Ledental GGIN met 27 gegroeid

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door Luther »

Anker schreef:
Curatorium schreef: Niet voor niets wordt in de Wachter bijna ieder nummer (en ook veel preken) benadrukt wat het 'eigene' en het 'ware' is van het kerkverband. Het is wel een manier om je leden bij je te houden, maar blijkbaar niet optimaal.
Ik ben heel benieuwd naar een aantal citaten hier van. Bijna ieder nummer wordt het eigene en het ware van het kerkverband benadrukt, zeg je. Ik lees de Wachter vrij secuur, maar kom het eigenlijk nooit tegen. Maar wellicht zie ik wat over het hoofd.
Nee, je ziet niets over het hoofd, want dit staat nooit of vrijwel nooit in De Wachter Sions, en ik lees 'm ook geregeld.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door Curatorium »

Toen ik em nog geregeld las wel. Vaak bij een rubriek (geen idee of die nog bestaat) waar jongeren vragen mochten stellen over het kerkverband en het geloof. Of stukken van de kerkgeschiedenis/levensverhalen van dominees (die er toch ook wel om de paar nummers instonden). En in de boekbesprekingen vaak ook. Wie weet dat het nu anders is.

Overigens; ik zeg hier geen kwaad woord over. Het is een slimme manier om mensen aan je kerkverband te binden en te houden, zeker als voor het oog de verschillen tussen reformatorische kerken onderling steeds kleiner worden. Maar dit gaat richting off-topic.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 11482
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door Ad Anker »

Curatorium schreef:Toen ik em nog geregeld las wel. Vaak bij een rubriek (geen idee of die nog bestaat) waar jongeren vragen mochten stellen over het kerkverband en het geloof. Of stukken van de kerkgeschiedenis/levensverhalen van dominees (die er toch ook wel om de paar nummers instonden). En in de boekbesprekingen vaak ook. Wie weet dat het nu anders is.

Overigens; ik zeg hier geen kwaad woord over. Het is een slimme manier om mensen aan je kerkverband te binden en te houden, zeker als voor het oog de verschillen tussen reformatorische kerken onderling steeds kleiner worden. Maar dit gaat richting off-topic.
Je krabbelt gelukkig al wat terug. Je moet zulke verdachtmakingen niet zo op een forum zetten. Het slaat namelijk nergens op, wat je zegt.
Recent heb je op dezelfde manier iets gezegd over een interview n.a.v. het proefschrift van dr. Golverdingen. Ook toen deed je de waarheid geweld aan. Het wordt wel lastig jou postings serieus te nemen.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door Curatorium »

Ik doe de waarheid geen geweld aan en ik krabbel nergens terug. Ik zal het duidelijker zeggen:
De GGiN benadrukt op ieder moment dat het mogelijk is haar eigen leer + waarin ze verschilt van andere kerken. Op die manier polariseer je jezelf, maar maak je jezelf ook exclusief. Zo geeft een kerk zich bestaansrecht. Toch zie je dat er steeds meer mensen overstromen naar andere kerkverbanden. Blijkbaar werkt deze manier van benadering niet meer goed anno 2014 en heb je ook jeugdverenigingen, een eigen predikant enz. enz. nodig om een kerk bestaansrecht te geven.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door Luther »

Curatorium schreef:Ik doe de waarheid geen geweld aan en ik krabbel nergens terug. Ik zal het duidelijker zeggen:
De GGiN benadrukt op ieder moment dat het mogelijk is haar eigen leer + waarin ze verschilt van andere kerken. Op die manier polariseer je jezelf, maar maak je jezelf ook exclusief. Zo geeft een kerk zich bestaansrecht. Toch zie je dat er steeds meer mensen overstromen naar andere kerkverbanden. Blijkbaar werkt deze manier van benadering niet meer goed anno 2014 en heb je ook jeugdverenigingen, een eigen predikant enz. enz. nodig om een kerk bestaansrecht te geven.
Bovendien klopt ook deze posting niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door Curatorium »

Klopt niet omdat?
Ik heb toch zeker een groot aantal jaren onder het gehoor gezeten van een GGiN predikant. Er wordt daar op een manier gepreekt die veel saamhorigheid creëert, waardoor je jezelf al snel vervreemd voelt raken van de andere reformatorische kerken een aantal straten verderop. Verschillen worden uitvergroot (behalve op het gebied van de basisschool gelukkig).
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door Luther »

Curatorium schreef:Klopt niet omdat?
Ik heb toch zeker een groot aantal jaren onder het gehoor gezeten van een GGiN predikant. Er wordt daar op een manier gepreekt die veel saamhorigheid creëert, waardoor je jezelf al snel vervreemd voelt raken van de andere reformatorische kerken een aantal straten verderop. Verschillen worden uitvergroot (behalve op het gebied van de basisschool gelukkig).
Maar we leven in 2014...
En het is maar net hoe vatbaar je bent voor die zogenoemde saamhorigheid. En als je dat bent, hoor je dat bij vrijwel elke predikant in welk kerkverband dan ook.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door sirdanilot »

johannes123 schreef:Het terugkeren van de GGiN leden naar de GG heeft mijns
inziens niks te maken met linkse of rechtse ger gems
Maar meer op praktische dingen: verenigingen voor jeugd, vaker een dominee, over het algemeen laagdrempelige gemeenten. Waar het er niet om gaat hoe je er uit ziet etc.
Als Het Woord maar recht gepredikt wordt!
Als het Woord maar recht gepredikt wordt ja.

Dan maakt het niet uit of je binnen verband, buiten verband, hersteld, vrijgemaakt uitgetreden, voortgezet, afgescheiden, dolerend of synodaal bent. Dan is je gezindte niet in de eerste plaats reformatorisch, maar heb je de gezindheid van Christus !

Dan verdwijnt alles, wat het Woord bedekt. Of het nu vrijzinnigheid is, of juist wetticisme en verbolgenheid over een kerkscheuring, of machtsspelletjes om bepaalde mensen aan de macht te houden, of persoonlijke ruzies die op de kansel uitgevochten worden, wat dan ook. Laat het allemaal verdwijnen uit Christus' kerk !
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door MoesTuin »

sirdanilot schreef:
johannes123 schreef:Het terugkeren van de GGiN leden naar de GG heeft mijns
inziens niks te maken met linkse of rechtse ger gems
Maar meer op praktische dingen: verenigingen voor jeugd, vaker een dominee, over het algemeen laagdrempelige gemeenten. Waar het er niet om gaat hoe je er uit ziet etc.
Als Het Woord maar recht gepredikt wordt!
Als het Woord maar recht gepredikt wordt ja.

Dan maakt het niet uit of je binnen verband, buiten verband, hersteld, vrijgemaakt uitgetreden, voortgezet, afgescheiden, dolerend of synodaal bent. Dan is je gezindte niet in de eerste plaats reformatorisch, maar heb je de gezindheid van Christus !

Dan verdwijnt alles, wat het Woord bedekt. Of het nu vrijzinnigheid is, of juist wetticisme en verbolgenheid over een kerkscheuring, of machtsspelletjes om bepaalde mensen aan de macht te houden, of persoonlijke ruzies die op de kansel uitgevochten worden, wat dan ook. Laat het allemaal verdwijnen uit Christus' kerk !
van harte mee eens.......
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door sirdanilot »

Toen de Heere Jezus in de Tempel kwam, gooide Hij allerlei tafeltjes om. Je kent het wel:

Mattheus 21 12 En Jezus ging in den tempel Gods, en dreef uit allen, die verkochten en kochten in den tempel, en keerde om de tafelen der wisselaars, en de zitstoelen dergenen, die de duiven verkochten.
13 En Hij zeide tot hen: Er is geschreven: Mijn huis zal een huis des gebeds genaamd worden; maar gij hebt dat tot een moordenaarskuil gemaakt.


Welk tafeltje zou hij in jouw kerk omgooien? Denk daar maar eens over na. Ik denk dat er ook in de meest rechtzinnige reformatorische kerk genoeg omver te werpen valt ! Oók in de GGIN hoor ! En dan misschien niet letterlijk, maar wel in Geestelijke zin.
Gebruikersavatar
Snuf
Berichten: 144
Lid geworden op: 01 dec 2010, 08:08
Locatie: Goudswaard
Contacteer:

Re: Ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door Snuf »

Curatorium schreef:Ik doe de waarheid geen geweld aan en ik krabbel nergens terug. Ik zal het duidelijker zeggen:
De GGiN benadrukt op ieder moment dat het mogelijk is haar eigen leer + waarin ze verschilt van andere kerken. Op die manier polariseer je jezelf, maar maak je jezelf ook exclusief. Zo geeft een kerk zich bestaansrecht. Toch zie je dat er steeds meer mensen overstromen naar andere kerkverbanden. Blijkbaar werkt deze manier van benadering niet meer goed anno 2014 en heb je ook jeugdverenigingen, een eigen predikant enz. enz. nodig om een kerk bestaansrecht te geven.
Vorig jaar heeft er een dubbelinterview in het RD gestaan met ds. J. Roos en ds. J.J. van Eckeveld. Toen kwam dit onderwerp ook ter sprake en heeft ds. Roos juist benadrukt dat het niet zijn bedoeling is negatief over de GG te schrijven. Zie interview hieronder:

De pijn van gescheiden optrekken
De Hoeksteen is het grootste kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Als het echt moet, kunnen hier wel 3000 mensen plaatsnemen. Het zou kunnen zijn dat ds. J. J. van Eckeveld, synodepreses van de Gereformeerde Gemeenten, zich wat op vijandelijk terrein gevoelt? "Van harte zeg ik: Nee."

Ds. Van Eckeveld (Zeist): "In een consistorie waar het boek "In het voetspoor der vaderen" van ds. G. H. Kersten in de kast staat, voel ik mij niet op vijandelijk terrein. Die gedachte is verre van mij."

Er is meer waardoor ds. Van Eckeveld graag naar Barneveld is gekomen: "We leven in een ontkerstende samenleving. De kerk, welke dan ook, is een randverschijnsel geworden. Gods geboden worden alom met voeten getreden. Laten we als kerken, voor zover mogelijk, het goede voor elkaar zoeken."

De predikant uit Zeist las recent een artikel van ds. J. Roos in De Wachter Sions. "Ds. Roos schreef over de zwartheid van de mens, en de zwartheid van de zonde. Dat kunnen we niet zwart genoeg afschilderen, opdat de heerlijkheid van Christus des te meer zou schitteren. Ik heb er met heel mijn hart "amen" op gezegd."

Dat neemt niet weg dat op de generale synode van de Gereformeerde Gemeenten verschillende afgevaardigden wel kritische geluiden lieten horen over de wijze waarop in De Wachter Sions over de Gereformeerde Gemeenten was geschreven. Ds. Van Eckeveld: "De teneur van de gemaakte opmerkingen was wel dat men hoopt dat de gesprekken met elkaar werden voortgezet. Wanneer we niet met elkaar blijven spreken, lopen we opnieuw het risico dat we van elkaar karikaturen gaan maken. Maar het bevreemdde sommige afgevaardigden ook dat in De Wachter Sions kritische noten werden gekraakt over de Gereformeerde Gemeenten. Het had enkelen pijnlijk getroffen."

Dat haalde de pers. Ook het Nederlands Dagblad berichtte erover. De wijze waarop in het ND ds. Van Eckeveld werd geciteerd, bevreemdt hem. Hij wil het graag rechtgezet hebben. "Ik heb nooit bedoeld te zeggen dat de GGiN van ons een karikatuur maakte, nog minder dat de redactie van De Wachter Sions naar believen maar vurige pijlen op ons afschiet."

Ds. J. Roos (Barneveld), hoofdredacteur van De Wachter Sions: "De kritiek trof mij diep, juist omdat het onze intentie is om van het blad geen strijdblad te maken. Dat werkt alleen maar polariserend. Ook naar de Gereformeerde Gemeenten toe stellen we ons terughoudend op. Het is geenszins ons doel om ons af te zetten tegen hen. Daar is niemand bij gebaat. Daarnaast is het natuurlijk wel zo dat je in een kerkblad moet uitkomen voor de waarheid die naar de godzaligheid is. En als met die waarheid ergens verkeerd wordt omgegaan, voelen we ons gedrongen daar op gepaste wijze op te reageren."

In het verleden werden in De Wachter Sions nog wel eens kritische artikelen geplaatst over het kerkverband waaruit de GGiN waren voortgekomen. Ds. Roos: "Maar als afgevaardigden op de generale synode van de Gereformeerde Gemeenten over ons redactiebeleid spreken, dan mag ik er toch van uitgaan dat we het over het heden hebben, niet over iets van tien jaar geleden."

Tijdens de synode van de GG werd nog verwezen naar het kerkhistorisch onderzoek naar de gebeurtenissen in 1953. De Gereformeerde Gemeenten erkenden dat er ernstige kerkordelijk fouten waren gemaakt. Waarbij een afgevaardigde, zegt ds. Van Eckeveld, opmerkte dat er aan onze zijde schuld is beleden. "We zouden het hebben gewaardeerd als er van de zijde van de GGiN ook eens was erkend dat er aan hun zijde ook fouten zijn gemaakt. Die andere kant hebben we nooit gehoord. Iemand zei: Wij zijn door het stof gegaan, is het nu n¾g niet genoeg?"

Ds. Roos: "Het ging niet alleen over kerkrechtelijke fouten, maar ook om complotvorming voorafgaand aan de synode van 1953. Daarom was het ook legaal dat enkele afgevaardigden de vergadering verlieten. In dat geval kan niemand van ons verwachten dat van onze zijde schuld wordt bekend."

Ds. Van Eckeveld: "Als u dit zegt over 1953, dan weet ik wat u daarmee bedoelt. Maar in 1950, bij de afzetting van ds. R. Kok, was er ook een andere kant van het verhaal. Daar zou ook meer over te zeggen zijn. Het is moeilijke materie, waarbij van twee kanten fouten zijn gemaakt. De fouten aan onze zijde kan ik eerlijk belijden, het past mij niet om de fouten aan uw zijde te belijden. Dat komt mij niet toe."

De commissie van de GGiN die onderzoek doet naar de toedracht van de gebeurtenissen heeft het werk nog niet afgerond. Ds. Roos: "Als blijkt dat er aan onze zijde fouten zijn gemaakt, zullen we die ruiterlijk erkennen."

Dat de commissie van de GGiN het onderzoek nog niet heeft afgerond, is ook de reden dat er nog geen vervolggesprek heeft plaatsgevonden, zegt ds. Roos. "Het is dus niet zo dat we u zomaar laten wachten. Wij willen ons in eventuele vervolggesprekken baseren op de uitkomst van het onderzoek. Aan de hand daarvan kan ook worden bezien of verdere gesprekken zinvol zijn. En zover zijn we niet."

Ds. Van Eckeveld zegt: "Wat is het erg dat we gescheiden optrekken. Toch is het vaak mijn gebed, ook op de kansel, of de Heere bijeen wil brengen wat bijeen hoort. Als er geestelijke herkenning mag zijn over kerkmuren heen, zouden die kerkmuren er toch niet mogen zijn."

"Het past ons niet", zegt ds. Roos, "om te zeggen: "Wij zijn heiliger dan gij." Het is ook mijn wens of de Heere bij elkaar wil brengen wat bij elkaar hoort. Dat is voor mij ook iets van de binnenkamer. Ik moet op dit punt wel zeggen dat wij niet met àlle predikanten binnen de Gereformeerde Gemeenten geestelijke herkenning ervaren. Die predikanten zijn er wel, maar er zijn er ook met wie wij dat niet ervaren. De Gereformeerde Gemeenten kennen verschillende stromingen. Dat maakt het voor ons wel eens moeilijk."

In De Wachter Sions van deze week schrijft L. M. P. Scholten onder meer over de toekomst van de gereformeerde gezindte: "Alles wijst erop dat de gereformeerde gezindte de komende jaren verder uit elkaar zal groeien." En in het licht van kerkhervorming schrijft Scholten: "De verbrokkeling gaat door. Er zijn tien kerkverbanden in de gereformeerde gezindte. Zo had Calvijn het toch niet bedoeld." Wat heeft dat te zeggen?

Ds. Van Eckeveld: "In 1973 verscheen een boekje met als titel "Tien keer gereformeerd". Daarin schreef ds. A. Vergunst een hoofdstuk onder de titel "Wie zou niet wenen". En het wordt almaar erger. Er is al meer sprake van een andere geloofsbeleving waarin men de drie stukken niet terugvindt."

Ds. Roos: "Het ware geestelijk leven wordt zo weinig gevonden. De mensen aan wie de Heere veel geestelijk onderwijs heeft gegeven, vallen weg. Ik hoor zo veel beredeneerd geloof van de mens, zo weinig wat de Heere heeft doen ondervinden."

Ds. Van Eckeveld: "Het mag ons gebed wel zijn of de Heere de hof van de kerk moge doorwaaien, opdat de specerijen, de vruchten van het nieuwe leven, gezien zouden worden."

Dat dat ons samen in de schuld zou brengen, zegt ds. Roos. "Als de Heere dat doet, dat heeft niemand anders het meer gedaan. Dan hebben we het zelf gedaan."

Tien jaar samensprekingen

In 1953 ontstonden als gevolg van een scheuring binnen de Gereformeerde Gemeenten (GG) de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN). De afgelopen jaren hebben beide kerken een paar keer met elkaar gesproken, over wat hen bindt, en wat hen scheidt.

Het initiatief voor deze gesprekken werd in 2001 genomen door de generale synode van de GG, die daartoe een commissie kerkelijke eenheid en verscheidenheid in het leven riep. De commissie zocht naar mogelijkheden om te komen tot samensprekingen met "diegenen die op dezelfde kerkelijke grondslag van Schrift en belijdenis staan en waarmee geestelijke herkenning bestaat." De gesprekken waren vooral bedoeld om meer contact en meer samenwerking te krijgen.

De vier gesprekken die gevoerd zijn tussen de GG en de GGiN werden wederzijds als "openhartig, nuttig en verhelderend" ervaren. Meerdere malen spraken beide kerken met elkaar over de achtergronden van de scheuring in 1953.

Op verzoek van de generale synode van de GG deed ds. M. Golverdingen een historisch onderzoek naar de juiste toedracht van de gebeurtenissen in de jaren 50. Volgens de uitkomsten van zijn onderzoek hebben de Gereformeerde Gemeenten in de jaren 50 tweemaal beleidsmatig onzorgvuldig gehandeld: "Het ontslag van dr. C. Steenblok als docent van de Theologische School (1953) was in strijd met de eigen regels van de kerk en was daarom onwettig. En de gevolgde procedure rond de afzetting van ds. R. Kok (1950) was gebrekkig en aanvechtbaar."

Ds. F. Mallan (emeritus predikant van de GGN, de enige toen nog in leven zijnde predikant die de scheuring had meegemaakt) beschouwde de uitkomsten van het onderzoek van ds. Golverdingen als "een eerherstel en een rehabilitatie van dr. Steenblok."

De GGiN gaven vervolgens aan ook zelf een evaluatie te willen opstellen van de gebeurtenissen die leidden tot de scheuring. Ook wilde men het eventuele leerverschil tussen beide kerken onderzocht hebben. Dientengevolge werden de samensprekingen door de GGiN opgeschort. Het onderzoek van de GGiN is nog lopend.

Daarnaast bleek gaandeweg de samensprekingen dat er binnen de GGiN een zekere gereserveerdheid bestond om verder met de GG te spreken. Men constateerde dat er binnen de GG in toenemende mate verschillen over leer en prediking ontstonden. Op de GGiN-synode in 2004 werd gesteld: "Binnen de Gereformeerde Gemeenten wordt over belangrijke zaken niet eensluidend gedacht." Het laatste gesprek tussen beide kerken vond plaats begin 2009.

De verhouding tussen beide kerken verslechterde nadat op de generale synode van de GG eerder deze maand gesteld werd dat er in De Wachter Sions (kerkelijk weekblad van de GGiN) soms kritische artikelen over de GG verschijnen. Dat stemde de synode van de GG "treurig."

In een toelichting in het Nederlands Dagblad sprak ds. J. J. van Eckeveld, synodepreses van de GG, over "karikatuurvorming." Hij betreurde het dat de gesprekken niet werden voortgezet, "maar dat dit niet gebeurt is niet onze schuld, maar wel van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Wij hebben uitgesproken dat er in 1953 kerkrechtelijke fouten zijn gemaakt. Zij willen, voordat de gesprekken verder kunnen gaan, voor zichzelf helder hebben of er sprake is van een leerverschil tussen ons. Dat onderzoek is al anderhalf jaar bezig. Wij kunnen niet anders dan afwachten."

Ondertussen werden er door de GGiN wel karikaturen van de GG gemaakt, zei ds. Van Eckeveld in het ND. "Als de redactie van De Wachter Sions bij ons iets vindt waarop ze de pijlen kan afschieten, doet ze dat. Terwijl wij in ons kerkblad De Saambinder bewust heel terughoudend zijn in het schrijven over de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Ze willen zich een eigen identiteit geven door zich negatief op te stellen tegenover ons."

De verwarring was compleet. Ds. J. Roos, hoofdredacteur van De Wachter Sions, toonde zich hogelijk verbaasd. Hij herkende zich "absoluut" niet in de gebezigde uitdrukkingen. In zijn kerkelijk orgaan reageerde hij: "Het is juist ons streven niet negatief over de Gereformeerde Gemeenten te schrijven en niet aan karikatuurvorming te doen''."

Het gesprek met de GG is door de GGiN wel opgeschort, maar niet stopgezet, schreef ds. Roos. "Onze commissie is zich aan het voorbereiden."
-DIA-
Berichten: 33805
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door -DIA- »

Snuf schreef:
Curatorium schreef:Ik doe de waarheid geen geweld aan en ik krabbel nergens terug. Ik zal het duidelijker zeggen:
De GGiN benadrukt op ieder moment dat het mogelijk is haar eigen leer + waarin ze verschilt van andere kerken. Op die manier polariseer je jezelf, maar maak je jezelf ook exclusief. Zo geeft een kerk zich bestaansrecht. Toch zie je dat er steeds meer mensen overstromen naar andere kerkverbanden. Blijkbaar werkt deze manier van benadering niet meer goed anno 2014 en heb je ook jeugdverenigingen, een eigen predikant enz. enz. nodig om een kerk bestaansrecht te geven.
Vorig jaar heeft er een dubbelinterview in het RD gestaan met ds. J. Roos en ds. J.J. van Eckeveld. Toen kwam dit onderwerp ook ter sprake en heeft ds. Roos juist benadrukt dat het niet zijn bedoeling is negatief over de GG te schrijven. Zie interview hieronder:

De pijn van gescheiden optrekken
De Hoeksteen is het grootste kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Als het echt moet, kunnen hier wel 3000 mensen plaatsnemen. Het zou kunnen zijn dat ds. J. J. van Eckeveld, synodepreses van de Gereformeerde Gemeenten, zich wat op vijandelijk terrein gevoelt? "Van harte zeg ik: Nee."

Ds. Van Eckeveld (Zeist): "In een consistorie waar het boek "In het voetspoor der vaderen" van ds. G. H. Kersten in de kast staat, voel ik mij niet op vijandelijk terrein. Die gedachte is verre van mij."

Er is meer waardoor ds. Van Eckeveld graag naar Barneveld is gekomen: "We leven in een ontkerstende samenleving. De kerk, welke dan ook, is een randverschijnsel geworden. Gods geboden worden alom met voeten getreden. Laten we als kerken, voor zover mogelijk, het goede voor elkaar zoeken."

De predikant uit Zeist las recent een artikel van ds. J. Roos in De Wachter Sions. "Ds. Roos schreef over de zwartheid van de mens, en de zwartheid van de zonde. Dat kunnen we niet zwart genoeg afschilderen, opdat de heerlijkheid van Christus des te meer zou schitteren. Ik heb er met heel mijn hart "amen" op gezegd."

Dat neemt niet weg dat op de generale synode van de Gereformeerde Gemeenten verschillende afgevaardigden wel kritische geluiden lieten horen over de wijze waarop in De Wachter Sions over de Gereformeerde Gemeenten was geschreven. Ds. Van Eckeveld: "De teneur van de gemaakte opmerkingen was wel dat men hoopt dat de gesprekken met elkaar werden voortgezet. Wanneer we niet met elkaar blijven spreken, lopen we opnieuw het risico dat we van elkaar karikaturen gaan maken. Maar het bevreemdde sommige afgevaardigden ook dat in De Wachter Sions kritische noten werden gekraakt over de Gereformeerde Gemeenten. Het had enkelen pijnlijk getroffen."

Dat haalde de pers. Ook het Nederlands Dagblad berichtte erover. De wijze waarop in het ND ds. Van Eckeveld werd geciteerd, bevreemdt hem. Hij wil het graag rechtgezet hebben. "Ik heb nooit bedoeld te zeggen dat de GGiN van ons een karikatuur maakte, nog minder dat de redactie van De Wachter Sions naar believen maar vurige pijlen op ons afschiet."

Ds. J. Roos (Barneveld), hoofdredacteur van De Wachter Sions: "De kritiek trof mij diep, juist omdat het onze intentie is om van het blad geen strijdblad te maken. Dat werkt alleen maar polariserend. Ook naar de Gereformeerde Gemeenten toe stellen we ons terughoudend op. Het is geenszins ons doel om ons af te zetten tegen hen. Daar is niemand bij gebaat. Daarnaast is het natuurlijk wel zo dat je in een kerkblad moet uitkomen voor de waarheid die naar de godzaligheid is. En als met die waarheid ergens verkeerd wordt omgegaan, voelen we ons gedrongen daar op gepaste wijze op te reageren."

In het verleden werden in De Wachter Sions nog wel eens kritische artikelen geplaatst over het kerkverband waaruit de GGiN waren voortgekomen. Ds. Roos: "Maar als afgevaardigden op de generale synode van de Gereformeerde Gemeenten over ons redactiebeleid spreken, dan mag ik er toch van uitgaan dat we het over het heden hebben, niet over iets van tien jaar geleden."

Tijdens de synode van de GG werd nog verwezen naar het kerkhistorisch onderzoek naar de gebeurtenissen in 1953. De Gereformeerde Gemeenten erkenden dat er ernstige kerkordelijk fouten waren gemaakt. Waarbij een afgevaardigde, zegt ds. Van Eckeveld, opmerkte dat er aan onze zijde schuld is beleden. "We zouden het hebben gewaardeerd als er van de zijde van de GGiN ook eens was erkend dat er aan hun zijde ook fouten zijn gemaakt. Die andere kant hebben we nooit gehoord. Iemand zei: Wij zijn door het stof gegaan, is het nu n¾g niet genoeg?"

Ds. Roos: "Het ging niet alleen over kerkrechtelijke fouten, maar ook om complotvorming voorafgaand aan de synode van 1953. Daarom was het ook legaal dat enkele afgevaardigden de vergadering verlieten. In dat geval kan niemand van ons verwachten dat van onze zijde schuld wordt bekend."

Ds. Van Eckeveld: "Als u dit zegt over 1953, dan weet ik wat u daarmee bedoelt. Maar in 1950, bij de afzetting van ds. R. Kok, was er ook een andere kant van het verhaal. Daar zou ook meer over te zeggen zijn. Het is moeilijke materie, waarbij van twee kanten fouten zijn gemaakt. De fouten aan onze zijde kan ik eerlijk belijden, het past mij niet om de fouten aan uw zijde te belijden. Dat komt mij niet toe."

De commissie van de GGiN die onderzoek doet naar de toedracht van de gebeurtenissen heeft het werk nog niet afgerond. Ds. Roos: "Als blijkt dat er aan onze zijde fouten zijn gemaakt, zullen we die ruiterlijk erkennen."

Dat de commissie van de GGiN het onderzoek nog niet heeft afgerond, is ook de reden dat er nog geen vervolggesprek heeft plaatsgevonden, zegt ds. Roos. "Het is dus niet zo dat we u zomaar laten wachten. Wij willen ons in eventuele vervolggesprekken baseren op de uitkomst van het onderzoek. Aan de hand daarvan kan ook worden bezien of verdere gesprekken zinvol zijn. En zover zijn we niet."

Ds. Van Eckeveld zegt: "Wat is het erg dat we gescheiden optrekken. Toch is het vaak mijn gebed, ook op de kansel, of de Heere bijeen wil brengen wat bijeen hoort. Als er geestelijke herkenning mag zijn over kerkmuren heen, zouden die kerkmuren er toch niet mogen zijn."

"Het past ons niet", zegt ds. Roos, "om te zeggen: "Wij zijn heiliger dan gij." Het is ook mijn wens of de Heere bij elkaar wil brengen wat bij elkaar hoort. Dat is voor mij ook iets van de binnenkamer. Ik moet op dit punt wel zeggen dat wij niet met àlle predikanten binnen de Gereformeerde Gemeenten geestelijke herkenning ervaren. Die predikanten zijn er wel, maar er zijn er ook met wie wij dat niet ervaren. De Gereformeerde Gemeenten kennen verschillende stromingen. Dat maakt het voor ons wel eens moeilijk."

In De Wachter Sions van deze week schrijft L. M. P. Scholten onder meer over de toekomst van de gereformeerde gezindte: "Alles wijst erop dat de gereformeerde gezindte de komende jaren verder uit elkaar zal groeien." En in het licht van kerkhervorming schrijft Scholten: "De verbrokkeling gaat door. Er zijn tien kerkverbanden in de gereformeerde gezindte. Zo had Calvijn het toch niet bedoeld." Wat heeft dat te zeggen?

Ds. Van Eckeveld: "In 1973 verscheen een boekje met als titel "Tien keer gereformeerd". Daarin schreef ds. A. Vergunst een hoofdstuk onder de titel "Wie zou niet wenen". En het wordt almaar erger. Er is al meer sprake van een andere geloofsbeleving waarin men de drie stukken niet terugvindt."

Ds. Roos: "Het ware geestelijk leven wordt zo weinig gevonden. De mensen aan wie de Heere veel geestelijk onderwijs heeft gegeven, vallen weg. Ik hoor zo veel beredeneerd geloof van de mens, zo weinig wat de Heere heeft doen ondervinden."

Ds. Van Eckeveld: "Het mag ons gebed wel zijn of de Heere de hof van de kerk moge doorwaaien, opdat de specerijen, de vruchten van het nieuwe leven, gezien zouden worden."

Dat dat ons samen in de schuld zou brengen, zegt ds. Roos. "Als de Heere dat doet, dat heeft niemand anders het meer gedaan. Dan hebben we het zelf gedaan."

Tien jaar samensprekingen

In 1953 ontstonden als gevolg van een scheuring binnen de Gereformeerde Gemeenten (GG) de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN). De afgelopen jaren hebben beide kerken een paar keer met elkaar gesproken, over wat hen bindt, en wat hen scheidt.

Het initiatief voor deze gesprekken werd in 2001 genomen door de generale synode van de GG, die daartoe een commissie kerkelijke eenheid en verscheidenheid in het leven riep. De commissie zocht naar mogelijkheden om te komen tot samensprekingen met "diegenen die op dezelfde kerkelijke grondslag van Schrift en belijdenis staan en waarmee geestelijke herkenning bestaat." De gesprekken waren vooral bedoeld om meer contact en meer samenwerking te krijgen.

De vier gesprekken die gevoerd zijn tussen de GG en de GGiN werden wederzijds als "openhartig, nuttig en verhelderend" ervaren. Meerdere malen spraken beide kerken met elkaar over de achtergronden van de scheuring in 1953.

Op verzoek van de generale synode van de GG deed ds. M. Golverdingen een historisch onderzoek naar de juiste toedracht van de gebeurtenissen in de jaren 50. Volgens de uitkomsten van zijn onderzoek hebben de Gereformeerde Gemeenten in de jaren 50 tweemaal beleidsmatig onzorgvuldig gehandeld: "Het ontslag van dr. C. Steenblok als docent van de Theologische School (1953) was in strijd met de eigen regels van de kerk en was daarom onwettig. En de gevolgde procedure rond de afzetting van ds. R. Kok (1950) was gebrekkig en aanvechtbaar."

Ds. F. Mallan (emeritus predikant van de GGN, de enige toen nog in leven zijnde predikant die de scheuring had meegemaakt) beschouwde de uitkomsten van het onderzoek van ds. Golverdingen als "een eerherstel en een rehabilitatie van dr. Steenblok."

De GGiN gaven vervolgens aan ook zelf een evaluatie te willen opstellen van de gebeurtenissen die leidden tot de scheuring. Ook wilde men het eventuele leerverschil tussen beide kerken onderzocht hebben. Dientengevolge werden de samensprekingen door de GGiN opgeschort. Het onderzoek van de GGiN is nog lopend.

Daarnaast bleek gaandeweg de samensprekingen dat er binnen de GGiN een zekere gereserveerdheid bestond om verder met de GG te spreken. Men constateerde dat er binnen de GG in toenemende mate verschillen over leer en prediking ontstonden. Op de GGiN-synode in 2004 werd gesteld: "Binnen de Gereformeerde Gemeenten wordt over belangrijke zaken niet eensluidend gedacht." Het laatste gesprek tussen beide kerken vond plaats begin 2009.

De verhouding tussen beide kerken verslechterde nadat op de generale synode van de GG eerder deze maand gesteld werd dat er in De Wachter Sions (kerkelijk weekblad van de GGiN) soms kritische artikelen over de GG verschijnen. Dat stemde de synode van de GG "treurig."

In een toelichting in het Nederlands Dagblad sprak ds. J. J. van Eckeveld, synodepreses van de GG, over "karikatuurvorming." Hij betreurde het dat de gesprekken niet werden voortgezet, "maar dat dit niet gebeurt is niet onze schuld, maar wel van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Wij hebben uitgesproken dat er in 1953 kerkrechtelijke fouten zijn gemaakt. Zij willen, voordat de gesprekken verder kunnen gaan, voor zichzelf helder hebben of er sprake is van een leerverschil tussen ons. Dat onderzoek is al anderhalf jaar bezig. Wij kunnen niet anders dan afwachten."

Ondertussen werden er door de GGiN wel karikaturen van de GG gemaakt, zei ds. Van Eckeveld in het ND. "Als de redactie van De Wachter Sions bij ons iets vindt waarop ze de pijlen kan afschieten, doet ze dat. Terwijl wij in ons kerkblad De Saambinder bewust heel terughoudend zijn in het schrijven over de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Ze willen zich een eigen identiteit geven door zich negatief op te stellen tegenover ons."

De verwarring was compleet. Ds. J. Roos, hoofdredacteur van De Wachter Sions, toonde zich hogelijk verbaasd. Hij herkende zich "absoluut" niet in de gebezigde uitdrukkingen. In zijn kerkelijk orgaan reageerde hij: "Het is juist ons streven niet negatief over de Gereformeerde Gemeenten te schrijven en niet aan karikatuurvorming te doen''."

Het gesprek met de GG is door de GGiN wel opgeschort, maar niet stopgezet, schreef ds. Roos. "Onze commissie is zich aan het voorbereiden."
Men praat langs elkaar heen, zo het lijkt.
En, de zaken rechtuit benoemen kan niet, want dan stort alles
compleet in. Zien we de ernst van de toestand?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 11482
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door Ad Anker »

Curatorium schreef:Klopt niet omdat?
Ik heb toch zeker een groot aantal jaren onder het gehoor gezeten van een GGiN predikant. Er wordt daar op een manier gepreekt die veel saamhorigheid creëert, waardoor je jezelf al snel vervreemd voelt raken van de andere reformatorische kerken een aantal straten verderop. Verschillen worden uitvergroot (behalve op het gebied van de basisschool gelukkig).
Dat is inderdaad in het verleden meer geweest, vooral onder hoofdredactie van ds. Mallan ging het wel eens mis. De laatste jaren is dit niet meer zo, zoals in het door snuf geplaatste artikel te lezen is.
Ik heb ook een heel groot aantal jaren onder het gehoor gezeten van een GGiN predikant, al was dat buiten verband voor het grootste deel, dus dat scheelt misschien.
Natuurlijk wordt er saamhorigheid gecreëerd, al zie ik dit in mijn huidige GG-gemeente misschien nog wel vele malen erger. Er wordt gebeden voor het kerkverband dat ons lief is, terwijl de blik naar buiten vrijwel ontbreekt. Ik hoor regelmatig een GGiN-predikant die juist, dat valt me dan weer op, bidt voor al Gods knechten, en dan zegt hij erbij: van welk kerkverband dan ook. Kijk, dat is mooi.
Dus het klopt nog steeds niet, wat je allemaal schrijft.

En ja, ik ben kerkelijk in Gouda opgegroeid, daar was niet veel goeds bij de andere kerkverbanden. Maar dat had met de historie te maken, 't is daar een broeinest van ketterijen, twist en tweedracht. 't Zijn net mensen, daar in Gouda. ;)
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door sirdanilot »

^^ Ach, ze hebben er wel lekkere kaas ;)
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door MoesTuin »

sirdanilot schreef:^^ Ach, ze hebben er wel lekkere kaas ;)
Vast net zoveel verschillende kaas als verschillende kerken
Maar goed, het Ledental GGIN is met 27 gegroeid....
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Plaats reactie