Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Dalia

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Dalia »

Ik heb net het nieuwe boek van Lynn Austin uit: Lopen op het water aan het lezen. Ben er eigenlijk best van onder de indruk.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Het lezen van de Heilige Schrift - Theodorus van der Groe.
http://www.theologienet.nl/documenten/G ... lezing.pdf
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Mara

Bericht door Mara »

Dalia schreef:Ik heb net het nieuwe boek van Lynn Austin uit: Lopen op het water aan het lezen. Ben er eigenlijk best van onder de indruk.
Vanwege?
Ik houd niet zo van die Amerikaanse christelijke romans, ze staan werkelijk rijenlang in de bieb.
Het is nogal veel... van hetzelfde.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dalia

Bericht door Dalia »

Mara schreef:
Dalia schreef:Ik heb net het nieuwe boek van Lynn Austin uit: Lopen op het water aan het lezen. Ben er eigenlijk best van onder de indruk.
Vanwege?
Ik houd niet zo van die Amerikaanse christelijke romans, ze staan werkelijk rijenlang in de bieb.
Het is nogal veel... van hetzelfde.
Ik denk dat het me vooral raakte omdat het geen roman is. :? Lopen op water is het eerste non-fictie boek van deze schrijfster. De combinatie die ze legt tussen de Bijbelse verhalen en haar inzichten die zij in Israël opdeed, raakten me. Dit boek is niet vergelijkbaar met één van de Amerikaanse romans.

Ik las hem dan ook niet in één ruk uit. Telkens een stukje en dat was genoeg om over na te denken.
parsifal

Bericht door parsifal »

Het bijbel spreekt vandaag boek over 1 en 2 Samuel. Geschreven door Mary Evans. Het is mooi om bij deze boeken meegenomen te worden als directe toeschouwer en ook na te denken over hoe de hoofdrolspelers gedacht hebben. Dat maakt toepassingen directer.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Dodo

Bericht door Dodo »

parsifal schreef:Het bijbel spreekt vandaag boek over 1 en 2 Samuel. Geschreven door Mary Evans. Het is mooi om bij deze boeken meegenomen te worden als directe toeschouwer en ook na te denken over hoe de hoofdrolspelers gedacht hebben. Dat maakt toepassingen directer.
Die eerste zin lijkt niet te kloppen. Maar als ik het goed begrijp, is het een boek over 1 en 2 Samuel dat heet : "de bijbel spreekt vandaag"?

Het klinkt wel interessant trouwens. Op de EO was een tijd een serie overdenkingen van ds. den Butter, ik heb toen een paar stukjes gehoord over Simson. Heldere uitleg over het hoe en wat van die mensen en Gods handelen in die tijd. Niet zozeer meditatief. Ik heb nog wel eens gezocht of het terug te vinden was, maar ik kon het niet vinden.
Is het zoiets?
Dalia

Bericht door Dalia »

De kindertrein, Christina Baker Kline

Deze roman beschrijft een voor mij onbekende periode uit de Amerikaanse geschiedenis (1859-1930). Duizenden weeskinderen uit New York werden met begeleiders op de trein werden gezet om geadopteerd te worden door families uit de centrale staten van de VS. Veel van die kinderen werden een soort slaven op de boerderijen en in de huishouding.

Er zijn twee verhaallijnen in het boek. Molly, een jong half Indiaans meisje, helpt als taakstraf voor het stelen van een boek uit de bibliotheek, de 91-jarige Vivian met het opruimen van de zolder. Onder het werk vertelt de oude Vivian haar trein verhaal. Zij was één van de kinderen, die geadopteerd werd in het verre verleden. Op een ontroerende manier groeien Molly en Vivian naar elkaar toe als het duidelijk wordt hoeveel ze eigenlijk gemeen hebben. De twee verhalen smelten perfect samen op het eind.
parsifal

Bericht door parsifal »

Dodo schreef:
parsifal schreef:Het bijbel spreekt vandaag boek over 1 en 2 Samuel. Geschreven door Mary Evans. Het is mooi om bij deze boeken meegenomen te worden als directe toeschouwer en ook na te denken over hoe de hoofdrolspelers gedacht hebben. Dat maakt toepassingen directer.
Die eerste zin lijkt niet te kloppen. Maar als ik het goed begrijp, is het een boek over 1 en 2 Samuel dat heet : "de bijbel spreekt vandaag"?

Het klinkt wel interessant trouwens. Op de EO was een tijd een serie overdenkingen van ds. den Butter, ik heb toen een paar stukjes gehoord over Simson. Heldere uitleg over het hoe en wat van die mensen en Gods handelen in die tijd. Niet zozeer meditatief. Ik heb nog wel eens gezocht of het terug te vinden was, maar ik kon het niet vinden.
Is het zoiets?
Je hebt gelijk. Er is een serie commentaren die "de bijbel spreekt vandaag" heet (onder redactie van o.a. John Stott). Ik ben deze aan het lezen:
http://www.amazon.com/The-Message-Samue ... 0830824294
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Cremar

Bericht door Cremar »

Lichaam en Geest van Christus - Dr. A. van de Beek
Dalia

Bericht door Dalia »

J.I Packer Groeien in Christus.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Dalia schreef:J.I Packer Groeien in Christus.
Hmm... deze term kom ik de laatste tijd meer tegen.
Groeien in... Groeien in geloof, groeien in Christus...
Ik denk dat het komt van 2 Petrus 3 : 17?
"Maar wast op in de genade en kennis van onzen Heere en Zaligmaker Jezus Christus."
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Dat lijkt me een juiste constatering;-)

Ik vrees dat nog niet de helft van de jongeren onder de twintig dat ook begrijpt, maar dat terzijde. Er zijn dominees die de term 'opwas in de genade' daarvoor gebruiken. Dat betekent hetzelfde, althans, zo zou het moeten zijn. Alleen is dat meer jargon voor insiders.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dat lijkt me een juiste constatering;-)

Ik vrees dat nog niet de helft van de jongeren onder de twintig dat ook begrijpt, maar dat terzijde. Er zijn dominees die de term 'opwas in de genade' daarvoor gebruiken. Dat betekent hetzelfde, althans, zo zou het moeten zijn. Alleen is dat meer jargon voor insiders.
Tja.. ik moet eerlijk bekennen dat deze term in onze kerkdiensten weinig of helemaal niet wordt gebruikt.
Maar als ik het lees en hoor, dan is dat meest ook bij modernere Schriftuitleg, een beetje parallel aan
het niet zingen van klaag- en boetepsalmen. (zie ander topic)
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Het boekje: "Voor klein geloovigen"
van Ds. J.J. Westerbeek van Eerten, predikant van de Gereformeerde Kerk te Kampen.
Uitgave: Kok - Kampen - 1926, 174 bladzijden. Antiquarisch boekje.

Het zijn 52 meditaties voor het geloofsleven van klein gelovigen:
Onder andere:
- Het onmogelijke mogelijk.
- Het wachten van het zuchtende volk.
- De dag der benauwdheid.
- Het gekrookte riet.
- De rokende vlaswiek.
- De treurigen Sions.
- Het bedrukte volk.
- Uitredding der nooddruftigen.
- Een vreemdeling op aarde.
- De dag der kleine dingen.
- Alles ten goede.
- Bede om verlossing.
- De gebogenen.
- Levensmoede.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:Het boekje: "Voor klein geloovigen"
van Ds. J.J. Westerbeek van Eerten, predikant van de Gereformeerde Kerk te Kampen.
Uitgave: Kok - Kampen - 1926, 174 bladzijden. Antiquarisch boekje.

Het zijn 52 meditaties voor het geloofsleven van klein gelovigen:
Onder andere:
- Het onmogelijke mogelijk.
- Het wachten van het zuchtende volk.
- De dag der benauwdheid.
- Het gekrookte riet.
- De rokende vlaswiek.
- De treurigen Sions.
- Het bedrukte volk.
- Uitredding der nooddruftigen.
- Een vreemdeling op aarde.
- De dag der kleine dingen.
- Alles ten goede.
- Bede om verlossing.
- De gebogenen.
- Levensmoede.
Die taal vinden sommigen weet te ouderwets, vrees ik.
Maar de titels nodigen wel uit om ze te lezen.
Plaats reactie