Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Bericht door MoesTuin »

het artikel uit het Reformatorisch Dagblad heb ik daarom ook geplaatst...
het geheel heeft 2 kanten inderdaad.....
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10508
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Bericht door Zita »

MoesTuin schreef:het artikel uit het Reformatorisch Dagblad heb ik daarom ook geplaatst...
het geheel heeft 2 kanten inderdaad.....
De vuilspuitende kant mag wat mij betreft wel achterwege blijven, omdat die werkelijk niets toevoegt.
-DIA-
Berichten: 32830
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Bericht door -DIA- »

MoesTuin schreef:Het gaat hierin ook niet speciaal over Mara, maar in het algemeen
De Gereformeerde Gezindte.
Misschien is het beter om te stellen.
Hoelang is de Gereformeerde Gezindte nog houdbaar?
óf
Stel je eens voor dat de Gereformeerde Gezindte met alle voorzieningen er om heen, om welke reden dan ook zal wegvallen.
Hoe geworteld sta je dan nog in het geloof en de mensen om je heen.
(misschien allemaal niet zo sterk omschreven, maar hopenlijk snapt iemand wat ik bedoel, het stuk van Lien is krachtiger denk ik, dus verwijs ik daar maar even heen......)
Ik denk misschien niet zo lang meer, als we het menselijk bezien.
De gereformeerde gezindte is ons al grotendeels ontvallen.
Let eens op in hoeveel kerken die we tot de gereformeerde gezindte rekenen
de leer van Jacobus Arminius van de kansels klinkt.
Ik denk overigens niet dat u dit antwoord meteen verwachtte, maar ik kan
niet anders dan de waarnemingen weergeven.
Ook het artikel in DWS over de 'beruchte brochure' spreekt van deze zaak.
Ik kan helaas niet anders dan instemmen met deze constatering.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Bericht door MoesTuin »

-DIA- schreef:
MoesTuin schreef:Het gaat hierin ook niet speciaal over Mara, maar in het algemeen
De Gereformeerde Gezindte.
Misschien is het beter om te stellen.
Hoelang is de Gereformeerde Gezindte nog houdbaar?
óf
Stel je eens voor dat de Gereformeerde Gezindte met alle voorzieningen er om heen, om welke reden dan ook zal wegvallen.
Hoe geworteld sta je dan nog in het geloof en de mensen om je heen.
(misschien allemaal niet zo sterk omschreven, maar hopenlijk snapt iemand wat ik bedoel, het stuk van Lien is krachtiger denk ik, dus verwijs ik daar maar even heen......)
Ik denk misschien niet zo lang meer, als we het menselijk bezien.
De gereformeerde gezindte is ons al grotendeels ontvallen.
Let eens op in hoeveel kerken die we tot de gereformeerde gezindte rekenen
de leer van Jacobus Arminius van de kansels klinkt.
Ik denk overigens niet dat u dit antwoord meteen verwachtte, maar ik kan
niet anders dan de waarnemingen weergeven.
Ook het artikel in DWS over de 'beruchte brochure' spreekt van deze zaak.
Ik kan helaas niet anders dan instemmen met deze constatering.
Dit antwoord past hier zeker ook in Dia, want het gaat een ieder aan die op welke manier dan ook in de doelgroep van de Gereformeerde Gezindte zit / hoort / erin verweven is / ,,,,,,,,,,,,

De vraag is hoe lang dit concept nog houdbaar is.....
De mensen die er ooit met gegronde redenen voor gestreden hebben ontvallen ons.
De jongeren / jong volwassenen rollen (in een schijnbaar gespreid bedje) er zo in.

Maar hoe veilig is het? vallen we niet in slaap en dwalen we ongemerkt af?
Wat nu gebeurd binnen de Gereformeerde Gezindte, had men dat jaren terug zo bedoeld? (ik denk aan de voorbeelden die Lien eerder gaf en reeel zijn)
en nog vele vragen (voor een ieder verschillend van aard) komen nu op borrelen, als je dit allemaal door (wilt) la(a)t(en) dringen tot je zelf.


Uiteindelijk gaat het wel om een persoonlijke geloofsdaad, en niet elkaar in slaap wiegen in een leefvorm, die twee gaan absoluut niet samen.

een actieve persoonlijke geloofsdaad, (niet uit eigen kracht, maar door de werking van de drieeenige God,....enz...)
Komt dit beter tot zijn recht onder gelijksgezinden of in de wereld zelf....

Lees veel reakties van mensen binnen het forum, die ook buiten de Gezindte aktief te zijn, en dan merk je pas hoe weerbaar of sterk, of juist zwak in het geloof staat.
en dat maakt je wakker, houdt je kritisch enz.....teveel om op te noemen, ligt voor een ieder anders.

Maar hoevelen "slapen" voort in de bedstee van de eigen Gezindte......en laten de deken nog eens lekker opkloppen en om zich heen trekken en draaien zich nog eens een keer lekker om, onder het genot van een Reformatorische Wegwijsbeurs, met alle geneugten en genot, speciaal ontworpen voor de Reformatorische mens. Is het niet wat doorgeschoten allemaal.

Het is een stuk bewustwording hiervan.....

Ik geniet ook mee, van het RD enz....
Daar is ook niets mis mee, zolang je maar beseft: waar zijn / waar ben ik nu eigenlijk mee bezig.

Binnen Refoforum lijkt dat besef er blijkbaar te zijn gelukkig, (of men wil het niet beseffen)
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33422
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Bericht door Tiberius »

Waarom weer zo zuur en negatief, Moestuin? Hieronder ook al weer een link naar zo'n zogenaamde column, maar het merendeel is vuilspuiterij.
Kan je niet eens een positieve bijdrage bedenken?
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Bericht door MoesTuin »

Tiberius schreef:Waarom weer zo zuur en negatief, Moestuin? Hieronder ook al weer een link naar zo'n zogenaamde column, maar het merendeel is vuilspuiterij.
Kan je niet eens een positieve bijdrage bedenken?
Zelf zie ik het zeker niet als negatief
Maar als Kritisch en Opmerkzaam en ook Wakker blijven in deze.
Zelf beseffen we nog wel wellicht (gezien de negatieve insteek die hieraan gegeven wordt) waar we voor staan, gemotiveerd, in het gebed...
Maar mijn zorgen zijn met name gericht op wie dat niet meer beseffen (grote groepen van de jeugd / jong volwassenen)
Ik hoop dat deze boodschap helder is...
Dit is een serieuze bedreiging, voor al het "goeds" wat er is......
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10650
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Bericht door Ad Anker »

Maar hoevelen "slapen" voort in de bedstee van de eigen Gezindte......en laten de deken nog eens lekker opkloppen en om zich heen trekken en draaien zich nog eens een keer lekker om, onder het genot van een Reformatorische Wegwijsbeurs, met alle geneugten en genot, speciaal ontworpen voor de Reformatorische mens. Is het niet wat doorgeschoten allemaal.
Je past het gelukkig ook op jezelf toe, dat siert je.

Laten we blij zijn met wat we nog hebben en niet van binnenuit de boel afbreken door dit geneuzel.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Bericht door Sheba »

Op zich was ik helemaal niet zo enthousiast over het artikel van onze ds op ,t Hof. Vond het eerder vol van zelfmedelijden!
Wat mij nu ook weer opvalt....
De meeste reacties zijn. Wat zijn we weer negatief. Maar ik lees weinig inhoudelijke reacties waarin we ook schuld erkennen.... Is er geen schuld?
Of is het zo dat we helemaal geen zout zijn? Maar nog net zo bedorven als de boze seculiere buitenwereld? Dan is de de gereformeerde gezindte een lege holle bedoening!
Wanneer we zout zijn... De Heere sprak deze woorden tegen de discipelen....
Past het dan om zo gericht in ons eigen wereldje te zijn? Bleven de discipelen bij elkaar? Of trokken ze de wereld in, om te verkondigen het Evangelie?
Een Dorcas... Zou ze alleen haar gemeenteleden geholpen hebben, of ook de naaste die gewoon in nood was? En zou ze dat via een stichting op reformatorische grondslag hebben gedaan, of gewoon op haar eigen titel?
Een Paulus, tentenmaker, deed hij dat alleen voor gemeenteleden in een soort refozaak met dure kwalitatieve luxe tenten.... Of stond hij midden in de maatschappij?
Enz. Enz...

Al deze mensen en apostelen en eerste christenen stonden gewoon in de maatschappij, hadden geen eigen clubs. Heeft de kerk daarna met alle eigen verenigingen, scholen etc ooit nog zo gegroeid? Is er sinds we onze eigen gereformeerde gezindte ooit nog een grote, geen enkele dus, aanwas van buiten geweest?
Komt dat dan omdat we alleen zout, als we dat zijn, binnen ons eigen club zijn?
ejvl
Berichten: 5768
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Bericht door ejvl »

Zelf zie ik ook wel gevaren in onze gezindte.
Namelijk leidzaamheid, liefdeloosheid.
Als christen moet je midden in de wereld staan, uitstralen dat je christen bent, mensen moeten het kunnen zien, en horen, ook de onbekeerde medereiziger.

Op zondag 2x naar de kerk, kleding kopen bij een reformatorische winkel, op vakantie naar een reformatorisch park, werken bij een reformatorische werkgever, in princpie niet veel mis mee, al houd ik er zelf niet van, maar het moet wel verder, een lichtend licht en en een zoutend zout, eigendom zijn van Jezus Christus.

Rustig en tevreden voortkabbelen en kijk ons eens goed zijn kan ook niet.

Zo heb ik wel eens wat gehoord over een werkgever die afscheid nam van een werknemer die jarenlang trouwe dienst had gehad, de werkgever zei de woorden: Ik weet dat je een christen bent, maar gelukkig hebben wij daar nooit iets van gezien of gemerkt.
Verschrikkelijk toch?

Ik denk aan aan cartoon die ik niet zo snel maar kan vinden. Een voetwassing georganiseerd door de bijbelclub, ze zitten netjes op een rij, komt er een zwerver binnen die vraagt of zijn voeten gewassen mogen worden. Nee sorry mijnheer, dat is alleen voor de leden van de bijbelclub.

Afbreuk doen aan reformatorische scholen, instellingen en dergelijke wil ik zeer zeker niet, maar het moet wel samengaan met midden in de wereld staan en uitstraling, het moet geen eigen landje zijn.

Reacties hierop zullen verschillend zijn omdat iedereen reageert naar zijn/haar eigen ervaringen en bevindingen, en wat voor meer onderwerpen geld, afhankelijk waar je in het land woont. Zo is het "eigene" op de biblebelt meer actief dan daarbuiten en wordt het daarbuiten minder begrepen.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Bericht door Panny »

Uit de brief van Stichting Heart Cry:
"Van de Bible Belt in Nederland zou een getuigenis behoren uit te gaan naar de ongelovige inwoners van ons land. Het grijpt ons aan dat we tekort zijn geschoten om een zoutend zout en een lichtend licht te zijn (Mat. 5:13-16). "

Ik ben het wel met veel reacties in dit topic eens dat we zuinig moeten zijn op onze scholen, zorginstellingen, politieke partijen, etc, etc.

Maar als je verhalen leest over de vervolgde kerk dan is er reden tot schaamte.
Die mensen zijn zo vol van de liefde van Christus dat ze met gevaar van hun eigen leven het Evangelie willen delen met hun medemensen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Bericht door Mara »

MoesTuin schreef:http://www.refdag.nl/opinie/goed-bekeke ... s_1_686820

Overigens geldt dit ook voor mij zelf, doe er net zo hard aan mee..... wij hebben zelfs "refo stroom en gas" alhier :huhu
Daar sluit ik mijn ogen nu eens voor. :huhu
En zoals je zelf tegen mij zegt, elders:
Wel eens van Bidden gehoord?
Veel effectiever dan welk middel dan ook.
onderschat nooit en te nimmer de Kracht van het Gebed.


doe dat dan ook maar voor de slapende refo's in hun reservaat.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Bericht door Floppy »

Tiberius schreef:Waarom weer zo zuur en negatief, Moestuin? Hieronder ook al weer een link naar zo'n zogenaamde column, maar het merendeel is vuilspuiterij.
Kan je niet eens een positieve bijdrage bedenken?
Nu is MoesTuin een keer negatief, en post hij stukjes zonder een bemoedigend vers eronder :), is het weer niet goed.
Vuilspuiterij? Ik weet even niet welke column je bedoelt, Tiberius, als dat degene is op refoweb nav de klacht van dr. Op 't Hof, dan begrijp ik dat geloof ik niet helemaal. Wat mij betreft slaat dat stukje de spijker op de kop.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33422
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Bericht door Tiberius »

Klopt: dan begrijp je het niet helemaal.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Bericht door Floppy »

Tiberius schreef:Klopt: dan begrijp je het niet helemaal.
Serieus, dan moet je dat uitleggen. Ik vind "vuilspuiterij" een zwaar woord dat onderbouwd moet worden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33422
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Bericht door Tiberius »

Floppy schreef:
Tiberius schreef:Klopt: dan begrijp je het niet helemaal.
Serieus, dan moet je dat uitleggen. Ik vind "vuilspuiterij" een zwaar woord dat onderbouwd moet worden.
Andersom juist. Onderbouwing wordt gevraagd van de vuilspuiter; zeker als het zulke zware beschuldigingen zijn.
Aangezien die onderbouwing niet gegeven wordt (en ook niet gegeven kan worden!), is het vuilspuiterij.
Plaats reactie