Toch is het niet zo gek dat DIA er nooit van gehoord heeft; van mijn eigen doop is ook geen doopkaart uitgereikt, omdat men er 'tegen' was. Tot op de dag van vandaag vind ik dat jammer, omdat juist zo'n kaart een middel is, bijv. voor onze kinderen, om ze op hun doop te wijzen.
Een aantal jaar geleden zei een predikant: Vaders en moeders, lijst u de doopkaart van uw kind maar in en hang het aan de muur op hun slaapkamer. Dat kan een middel zijn om een gesprek daarover te hebben.
Doopbewijs
Re: Doopbewijs
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Dat lijkt me een veel vruchtbaarder houding dan zo'n kaart als bidprentje weg te zetten.Luther schreef:Toch is het niet zo gek dat DIA er nooit van gehoord heeft; van mijn eigen doop is ook geen doopkaart uitgereikt, omdat men er 'tegen' was. Tot op de dag van vandaag vind ik dat jammer, omdat juist zo'n kaart een middel is, bijv. voor onze kinderen, om ze op hun doop te wijzen.
Een aantal jaar geleden zei een predikant: Vaders en moeders, lijst u de doopkaart van uw kind maar in en hang het aan de muur op hun slaapkamer. Dat kan een middel zijn om een gesprek daarover te hebben.
~~Soli Deo Gloria~~
Daarvan kun je toch wel met recht zeggen dat die mensen een ijver tot God hebben, maar niet met verstand...Luther schreef:Toch is het niet zo gek dat DIA er nooit van gehoord heeft; van mijn eigen doop is ook geen doopkaart uitgereikt, omdat men er 'tegen' was. Tot op de dag van vandaag vind ik dat jammer, omdat juist zo'n kaart een middel is, bijv. voor onze kinderen, om ze op hun doop te wijzen.
(...)
Ik zou toch eerst wel even vragen, waarom ze er tegen waren.DDD schreef:Daarvan kun je toch wel met recht zeggen dat die mensen een ijver tot God hebben, maar niet met verstand...Luther schreef:Toch is het niet zo gek dat DIA er nooit van gehoord heeft; van mijn eigen doop is ook geen doopkaart uitgereikt, omdat men er 'tegen' was. Tot op de dag van vandaag vind ik dat jammer, omdat juist zo'n kaart een middel is, bijv. voor onze kinderen, om ze op hun doop te wijzen.
(...)
Volgens mij doen ze toch dat niet. Enne... wie suggereerde dat dan? Ik lees dat namelijk negens.Hendrikus schreef:Maar wat vind je er nou van dat ze in jouw kerk bidprentjes uitdelen?-DIA- schreef: Het is meer dan 60 jaar geleden dat ik de doop mocht ontvangen. Dat ik niet met alles op de hoogte ben kan ik ook niet helpen. Het zal wel aan mijn milde vorm van autisme liggen dan...
Tip: Nooit op geruchten afgaan, eerst zien of het alzo is...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik zie ook geen feitelijk of principieel verschil met een "belijdeniskaart".eilander schreef:Ik zou toch eerst wel even vragen, waarom ze er tegen waren.DDD schreef:Daarvan kun je toch wel met recht zeggen dat die mensen een ijver tot God hebben, maar niet met verstand...Luther schreef:Toch is het niet zo gek dat DIA er nooit van gehoord heeft; van mijn eigen doop is ook geen doopkaart uitgereikt, omdat men er 'tegen' was. Tot op de dag van vandaag vind ik dat jammer, omdat juist zo'n kaart een middel is, bijv. voor onze kinderen, om ze op hun doop te wijzen.
(...)
Natuurlijk, maar daar is dan geen verstandig antwoord op mogelijk, naar mijn bescheiden mening.eilander schreef:Ik zou toch eerst wel even vragen, waarom ze er tegen waren.DDD schreef:Daarvan kun je toch wel met recht zeggen dat die mensen een ijver tot God hebben, maar niet met verstand...Luther schreef:Toch is het niet zo gek dat DIA er nooit van gehoord heeft; van mijn eigen doop is ook geen doopkaart uitgereikt, omdat men er 'tegen' was. Tot op de dag van vandaag vind ik dat jammer, omdat juist zo'n kaart een middel is, bijv. voor onze kinderen, om ze op hun doop te wijzen.
(...)
Tikje zuigend, deze posting.Hendrikus schreef:Maar wat vind je er nou van dat ze in jouw kerk bidprentjes uitdelen?-DIA- schreef: Het is meer dan 60 jaar geleden dat ik de doop mocht ontvangen. Dat ik niet met alles op de hoogte ben kan ik ook niet helpen. Het zal wel aan mijn milde vorm van autisme liggen dan...
Een bidprentje is heel iets anders.
Ik vind het overigens wel jammer dat wij in de protestantse kerken de begrippen Peter en Meter niet toepassen.
Ik heb gemerkt dat iemand zeer vereerd is als zij (soms een hij) de baby de kerk in mag dragen voor de doop.
Geven jullie de tijdelijke Meter een blijvende herinnering aan die dag?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Het woord bidprentjes komt van jou, vriend.-DIA- schreef:Volgens mij doen ze toch dat niet. Enne... wie suggereerde dat dan? Ik lees dat namelijk negens.Hendrikus schreef:Maar wat vind je er nou van dat ze in jouw kerk bidprentjes uitdelen?-DIA- schreef: Het is meer dan 60 jaar geleden dat ik de doop mocht ontvangen. Dat ik niet met alles op de hoogte ben kan ik ook niet helpen. Het zal wel aan mijn milde vorm van autisme liggen dan...
Doopkaarten worden wel degelijk afgegeven, ik heb er vier thuis.
Dus hoezo gerucht?
~~Soli Deo Gloria~~
DIA heeft het denk ik over de vorm gehad. De doopkaart had de vorm van een bidprent. Dat is iets anders dan een doopbewijs gelijk stellen aan een bidprent, en dat is wat je nu DIA in de mond legt.Hendrikus schreef:Het woord bidprentjes komt van jou, vriend.-DIA- schreef:Volgens mij doen ze toch dat niet. Enne... wie suggereerde dat dan? Ik lees dat namelijk negens.Hendrikus schreef:Maar wat vind je er nou van dat ze in jouw kerk bidprentjes uitdelen?-DIA- schreef: Het is meer dan 60 jaar geleden dat ik de doop mocht ontvangen. Dat ik niet met alles op de hoogte ben kan ik ook niet helpen. Het zal wel aan mijn milde vorm van autisme liggen dan...
Dus hoezo gerucht?
Dat wist de weledele heer H. ook wel... Zo dom istie nou ook weer niet hoor!eilander schreef:DIA heeft het denk ik over de vorm gehad. De doopkaart had de vorm van een bidprent. Dat is iets anders dan een doopbewijs gelijk stellen aan een bidprent, en dat is wat je nu DIA in de mond legt.Hendrikus schreef:Het woord bidprentjes komt van jou, vriend.-DIA- schreef:Volgens mij doen ze toch dat niet. Enne... wie suggereerde dat dan? Ik lees dat namelijk negens.Hendrikus schreef: Maar wat vind je er nou van dat ze in jouw kerk bidprentjes uitdelen?
Dus hoezo gerucht?

Of ik er destijds één heb gehad in de GG Hilversum weet ik niet, dat zou ik na moeten kijken.
Onze kinderen kregen bij de doop in de GG alleen een psalmboekje, in de HHK wel een kaart met daarop de naam en de tekst waarover gepreekt was.
Onze kinderen kregen bij de doop in de GG alleen een psalmboekje, in de HHK wel een kaart met daarop de naam en de tekst waarover gepreekt was.