M.i. bedoelt hij dat het bij de evangelie-verkondiging niet moet gaan over allerlei beschrijvingen en ervaringen,SecorDabar schreef:Ds. J.W. Kersten schreef hier: richt u niet op de rechtvaardigheid Gods of wat ook.
Dat komt allemaal wel.
Als Ds. J.W. Kersten zegt dat dat allemaal wel komt,bedoelt hij dan wat ik lees?
Ik denk dat je ds. Kersten hier niet helemaal goed interpreteert.eilander schreef:Dat is nou precies waar Kersten op doelt: veel nederlandse predikanten en theologen (Dordse leerregels en de 5 artikelen zijn een NL productie)jakobmarin schreef:Lees de Dordtse leerregels (of de Vijf artikelen tegen de Remonstranten) en dan staan daar precies die dingen in die Hollanders juist in diezelfde strijd volgens ds. JWK hebben verleerd.
Ik begrijp best wat er bedoeld wordt, maar ik zou dan toch niet zo gauw de strijd tegen de Remonstranten hiervan de schuld geven....
hebben niet meer de royale uitnodiging die de schotten en engelsen wel hebben. Nederlanders hebben veel meer de Uitverkiezing op de voorgrond, en hij vind dat onterecht.
Dat zou kunnen, dat ik het niet helemaal goed zie, maar Kersten geeft zelf in de preek van Zondag 15 aan dat de Nederlandse theologen in hun strijd tegen de remonstranten de ruime evangelie-bediening wat hebben laten liggen (en de engelse niet).Jongere schreef:Ik denk dat je ds. Kersten hier niet helemaal goed interpreteert.(...)eilander schreef:Dat is nou precies waar Kersten op doelt: veel nederlandse predikanten en theologen (Dordse leerregels en de 5 artikelen zijn een NL productie)jakobmarin schreef:Lees de Dordtse leerregels (of de Vijf artikelen tegen de Remonstranten) en dan staan daar precies die dingen in die Hollanders juist in diezelfde strijd volgens ds. JWK hebben verleerd.
Ik begrijp best wat er bedoeld wordt, maar ik zou dan toch niet zo gauw de strijd tegen de Remonstranten hiervan de schuld geven....
hebben niet meer de royale uitnodiging die de schotten en engelsen wel hebben. Nederlanders hebben veel meer de Uitverkiezing op de voorgrond, en hij vind dat onterecht.
Eilander stelt terecht dat dit niet zozeer betrekking heeft op de strijd tegen de Remonstranten. En dat bovendien de Dordtse Leerregels wel duidelijk evenwichtig zijn in het spreken over een goed fungeren van (het aanbod van genade in) de prediking.
en het werd hem niet in dank afgenomen....refo schreef:Ja, daar heeft K vd Zwaag een dik boek vol over geschreven.
Hij had trouwens geen kritiek op de DL.Hendrikus schreef:en het werd hem niet in dank afgenomen....refo schreef:Ja, daar heeft K vd Zwaag een dik boek vol over geschreven.
Het is maar wat je wilt horen.refo schreef:Dat heeft niemand.
Alleen de uitleg van de DL naderhand, daar zijn de meningen over verdeeld.
Ook bij de door KvdZ geciteerden.
De DL zijn eerst als één van de 3FvE in één adem genoemd met de bijbel en inmiddels gelijk aan de Heilige Schrift.
Dat moet wel fout gaan op den duur.
Door sommigen wel, heb ik het idee...Hendrikus schreef:en het werd hem niet in dank afgenomen....refo schreef:Ja, daar heeft K vd Zwaag een dik boek vol over geschreven.
Ik zou het niet kunnen zeggen....Yesenaer schreef:Vorige week in een weekdienst een preek gehoord uit Klaagliederen 1 vers 12.
DIA mag raden van welke predikant dit is geweest
Gistetren 2 vervolgpreken op de Hemelvaartspreek-DIA- schreef:De Hemelvaartspreek was vanmorgen uit het Oude Testament.
De tekst was genomen uit 2 Samuël 6:17
waar de tekst luidt:
Toen zij nu de ark des HEEREN inbrachten, stelden zij die in haar plaats,
in het midden der tent, die David voor haar gespannen had; en David
offerde brandoffers voor des HEEREN aangezicht, en dankoffers.
Het thema luidde:
DE HEMELVAART VAN CHRISTUS DOOR HET OPBRENGEN VAN DE ARK VOORGESTELD
Drie hoofdgedachten:
1. Het opbrengen van die ark
2. Het inbrengen van die ark
3. Het aanbrengen van die ark