Boetedag verdient navolging

refo

Re: Boetedag verdient navolging

Bericht door refo »

Uit publicaties begrijp ik dat er boete gedaan wordt over de zonden van anderen.
helma

Bericht door helma »

WimA schreef:
helma schreef:De nood is dat wij als christenen geen lichtend licht zijn. Dat we het beeld van Christus niet vertonen. Dat ons leven niet Christusgelijkvormig is, maar wereldgelijkvormig.
Wij leven in Sodom en Gomorra maar voelen ons er nog voor een groot deel thuis ook. En we denken dat we beter zijn dan de mensen om ons heen. Terwijl de grootste schuld bij ons ligt.
En waarin zijn we dan wereldgelijkvormig? Waarin vertonen we het beeld van Christus niet? Ik bedoel dit niet om het af te zwakken of zo iets maar ik wil het graag concreet hebben. En wie denkt dan dat hij/zij beter is dan de mensen om zich heen? En hoe zien we dat/uit zich dat concreet? En waarom ligt de grootste schuld bij ons? Wie is de "ons" eigenlijk in deze context?
Ik weet niet wat je perse wil horen, of niet wil horen.

Laat ik het dan bij mezelf houden, maar ik ben bang dat ik niet de enige ben.
Ik ben wereldgelijkvormig, omdat ik zo vast zit aan de dingen van deze wereld. Ik voel me er nog zo vaak 'thuis' en ben zo vaak niet bewust van het feit dat ik hier geen blijvende stad heb. Ik maak me druk over veel dezelfde dingen waar de wereld zich ook druk over maakt. Ik ben bezig met de dingen waar de wereld ook mee bezig is. Mijn leven draait zo vaak om mezelf en mijn eigen kleine kringetje. Wat ik wil en wat ik denk staat zo vaak centraal. Het 'gij geheel anders' krijgt ook in mijn leven vaak zo weinig gestalte. Ik getuig zo weinig bij de mensen om me heen van wie Christus wil zijn voor een zondig mens. En toch stiekem, subtiel, voel ik me vaak beter dan de rest. En daarom ben ik geen lichtend licht. Ziet de wereld zo weinig van Christus in mijn leven. Ik heb ook vanmorgen weer een straatverkoper laten staan (tegen beter weten in) omdat ik bij een andere supermarkt al iemand wat gegeven had. En ik schaam me daarvoor; hij heeft aan mijn uiterlijk kunnen zien dat ik christen ben, maar ik heb hem geen christelijke bewogenheid laten zien.
Ik zou nog een poosje door kunnen gaan.

Als er een wereld om ons heen (ik ga toch maar weer verder met 'ons') verloren gaat en wij zo bezig zijn met al onze eigen dingen, ook al is het nog zo godsdienstig, dan denk ik dat wij als christenen de grootste schuld hebben aan het verval van de tijd.

Om gelijk maar even terug te komen op het verhaal van Ds van Andel; mijn bezwaar was dat hij de indruk wekte dat mevr. Borst zondiger was dan een ander en daarom gestraft moest worden door God. Zeker als christen kunnen wij nooit boven een ander gaan staan (als we enigzins iets van ons zelf hebben leren kennen) en die indruk heeft hij wel gewekt. Gods straft de goddeloosheid daar wil ik niets van afdoen; maar de meeste goddeloosheid vind ik niet bij mevr. Borst... die zit in ons eigen hart; hoe godsdienstig we ook zijn. (je mag voor ons 'mij' invullen.)

Wélke zonden er ook in Nederland zijn, door wie dan ook; daar dragen wij als medeNederlanders medeschuld aan. Zéker als kerkmensen die zelf zo vaak niet leven zoals de Heere dat van ons vraagt en vaak een aanfluiting zijn.
Daarom past ons een boetedag, persoonlijk, maar ook kerkelijk.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

helma schreef:
WimA schreef:
helma schreef:De nood is dat wij als christenen geen lichtend licht zijn. Dat we het beeld van Christus niet vertonen. Dat ons leven niet Christusgelijkvormig is, maar wereldgelijkvormig.
Wij leven in Sodom en Gomorra maar voelen ons er nog voor een groot deel thuis ook. En we denken dat we beter zijn dan de mensen om ons heen. Terwijl de grootste schuld bij ons ligt.
En waarin zijn we dan wereldgelijkvormig? Waarin vertonen we het beeld van Christus niet? Ik bedoel dit niet om het af te zwakken of zo iets maar ik wil het graag concreet hebben. En wie denkt dan dat hij/zij beter is dan de mensen om zich heen? En hoe zien we dat/uit zich dat concreet? En waarom ligt de grootste schuld bij ons? Wie is de "ons" eigenlijk in deze context?

Ik ben wereldgelijkvormig, omdat ik zo vast zit aan de dingen van deze wereld. Ik voel me er nog zo vaak 'thuis' en ben zo vaak niet bewust van het feit dat ik hier geen blijvende stad heb. Ik maak me druk over veel dezelfde dingen waar de wereld zich ook druk over maakt. Ik ben bezig met de dingen waar de wereld ook mee bezig is. Mijn leven draait zo vaak om mezelf en mijn eigen kleine kringetje. Wat ik wil en wat ik denk staat zo vaak centraal. Het 'gij geheel anders' krijgt ook in mijn leven vaak zo weinig gestalte. Ik getuig zo weinig bij de mensen om me heen van wie Christus wil zijn voor een zondig mens. En toch stiekem, subtiel, voel ik me vaak beter dan de rest. En daarom ben ik geen lichtend licht. Ziet de wereld zo weinig van Christus in mijn leven. Ik heb ook vanmorgen weer een straatverkoper laten staan (tegen beter weten in) omdat ik bij een andere supermarkt al iemand wat gegeven had. En ik schaam me daarvoor; hij heeft aan mijn uiterlijk kunnen zien dat ik christen ben, maar ik heb hem geen christelijke bewogenheid laten zien.

Als er een wereld om ons heen (ik ga toch maar weer verder met 'ons') verloren gaat en wij zo bezig zijn met al onze eigen dingen, ook al is het nog zo godsdienstig, dan denk ik dat wij als christenen de grootste schuld hebben aan het verval van de tijd.

Om gelijk maar even terug te komen op het verhaal van Ds van Andel; mijn bezwaar was dat hij de indruk wekte dat mevr. Borst zondiger was dan een ander en daarom gestraft moest worden door God. Zeker als christen kunnen wij nooit boven een ander gaan staan (als we enigzins iets van ons zelf hebben leren kennen) en die indruk heeft hij wel gewekt. Gods straft de goddeloosheid daar wil ik niets van afdoen; maar de meeste goddeloosheid vind ik niet bij mevr. Borst... die zit in ons eigen hart; hoe godsdienstig we ook zijn. (je mag voor ons 'mij' invullen.)

Wélke zonden er ook in Nederland zijn, door wie dan ook; daar dragen wij als medeNederlanders medeschuld aan. Zéker als kerkmensen die zelf zo vaak niet leven zoals de Heere dat van ons vraagt en vaak een aanfluiting zijn.
Amen, helma!
Je verwoordt pijnlijk secuur waar bij mij de kneep ligt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Isala

Bericht door Isala »

waarom zou men geen boetedag willen? Als we met onszelf beginnen, en in ons eigen hart kijken, dan is er toch reden genoeg voor een boetedag. Maar als je voornemens bent onveranderd te willen blijven, dan hoef je geen schuld te belijden, of boete te doen.
Helemaal eens met Helma.
Bij boete is je hart betrokken.

refo schreef:Uit publicaties begrijp ik dat er boete gedaan wordt over de zonden van anderen
Kan je dit iets meer uitleggen? Uit welke publicaties heb je dat? En wie zijn die anderen? en welke zonden?
Hora est!
WimA

Bericht door WimA »

helma schreef:
WimA schreef:
Mooi! (en eerlijk!)
Helma schreef:Om gelijk maar even terug te komen op het verhaal van Ds van Andel; mijn bezwaar was dat hij de indruk wekte dat mevr. Borst zondiger was dan een ander en daarom gestraft moest worden door God. Zeker als christen kunnen wij nooit boven een ander gaan staan (als we enigzins iets van ons zelf hebben leren kennen) en die indruk heeft hij wel gewekt. Gods straft de goddeloosheid daar wil ik niets van afdoen; maar de meeste goddeloosheid vind ik niet bij mevr. Borst... die zit in ons eigen hart; hoe godsdienstig we ook zijn. (je mag voor ons 'mij' invullen.)
En mijn probleem met deze opvatting is nu juist dat een predikant is geroepen de zonde aan te wijzen. En dat heeft ds. van Andel gedaan. En vervolgens is deze predikant - onder het vrome - en valse, want dat heeft hij ook niet gezegd - argument dat wij niet beter zijn dan mw. Borst, - monddood gemaakt door de godsdienst. Dezelfde godsdienst die nu de boetedag verdedigd.

(Waar overigens de CGK met het smoesje "brief op verkeerd adres bezorgd" niet aan mee doet - van een brugpieper zou je het smoesje niet pikken, er is tenslotte behalve een breng- ook een haalplicht - maar dit verder terzijde. Het is wel symptomatisch voor de hypocrisie in deze)
Helma schreef:Wélke zonden er ook in Nederland zijn, door wie dan ook; daar dragen wij als medeNederlanders medeschuld aan. Zéker als kerkmensen die zelf zo vaak niet leven zoals de Heere dat van ons vraagt en vaak een aanfluiting zijn.
Dit is duidelijk.
WimA

Bericht door WimA »

Luther schreef:Amen, helma!
Je verwoordt pijnlijk secuur waar bij mij de kneep ligt.
---knip wegens op de persoon---
WimA

Bericht door WimA »

Isala schreef:
refo schreef:Uit publicaties begrijp ik dat er boete gedaan wordt over de zonden van anderen
Kan je dit iets meer uitleggen? Uit welke publicaties heb je dat? En wie zijn die anderen? en welke zonden?
Lettend op - met name het RD - zijn de meningen van de prominenten die vooral de vooraanzittingen beminnen op de kerkelijke, politieke en opinie pagina's meestal van deze teneur.
helma

Bericht door helma »

WimA schreef:
Helma schreef:Om gelijk maar even terug te komen op het verhaal van Ds van Andel; mijn bezwaar was dat hij de indruk wekte dat mevr. Borst zondiger was dan een ander en daarom gestraft moest worden door God. Zeker als christen kunnen wij nooit boven een ander gaan staan (als we enigzins iets van ons zelf hebben leren kennen) en die indruk heeft hij wel gewekt. Gods straft de goddeloosheid daar wil ik niets van afdoen; maar de meeste goddeloosheid vind ik niet bij mevr. Borst... die zit in ons eigen hart; hoe godsdienstig we ook zijn. (je mag voor ons 'mij' invullen.)
En mijn probleem met deze opvatting is nu juist dat een predikant is geroepen de zonde aan te wijzen. En dat heeft ds. van Andel gedaan. En vervolgens is deze predikant - onder het vrome - en valse, want dat heeft hij ook niet gezegd - argument dat wij niet beter zijn dan mw. Borst, - monddood gemaakt door de godsdienst. Dezelfde godsdienst die nu de boetedag verdedigd.
helma eerder schreef:Als wij verloren gaan is dat niet omdat we zondaar zijn. Of zondige wetten hebben bedacht. Dat is omdat we het bloed onrein hebben geacht.

Die notie miste ik in het stukje van Ds. van Andel.

WimA schreef:(Waar overigens de CGK met het smoesje "brief op verkeerd adres bezorgd" niet aan mee doet - van een brugpieper zou je het smoesje niet pikken, er is tenslotte behalve een breng- ook een haalplicht - maar dit verder terzijde. Het is wel symptomatisch voor de hypocrisie in deze)
Ik heb begrepen dat de CGK inmiddels alle kerkenraden heeft aangeschreven en alle gemeentes zelf de keus laat. Dus het wordt wél opgepakt ondanks de verkeerde bezorging.
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Helma haar reactie kan ik me goed begrijpen en is eerlijk.
Zeker het stukje over eerst persoonlijk boete doen is heel waar.
Dat kan enkel bij het Kruis.
Daar zie je in dat je met lege handen staat, als zondaar, helemaal niets heb je.....Boete doen bij het Kruis alleen. “Vader, vergeef het hun want ze weten niet wat ze doen”,
Van daar uit kan je, alles in en uit Hem, verder.....
zoals bijvoorbeeld, waarover dit topic gaat, boetedag binnen de gemeente......
Overigens kan je in dit leven niet genoeg boete doen....
En hier ook niet genoeg voor danken, "Duizend duizend maal o Heere, zij U daarvoor dank en ere"
Ik snap hierom niet goed waarom sommige kerken niet mee willen doen aan de boetedag......
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Jongere

Bericht door Jongere »

Er waren aanvankelijk wat vragen aan mij gericht, de discussie is inmiddels weer een stuk verder. Ik kan me vinden in de dingen die o.a. helma benoemt.

Waarbij ik zelf inderdaad zou willen onderstrepen dat boete doen een persoonlijke zaak is. Niet dat daarmee een 'opgelegde' boetedag niet goed zou zijn. Ik heb eerder mijn standpunt duidelijk gemaakt dat ik geloof dat het hier om een Bijbels middel gaat, waardoor de Heere wil werken. Ik denk ook dat de kerk er goed aan doet zo'n dag niet af te laten hangen van de vraag ernaar, of de oprechte behoefte. Dat zou evenmin goed zijn als bijv. - zoals in sommige gemeenten gebruikelijk - het avondmaal alleen te laten houden als er behoefte is. Als één van de noden rond deze boetedag kan worden genoemd de geesteloosheid, het gebrek aan geestelijk leven. Maar zoiets is nooit een reden om dan maar niet de Heere te zoeken in gebed. Integendeel; juist ook met déze noden moeten we bij Hem zijn. Deze dag kan dan een middel zijn, niet alleen om boete te doen, maar ook om erdoor tot schuldbelijdenis gebracht te worden.

Wat ik wél bedoel met mijn opmerking over boete doen als persoonlijke zaak: er zijn ongetwijfeld veel zonden/noden te noemen. Daarbij is het niet te vermijden dat er ook naar anderen 'gewezen wordt'. Maar laat de kern dan altijd zijn de vraag naar onze persoonlijke schuld. Ook ten opzichte van bijv. maatschappelijke zorgen, helma noemt dat de 'medeschuld' die we daaraan hebben. Denk dan ook niet direct als er een wat algemener punt wordt genoemd dat altijd gebeurt door mensen die daarbij het eigen vlees willen sparen en graag naar anderen wijzen.

Er zijn inderdaad wel concrete dingen te noemen. Om een paar dingen te noemen met betrekking tot de eigen kerk:
- De Gereformeerde Gemeenten leven in zijn algemeenheid te aardsgericht en zijn teveel gericht op de status-quo. Zolang we menen dat er uiterlijk in zekere zin een leven naar Gods Woord is, zijn we geneigd gerust verder te leven.
- De kerkelijke verdeeldheid binnen de gereformeerde gezindte doet afbreuk aan het spreken van de kerk in de samenleving.
- Ik denk met betrekking tot de Gereformeerde Gemeenten ook in het bijzonder aan het grote gebrek aan arbeiders in Gods koninkrijk. Niet alleen het grote predikantentekort, maar ook veel openstaande vacatures in de zending. Ik ben bang dat het één van de symptomen is van een gebrek aan geestelijk leven.

Wat mij betreft gaat het om dit soort punten, er zijn denk ik veel andere te noemen. Waarbij ik graag terugwijs naar mijn eerdere post. Laten we ervoor waken belijdenis te doen over deze dingen zonder de bekering die daarbij hoort. Dat zullen we voor al die punten onszelf persoonlijk moeten afvragen. Anders is zo'n boetedag een stuk inhoudsloze godsdienst.
WimA

Bericht door WimA »

helma schreef:
helma eerder schreef:Als wij verloren gaan is dat niet omdat we zondaar zijn. Of zondige wetten hebben bedacht. Dat is omdat we het bloed onrein hebben geacht.

Die notie miste ik in het stukje van Ds. van Andel.
Met veel schijn des rechts wordt het allemaal wel gerechtvaardigd ja. Feit is dat vooral de publieke opinie het affakkelen van ds. van Andel door de refowereld heeft veroorzaakt en niet het feitelijk gezegde van deze predikant.

Helma schreef:
WimA schreef:(Waar overigens de CGK met het smoesje "brief op verkeerd adres bezorgd" niet aan mee doet - van een brugpieper zou je het smoesje niet pikken, er is tenslotte behalve een breng- ook een haalplicht - maar dit verder terzijde. Het is wel symptomatisch voor de hypocrisie in deze)
Ik heb begrepen dat de CGK inmiddels alle kerkenraden heeft aangeschreven en alle gemeentes zelf de keus laat. Dus het wordt wél opgepakt ondanks de verkeerde bezorging.
Ah, fijn. Maar waarom dan het eerdere bericht überhaupt naar de media? Nu krijg ik weer het idee dat de persvoorlichter - lettend op de reacties na het melden van de verkeerde bezorging - aan damage control heeft gedaan (ondanks verkeerde bezorging toch actie, goed he!) en dat niet de inhoud bepalend is geweest.
Auto

Bericht door Auto »

WimA schreef: Ah, fijn. Maar waarom dan het eerdere bericht überhaupt naar de media? Nu krijg ik weer het idee dat de persvoorlichter aan damage control heeft gedaan (ondanks verkeerde bezorging toch actie, goed he!) en dat niet de inhoud bepalend is geweest.
Dus de CGK krijgt de schuld dat de GG onzorgvuldig is geweest en een fout heeft gemaakt?

Nu maak jij jezelf wel heel geloofwaardig.
WimA

Bericht door WimA »

Auto schreef:
WimA schreef: Ah, fijn. Maar waarom dan het eerdere bericht überhaupt naar de media? Nu krijg ik weer het idee dat de persvoorlichter aan damage control heeft gedaan (ondanks verkeerde bezorging toch actie, goed he!) en dat niet de inhoud bepalend is geweest.
Dus de CGK krijgt de schuld dat de GG onzorgvuldig is geweest en een fout heeft gemaakt?

Nu maak jij jezelf wel heel geloofwaardig.
De krant heeft direct gemeld - direct na het melden van de boetedag door de GG - dat ook de overige refo kerken benaderd zouden worden. En er zullen toch ook wel bilaterale contacten zijn. Na maanden dan zeggen: "Ik weet van niks" geloof ik idd gewoon niet. Dat is een gezocht argument. Ik geloof best dat de GG een fout adres heeft gebruikt, ik geloof niet dat de CGK daardoor geen kans heeft gehad zich erop te beraden. Dat is gewoon flauwekul.
Auto

Bericht door Auto »

WimA schreef:
De krant heeft direct gemeld - direct na het melden van de boetedag door de GG - dat ook de overige refo kerken benaderd zouden worden. En er zullen toch ook wel bilaterale contacten zijn. Na maanden dan zeggen: "Ik weet van niks" geloof ik idd gewoon niet. Dat is een gezocht argument.
Ben jij er bij geweest? Weet jij waar de post is beland? Of wederkerig een briefje terug en is in de grote hoop bij de GG beland?

Het lijkt erop dat je personen zwart zit te maken en insinuaties doet, die je niet hard kan maken ........

Nog een aardige om over na te denken, wil je als synode nadenken over een verzoek dan moet er toch echt wel een brief liggen en dan heb je kerkrechtelijk procedures te volgen. Misschien moet je toch beter de Saambinder lezen, ds Silfhout heeft recent artikelen geschreven over de procedures die er zijn.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jongere schreef: - De Gereformeerde Gemeenten leven in zijn algemeenheid te aardsgericht en zijn teveel gericht op de status-quo. Zolang we menen dat er uiterlijk in zekere zin een leven naar Gods Woord is, zijn we geneigd gerust verder te leven.
Er is ook al eerder opgemerkt door sommigen, op dit forum weet ik niet.
Er zijn vaker bijzondere bid- en boetedagen gehouden.
Denk aan 1976, en later, ik meen toen i.v.m. de Algemene Wet Gelijke Behandeling
en de abortuswet.
Er werd over opgemerkt: We hebben boetedagen gehouden en alles ging door.
Wat was de oorzaak? Die ligt in een niet waarachtig bekeren. We gingen
immers door? En de antichristelijke wetten ook. Dit in verband met de vraag
waarom hoort God het dan niet? Dat wij ons niet waarachtig verootmoedigen.
Dat we niet recht in de schuld komen met land en volk.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie