Boetedag verdient navolging

DDD

Re: Boetedag verdient navolging

Bericht door DDD »

In de Randstad. Ik lees zowel de christelijke als de seculiere media en werk momenteel in een seculiere omgeving. Vervul verschillende bestuursfuncties in de samenleving.
Marco

Bericht door Marco »

De nood van deze tijd is niet anders dan de nood van het verleden. Zo beschouwd is iedere zondag een boetedag.
En de vreugde van deze tijd is niet anders dan de vreugde van het verleden.

Boetedagen kunnen goed zijn, maar zijn aan inflatie onderhevig..

Verstuurd van mijn GT-S5360 met Tapatalk
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jongere, hoe en wat heeft jullie kerkenraad over de boetedag gecommuniceerd?
WimA

Bericht door WimA »

Jongere schreef:
DDD schreef:Maar wat die nood nu precies is daar heb ik ook nog geen idee van. Ik heb dan ook het rapport daarover nog niet gelezen.
Meen je dit nu werkelijk, DDD? In wat voor wereld leef jij?
Is het mogelijk @Jongere (of anderen) dat je aangeeft - probeert te raken met een paar woorden - wat in jouw optiek dan de "nood" is? Want ik ben daar ook wel een beetje naar op zoek.
huisman

Bericht door huisman »

WimA schreef:
Jongere schreef:
DDD schreef:Maar wat die nood nu precies is daar heb ik ook nog geen idee van. Ik heb dan ook het rapport daarover nog niet gelezen.
Meen je dit nu werkelijk, DDD? In wat voor wereld leef jij?
Is het mogelijk @Jongere (of anderen) dat je aangeeft - probeert te raken met een paar woorden - wat in jouw optiek dan de "nood" is? Want ik ben daar ook wel een beetje naar op zoek.
Ik denk dat dit de nood is: Wij leven in Sodom en Gomorra en voelen geen nood, het moet ons nog uitgelegd worden.
Leken wij maar wat meer op Lot, die voelde de nood wel.
En den rechtvaardigen Lot, die vermoeid was van den ontuchtigen wandel der gruwelijke mensen, daaruit verlost heeft;
8 (Want deze rechtvaardige man, wonende onder hen, heeft dag op dag zijn rechtvaardige ziel gekweld, door het zien en horen van hun ongerechtige werken);
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Precies. Volkomen helder. Van het kaliber: "Ik word heel chagrijnig van jou, en als je niet begrijpt waarom is dat precies het probleem, en als je nu niet uitkijkt gaan we scheiden."
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Precies. Volkomen helder. Van het kaliber: "Ik word heel chagrijnig van jou, en als je niet begrijpt waarom is dat precies het probleem, en als je nu niet uitkijkt gaan we scheiden."
Tja
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
helma

Bericht door helma »

De nood is dat wij als christenen geen lichtend licht zijn. Dat we het beeld van Christus niet vertonen. Dat ons leven niet Christusgelijkvormig is, maar wereldgelijkvormig.

Wij leven in Sodom en Gomorra maar voelen ons er nog voor een groot deel thuis ook. En we denken dat we beter zijn dan de mensen om ons heen. Terwijl de grootste schuld bij ons ligt.
WimA

Bericht door WimA »

huisman schreef:Ik denk dat dit de nood is: Wij leven in Sodom en Gomorra en voelen geen nood, het moet ons nog uitgelegd worden.
Kan dit toch wat verder geconcretiseerd worden? Dat wij - overdrachtelijk gesproken - in Sodom en Gomorra leven constateer je dat zelf (met andere woorden, voel je de nood zelf wel? En kan je het dan concreter verwoorden?) of voel je de nood zelf ook niet en waarop baseer je dan dat we in Sodom en Gomorra leven? Of is de conclusie dat iedereen altijd in een "Sodom en Gomorra" leeft?
huisman

Bericht door huisman »

helma schreef:De nood is dat wij als christenen geen lichtend licht zijn. Dat we het beeld van Christus niet vertonen. Dat ons leven niet Christusgelijkvormig is, maar wereldgelijkvormig.

Wij leven in Sodom en Gomorra maar voelen ons er nog voor een groot deel thuis ook. En we denken dat we beter zijn dan de mensen om ons heen. Terwijl de grootste schuld bij ons ligt.
Eens .
WimA

Bericht door WimA »

helma schreef:De nood is dat wij als christenen geen lichtend licht zijn. Dat we het beeld van Christus niet vertonen. Dat ons leven niet Christusgelijkvormig is, maar wereldgelijkvormig.
En waarin zijn we dan wereldgelijkvormig? Waarin vertonen we het beeld van Christus niet? Ik bedoel dit niet om het af te zwakken of zo iets maar ik wil het graag concreet hebben. En wie denkt dan dat hij/zij beter is dan de mensen om zich heen? En hoe zien we dat/uit zich dat concreet? En waarom ligt de grootste schuld bij ons? Wie is de "ons" eigenlijk in deze context?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:

Eens .
Ben ik ook wel mee eens. Maar je kunt een schuld niet aanpraten. Ik denk dat het ligt aan de prediking. De schuld wordt niet meer aangezegd. Bekeert u is geworden: mochten uw ogen eens geopend worden, de donkere wolken van het oordeel wijzen op onze bar goddeloze regering. Maar wij, kerkenraden, wij, kerkleden, zijn van het heilspoor afgegaan en voelen ons heerlijk in ons zuiltje. En als het te moeilijk wordt, passen we ons aan. SGP, homovoorlichting op de scholen etc.... Wij zijn geen licht meer in de wereld en vertonen het beeld van Christus niet.

Waar moeten we boete voor doen?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Anker schreef:Ik denk dat het ligt aan de prediking.
De spijker op de kop.
huisman

Bericht door huisman »

WimA schreef:
huisman schreef:Ik denk dat dit de nood is: Wij leven in Sodom en Gomorra en voelen geen nood, het moet ons nog uitgelegd worden.
Kan dit toch wat verder geconcretiseerd worden? Dat wij - overdrachtelijk gesproken - in Sodom en Gomorra leven constateer je dat zelf (met andere woorden, voel je de nood zelf wel? En kan je het dan concreter verwoorden?) of voel je de nood zelf ook niet en waarop baseer je dan dat we in Sodom en Gomorra leven? Of is de conclusie dat iedereen altijd in een "Sodom en Gomorra" leeft?
De Bijbel leert ons dat wij in een van God afgevallen wereld leven. In hoeverre ik dat zelf beleef ? Ik zit in de situatie dat er kinderen het huis uitgaan, trouwen en kinderen krijgen. Dan denk ik toch best wel vaak over hun toekomst in deze maatschappij. Hoe kunnen onze (klein)kinderen staande blijven in deze goddeloze wereld ? Wij weten daar best wel het antwoord op:Alleen als vreze des HEEREN in hun hart gekomen is kunnen zij staande blijven....daar bid ik dan ook dagelijks om.
Lees het laatste Bijbelboek daar wordt ons geopenbaard dat de tijden steeds donkerder worden. Of een boetedag helpt ? Ik weet het niet maar ik sta er wel achter.
WimA

Bericht door WimA »

huisman schreef:
WimA schreef:
De Bijbel leert ons dat wij in een van God afgevallen wereld leven. In hoeverre ik dat zelf beleef ? Ik zit in de situatie dat er kinderen het huis uitgaan, trouwen en kinderen krijgen. Dan denk ik toch best wel vaak over hun toekomst in deze maatschappij. Hoe kunnen onze (klein)kinderen staande blijven in deze goddeloze wereld ?
Elke ouder denkt na en maakt zich zorgen over hun kinderen in deze wereld. En de term "goddeloos" is weer vaag. Wat bedoel je nu precies hiermee?
huisman schreef:Wij weten daar best wel het antwoord op:Alleen als vreze des HEEREN in hun hart gekomen is kunnen zij staande blijven....daar bid ik dan ook dagelijks om. Lees het laatste Bijbelboek daar wordt ons geopenbaard dat de tijden steeds donkerder worden. Of een boetedag helpt ? Ik weet het niet maar ik sta er wel achter.
Eigenlijk zeg je hetzelfde als @DDD toch? "Wat de nood precies is, is ook jouw niet zo duidelijk". Alleen de Schrift zegt het, zeg je, maar wat er concreet bedoeld wordt is allemaal niet zo duidelijk. En de Schrift klopt uiteraard. Alhoewel men nog kan verschillen van mening of Openbaring zo specifiek deze tijd beschrijft (waarom de 21e eeuw en niet b.v. de 28e eeuw?) en of Openbaring niet gewoon het gehele tijdperk van Christus tot de wederkomst bedoeld. (wat ook de kanttekeningen menen).
Plaats reactie