomen met het Evangelie! Het zaad is gestrooid!
Zo denk ik aan mijn eerste school waar ik begon met werken, (school met de Bijbel) waar naast het kindje uit de Gergem het jongetje zat wat thuis geen Bijbel had of kinderbijbel.
Mama was benieuwd naar de verhalen die we vertelden. Dus ik gaf iedere dag het Bijbelverhaal mee van die dag... die las moeder 's avonds voor! Het zaad kon gestrooid worden!

Nu denk ik aan die werkgever uit Reformatorische hoek die personeel in dienst heeft, buiten o.s.m. Hij laat zien in zijn houding naar het personeel toe dat hij christen is en vanuit Christus leeft. In barmhartigheid, eerlijkheid, geduld. Wat doet dat met zo'n personeelslid? Die misschien uit helemaal niet zo'n fijne situatie komt?
Tja, ik ben zo ook niet opgevoed, terwijl mijn ouders een heel nauw leven leidden.
We woonden midden in de stad, ik zat op een gereformeerde school, maar dat was echt nog een degelijke school.
Naar mijn weten bestond de reformatorische nog niet.
Wel was het zo toen één van mijn broers wilde gaan varen, mijn vader wilde dat hij op een schip ging werken dat zondags niet voer en dat is gelukt.
Verder ben ik niet anders gewend dan op gewone bedrijven te werken, een eenling te zijn daarin.
Het heeft me nooit in de weg gezeten. En ik heb ook geen pijn gevoeld als ik ergens, "aan de andere kant" toch een regeltje verkeerd had begrepen en dientengevolge dit moest "voelen".
Als iemand zich prettiger voelt op de Terdegebeurs, kan ik me dat voorstellen, maar als de huishoudbeurs toch wat meer trekt omdat deze groter is, moet dat toch ook kunnen?

Laatst zei een bekende dominee: het IK moet er tussen uit. Dus als we nu eens gewoon ontspannen met iedereen omgaan, refo en heidens, komen we al een heel eind. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Bericht door Julian Brasser »

Is het niet misschien een idee dat we over twee weken gezamelijk in het winkelcentrum van Amersfoort evangelisatie-folders, rozen van Gods liefde of iets dergelijks gaan uitdelen? En dat we ons in de tijd die ertussen ligt, er geestelijk en in gebed op voorbereiden? Bijvoorbeeld vragen of God de juiste mensen wil sturen op het moment dat wij er staan ?

2 Timotheüs 4
2 Predik het Woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer.
3 Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;
4 En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen.
5 Maar gij, wees wakker in alles, lijd verdrukkingen; doe het werk van een evangelist, maak, dat men van uw dienst ten volle verzekerd zij.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Bericht door Mara »

Julian Brasser schreef:Is het niet misschien een idee dat we over twee weken gezamelijk in het winkelcentrum van Amersfoort evangelisatie-folders, rozen van Gods liefde of iets dergelijks gaan uitdelen? En dat we ons in de tijd die ertussen ligt, er geestelijk en in gebed op voorbereiden? Bijvoorbeeld vragen of God de juiste mensen wil sturen op het moment dat wij er staan ?

2 Timotheüs 4
2 Predik het Woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer.
3 Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;
4 En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen.
5 Maar gij, wees wakker in alles, lijd verdrukkingen; doe het werk van een evangelist, maak, dat men van uw dienst ten volle verzekerd zij.
En jij gaat dit coördineren begrijp ik? :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5755
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Bericht door ejvl »

Het lijkt me al wat om op zondag de straten op te gaan en mensen uitnodigen om in de kerk te komen. Oja, zonder groen lampje in de kerk natuurlijk.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Bericht door Mara »

ejvl schreef:Het lijkt me al wat om op zondag de straten op te gaan en mensen uitnodigen om in de kerk te komen. Oja, zonder groen lampje in de kerk natuurlijk.
Hebben jullie dat nog? Bij ons was ie rood (geloof ik)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28843
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Bericht door DDD »

Dit draadje had ik nog niet gezien. Ik herken het maar gedeeltelijk. Bij het werven van personeel en het omgaan met collega's herken ik er ook niet veel van. Ik vind het zelf prettig om met veel verschillende mensen om te gaan. Nu scheelt het dat in mijn omgeving niet zoveel reformatorische christenen wonen.

Ik vrees dat veel van de door Lien beschreven verschijnselen een vorm zijn van groepsgedrag. Veel kerkmensen (dat herken ik ook wel uit de gemeente van mijn ouders) lijken heel wat bezorgder om wat 'de mensen' zeggen dan om wat God van hen vindt. Maar ik vermoed dat ze zich daar ten diepste ook schuldig over voelen. Het is voor veel mensen heel moeilijk om van groepsdruk af te wijken. Dat zorgt er mede voor dat mensen die niet van harte christen zijn toch meehobbelen, maar in hun dagelijks leven geen goede reuk van Christus zijn.

Ik vervul verschillende (bestuurs)functies buiten de christelijke gezindte, en heb ook vrijwel alleen niet-christelijke collega's. Ik merk dat ervaringen met -ik noem maar een voorbeeld waar ik onlangs van hoorde- 'gereformeerde' advocaten die alleen mensen helpen die flink betalen en ook nog eens met een vork schrijven (waar ik onlangs een schokkend verhaal van hoorde) heel sterk het beeld van het christendom kunnen bepalen.

Enig nazoeken leerde inderdaad dat verschillende advocatenkantoren die regelmatig in het RD adverteren geen werkzaamheden op basis van toevoeging aannemen. Dat is geen goed getuigenis naar de wereld. En zo zijn er veel meer zaken. Wat dat betreft zie je inderdaad een grote secularisatie in gereformeerde kringen. Maar dat wil toch niet zeggen dat een christelijke krant, een christelijke school, en een christelijk verzorgingstehuis niet heel waardevol zijn? Ik heb het idee dat hier wel dingen worden verward, eerlijk gezegd.
Chrisje72
Berichten: 1487
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Bericht door Chrisje72 »

Off topic, maar wat zijn werkzaamheden op basis van toevoeging ?
Plaats reactie