De keerzijde is dat je mensen drijft richting belijdenis doen, terwijl ze daar niet aan toe zijn. En dan gaan mensen belijdenis doen van de leer, in plaats van van hun geloof.lien75 schreef:@LutherIn de Friese wouden waren er gemeenten waar jongeren jarenlang ongedoopt blijven, omdat hun ouders nog geen belijdenis hebben afgelegd. Toen heeft men op een gegeven moment bepaald dat ook volwassen doopleden hun kinderen ten doop mogen houden.
Nou dan kan je net zo goed (ongelovige) mensen hun kinderen laten dopen . Of die zelf niet gedoopt zijn! Want als ze maar beloven hen in de voorzijde leer op te voeden is het voldoende. toch?
Wanneer veel mensen geen belijdenis afleggen van hun geloof, lijkt mij een signaal!
Ik heb eerder vandaag voor je nog punt twee naar boven gehaald...misschien dat je daar nog op in kunt gaan?
Geloofsbelijdenis
- Dodo
Re: Geloofsbelijdenis
Dat weet ik nog zo net niet... Als het goed is vraagt een kerkenraad naar het geloof. Wanneer mensen belijden voor de kerkenraad dat zij weten van het zaligmakend geloof, kerkenraad is geen hartenkenner, moet dat voor waar worden aangenomen. Tenzij uit spreken, leven etc anders blijkt? Wanneer mensen zeggen te geloven terwijl dat niet zo is, is dat iets tussen God en hen.Dodo schreef:lien75 schreef:@LutherIn de Friese wouden waren er gemeenten waar jongeren jarenlang ongedoopt blijven, omdat hun ouders nog geen belijdenis hebben afgelegd. Toen heeft men op een gegeven moment bepaald dat ook volwassen doopleden hun kinderen ten doop mogen houden.
Nou dan kan je net zo goed (ongelovige) mensen hun kinderen laten dopen . Of die zelf niet gedoopt zijn! Want als ze maar beloven hen in de voorzijde leer op te voeden is het voldoende. toch?
Wanneer veel mensen geen belijdenis afleggen van hun geloof, lijkt mij een signaal!
Ik heb eerder vandaag voor je nog punt twee naar boven gehaald...misschien dat je daar nog op in kunt gaan?
De keerzijde is dat je mensen drijft richting belijdenis doen, terwijl ze daar niet aan toe zijn. En dan gaan mensen belijdenis doen van de leer, in plaats van van hun geloof.
Maar wanneer mensen bijna geen belijdenis afleggen heeft dat volgens mij meer te maken met allerlei theologische invloeden. En kan iemand mij uitleggen hoe je als onbekeerde ouder je kind de weg ter zaligheid kan wijzen. Door leer en leven?
Onwaarschijnlijk. Wanneer men de belijdenisvragen niet met ja kan (of wil) beantwoorden, zal men dat ook voor de doopvragen niet kunnen; die komen immers op hetzelfde neer.Luther schreef:In de Friese wouden waren er gemeenten waar jongeren jarenlang ongedoopt blijven, omdat hun ouders nog geen belijdenis hebben afgelegd. Toen heeft men op een gegeven moment bepaald dat ook volwassen doopleden hun kinderen ten doop mogen houden.
Ik las net op de site van cgk Damwoude een stukje kerkgeschiedenis van daar... En er was inderdaad daar een groot aantal mensen dat geen belijdenis deed, of i.e.g. op oudere leeftijd.Tiberius schreef:Onwaarschijnlijk. Wanneer men de belijdenisvragen niet met ja kan (of wil) beantwoorden, zal men dat ook voor de doopvragen niet kunnen; die komen immers op hetzelfde neer.Luther schreef:In de Friese wouden waren er gemeenten waar jongeren jarenlang ongedoopt blijven, omdat hun ouders nog geen belijdenis hebben afgelegd. Toen heeft men op een gegeven moment bepaald dat ook volwassen doopleden hun kinderen ten doop mogen houden.
Daarnaast was een grote groep die inderdaad daarom hun kinderen niet ten doop hielden! Dus daarom ook een grote groep ongedoopten!
Had met allerlei invloeden te maken....
Dat laatste ben ik eens. En met die gegroeide praktijk ben ik het niet eens.Tiberius schreef:Onwaarschijnlijk. Wanneer men de belijdenisvragen niet met ja kan (of wil) beantwoorden, zal men dat ook voor de doopvragen niet kunnen; die komen immers op hetzelfde neer.Luther schreef:In de Friese wouden waren er gemeenten waar jongeren jarenlang ongedoopt blijven, omdat hun ouders nog geen belijdenis hebben afgelegd. Toen heeft men op een gegeven moment bepaald dat ook volwassen doopleden hun kinderen ten doop mogen houden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
De ouders beantwoorden de vragen dan ook niet maar de grootouders.Luther schreef:Dat laatste ben ik eens. En met die gegroeide praktijk ben ik het niet eens.Tiberius schreef:Onwaarschijnlijk. Wanneer men de belijdenisvragen niet met ja kan (of wil) beantwoorden, zal men dat ook voor de doopvragen niet kunnen; die komen immers op hetzelfde neer.Luther schreef:In de Friese wouden waren er gemeenten waar jongeren jarenlang ongedoopt blijven, omdat hun ouders nog geen belijdenis hebben afgelegd. Toen heeft men op een gegeven moment bepaald dat ook volwassen doopleden hun kinderen ten doop mogen houden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Handelingen 8:37 misschien?PvS schreef:Waar staat het in de Schrift vermeld dat een mens belijdenis van het geloof moet doen?
En waar staat het dat een ouder zijn kind niet mag laten dopen zonder belijdenis te hebben gedaan?
Verder vind ik je vragen nogal gevaarlijk; en tamelijk tegen de 3fve strijden. Er is hier een meneer die regelmatig te horen krijgt dat zijn opvattingen daarmee strijden, maar zo bont als wat ik hier lees heb ik het volgens mij nog niet eerder gelezen... Laat ik het erop houden dat ik je niet helemaal begrijp.En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.
Laten wij het daar maar op houden.Floppy schreef:Laat ik het erop houden dat ik je niet helemaal begrijp.PvS schreef:Waar staat het in de Schrift vermeld dat een mens belijdenis van het geloof moet doen?
En waar staat het dat een ouder zijn kind niet mag laten dopen zonder belijdenis te hebben gedaan?
Je antwoord is geen antwoord op mijn vraag...
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Sommige dingen staan niet in de bijbel omdat ze zo vanzelfsprekend zijn.
Formeel belijdenis doen staat niet in de Bijbel. Maar van wie gelooft mag je te allen tijde verwachten dat hij bereid is te verklaren dat hij gelooft. Er is dus niets mis mee als een kerkenraad vraagt om je geloof publiek uit te spreken. En vanuit praktisch oogpunt is het logisch om dat inderdaad te vragen.PvS schreef:Waar staat het in de Schrift vermeld dat een mens belijdenis van het geloof moet doen?
Waar staat dat een ouder belijdenis gedaan moet hebben?
Tegenvraag: Voor wie is de kinderdoop?
Mijn "onwaarschijnlijk" slaat trouwens niet op het waarheidsgehalte van je bericht, maar op de vraag of zo'n maatregel zin heeft.Luther schreef:Dat laatste ben ik eens. En met die gegroeide praktijk ben ik het niet eens.Tiberius schreef:Onwaarschijnlijk. Wanneer men de belijdenisvragen niet met ja kan (of wil) beantwoorden, zal men dat ook voor de doopvragen niet kunnen; die komen immers op hetzelfde neer.Luther schreef:In de Friese wouden waren er gemeenten waar jongeren jarenlang ongedoopt blijven, omdat hun ouders nog geen belijdenis hebben afgelegd. Toen heeft men op een gegeven moment bepaald dat ook volwassen doopleden hun kinderen ten doop mogen houden.
Dat is een heel duidelijk bijbel gedeelte.Floppy schreef:
Handelingen 8:37 misschien?
En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.
Dit is toch ook een geloofsbelijdenis, maar dan gewoon in de openlucht en niet zo zeer direct van de leer, maar van het persoonlijk geloof (hart, vanuit het hart, van ganser harte!)
Ik citeer even wat meer rondom dit bijbelgedeelte
Hieraan voorafgaand, zeker een ernstige waarschuwing voor christenen ten opzichte van niet gelovige medemensen
Dan gaat het ontzettend snel, zo snel kun je in de kerken anno 2014 geen geloofsbelijdenis doen!29 En de Geest zeide tot Filippus: Treed toe en voeg u bij deze wagen.
30 En Filippus liep snel erheen en hoorde hem de profeet Jesaja lezen en zeide: Verstaat gij wat gij leest?
31 En hij zeide: Hoe zou ik dit kunnen, als niet iemand mij de weg wijst?
Hij ging zijn weg met blijdschap...... schreef:34 En de kamerling antwoordde, en zeide tot Filippus: Ik vraag u, van wie zegt de profeet dit? Van zichzelf of van iemand anders?
35 En Filippus opende zijn mond, en uitgaande van dat schriftwoord, predikte hij hem Jezus.
36 En terwijl zij onderweg waren, kwamen zij bij een water, en de kamerling zeide: Zie, daar is water; wat is ertegen, dat ik gedoopt word?
37 [En hij zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd. En hij antwoordde en zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.]
38 En hij liet de wagen stilhouden en beiden daalden af in het water, zowel Filippus als de kamerling, en hij doopte hem.
39 En toen zij uit het water gekomen waren, nam de Geest des Heren Filippus weg en de kamerling zag hem niet meer, want hij ging zijn weg met blijdschap.
Ken je die blijdschap
in je hart?
Je mag er vol van Zijn, God loven en prijzen, dankzeggen en bidden.....
Romeinen 14 vers 1A (over Verdraagzaamheid) en als slot vers 11b-12 en 22-23 schreef: 1 Aanvaardt de zwakke in het geloof, maar niet om overwegingen te beoordelen.
...........
11B Zo waarachtig als) Ik leef, spreekt de Here: voor Mij zal alle knie zich buigen, en alle tong zal God loven.
12 Zo zal [dan] een ieder onzer voor zichzelf rekenschap geven [aan God].
.........
22 Houd gij het geloof, dat gij hebt bij uzelf voor het aangezicht Gods. Zalig is hij, die zich geen verwijten maakt bij hetgeen hij goed acht.
23 Maar wie twijfelt, wanneer hij eet, is veroordeeld, omdat hij het niet uit geloof doet.
En al wat niet uit geloof is, is zonde.
Zo blijven dan geloof hoop en liefde, maar de meeste van deze is de liefde1 Korintiers 2 vers 1-5 schreef:1 Ook ben ik, toen ik tot u kwam, broeders, niet met schittering van woorden of wijsheid u het getuigenis van God komen brengen.
2 Want ik had niet besloten iets te weten onder u, dan Jezus Christus en die gekruisigd.
3 Ook kwam ik in zwakheid, met veel vrezen en beven tot u;
4 mijn spreken en mijn prediking kwam ook niet met meeslepende woorden van wijsheid, maar met betoon van geest en kracht,
5 opdat uw geloof niet zou rusten op wijsheid van mensen, maar op kracht van God.
Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.Filippenzen 3 vers 9 schreef: 9 en in Hem moge blijken niet een eigen gerechtigheid, uit de wet, te bezitten, maar de gerechtigheid door het geloof in Christus, welke uit God is op de grond van het geloof.
Lees Hebreeen 11 , al die geloofsbelijdenissen..... zeer rijk....
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Het zal allemaal wel met de definitie van 'geloof' te maken hebben.
Bij ons mag je ook pas je kind dopen als je belijdenis gedaan hebt. Ik ben het daar helemaal mee eens. Met de belijdenis doen spreek je je overtuiging uit, dat God jou heeft uitgenodigd en jij jezelf aan Hem mag toevertrouwen. Je verklaart dat je op die uitnodiging bent ingegaan door de werking van de Heilige Geest. Vanuit de relatie met Hem wil je alles doen. Je kindje laten dopen. Maar ook andere dingen. Bijvoorbeeld verwerken dat je nooit bij het doopvont zult staan. Bij ons doen ook wel eens oudere doopleden belijdenis. Dat is heel bijzonder.Luther schreef:Dat laatste ben ik eens. En met die gegroeide praktijk ben ik het niet eens.Tiberius schreef:Onwaarschijnlijk. Wanneer men de belijdenisvragen niet met ja kan (of wil) beantwoorden, zal men dat ook voor de doopvragen niet kunnen; die komen immers op hetzelfde neer.Luther schreef:In de Friese wouden waren er gemeenten waar jongeren jarenlang ongedoopt blijven, omdat hun ouders nog geen belijdenis hebben afgelegd. Toen heeft men op een gegeven moment bepaald dat ook volwassen doopleden hun kinderen ten doop mogen houden.
Bij ons heeft elke catechisant een gesprek hierover met de kerkenraad. Ook als iemand geen belijdenis besluit te doen (maar wel de lessen volgt) wordt degene pastoraal begeleid. Als gemeente zijn we zo blij met de mensen die Ja mogen zeggen en daarna ook deelnemen aan de sacramenten.
Toch voel ik me soms best een beetje verdrietig. Als ik zie dat jongeren ( onder andere mijn eigen kind ) wel ja zeggen voor in de kerk, maar toch besluiten naar een totaal andere kerk te gaan met een andere verbondvisie, dan denk ik: Had nog even gewacht met belijdenis doen tot je echt volwassen was ...
Ja, dat zie je wel vaker. Ik begrijp dat je daar als moeder verdriet van hebt. (ik herken je verdriet wel).Dalia schreef:
Toch voel ik me soms best een beetje verdrietig. Als ik zie dat jongeren ( onder andere mijn eigen kind ) wel ja zeggen voor in de kerk, maar toch besluiten naar een totaal andere kerk te gaan met een andere verbondvisie, dan denk ik: Had nog even gewacht met belijdenis doen tot je echt volwassen was ...