God uit het publieke domein gebannen
-
- Berichten: 1564
- Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47
Re: God uit het publieke domein gebannen
Het verhaal van ouderling Potappel bleek achteraf ook geen waar te zijn toch? Wikipedia mag wel religieuze uitspraken doen, als er maar bewijs is (dus een bandopname o.i.d.).
Re: God uit het publieke domein gebannen
ZOVEEL: LUTHER HEEFT NOOIT GEZEGD... WILLEM V. ORANJE HAD NOOIT GEZEGD, EN SMIJTEGELT IS EN FABEL. (DAT LAASTE KAN WAAR ZIJN, MAAR EVENEENS EEN DOORWERKING VAN DE GEEST VAN DE TIJD)Curatorium schreef:Het verhaal van ouderling Potappel bleek achteraf ook geen waar te zijn toch? Wikipedia mag wel religieuze uitspraken doen, als er maar bewijs is (dus een bandopname o.i.d.).
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
- Berichten: 772
- Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
- Locatie: Leiden
Re: God uit het publieke domein gebannen
"Wie niet voor Mij is, is tegen Mij". We leven in een vijandige wereld, DIA. Een goddeloze wereld welhaast. Het is de taak van de Kerk, dat is het lichaam van Christus, om van Zijn wond're daden te getuigen. Maar het heeft geen zin om elke keer, als de wereld deze daden ontkent, ontkracht of in twijfel trekt, te gaan lopen mopperen. Het is namelijk niets, dat je niet had kunnen verwachten. De SATAN is het die die daden AANKLAAGT. (SATAN=AANKLACHT) En wie heeft de wereld in deze tijd in haar greep?-DIA- schreef:Niets is neutraal. Wikipedia ook niet. Wat we wel kunnen opmerken is de macht die de moderne media hebben in de berichtgevingsirdanilot schreef:DIA, waarom verwacht je van de WERELD dat zij een profetie GODS zou erkennen, en niet zou verdoezelen of betwijfelen? Is dat niet iets verwachten tegen beter weten in?
en geschiedschrijving. Ik had gedacht dat de bedoeling duidelijk was? Daarom had dit beter niet in Wikipedia vermeld kunnen worden dan zo.
We kennen een beetje hoe de mensen (ook hier wel) reageren. Als men de Wonderen des Allerhoogsten ergens kan kleineren, vergeten, is dat goed voor het navolgende geslacht? We hebben de taak, en dat geldt toch nog, om de daden des Heeren te vermelden, en ook voor het nakomende geslacht. Niet vergeten dus, en helemaal niet bewust verzwijgen.
Ik heb helaas bij een eerdere gelegenheid al gemerkt dat het geloof in zulke dingen ook al in twijfel wordt getrokken, en het lijkt soms (hoe aangrijpend!) dat men er niet eens van schrikt!
Natuurlijk gaat Wikipedia, Vrij Nederland, Alexander Pechtold of wat dan ook in de Wereld niet van de daden Gods getuigen. Dat moet je niet verwaachten ook, DIA. Dat is aan de KERK. Laten we ons daar ook op richten, en niet alleen getuigen in eigen kring maar vooral ook daar buiten.
-
- Berichten: 1564
- Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47
Re: God uit het publieke domein gebannen
Kan iedereen zijn capslock nu weer uitzetten?
Re: God uit het publieke domein gebannen
Wat is "het" verhaal van ouderling Potappel?Curatorium schreef:Het verhaal van ouderling Potappel bleek achteraf ook geen waar te zijn toch? Wikipedia mag wel religieuze uitspraken doen, als er maar bewijs is (dus een bandopname o.i.d.).
-
- Berichten: 772
- Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
- Locatie: Leiden
Re: God uit het publieke domein gebannen
Er was hier in de regio ook een verhaal over een uitredding tijdens de watersnoodramp. Het komt wel vaker voor.
Re: God uit het publieke domein gebannen
Dat van het terugkeren uit de oorlog was volgens mij Ds. Joh. van der Poel.jakobmarin schreef:Dat was toch dat ds. Lamain van te voren wist welke jongens er wel- en niet zouden terugkomen uit de oorlog?sirdanilot schreef:Hohohohohoho, rustig rustig rustig. Leg het even uit aan de niet-Rijssenaren onder ons. Wat voor profetie?-DIA- schreef:Toch nog met verwondering las ik in de canon van Rijssen over de Ramp in WO II
De profetie van ds. Lamain hierover wordt doodgezwegen.
Mogen onze kinderen dit niet weten? Het lijkt me beslist geen vergissing, maar
dit is MET OPZET weggelaten. Schokt het nog iemand? Of niet meer?
http://www.regiocanons.nl/overijssel/twente/rijssen/v-1
Denk om je bloeddruk, DIA !
Mooi om te zien dat in die tijd de gaven van de Geest ook beoefend werden (en nu ook steeds meer onder de aandacht komt).
Hij ging het zelfs de ouders vertellen als ik me niet vergis.
-
- Berichten: 772
- Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
- Locatie: Leiden
Re: God uit het publieke domein gebannen
En kunnen alleen dominees/ambtsdragers dit soort profetieën krijgen, of gewone stervelingen ook?
Re: God uit het publieke domein gebannen
Dia, je kan hier je reacties plaatsen: http://www.regiocanons.nl/overijssel/tw ... 1/reacties
Re: God uit het publieke domein gebannen
Ik vind dit veel erger eigenlijk (hoorde ik vanmorgen op de radio):
BREDA - De Grote Kerk in Breda is dindagavond omgetoverd tot een heus dancepaleis. Geen gebeden, biechten en communie, maar voor het goede doel werd een concert georganiseerd met Bredase dj's. (...) Rode lampen, honderdduizenden beats en talloze biertjes verder werd de avond afgesloten met een flink pak geld. Elke bezoeker betaalde namelijk tachtig euro voor een kaartje. Doordat er zo'n 750 mensen in de kerk stonden te dansen, was het spaarvarken al met 60.000 euro gevuld.
BREDA - De Grote Kerk in Breda is dindagavond omgetoverd tot een heus dancepaleis. Geen gebeden, biechten en communie, maar voor het goede doel werd een concert georganiseerd met Bredase dj's. (...) Rode lampen, honderdduizenden beats en talloze biertjes verder werd de avond afgesloten met een flink pak geld. Elke bezoeker betaalde namelijk tachtig euro voor een kaartje. Doordat er zo'n 750 mensen in de kerk stonden te dansen, was het spaarvarken al met 60.000 euro gevuld.
Re: God uit het publieke domein gebannen
Een bericht uit 2011:eilander schreef:Ik vind dit veel erger eigenlijk (hoorde ik vanmorgen op de radio):
BREDA - De Grote Kerk in Breda is dindagavond omgetoverd tot een heus dancepaleis. Geen gebeden, biechten en communie, maar voor het goede doel werd een concert georganiseerd met Bredase dj's. (...) Rode lampen, honderdduizenden beats en talloze biertjes verder werd de avond afgesloten met een flink pak geld. Elke bezoeker betaalde namelijk tachtig euro voor een kaartje. Doordat er zo'n 750 mensen in de kerk stonden te dansen, was het spaarvarken al met 60.000 euro gevuld.
De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed heeft woensdag een gids gepresenteerd die dient als handreiking bij de herbestemming van kerkgebouwen. Waardebepaling en een goede voorbereiding zijn daarbij kernwoorden, zo blijkt uit de handreiking.
Volgens de Rijksdienst zullen in de komende jaren twee kerkgebouwen per week hun functie verliezen. Herbestemming van een kerkgebouw voorkomt sloop. Met de nieuwe gids wil de Rijksdienst verantwoorde herbestemming stimuleren.
De gids pleit voor een verkenning van de mogelijkheden: van welke nieuwe bestemming gewend is, maar ook van welke opties er in het gebouw mogelijk zijn. Een goede voorbereiding is daarbij het halve werk.
bron: kerknieuws
Je hoort nog wel eens van mensen, ook predikanten, dat ze schrikken als ze langs hun vroegere kerk rijden. Soms weten ze dat de gemeente opgeheven is, maar is het toch een schok als ze zien dat het een moskee is, of een appartementencomplex, of gewoon weg. Alsof het nooit bestaan heeft.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: God uit het publieke domein gebannen
Alles weg... een wildernis.... letterlijk!Mara schreef:Een bericht uit 2011:eilander schreef:Ik vind dit veel erger eigenlijk (hoorde ik vanmorgen op de radio):
BREDA - De Grote Kerk in Breda is dindagavond omgetoverd tot een heus dancepaleis. Geen gebeden, biechten en communie, maar voor het goede doel werd een concert georganiseerd met Bredase dj's. (...) Rode lampen, honderdduizenden beats en talloze biertjes verder werd de avond afgesloten met een flink pak geld. Elke bezoeker betaalde namelijk tachtig euro voor een kaartje. Doordat er zo'n 750 mensen in de kerk stonden te dansen, was het spaarvarken al met 60.000 euro gevuld.
De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed heeft woensdag een gids gepresenteerd die dient als handreiking bij de herbestemming van kerkgebouwen. Waardebepaling en een goede voorbereiding zijn daarbij kernwoorden, zo blijkt uit de handreiking.
Volgens de Rijksdienst zullen in de komende jaren twee kerkgebouwen per week hun functie verliezen. Herbestemming van een kerkgebouw voorkomt sloop. Met de nieuwe gids wil de Rijksdienst verantwoorde herbestemming stimuleren.
De gids pleit voor een verkenning van de mogelijkheden: van welke nieuwe bestemming gewend is, maar ook van welke opties er in het gebouw mogelijk zijn. Een goede voorbereiding is daarbij het halve werk.
bron: kerknieuws
Je hoort nog wel eens van mensen, ook predikanten, dat ze schrikken als ze langs hun vroegere kerk rijden. Soms weten ze dat de gemeente opgeheven is, maar is het toch een schok als ze zien dat het een moskee is, of een appartementencomplex, of gewoon weg. Alsof het nooit bestaan heeft.
Brandnetels en allerlei onkruid tiert er welig.
De kerk is afgebroken. Er is niets voor in de plaats gekomen.
Hadden ze de kerk laten staan, dan was het aanzien van de stad nog een stuk mooier.
Maar nu:
Brandnetels, onkruid, puin, en ongedierte (dat laatste neem ik aan),
dat zie je op de plek, waar een paar jaar geleden nog de kerk stond
van de Geref. Gem. in Almelo.
Ik heb redelijk vaak in die kerk een dienst bijgewoond.
Het kan nooit anders als wanneer ik er langs kom,
dat een huivering door me heen gaat.
Een verwoesting.
De leden (die niet vele waren),
allen verstrooit.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: God uit het publieke domein gebannen
De CGK Coloniastraat Rotterdam, is een hele bekende kerk, eens bloeiende gemeente.
Hij ziet er nu zo uit van buiten:

en van binnen zo:

Het is nog wel een (Evangelische) kerk gebleven, maar de mensen die hierin opgegroeid zijn, herkennen het niet meer, als zodanig.
Want het was zo volgens reliwiki:
Met zijn robuuste vorm, materiaalgebruik en accent op opengeslagen Bijbel is de kansel -het Woord- het duidelijke middelpunt van samenkomst. Het is opgetrokken uit rode miskleurige baksteen en symboliseert het oudtestamentische altaar: Gods Woord als Verzoening. De hoeken zijn afgezet met smeedijzeren gebogen staven, die de hoornen van het altaar representeren. Deze vorm wordt in het daarboven gelegen orgel enkele keren geciteerd. In de voorzijde van de kansel zou in het metselverband een kruis te herkennen zijn. Het is in vorm een vergrote variant van de houten kansel uit de eerder gebruikte 'hulpkerk' aan de Schoonderloostraat (zie daar).
Aan weerszijden van de kansel bevinden zich zitbanken voor ouderlingen en diakenen, waarvan elke groep als één meubel toont. Met de kansel wordt met deze opstelling de weerslag van het drievoudig ambt van Christus neergezet: Profeet (predikant-boodschap van God), Priester (ouderling -geestelijke zorg-) en Koning (diaken -materiële zorg-).
Boven deze kerkenraadsbanken hingen twee zwartgepolitoerde en goudbeschreven wetstafels met eiken omlijsting in Amsterdamse Schoolstijl, met daarop de tien geboden uit Exodus 20. Deze waren afkomstig uit de Hulpkerk aan de Schoonderloostraat en zijn thans overgebracht naar de christelijke gereformeerde kerk in Barendrecht.
Met coulissewerking in de gevel achter kansel en orgel wordt het hemelse gesuggereerd. Het bestaat boven en onder het orgel uit twee schijven. De voorste is wit en geeft door een aantal togen zicht geeft op de -oorspronkelijk- hemelsblauwe achtergevel. De toog boven het orgel is getrapt en volgt daarmee de getrapte bogen van het dakgewelf van donkergekleurd Oregon Pine. Deze opbouw zorgt voor een opwaartse werking in de beleving van de ruimte (zie ook orgel).
Maar je kunt dus (nog) niet zeggen dat God uit dit publieke domein gebannen is.
Hij ziet er nu zo uit van buiten:

en van binnen zo:

Het is nog wel een (Evangelische) kerk gebleven, maar de mensen die hierin opgegroeid zijn, herkennen het niet meer, als zodanig.
Want het was zo volgens reliwiki:
Met zijn robuuste vorm, materiaalgebruik en accent op opengeslagen Bijbel is de kansel -het Woord- het duidelijke middelpunt van samenkomst. Het is opgetrokken uit rode miskleurige baksteen en symboliseert het oudtestamentische altaar: Gods Woord als Verzoening. De hoeken zijn afgezet met smeedijzeren gebogen staven, die de hoornen van het altaar representeren. Deze vorm wordt in het daarboven gelegen orgel enkele keren geciteerd. In de voorzijde van de kansel zou in het metselverband een kruis te herkennen zijn. Het is in vorm een vergrote variant van de houten kansel uit de eerder gebruikte 'hulpkerk' aan de Schoonderloostraat (zie daar).
Aan weerszijden van de kansel bevinden zich zitbanken voor ouderlingen en diakenen, waarvan elke groep als één meubel toont. Met de kansel wordt met deze opstelling de weerslag van het drievoudig ambt van Christus neergezet: Profeet (predikant-boodschap van God), Priester (ouderling -geestelijke zorg-) en Koning (diaken -materiële zorg-).
Boven deze kerkenraadsbanken hingen twee zwartgepolitoerde en goudbeschreven wetstafels met eiken omlijsting in Amsterdamse Schoolstijl, met daarop de tien geboden uit Exodus 20. Deze waren afkomstig uit de Hulpkerk aan de Schoonderloostraat en zijn thans overgebracht naar de christelijke gereformeerde kerk in Barendrecht.
Met coulissewerking in de gevel achter kansel en orgel wordt het hemelse gesuggereerd. Het bestaat boven en onder het orgel uit twee schijven. De voorste is wit en geeft door een aantal togen zicht geeft op de -oorspronkelijk- hemelsblauwe achtergevel. De toog boven het orgel is getrapt en volgt daarmee de getrapte bogen van het dakgewelf van donkergekleurd Oregon Pine. Deze opbouw zorgt voor een opwaartse werking in de beleving van de ruimte (zie ook orgel).
Maar je kunt dus (nog) niet zeggen dat God uit dit publieke domein gebannen is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon