Ledental GGIN met 27 gegroeid

sirdanilot

Re: Ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door sirdanilot »

Overigens heb je in Goude natuurlijk ook twee GGiNs. Dat is natuurlijk al helemaal van de zotte, want het ledenaantal verlangt dat niet per se. Je zou dan eerder twee gemeenten in Opheusden verwachten.

Dat soort dingen, die allemaal voortkomen uit één of ander ruzie of geschil of wta dan ook, leidt ook alleen maar af van het evangelie... :bobo
Ja, maar dus niet in de laatstgenoemde, maar juist in een uiterst rechtse gemeente, bewuste keuze!
Waar zaten ze eerst dan? Niet kerkelijk? Of van 'licht' naar 'zwaar' gegaan?

Ik ben heel erg geïnteresseerd in dit soort verhalen, Mara.
Panny

Bericht door Panny »

Mara schreef:Ik ken meerdere voorbeelden van mensen die zo uit de wereld, stilgezet zijn, dan op zoek gingen naar een kerkelijk onderdak en altijd of in een GGiN of in een OGG terecht komen.
Ik zag dat in de verschillende "vrije gemeentes" ook, waar ik een aantal jaren gekerkt heb, ook. Echt mensen uit de heggen en de steggen gehaald.
Hoe zou dat komen?
Is het echt zo dat GGiN en OGG meer groei hebben van buitenkerkelijken dan andere kerkverbanden?
Je brengt het als een feit maar ik vraag me af of het echt zo is?
Mara

Bericht door Mara »

sirdanilot schreef:Overigens heb je in Goude natuurlijk ook twee GGiNs. Dat is natuurlijk al helemaal van de zotte, want het ledenaantal verlangt dat niet per se. Je zou dan eerder twee gemeenten in Opheusden verwachten.

Dat soort dingen, die allemaal voortkomen uit één of ander ruzie of geschil of wta dan ook, leidt ook alleen maar af van het evangelie... :bobo
Ja, maar dus niet in de laatstgenoemde, maar juist in een uiterst rechtse gemeente, bewuste keuze!

Nee, vloekers, kroeglopers, ongedoopten, publieke vrouwen, dieven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
refo

Bericht door refo »

Mara schreef:Ik ken meerdere voorbeelden van mensen die zo uit de wereld, stilgezet zijn, dan op zoek gingen naar een kerkelijk onderdak en altijd of in een GGiN of in een OGG terecht komen.
Ik zag dat in de verschillende "vrije gemeentes" ook, waar ik een aantal jaren gekerkt heb, ook. Echt mensen uit de heggen en de steggen gehaald.
Hoe zou dat komen?
Misschien is de prediking er 'naar de mens'?

Maar ken je echt 10 van zulke mensen?
sirdanilot

Verder vrees ik dat een samengaan van GGiN met de GG weinig zou oplossen; enerzijds zou je GGiNs hebben die daar niet in meegaan, anderzijds zou je GGs hebben die vrezen voor een 'verzwaring' van hun kerkverband. Dan krijg je dus drie genootschappen in plaats van twee...

Ten hoogste kan men zoeken naar meer toenadering, en misschien kunnen de rechtse GGs wel samengaan met de GGiN.
Mara

Bericht door Mara »

Panny schreef:
Hoe zou dat komen?
Is het echt zo dat GGiN en OGG meer groei hebben van buitenkerkelijken dan andere kerkverbanden?
Je brengt het als een feit maar ik vraag me af of het echt zo is?
Omdat ik in de loop van de jaren een aantal mensen ben tegengekomen, die aan deze beschrijving voldoen.
Ook heb ik gekerkt in verschillende vrije gemeentes, OGG, GGiN en ontmoette daar mensen, voorheen midden in de wereld.
Of als je geregeld in een dorp komt, hoor je ook soms indrukwekkende verhalen.
Ik presenteer het niet als een feit, noch dat het altijd zo gaat, maar het viel mij de laatste jaren steeds meer op nl.
Mensen veranderen dan echt daadwerkelijk, in alles. Kleding, gedrag etc.
Mara

Bericht door Mara »

refo schreef:
Hoe zou dat komen?
Misschien is de prediking er 'naar de mens'?

Maar ken je echt 10 van zulke mensen?
Wel meer!
Diverse echtparen, hele gezinnen.
refo

Bericht door refo »

Wonderbaarlijk.

Maar wellicht is het onder de prediking het best uit te houden in diergelijke kerken.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Mara schreef: Omdat ik in de loop van de jaren een aantal mensen ben tegengekomen, die aan deze beschrijving voldoen.
Ook heb ik gekerkt in verschillende vrije gemeentes, OGG, GGiN en ontmoette daar mensen, voorheen midden in de wereld.
Of als je geregeld in een dorp komt, hoor je ook soms indrukwekkende verhalen.
Ik presenteer het niet als een feit, noch dat het altijd zo gaat, maar het viel mij de laatste jaren steeds meer op nl.
Mensen veranderen dan echt daadwerkelijk, in alles. Kleding, gedrag etc.
Zulke mensen zitten nu ook in mijn GG. En in de Geref.Bond waarin ik opgegroeid ben helemaal. Veel evangelische en pinkstergemeenten bestaan voor een groot deel uit vroeger onkerkelijke mensen. Zulke mensen zitten naar mijn idee overal, al is de aanwas van buitenaf toch wel zeer miniem in de reformatorische gezindte.
Panny

Bericht door Panny »

Hoe zit het eigenlijk met evangelisatie vanuit de Gereformeerde Gemeente in Nederland?
Hebben zij ook evangelisatieposten zoals de Gereformeerde Gemeente?
sirdanilot

Mara schreef:
sirdanilot schreef:Overigens heb je in Goude natuurlijk ook twee GGiNs. Dat is natuurlijk al helemaal van de zotte, want het ledenaantal verlangt dat niet per se. Je zou dan eerder twee gemeenten in Opheusden verwachten.

Wat zou ik toch graag eens een verhaal van zo iemand lezen. Misschien staat er iets van ergens op het internet, misschien in één van de tijdschriften of refdag?
Floppy

Bericht door Floppy »

eilander
Moderator

Bericht door eilander »

refo schreef:Wonderbaarlijk.

Maar wellicht is het onder de prediking het best uit te houden in diergelijke kerken.
Ik vind dit een wat wonderlijke - om niet te zeggen: ergerlijke - conclusie uit het verhaal van Mara. Je zou zeggen: wat een wonder dat deze mensen uit de wereld getrokken worden en zo onder de prediking van het Evangelie terecht mogen komen.

De voorbeelden van Mara ken ik helemaal niet uit ervaring: in onze OGGiN-gemeenten, kan ik geen voorbeelden herinneren van mensen die uit de wereld zijn getrokken. Wel weet ik nu een aantal voorbeelden van mensen binnen een rechtse PKN-Ger.Bondsgemeente.

Waarmee ik absoluut niet bedoel om het verhaal van Mara in twijfel te trekken; ik zet alleen mijn ervaring ernaast. Waarbij ik eerlijk moet zeggen: ik had op basis van mijn ervaring mijn conclusie al zo'n beetje getrokken over het weinig wervende karakter van onze OGGiN-gemeenten. Mara werpt daar in elk geval weer ander licht op.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

sirdanilot schreef:
Mara schreef:

Wat zou ik toch graag eens een verhaal van zo iemand lezen. Misschien staat er iets van ergens op het internet, misschien in één van de tijdschriften of refdag?
Van licht (Vrij Evangelisch) naar zwaar (GGiN) met wat omzwervingen: zie http://hetlevenenik.wordpress.com/
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:
refo schreef:Wonderbaarlijk.

Ik vind dit een wat wonderlijke - om niet te zeggen: ergerlijke - conclusie uit het verhaal van Mara. Je zou zeggen: wat een wonder dat deze mensen uit de wereld getrokken worden en zo onder de prediking van het Evangelie terecht mogen komen.

De voorbeelden van Mara ken ik helemaal niet uit ervaring: in onze OGGiN-gemeenten, kan ik geen voorbeelden herinneren van mensen die uit de wereld zijn getrokken. Wel weet ik nu een aantal voorbeelden van mensen binnen een rechtse PKN-Ger.Bondsgemeente.

Waarmee ik absoluut niet bedoel om het verhaal van Mara in twijfel te trekken; ik zet alleen mijn ervaring ernaast. Waarbij ik eerlijk moet zeggen: ik had op basis van mijn ervaring mijn conclusie al zo'n beetje getrokken over het weinig wervende karakter van onze OGGiN-gemeenten. Mara werpt daar in elk geval weer ander licht op.
Ik heb geen enkele reden om dit te overdrijven of te verzinnen. Wegens privacy van de betrokken mensen, kan ik geen man en paard noemen.
Het betreft o.m. mijn ex-schoonouders, mijn schoonvader werd echt letterlijk stilgezet met een ernstig ongeluk, waarna hij het heel benauwd kreeg omdat hij besefte dat hij zou gaan sterven misschien. Het werd nood en mijn schoonmoeder was zo onder de indruk, dat zij gewillig meeging.
In hun dorp was een OGG, waar ze vroeger de spot mee gedreven had, vertelde ze.
In de vrije gemeente waar ik een aantal jaren kerkte, zaten mensen die vanwege hun verleden, zich niet overal even welkom voelden, zo vertelden zij.

En een voorbeeld van een voormalig voetballer:
Marinus Rinus Terlouw (Capelle aan den IJssel, 16 juni 1922 – aldaar, 16 december 1992), bijgenaamd IJzeren Rinus, was een Nederlandse voetballer die als verdediger speelde.

In de jeugd speelde hij voor CVV Zwervers waar hij op z'n zeventiende in het eerste team kwam. Daarna speelde hij bij DCV in Krimpen aan den IJssel en kwam vanaf 1949 in totaal 248 keer uit voor Sparta Rotterdam. Daarnaast speelde hij 34 wedstrijden voor het Nederlands elftal. In 1958 beëindigde hij zijn carrière als voetballer en keerde hij aansluitend als trainer terug bij DCV.

In de zomer van 1965 zette hij abrupt een punt achter zijn activiteiten in het voetbal. Hij wijdde de rest van zijn leven aan de Gereformeerde Gemeente in Nederland, verbrak elk contact met de sportwereld en stuurde de onderscheidingen die verband hielden met zijn prestaties in de voetbalsport terug naar de KNVB. Hij werd diaken in dit kerkverband.

Maar zoiets schreeuwt men meestal niet van de daken, je moet het eigenlijk meemaken in familie- of bekendenkring, of als je zelf in een GGiN gemeente kerkt (of OGG natuurlijk)
Plaats reactie