Ledental GGIN met 27 gegroeid

alexv

Re: ledental GGIN met 27 gegroeid

Bericht door alexv »

sirdanilot schreef:Een groei van 27 is de facto geen groei, natuurlijk. Ik denk dat de dag spoedig komt dat de reformatorische kerken - beginnende met de meest afgesplitste, zoals de GGIN heel rap zullen dalen in ledenaantal. Zodra er een generatie 'wegvalt', heb je dat al. Het is dus zaak om vooral ook jongeren en kinderen in de kerk te houden?

Door moderne muziek en dat soort zaken te introduceren? Nee hoor. Door helder en onbelemmerd het Evangelie te verkondigen in de kerk. Niet verborgen door onbegrijpelijk ouderwets taalgebruik, 'preekstemmen' die niet om aan te horen zijn en andere zaken die af kunnen leiden van het Evangelie. En door God ook te vragen om voldoende leiders. Vier predikanten voor zo'n kerkverband is natuurlijk absurd. Ik geloof er niks van dat God er zo weinig zou roepen in dit kerkverband, en in andere ruimschoots voldoende. Ik denk dat het eerder een kwestie is van 'gewogen en te licht bevonden' daar bij het curatorium.... :bobo En het ontbreken van een predikantsopleiding van enig niveau helpt natuurlijk ook niet mee.
Nou jij moet maar eens een voorstel in de ideeenbus doen. Zulke goeie oplossingen hebben ze vast nog nooit van gehoord.
KB_

Bericht door KB_ »

heeft iemand de cijfers van de buitenlandse gemeenten??
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Is er eigenlijk nog wat over van de 'Buiten verband'-gemeenten in Rijssen en Veenendaal?
Marco

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:
Marco schreef:
-DIA- schreef:Kijk bij de ledentallen altijd naar de verhouding belijdende leden/doopleden.
Dat zegt ook nog wat over de potentiele groei dan wel krimp van een gemeente.
Hier in Waddinxveen (wat toch een relatief christelijk dorp is) gaan veel mensen niet naar een kerk. Bij ons is dus veel potentiele groei.
Ik ken Waddinxveen goed, misschien dat je dat niet weet? Er staan van vroeger nogal wat voetstappen van mij in en rond
Waddinxveen, de Tweede Bloksweg... Misschien bekend?
We hadden er kennissen, een deel woont daar nog, de meesten zijn nu verspreid over het land.
De Tweede Bloksweg is nu min of meer de parallelweg van de Beijerincklaan, een van de belangrijkste toegangswegen tot Waddinxveen. Ik kom er bijna dagelijks langs!
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

alexv schreef:
sirdanilot schreef:Een groei van 27 is de facto geen groei, natuurlijk. Ik denk dat de dag spoedig komt dat de reformatorische kerken - beginnende met de meest afgesplitste, zoals de GGIN heel rap zullen dalen in ledenaantal. Zodra er een generatie 'wegvalt', heb je dat al. Het is dus zaak om vooral ook jongeren en kinderen in de kerk te houden?

Door moderne muziek en dat soort zaken te introduceren? Nee hoor. Door helder en onbelemmerd het Evangelie te verkondigen in de kerk. Niet verborgen door onbegrijpelijk ouderwets taalgebruik, 'preekstemmen' die niet om aan te horen zijn en andere zaken die af kunnen leiden van het Evangelie. En door God ook te vragen om voldoende leiders. Vier predikanten voor zo'n kerkverband is natuurlijk absurd. Ik geloof er niks van dat God er zo weinig zou roepen in dit kerkverband, en in andere ruimschoots voldoende. Ik denk dat het eerder een kwestie is van 'gewogen en te licht bevonden' daar bij het curatorium.... :bobo En het ontbreken van een predikantsopleiding van enig niveau helpt natuurlijk ook niet mee.
Nou jij moet maar eens een voorstel in de ideeenbus doen. Zulke goeie oplossingen hebben ze vast nog nooit van gehoord.
Blijkbaar niet, anders zou die afgescheiden kerk niet leeglopen hè? Als het Evangelie wordt bezoedeld door wat dan ook, dan loopt de Kerk leeg. Dat kan zijn door vrijzinnig gezwets, afleidende zaken als moeilijke muziek en allerlei dwalingen (ik noem dit voor het gemak maar even 'linksom'), maar ook 'rechtsom' door middel van sterk verouderd en onbegrijpelijk taalgebruik, preekstemmen die niet te volgen zijn, een gebrek aan herders in de Gemeente, onvoldoende aansluiting bij de jeugd, 'super-orthodoxe' dwaalleren die alleen afbrengen van het Evangelie, etc.

Of hier nu dwaalleren verkondigd worden, daar kan ik niet over oordelen, maar misschien is er wel sprake van de andere zaken die kunnen afleiden van het Evangelie. En dan vooral rechtsom.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Marco schreef:
-DIA- schreef:
Marco schreef:
-DIA- schreef:Kijk bij de ledentallen altijd naar de verhouding belijdende leden/doopleden.
Dat zegt ook nog wat over de potentiele groei dan wel krimp van een gemeente.
Hier in Waddinxveen (wat toch een relatief christelijk dorp is) gaan veel mensen niet naar een kerk. Bij ons is dus veel potentiele groei.
Ik ken Waddinxveen goed, misschien dat je dat niet weet? Er staan van vroeger nogal wat voetstappen van mij in en rond
Waddinxveen, de Tweede Bloksweg... Misschien bekend?
We hadden er kennissen, een deel woont daar nog, de meesten zijn nu verspreid over het land.
De Tweede Bloksweg is nu min of meer de parallelweg van de Beijerincklaan, een van de belangrijkste toegangswegen tot Waddinxveen. Ik kom er bijna dagelijks langs!
Weet ik. Het is er wel veranderd. toen we er vaker kwamen is al weer lang geleden. Men was toen bezig met het aanleggen
van de A12.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Curatorium schreef:Is er eigenlijk nog wat over van de 'Buiten verband'-gemeenten in Rijssen en Veenendaal?
Net als in Dinteloord worden er in Rijssen en Veenendaal elke zondag nog leesdiensten gehouden in de Buiten-Verband gemeenten en heel af en toe gaat Ds A P van der Meer voor.
Rijssen is dacht ik al jaren erg klein,Veenendaal heeft al veel leden verloren aan allerlei kerken in de wijde omgeving van Veenendaal
-DIA-

Bericht door -DIA- »

HHKtE schreef:
Curatorium schreef:Is er eigenlijk nog wat over van de 'Buiten verband'-gemeenten in Rijssen en Veenendaal?
Net als in Dinteloord worden er in Rijssen en Veenendaal elke zondag nog leesdiensten gehouden in de Buiten-Verband gemeenten en heel af en toe gaat Ds A P van der Meer voor.
Rijssen is dacht ik al jaren erg klein,Veenendaal heeft al veel leden verloren aan allerlei kerken in de wijde omgeving van Veenendaal
Ik weet niet eens of het hier nog een kerkverband is, het zijn maar enkele personen, die meer om andere zaken dan dat het de leer
betreft nog niet zijn teruggekeerd. Ik vrees dat dit zo zal blijven, tenzij er hoofden en harten mogen worden gebogen.
Het is een intrieste zaak in feite. Voor ds. De Groot kon ik respect hebben. Maar voor een koppig op zichzelf blijven kan ik weinig
respect hebben, want het lijkt me niet gezond.
1907

Bericht door 1907 »

Alle ledentallen (inclusief die van de buitenlandse gemeenten) staan op http://ggin.webklik.nl/page/ledentallen.
Marco

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:Weet ik. Het is er wel veranderd. toen we er vaker kwamen is al weer lang geleden. Men was toen bezig met het aanleggen
van de A12.
Volstrekt :offtopic .. Dan ben je ouder dan ik dacht. De A12 bij Waddinxveen is in 1938 open gegaan.. :)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Marco schreef:
-DIA- schreef:Weet ik. Het is er wel veranderd. toen we er vaker kwamen is al weer lang geleden. Men was toen bezig met het aanleggen
van de A12.
Volstrekt :offtopic .. Dan ben je ouder dan ik dacht. De A12 bij Waddinxveen is in 1938 open gegaan.. :)
Nee nee, het was eind jaren '60 of begin jaren '70... We konden toen nog door de weilanden lopen waar nu de A12 ligt.

Ik meen tenminste dat het de A12 was, het is de snelweg die ten zuiden van de Tw.Bl.Wg loopt, Ik weet dat
we daar toen gewoon door de weilanden konden lopen en de plannen voor het aanleggen van de weg waren klaar.
Marco

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:
Marco schreef:
van de A12.
Nee nee, het was eind jaren '60 of begin jaren '70... We konden toen nog door de weilanden lopen waar nu de A12 ligt.

Ik meen tenminste dat het de A12 was, het is de snelweg die ten zuiden van de Tw.Bl.Wg loopt, Ik weet dat
we daar toen gewoon door de weilanden konden lopen en de plannen voor het aanleggen van de weg waren klaar.
Zal de aanleg van het Gouwe-aquaduct zijn geweest. Daarmee is de weg een stuk opgeschoven.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Marco schreef:
-DIA- schreef:
Marco schreef:
van de A12.

Zal de aanleg van het Gouwe-aquaduct zijn geweest. Daarmee is de weg een stuk opgeschoven.
Dat zal het zijn! :)
refo

Bericht door refo »

De A12 lag er toen ook al en je kunt daar nog steeds door de weilanden lopen. Het aquaduct ligt een eind verderop.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

HHKtE schreef:
Maar in 2011 was hij al niet meer in staat om in diensten voor te gaan.
Plaats reactie