Wat is de waarde van het volgen van Grieks en/of Latijn?

Hendrien

Wat is de waarde van het volgen van Grieks en/of Latijn?

Bericht door Hendrien »

Ons kind staat voor de keuze van het wel of niet volgen van de klassieke talen in 2-VWO. Heb je hier nu echt wat aan? Zijn er forumleden die aan kunnen geven wat het belang hiervan is? Bij de studie Theologie lijkt het me heel handig, maar is het voor andere studies echt nodig? School noemt ook Biologie, Geneeskunde en Rechten. Iemand hier ervaring mee?
parsifal

Re: Wat is de waarde van het volgen van Grieks en/of Latijn?

Bericht door parsifal »

Het is ook vrij nuttig bij het verder leren van andere vreemde talen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Hendrien schreef:Biologie, Geneeskunde en Rechten
Nee, deze studies zijn zo ingericht dat een normale VWO'er met alleen kennis van Nederlands en Engels alles al kan halen. Als er al eens een Latijnse term voor zal komen (bij bijv. geneeskunde), mogen studenten vaak gewoon de Nederlandse term gebruiken.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Hendrien schreef:Ons kind staat voor de keuze van het wel of niet volgen van de klassieke talen in 2-VWO. Heb je hier nu echt wat aan? Zijn er forumleden die aan kunnen geven wat het belang hiervan is? Bij de studie Theologie lijkt het me heel handig, maar is het voor andere studies echt nodig? School noemt ook Biologie, Geneeskunde en Rechten. Iemand hier ervaring mee?
Bij rechten is het aardig, maar je hebt absoluut geen groot voordeel als je klassieke talen hebt gevolgd. Sommige rechtsbeginselen leer je tijdens de rechtenstudie in het Latijn, maar die paar woordjes krijg je wel onder de knie zonder vijf jaar klassieke talen.
Voor Geneeskunde (dat heb ik niet zelf gestudeerd, maar wel van nabij bestudeerd zien worden) geldt ongeveer hetzelfde. Iets meer Latijn, maar voorkennis niet nodig.
Ik heb zelf één jaar klassieke talen gehad, en vind het achteraf jammer dat ik vanwege het feit dat Grieks niet zo goed lukte, meteen maar Latijn ook overboord heb gezet. Maar dat is meer vanwege het algemeen vormende aspect, en het inzicht dat je ermee in veel Europese talen krijgt.
helma

Bericht door helma »

wij hebben toen voorlichting gehad toen onze zoon klassieke talen ging doen. Het is idd voor het leren van alle vreemde talen voordelig.
Zelf heb ik een beetje de instelling: als je het kan, doen!

Wij staan voor dezelfde beslissing @Hendrien :)
We kregen er ook van de week een brief over.
Dochter heeft een vriendin en ze hebben samen besloten om het te gaan doen
Mara

Bericht door Mara »

Hoi Hendrien, mijn ene zoon heeft een Gymnasium-opleiding, met Grieks en Latijn, Grieks in bovenbouw laten vallen.
In het dagelijks leven doet hij er niet zo veel meer mee, Grieks is al helemaal weggezakt tot Bassie-en-Adriaan niveau ;)
Latijn echter, komt toch steeds weer boven en blijkt toch wel nuttig en ook "leuk" te zijn.
Mijn dochter heeft er destijds voor gekozen om een aantal vakken in het Engels te gaan doen en daar heeft ze nooit spijt van gehad, alhoewel ze het heel pittig vond.
Zij zag die klassieke talen helemaal niet zitten.
Weet je al wat een eventuele vervolgstudie gaat worden, waar gaat de interesse naar uit?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

Altijd, altijd doen, als je kind er de kans toe heeft. Wat voordelen:

- Bredere algemene ontwikkeling.- De Klassieken zijn gewoon een belangrijke pijler van onze cultuur. En van die andere belangrijke pijler, het Christendom, zullen je kinderen toch al genoeg meekrijgen ;) Vergeet niet dat je bij deze vakken naast taal een grote dosis Cultuur krijgt. Zo zal men lezen uit Klassieke werken, zaken leren over de Klassieke geschiedenis en cultuur e.d.

- Leren van andere talen. Frans, Spaans, Italiaans e.d. stammen allemaal af van het Latijn. Ook in onze talen heb je enorm veel woorden die van het Latijn en het Grieks komen, b.v. in het Engels. Daarnaast geldt dat het gemakkelijker is andere talen te leren, als je al andere talen zoals Latijn en Grieks hebt geleerd. Het is een bepaalde cognitieve vaardigheid.

- Grieks is natuurlijk een Bijbelse taal, en het is altijd goed om dat te leren als je de kans hebt.

- Je kunt het altijd nog laten vallen, maar als je nu kiest om het niet te doen dan zal het er nooit meer van komen ook.

Mijn school bood geen Grieks aan, alleen Latijn. Ik heb dus nooit Grieks geleerd, en dat vind ik tot op de dag van vandaag erg jammer. Ik had voor Grieks naar een Openbare school gemoeten, en dat zag ik niet zo zitten. Op het Calvijncollege zullen ze ook wel Grieks hebben aangeboden maar dat was voor ons echt veel te ver reizen (1 uur in de bus enkele reis :bobo ).
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Mara schreef:Hoi Hendrien, mijn ene zoon heeft een Gymnasium-opleiding, met Grieks en Latijn, Grieks in bovenbouw laten vallen.
In het dagelijks leven doet hij er niet zo veel meer mee, Grieks is al helemaal weggezakt tot Bassie-en-Adriaan niveau ;)
Latijn echter, komt toch steeds weer boven en blijkt toch wel nuttig en ook "leuk" te zijn.
Mijn dochter heeft er destijds voor gekozen om een aantal vakken in het Engels te gaan doen en daar heeft ze nooit spijt van gehad, alhoewel ze het heel pittig vond.
Weet je al wat een eventuele vervolgstudie gaat worden, waar gaat de interesse naar uit?
Hij denkt aan het onderwijs of biologie. Hij kan erg goed leren en is redelijk plichtsgetrouw. Maar hij houdt ook erg van vissen, voetballen en met vrienden kletsen en computeren. Zelf heeft hij er niet zoveel zin in...
Mara

Bericht door Mara »

Hendrien schreef:
Mara schreef:Hoi Hendrien, mijn ene zoon heeft een Gymnasium-opleiding, met Grieks en Latijn, Grieks in bovenbouw laten vallen.
Hij denkt aan het onderwijs of biologie. Hij kan erg goed leren en is redelijk plichtsgetrouw. Maar hij houdt ook erg van vissen, voetballen en met vrienden kletsen en computeren. Zelf heeft hij er niet zoveel zin in...
Ach hij is nog jong. :)
Als je zegt dat hij goed kan leren EN plichtsgetrouw is, vind ik dat al heel wat voor zo'n jonge jongen.
Je bent maar zo kort kind, de ernst komt vaak al vroeg in het leven.
Hij moet er zelf achterstaan inderdaad.
En dat is nog maar een begin van alle keuzes die hij nog moet gaan maken...
Klomp

Bericht door Klomp »

Niet generaliserend of negatief bedoeld:
Ik denk dat er in de gymnasium-klassen toch ook net een andere mentaliteit/sfeer hangt/kan hangen dan in de atheneumklassen. Daar kun je misschien beter bij passen. Of juist niet.
Misschien wat minder vrijheid/blijheid, iets serieuzer. Nee, ik bedoel niet strakke gezichten of nerds of zo...
DDD

Bericht door DDD »

Helemaal eens met Sirdanilot.

Een goede opleiding, als die bij je past, is erg waardevol. Als je de verstandelijke capaciteit hebt om in de traditie van eeuwen te staan is het mijns inziens zonde om daar niets mee te doen. Ieder vak is waardevol, ook al doe je er niets mee waar je geld mee verdient.

Ik zou de keuze aan het kind laten, maar wel stimuleren dat hij nieuwsgierig is en veel leert. Ik heb helaas geen Latijn gedaan en ik vind het nog steeds erg jammer. Je mist een deel van de culturele bagage.
refo

Bericht door refo »

Hendrien schreef:Ons kind staat voor de keuze van het wel of niet volgen van de klassieke talen in 2-VWO. Heb je hier nu echt wat aan? Zijn er forumleden die aan kunnen geven wat het belang hiervan is? Bij de studie Theologie lijkt het me heel handig, maar is het voor andere studies echt nodig? School noemt ook Biologie, Geneeskunde en Rechten. Iemand hier ervaring mee?
Ik sta op het standpunt dat je zo lang mogelijk alles moet doen wat je kunt. Eem vak laten vallen kan altijd nog.
Latijn is niet moeilijk, het is eigenlijk exact vak. Op een reunie in de jaren 90 besprak ik met klasgenoten 'de waarde van Latijn'. Ieder had er op zijn manier plezier van. Het zou gewoon verplicht moeten zijn. Vroeger was er HBS en Gymnasium. Wie geen Latijn en/of Grieks wil zou alleen HAVO moeten mogen doen.

Dus als je kind het kan: gewoon doen.

Ik heb hier ook een VWO2-er thuis. Die doet VWO+ met Latijn en komend jaar Grieks. Gym, beeldende vorming en aardrijkskunde in het Engels. En hij vindt het leuk.
Mara

Bericht door Mara »

Klomp schreef:Niet generaliserend of negatief bedoeld:
Ik denk dat er in de gymnasium-klassen toch ook net een andere mentaliteit/sfeer hangt/kan hangen dan in de atheneumklassen. Daar kun je misschien beter bij passen. Of juist niet.
Misschien wat minder vrijheid/blijheid, iets serieuzer. Nee, ik bedoel niet strakke gezichten of nerds of zo...
Het gymnasium is net iets anders dan een VWO opleiding. Eerste heeft meer aandacht voor kunst, beeldende vorming, oude culturen.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:
Het gymnasium is net iets anders dan een VWO opleiding. Eerste heeft meer aandacht voor kunst, beeldende vorming, oude culturen.
VWO is toch atheneum óf gymnasium??
Mara

Bericht door Mara »

Posthoorn schreef:
Mara schreef:
VWO is toch atheneum óf gymnasium??
Nee andersom. :)
Het gymnasium als zelfstandig VWO is echt toch anders.
Al begint dat ook een beetje te verwateren, hoorde ik van een oud-leraar.
Plaats reactie