Boetedag verdient navolging

-DIA-

Re: Boetedag verdient navolging

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ook ietwat laat; maar ik hoorde afgelopen zondag in het buitenland een preek over Jezus' kruiswoord 'Vrouw, zie uw zoon; zoon, zie uw moeder" (in Engeland was het Moederdag) en bij nader inzien valt dat best te combineren met een ontdekkende prediking...
Even een beetje off-topic:
In België hebben ze ook Moederdag. Maar dat heet hier meestal Maria-ten-Hemelopneming.
Ik denk niet dat ze daarbij een ontdekkende prediking laten horen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Maar dat is toch een afzonderlijke gedenkdag in oktober?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Maar dat is toch een afzonderlijke gedenkdag in oktober?
Ja maar ze noemen het dan wel Moederdag...
PrekenWeb
Contacteer:

Bericht door PrekenWeb »

De Generale Synode van de Gereformeerde Gemeenten heeft D.V. zondag 11 mei uitgeroepen als boetedag.
De synodepreses ds. J.J. van Eckeveld heeft voor deze gelegenheid een preek geschreven, die in druk verschijnt.
Gemeenten die op deze zondag twee of drie keer leesdienst hebben, kunnen naast de preek van ds. Van Eckeveld ook gebruikmaken van twee leespreken die op onze website staan.

Deze indringende preken kunt u vinden via de onderstaande link:

http://www.prekenweb.nl/nl/pagina/Boetedag
-DIA-

Bericht door -DIA- »

PrekenWeb schreef:De Generale Synode van de Gereformeerde Gemeenten heeft D.V. zondag 11 mei uitgeroepen als boetedag.
De synodepreses ds. J.J. van Eckeveld heeft voor deze gelegenheid een preek geschreven, die in druk verschijnt.
Gemeenten die op deze zondag twee of drie keer leesdienst hebben, kunnen naast de preek van ds. Van Eckeveld ook gebruikmaken van twee leespreken die op onze website staan.

Er zou toch ook uit ds. Van der Groe kunnen worden gelezen?
Deze preken zijn juist nu uiterst actueel.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

-DIA- schreef:
PrekenWeb schreef:De Generale Synode van de Gereformeerde Gemeenten heeft D.V. zondag 11 mei uitgeroepen als boetedag.

Juist mooi toch dat hedendaagse predikanten ook een preek schrijven en beschikbaar stellen? Kan Van der Groe ook nog steeds gelezen worden in een andere dienst.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mister schreef:
-DIA- schreef:

Juist mooi toch dat hedendaagse predikanten ook een preek schrijven en beschikbaar stellen? Kan Van der Groe ook nog steeds gelezen worden in een andere dienst.
Toch denk ik dat er wel vacante gemeentes zijn die geen van de voorgestelde preken zullen lezen.
Dan is een boetepreek van ds. van der Groe altijd goed. En ook nog heel actueel. Ook met het oog
op deze tijd.
Jongere

Bericht door Jongere »

helma schreef:Ik weet niet wat de CGK gaan doen en of onze gemeente als gemeente ook meedoet. Ik hoop het.
Maar wel vind ik jammer dat de kerken uit de Ger. gezindte dus aangeschreven zijn, maar de CGK niet. Staan daar dan toch wel die kerkmuren?
refdag schreef:Vorig jaar werd tijdens de synodevergadering van de Gereformeerde Gemeenten besloten om andere kerkverbanden hierover aan te schrijven, maar de brief aan de Christelijke Gereformeerde Kerken werd naar een verkeerd adres gestuurd. Zodoende bleef een landelijk besluit van de CGK uit.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... g_1_818550
helma

Bericht door helma »

Jongere schreef:
helma schreef:Ik weet niet wat de CGK gaan doen en of onze gemeente als gemeente ook meedoet. Ik hoop het.
Maar wel vind ik jammer dat de kerken uit de Ger. gezindte dus aangeschreven zijn, maar de CGK niet. Staan daar dan toch wel die kerkmuren?
refdag schreef:Vorig jaar werd tijdens de synodevergadering van de Gereformeerde Gemeenten besloten om andere kerkverbanden hierover aan te schrijven, maar de brief aan de Christelijke Gereformeerde Kerken werd naar een verkeerd adres gestuurd. Zodoende bleef een landelijk besluit van de CGK uit.
Ik las het ja.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Dat is wel een betere uitvoering van het idee ja. Bij de GG wordt het eventjes vanaf boven aan de plaatselijke gemeenten opgelegd (en dan mogen themadiensten opeens wel), terwijl een groot deel van de normale kerkgangers geen idee hebben wat nou het nut is van deze boetedag.
freek

Bericht door freek »

helma schreef:
Jongere schreef:
Ik las het ja.
Er is kennelijk erg veel contact tussen GG en CGK.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef: Toch denk ik dat er wel vacante gemeentes zijn die geen van de voorgestelde preken zullen lezen.
Dan is een boetepreek van ds. van der Groe altijd goed. En ook nog heel actueel. Ook met het oog
op deze tijd.
Precies DIA. Ik vind het steeds meer een 'gedoe' worden. Inmiddels weet ik dus dat op D.V. 11 mei na de dienst gezegd gaat worden: de voor u gelezen predikatie was van ds. van Eckeveld.
Ik zou zéér aangenaam verrast zijn wanneer er inderdaad een preek van ds. v.d. Groe gelezen zou worden. Of van ds. Smytegelt, die heeft ook goede preken die als 'tijdrede' gelezen kunnen worden.
Jongere

Bericht door Jongere »

Curatorium schreef:Dat is wel een betere uitvoering van het idee ja. Bij de GG wordt het eventjes vanaf boven aan de plaatselijke gemeenten opgelegd (en dan mogen themadiensten opeens wel), terwijl een groot deel van de normale kerkgangers geen idee hebben wat nou het nut is van deze boetedag.
Dat is vreemd van jullie kerkenraad. Hebben zij niets gecommuniceerd naar de 'normale kerkgangers' over het nut van deze boetedag?
En zo nee, waarom doen ze er dan eigenlijk aan mee? Er is helemaal niets 'van bovenaf opgelegd' hoor. Ook jouw gemeente is vrij om het te negeren.

En als het inderdaad niet leeft, dan is dat ook maar beter om te doen overigens. De Heere zegt in Jesaja:
"Brengt niet meer vergeefs offer, het reukwerk is Mij een gruwel; de nieuwe maanden en sabbatten en het bijeenroepen der vergaderingen vermag Ik niet, het is ongerechtigheid, zelfs de verbodsdagen."
Als zo'n "verbodsdag" niet oprecht is, dan is ze voor God een gruwel. Doe er dan alsjeblieft niet aan mee.

Persoonlijk ben ik blij dat onze eigen gemeente hier wel aan mee gaat doen en ook zoekt naar een manier om dat oprecht te doen. En dan nog blijft deze waarschuwing uit Jesaja er voor ieder persoonlijk liggen. Laat boete doen geen onoprecht gebeuren worden. God ziet nog liever géén godsdienst dan zúlke godsdienst.

De 'nood van de tijd' - om het even archaïsch te zeggen - geeft echter voldoende redenen om wel zo'n boetedag te houden. Ik hoop dat het mijzelf en onze gemeente gegeven wordt die ook oprecht te mogen houden. Dan mogen we van God ook grote dingen verwachten op het gebed. "En Mijn volk, over dewelke Mijn Naam genoemd wordt, zich verootmoedigen en bidden, en Mijn aangezicht zoeken en zich bekeren van hun boze wegen, zo zal Ik uit den hemel horen en hun zonden vergeven en hun land genezen."
DDD

Bericht door DDD »

Eerlijk gezegd heb ik er in de gemeenten waar ik kom ook nog niet veel van vernomen, alleen op biddag hoorde ik een preek over het belang van vasten, en daarin werd alvast verwezen naar de komende boetedag vanwege de nood der tijden.

Maar wat die nood nu precies is daar heb ik ook nog geen idee van. Ik heb dan ook het rapport daarover nog niet gelezen.
Jongere

Bericht door Jongere »

DDD schreef:Maar wat die nood nu precies is daar heb ik ook nog geen idee van. Ik heb dan ook het rapport daarover nog niet gelezen.
Meen je dit nu werkelijk, DDD? In wat voor wereld leef jij?
Plaats reactie