Welk boek ben jij nu aan het lezen?
Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]
Ik heb net het nieuwe boek van Lynn Austin uit: Lopen op het water aan het lezen. Ben er eigenlijk best van onder de indruk.
Het lezen van de Heilige Schrift - Theodorus van der Groe.
http://www.theologienet.nl/documenten/G ... lezing.pdf
http://www.theologienet.nl/documenten/G ... lezing.pdf
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Vanwege?Dalia schreef:Ik heb net het nieuwe boek van Lynn Austin uit: Lopen op het water aan het lezen. Ben er eigenlijk best van onder de indruk.
Ik houd niet zo van die Amerikaanse christelijke romans, ze staan werkelijk rijenlang in de bieb.
Het is nogal veel... van hetzelfde.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ik denk dat het me vooral raakte omdat het geen roman is.Mara schreef:Vanwege?Dalia schreef:Ik heb net het nieuwe boek van Lynn Austin uit: Lopen op het water aan het lezen. Ben er eigenlijk best van onder de indruk.
Ik houd niet zo van die Amerikaanse christelijke romans, ze staan werkelijk rijenlang in de bieb.
Het is nogal veel... van hetzelfde.

Ik las hem dan ook niet in één ruk uit. Telkens een stukje en dat was genoeg om over na te denken.
Het bijbel spreekt vandaag boek over 1 en 2 Samuel. Geschreven door Mary Evans. Het is mooi om bij deze boeken meegenomen te worden als directe toeschouwer en ook na te denken over hoe de hoofdrolspelers gedacht hebben. Dat maakt toepassingen directer.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
- Dodo
Die eerste zin lijkt niet te kloppen. Maar als ik het goed begrijp, is het een boek over 1 en 2 Samuel dat heet : "de bijbel spreekt vandaag"?parsifal schreef:Het bijbel spreekt vandaag boek over 1 en 2 Samuel. Geschreven door Mary Evans. Het is mooi om bij deze boeken meegenomen te worden als directe toeschouwer en ook na te denken over hoe de hoofdrolspelers gedacht hebben. Dat maakt toepassingen directer.
Het klinkt wel interessant trouwens. Op de EO was een tijd een serie overdenkingen van ds. den Butter, ik heb toen een paar stukjes gehoord over Simson. Heldere uitleg over het hoe en wat van die mensen en Gods handelen in die tijd. Niet zozeer meditatief. Ik heb nog wel eens gezocht of het terug te vinden was, maar ik kon het niet vinden.
Is het zoiets?
De kindertrein, Christina Baker Kline
Deze roman beschrijft een voor mij onbekende periode uit de Amerikaanse geschiedenis (1859-1930). Duizenden weeskinderen uit New York werden met begeleiders op de trein werden gezet om geadopteerd te worden door families uit de centrale staten van de VS. Veel van die kinderen werden een soort slaven op de boerderijen en in de huishouding.
Er zijn twee verhaallijnen in het boek. Molly, een jong half Indiaans meisje, helpt als taakstraf voor het stelen van een boek uit de bibliotheek, de 91-jarige Vivian met het opruimen van de zolder. Onder het werk vertelt de oude Vivian haar trein verhaal. Zij was één van de kinderen, die geadopteerd werd in het verre verleden. Op een ontroerende manier groeien Molly en Vivian naar elkaar toe als het duidelijk wordt hoeveel ze eigenlijk gemeen hebben. De twee verhalen smelten perfect samen op het eind.
Deze roman beschrijft een voor mij onbekende periode uit de Amerikaanse geschiedenis (1859-1930). Duizenden weeskinderen uit New York werden met begeleiders op de trein werden gezet om geadopteerd te worden door families uit de centrale staten van de VS. Veel van die kinderen werden een soort slaven op de boerderijen en in de huishouding.
Er zijn twee verhaallijnen in het boek. Molly, een jong half Indiaans meisje, helpt als taakstraf voor het stelen van een boek uit de bibliotheek, de 91-jarige Vivian met het opruimen van de zolder. Onder het werk vertelt de oude Vivian haar trein verhaal. Zij was één van de kinderen, die geadopteerd werd in het verre verleden. Op een ontroerende manier groeien Molly en Vivian naar elkaar toe als het duidelijk wordt hoeveel ze eigenlijk gemeen hebben. De twee verhalen smelten perfect samen op het eind.
Je hebt gelijk. Er is een serie commentaren die "de bijbel spreekt vandaag" heet (onder redactie van o.a. John Stott). Ik ben deze aan het lezen:Dodo schreef:Die eerste zin lijkt niet te kloppen. Maar als ik het goed begrijp, is het een boek over 1 en 2 Samuel dat heet : "de bijbel spreekt vandaag"?parsifal schreef:Het bijbel spreekt vandaag boek over 1 en 2 Samuel. Geschreven door Mary Evans. Het is mooi om bij deze boeken meegenomen te worden als directe toeschouwer en ook na te denken over hoe de hoofdrolspelers gedacht hebben. Dat maakt toepassingen directer.
Het klinkt wel interessant trouwens. Op de EO was een tijd een serie overdenkingen van ds. den Butter, ik heb toen een paar stukjes gehoord over Simson. Heldere uitleg over het hoe en wat van die mensen en Gods handelen in die tijd. Niet zozeer meditatief. Ik heb nog wel eens gezocht of het terug te vinden was, maar ik kon het niet vinden.
Is het zoiets?
http://www.amazon.com/The-Message-Samue ... 0830824294
"Then he isn't safe?" said Lucy.
Lichaam en Geest van Christus - Dr. A. van de Beek
J.I Packer Groeien in Christus.
Hmm... deze term kom ik de laatste tijd meer tegen.Dalia schreef:J.I Packer Groeien in Christus.
Groeien in... Groeien in geloof, groeien in Christus...
Ik denk dat het komt van 2 Petrus 3 : 17?
"Maar wast op in de genade en kennis van onzen Heere en Zaligmaker Jezus Christus."
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dat lijkt me een juiste constatering;-)
Ik vrees dat nog niet de helft van de jongeren onder de twintig dat ook begrijpt, maar dat terzijde. Er zijn dominees die de term 'opwas in de genade' daarvoor gebruiken. Dat betekent hetzelfde, althans, zo zou het moeten zijn. Alleen is dat meer jargon voor insiders.
Ik vrees dat nog niet de helft van de jongeren onder de twintig dat ook begrijpt, maar dat terzijde. Er zijn dominees die de term 'opwas in de genade' daarvoor gebruiken. Dat betekent hetzelfde, althans, zo zou het moeten zijn. Alleen is dat meer jargon voor insiders.
Tja.. ik moet eerlijk bekennen dat deze term in onze kerkdiensten weinig of helemaal niet wordt gebruikt.DDD schreef:Dat lijkt me een juiste constatering;-)
Maar als ik het lees en hoor, dan is dat meest ook bij modernere Schriftuitleg, een beetje parallel aan
het niet zingen van klaag- en boetepsalmen. (zie ander topic)
- SecorDabar
Het boekje: "Voor klein geloovigen"
van Ds. J.J. Westerbeek van Eerten, predikant van de Gereformeerde Kerk te Kampen.
Uitgave: Kok - Kampen - 1926, 174 bladzijden. Antiquarisch boekje.
Het zijn 52 meditaties voor het geloofsleven van klein gelovigen:
Onder andere:
- Het onmogelijke mogelijk.
- Het wachten van het zuchtende volk.
- De dag der benauwdheid.
- Het gekrookte riet.
- De rokende vlaswiek.
- De treurigen Sions.
- Het bedrukte volk.
- Uitredding der nooddruftigen.
- Een vreemdeling op aarde.
- De dag der kleine dingen.
- Alles ten goede.
- Bede om verlossing.
- De gebogenen.
- Levensmoede.
van Ds. J.J. Westerbeek van Eerten, predikant van de Gereformeerde Kerk te Kampen.
Onder andere:
- Het gekrookte riet.
- De rokende vlaswiek.
- De treurigen Sions.
- Het bedrukte volk.
- Alles ten goede.
- Bede om verlossing.
- De gebogenen.
- Levensmoede.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Die taal vinden sommigen weet te ouderwets, vrees ik.SecorDabar schreef:Het boekje: "Voor klein geloovigen"
Onder andere:
- Het gekrookte riet.
- De rokende vlaswiek.
- De treurigen Sions.
- Het bedrukte volk.
- Alles ten goede.
- Bede om verlossing.
- De gebogenen.
- Levensmoede.
Maar de titels nodigen wel uit om ze te lezen.