Kerkelijke grenzen?

Plaats reactie
Theodosius

Kerkelijke grenzen?

Bericht door Theodosius »

Ik wil eens even jullie mening peilen. Hoe strak moeten we de kerkelijke grenzen nemen en synode-uitspraken in acht nemen?
Bij ons in de GG zijn er dit jaar met preeklezen twee maal preken gelezen van (vrije) Oud Gereformeerde predikanten. Nu zal er met die preken niets mis zijn, of weinig verschil in zitten met wat we 's zondags horen. Maar er liggen uitspraken vanuit de synode dat er in de leesdiensten preken gelezen mogen worden van 'eigen' (dus GG) predikanten of oudvaders.
De ideale situatie is, wat mij betreft, dat het niet uitmaakt vanachter welke kerkmuur het Woord komt, maar anderzijds is die uitspraak van de synode er. Daar moet een kerkenraad zich dan toch aan houden? De betreffende broeder leest graag OGG preken, een volgende neigt meer naar de HHK en de derde naar de GGiN. En ziedaar, de eenwording is een feit.... :oops ... Liefde over kerkmuren heen kan gezond zijn, maar als je preken uit je eigen verband niet meer leest vraag ik me af of dat gezond is. Hoe druk moet ik me daarom maken?
Ik heb een brief hierover naar de kerkenraad gestuurd. Ze gaven me gelijk,maar vonden het moeilijk om tegen de betreffende broeder op te treden. Want de man is al oud ..... :quoi

Theo
Curatorium

Re: kerkelijke grenzen?

Bericht door Curatorium »

Ik heb liever dat de synode er voor zorgt dat er geen leesdiensten meer nodig zijn.
Maar realistisch: Er zijn gewoon leerverschillen met andere kerkverbanden. Als je HHK & GGiN mag lezen, waarom dan geen GerefBond, of een RefoBaptist? Op deze manier is er wel een duidelijke lijn + er zijn genoeg preken van GG dominees dus er valt altijd wel wat te kiezen. Overigens moet een plaatselijke gemeente zich gewoon aan de regels houden. Al ben ik bang dat men het in de realiteit niet erg vind als er een preek van een 'zwaarder' kerkgenootschap gelezen wordt, als het maar niet lichter wordt.

En kerkelijke eenwording bereik je echt niet met elkaars preken te lezen, al zou het een eerste stap kunnen zijn.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Dit is dus een uiting van de ontwikkeling die ds Pieters schetst in het RD van vandaag.
Persoonlijk heb ik er niet zoveel moeite mee. Als de waarheid verkondigd wordt, maakt het verder toch niet uit wie de preek geschreven heeft?
Snuf
Contacteer:

Bericht door Snuf »

Ds. Joh. v.d. Poel had het wel eens over een rekverband. Daar kan ik me wel in vinden. Eenheid is goed, maar eenheidsworst weer niet. Ik ben van.... en ik van... Da's niet naar de Schrift!
DDD

Bericht door DDD »

Bij mij in de Gergem vroeger (één duidelijk rechts van het midden) werden geregeld preken van bepaalde cgk-predikanten gelezen, zoals Bakker of Wisse. Ik zie daartegen geen bezwaar. Het lijkt me juist heel goed als ook preken van andere kerkverbanden worden gelezen.

Al zou ik er persoonlijk niet blij van worden als dat steeds preken ter rechterzijde zijn. Maar dat is dan slechts een symptoom van een reeds bestaande onevenwichtigheid.
Theodosius

Bericht door Theodosius »

Als ik jullie goed lees moet ik me er maar niet te druk om maken. Voor 't evenwicht zou het goed zijn als er dan de volgende keer een CGK of HHK-preek gelezen zou worden ja. Maar dat zal niet gebeuren, ben ik bang. Die liggen niet genoeg naar rechts. Triest maar dat is de realiteit. (onze gemeente ligt rechts, ver van het midden ....)

Nog reacties op hoe om te gaan met het antwoord dat de kerkenraad gaf?
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Een antwoord is het niet, want een oude of jonge leeftijd heeft niets te maken met regels opgelegd door de synode. Je kan er vast wel werk van maken, naar de consulent o.i.d.?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wat zegt die ouderling er zelf van? Je hoeft het antwoord uiteraard hier niet te posten, maar misschien kan je daar wat mee.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Theodosius schreef:Hoe druk moet ik me daarom maken?
Niet.
Aangezien ene Theodosius hier op dit forum weleens het volgende schreef:
Theodosius schreef:De ideale situatie is, wat mij betreft, dat het niet uitmaakt vanachter welke kerkmuur het Woord komt
(Maar ik ben natuurlijk nog een beetje zo'n "rekverband-man" ;))
freek

Re: Kerkelijke grenzen?

Bericht door freek »

Ik zie het probleem niet, even los van het feit dat ik doorgaans niet warm wordt van oud-gereformeerde preken.
albion

Re: Kerkelijke grenzen?

Bericht door albion »

freek schreef:Ik zie het probleem niet, even los van het feit dat ik doorgaans niet warm wordt van oud-gereformeerde preken.
Dat hangt zeker van de prediker af, maar dat vind je in de andere gemeenten ook. Lees eens een preek van ds. Slager, dat was een oud-gereformeerde predikant.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie